Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 12
  • Thumbnail Image
    Item
    Аналіз особливостей фінансової звітності на підприємствах малого та мереднього бізнесу
    (Видавництво Львівської політехніки, 2017-06-20) Казарян, А. А.; Сударкіна, С. П.; Національний технічний університет “ Харківський політехнічній інститут”
    Розглянуто проблеми обліку витрат на виробництво продукції на малих і середніх підприємствах з широкою номенклатурою продукції, що випускається. Як один із способів вирішення завдання обліку і розподілу непрямих витрат і розрахунку адекватних значень собівартості й ціни пропонується використання систем автоматизованого управління “1С: Бухгалтерія” і “1С: Управління невеликим підприємством”. Розглянуто переваги цих платформ і проблеми, що виникають під час їх впровадження, означено організаційні шляхи вирішення проблеми.
  • Thumbnail Image
    Item
    Аналіз критеріїв, що впливають на вибір автозаправного комплексу
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Карпій, О. П.; Васильців, Н. М.; Михайлик, Н. І.
    Розглянуто основні критерії, які впливають на вибір водієм автозаправної станції. Подано детальну структуру автозаправного ринку України. Проаналізовано залежність якості палива від джерела його походження. Розглянуто ціну палива, зокрема у Львівській області. Подано кількісне розташування автозаправних станцій по усіх областях України та структуру послуг, пропонованих автозаправними комплексами. In the article the basic criteria that influence the driver`s choice of the petrol station are considered. The main criteria, that drivers give maximum evaluation to, are: the quality of fuel, the price of fuel, location of the petrol complex, loyalty programs offered by petrol complexes, offered services, additional services and promotions. The detailed structure of petrol market of Ukraine is presented, where 68 % of fueling market controls ten companies, namely the group of companies Privat, which is represented on the market under such brands as Avias, Ukrtatnafta, ANP, Maveks, Sentosa Oil, Yukon and others, WOG, OKKO, AMIS, BRSM-Nafta, Shell, TNK, SunOil, Market, Tarnett. The second largest participant at the fueling market of Ukraine is a network of Ukrnafta, which belongs to the state company “Naftogaz Ukraine”. Its share is 32 % of all petrol stations` market and it is represented by such brands as: ANP, AVIS, Ukrnafta, Sentora, Maveks and others. The dependence of a petrol quality from the source of origin is analyzed, despite the fact that the fuel at the petrol complexes in Ukraine comes both from Ukraine and abroad. Domestic refineries have high project capacity and optimal territorial location, but the volumes of refining annually fall. This leads to increasing supplies from abroad, namely Russia, Belarus, Greece, Poland, Lithuania, Israel, Romania and Bulgaria. The price of petrol, in particular A-95, in the Lviv region in 2011–2016 is considered, and determined that the maximum rates in UAH equivalent of all grades of petrol were installed in early February 2015. However, given the exchange rate of the euro, there were two peak periods: the first in June and July 2012, when prices were highest at the A-95, A-98 and LPG (gas); second in March 2015 for A-92 and diesel fuel. The quantitative location of petrol stations in all regions of Ukraine as well as their geographic concentration is presented. The structure of the services offered by filling complexes is presented; this structure is formed of four elements: the root of the services – the basic petrol station that offers only refiling, additional paid services, auxiliary paid services and useful free services.
  • Thumbnail Image
    Item
    Теоретико-ігрова модель розподілу податкової ставки залежно від ціни та кількості продукції чи послуги
    (Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2007) Зіньчук, А. С.
    На основі теорії безмежних антагоністичних ігор розроблена економіко-матема- тична модель оцінки впливу податкового навантаження на фінансово-господарську діяльність підприємств залежно від ціни на продукцію чи послугу. Проаналізовано розподіл податкової ставки на основі даних про обсяги виробництва та ціни окремих видів продукції ВАТ “Іскра”. At the basis of boundless antagonistic game theory there are developed economic- mathematical model of estimation of influence of tax loading on the financial-economic activity of enterprises, depending on the price of products or services. The division of tax rate is analised on the products of state enterprise of ISC “Iskra”.
