Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 9 of 9
  • Thumbnail Image
    Item
    Проблеми та переваги впровадження категорійного управління на вітчизняних підприємствах
    (Видавництво Львівської політехніки, 2021-02-25) Моторнюк, У. І.; Стельмах, І. В.; Motorniuk, U. I.; Stelmakh, I. V.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Категорійне управління починаючи ще із 2000-х років набуває неабиякої популярності в світі. На вітчизняному ринку ажіотаж щодо категорійного менеджменту розпочався лише з 2015 р. Його переваги очевидні, порівняно з традиційною моделлю управління, проте категорійний менеджмент не є універсальним вирішенням усіх проблем. Дані свідчать, що позитивного ефекту від упровадження категорійного управління не спостерігалося лише на 6% підприємств, у решти компаній категорійний менеджмент зумовив: зростання оборотів, маржі, середньостатистичного чека, обігу запасів, збільшення кількості клієнтів та загального прибутку. Все це свідчить про те, що проблемам упровадження категорійного управління на вітчизняних підприємствах потрібно протидіяти та вирішувати їх, адже це допоможе підвищити рівень конкурентоспроможності підприємств.
  • Thumbnail Image
    Item
    Дослідження поведінки споживачів на ринку органічної продукції в Україні
    (Видавництво Львівської політехніки) Карпій, О. П.; Струк, Н. Р.; Karpii, O.; Struk, N.; Національний університет “Львівська політехніка”; Українська академія друкарства; Lviv Polytechnic National University; Ukrainian Academy of Printing
    Вивчено відмінності між поняттями “екологічно чиста продукція”, “екологічно безпечна продукція” та “органічна продукція” і обґрунтовано використання саме останнього терміна. Проаналізовано стан та динаміку ринку органічної продукції для оцінювання перспектив його розвитку в Україні та необхідності регулювання. Виявлено групи загроз для його становлення. За результатами вибіркового спостереження встановлено основні мотиви поведінки наявних та потенційних споживачів органічної продукції на ринку та створено їхній профіль. Запропоновано маркетингові інструменти для вирішення актуальних проблем становлення ринку органічної продукції та стимулювання попиту споживачів в Україні.
  • Thumbnail Image
    Item
    