  • Thumbnail Image
    Item
    The significance and diversification of pricing decisions of companies operating on the polish market (results of research)
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Hadrian, P.
    This article verifies validity of the theorem described beforehand on the marketing significance of a price and the decisions it involves by doing research on how strongly marketing concepts have been rooted in, and the conduct of companies within the confines of market economy in Poland. This paper is poised to present the results of research done to analyze two issues related to the pricing policy of companies operating on the Polish market. This article verifies validity of the theorem described beforehand on the marketing significance of a price and the decisions it involves by doing research on how strongly marketing concepts have been rooted in, and the conduct of companies within the confines of market economy in Poland. This paper is poised to present the results of research done to analyze two issues related to the pricing policy of companies operating on the Polish market. The first issue concerns the significance of a price as a factor deciding about the success of an enterprise and a component of the marketing mix. The second issue is related to the diversification of decisions on the accepted basis for setting prices, the applied basis for price diversification and the implemented pricing strategy. The obtained results allow verifying seven research hypotheses. The conducted research and the results thereof allow to ascertain that the price – the decisions, strategies, instruments that go with it have become an important market factor for all companies, and the perceived differences in the opinion of companies (across all their sizes) are less significant than it might be expected The first issue concerns the significance of a price as a factor deciding about the success of an enterprise and a component of the marketing mix. The second issue is related to the diversification of decisions on the accepted basis for setting prices, the applied basis for price diversification and the implemented pricing strategy. The obtained results allow verifying seven research hypotheses. The conducted research and the results thereof allow to ascertain that the price – the decisions, strategies, instruments that go with it have become an important market factor for all companies, and the perceived differences in the opinion of companies (across all their sizes) are less significant than it might be expected. Мета цієї статті – представити результати досліджень з двох питань, пов’язаних з ціновою політикою, що провадять компанії, які працюють на польському ринку: 1) важливість ціни як фактора успіху компанії та елементного складу маркетингу; 2) диверсифікація рішень щодо прийняття базової ціни, використання диференціацій базової ціни і впровадження цінової політики. Аналіз оснований на результатах опитування репрезентативної вибірки компаній, що працюють на польському ринку (масштабується відповідно до їхнього розміру), проведеного кафедрою маркетингу в Економічному університеті в Кракові.
  • Thumbnail Image
    Item
    Складові цін виробників
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Скворцов, І. Б.; Загорецька, О. Я.; Гришко, В. А.
    Проаналізовано традиційні методи дослідження впливу різних чинників на ринкову ціну і запропоновано нові методи моделювання цінового простору для дослідження з використанням кількісних шкал вимірювання. The traditional methods of research of influencing of different factors are analysed on a market price and offered new method of design of price space for realization of research with the use of quantitative scales of measuring.
  • Thumbnail Image
    Item
    Моделювання процесу ціноутворення на машинобудівну продукцію
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Ємельянов, О. Ю.; Висоцький, А. Л.; Петрушка, Т. О.
    З’ясовано особливості ціноутворення на машинобудівну продукцію. Запропоновано загальний підхід до моделювання ціноутворення на машинобудівну продукцію з урахуванням параметрів попиту на товари, що виготовляються за допомогою цієї продукції. Побудовано моделі критеріальних показників оптимізації цін та обсягів збуту продукції машинобудівного підприємства. Встановлено можливості використання критеріальних показників оптимізації цін на машинобудівну продукцію для вирішення завдання вибору найкращого різновиду цієї продукції. The article deals with the features of pricing for engineering products. It is given the general approach to the modeling process of pricing for engineering products with the given parameters of the demand for goods, which are produced with the help of these products. The given approach is based on optimization of the volume of production and selling of products and, therefore, their prices. It was defined that the use of the optimization approach to determining the prices engineering products requires previous consideration of the features of their formation by predicting the impact of changes in production volumes of these products on the financial results of the enterprises which are the potential consumers. The current level of utilization of production capacities of enterprises which are potential consumers should be taken into the account in the process of price optimization and marketing of such products. Attention is drawn to the models of criteria-based indicators in price optimization and sales of products of engineering enterprises. The concept of the cost of production per unit of its productivity was defined. Using the criteria of maximum profits of the manufacturer of products for the final consumption and high profit of engineering enterprises the method of determining the price of engineering products ,which is achieved by the coordination of the interests of producer and consumer was developed. The market of the products for the final consumption, which are produced by these engineering products was described with particular attention. This market is competitive because there are a lot of manufacturers. It is proved that in this case, price optimization for engineering products must consider the condition of equality to zero of excess profits of producers of final goods. It draws our attention to the possibilities of using criteria-based indicators of price optimization for engineering products to solve the problem of selecting the best varieties of the products from several ones ,which are different in indicators of the current cost of the production and the manufacture of goods, that are produced using these engineering products. Under these conditions, the problem of finding the best model of the specific equipment needs such actions as: 1) calculating of the product cost for consumers and producer of each model of equipment, 2) using of criteria-based indicators of price optimization and sales of engineering products, the calculation of the optimal specific capital intensity of production for each model of equipment and the corresponding maximum possible value of operating profit of engineering enterprises; 3) choosing the best model of equipment for which the maximum value of the operating profit of the engineering enterprise is the largest compared to all other models. Thus, the problem of determining the optimal amounts of production and marketing of a certain kind of engineering products was reduced to the problem of finding the best level of capital intensity of the goods produced with the use of the products. The results can be used as a framework for justifying he optimal price and sales of engineering products and the selection of the best varieties of them.
  • Thumbnail Image
    Item
    Використання функцій попиту для збалансування розвитку продовольчих ринків
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Федулова, І. В.; Мостенська, Т. Л.
    Досліджено попит на основні продукти харчування за допомогою функцій попиту від доходу і ціни. За допомогою виявлених функцій, обчислених на їх основі коефіцієнтів еластичності й основних індикаторів продовольчої безпеки можна аналізувати перспективи розвитку окремих галузей харчової промисловості, пріоритетність їх розвитку для забезпечення населення повноцінним збалансованим харчуванням. The article explores the demand for basic food products by means of functional relations between the demand, income and price. The objective function of food production shall be based on three main factors: physiological need in food, effective demand of population and commodity supply of manufacturers. The level and structure of food consumption indicate the level of stability and quality of life of the population. However, in conditions of commodity production and market the ability to meet the need for food products is limited by purchasing power of consumers. It is characterized by the amount of money that consumers can spend on the purchase of food. The price of a product can be viewed in two ways: from the point of view of consumers and in terms of entrepreneurs who produce and sell finished products. For consumers, price means opportunity to meet their needs in one way or another. One of the parameters of food security is the indicator of the proportion of expenditure on food in total household expenditures; it should not exceed 60 %. This value is a critical limit for the use of aggregate income of households. In 2013 this figure in Ukraine amounted to 50.1 %, indicating that people are near the poverty line, when more than half of total income is spent on food. Expenses of consumers on food have been growing because of three factors: growth of population and food intake; increase of food prices; consumers giving preference to more expensive products and marketing services. This study investigates the dependence between the expenditure proportion on food in total household expenditures in Ukraine and average wages of employees. The analysis of regression functions of dependencies of the average consumption of basic foodstuffs per capita from the average monthly wage of employees allowed to determine the direction, closeness and elasticity of these dependencies. Also the average chain elasticity coefficients of the price were investigated. Their values are not always negative, though the market is unsaturated not for all food groups. The prospects of development of individual sectors of food industry and the priority of their development for providing population with complete balanced diet can be analyzed using the identified functions, elasticity coefficients calculated on the basis of these functions and key indicators of food security.
  • Thumbnail Image
    Item
    Methodological approaches to the “breakthrough” products pricing
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Demkiv, Ya. V.
    The concept of “breakthrough” products, their characteristics and methods of their identification are specified. The main approaches to pricing the products that are new to the market are analyzed. The basic factors that affect formation of the “breakthrough” product consumer value are examined. The use of methodology for the “breakthrough” product pricing according to the level of its consumer value is grounded. Уточнено поняття “проривних” товарів, їх характеристики та методику ідентифікації. Проаналізовано основні підходи до встановлення ціни на нові для ринку товари. Досліджено основні чинники, що впливають на формування споживної вартості “проривного” товару. Обґрунтовано застосування методики встановлення ціни на “проривний” товар на рівні його цінності, сприйнятої споживачами.
  • Thumbnail Image
    Item
    Зростання цін на енергоносії в системі чинників, що впливають на темпи та масштаби впровадження енергозберігаючих технологій
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Ємельянов, О. Ю.; Петрушка, Т. О.; Крет, І. З.
    Здійснено групування чинників, що зумовлюють швидкість та масштаби впровадження на промислових підприємствах ресурсозберігаючих технологій. Встановлено послідовність аналізування впливу чинників на ефективність впровадження ресурсозберігаючих технологій, розроблено показники ефективності їх впровадження на підприємстві. Визначено умови, за яких виявляється доцільним заміщення існуючої технології виготовлення продукції новою енергозберігаючою технологією її виробництва. Grouping of factors that predetermine speed and scales of introduction on the industrial enterprises of power saving up technologies is carried out. The sequence of analysis of influence of factors is set on efficiency of introduction of power saving up technologies. The indexes of efficiency of introduction are worked out on the enterprise of energykeeping technologies. Terms at that substituting for existent technology of making of products appears expedient by newenergykeeping technology of her production are set.
  • Thumbnail Image
    Item
    Методичні засади оцінювання економічної ефективності впровадження ресурсозберігаючих технологій на промислових підприємствах
    (Видавництво Львівської політехніки, 2013) Ємельянов, О. Ю.; Петрушка, Т. О.; Крет, І. З.
    Розроблено метод оцінювання економічного ефекту від впровадження на промислових підприємствах ресурсозберігаючих видів техніки та технологій, який включає такі етапи: виокремлення технологічної складової основних засобів за існуючою та за новою технологіями виготовлення продукції; формування масиву вихідної інформації; обчислення граничного терміну ефективної експлуатації існуючої технології виготовлення продукції; обчислення показника чистої теперішньої вартості(ЧТВ) проекту впровадження нової технології; визначення моменту часу t, за якого набуває максимального значення величина певної функції. Побудовано аналітичний вираз критерію доцільності заміни існуючої технології виготовлення промислової продукції на нову ресурсозберігаючу технологію її виробництва. Розроблено метод встановлення оптимального терміну заміни старої технології виготовлення продукції на нову ресурсозберігаючу технологію. У спрощеному випадку, величина економічного ефекту може бути обчислена у випадках: заміни старої технології на нову відразу на початку досліджуваного періоду; заміни старої технології на нову у момент, коли чистий грошовий потік за старою технологією дорывнюватиме нулю, і заміни старої технології в оптимальний момент часу. The method of estimating economic effect of introducing saving equipment and technologies at industrial enterprises has been developed. The method includes the following stages: distinquishing a technological component of the fixed assets by existing and new technologies of production; forming the input information array; calculating maximum service life of the existing technology of production; calculating the net present value (NPV) index of the new technology introduction project; determining the point in time t at which the value of a certain function reaches its maximum. There has been created an analytical expression of the criterion of expediency of replacing existing technology of production by the new saving technology. The method of establishing the optimum term of replacing the old technology of production by the new saving technology has been developed. In the simplified case, the value of economic benefits can be calculated in the following cases: when the old technology is replaced by the new one just at the beginning of the period being investigated; when the old technology is replaced by the new one at the moment when the net cash flow by old technology becomes zero and the old technology is replaced at the optimum moment of time.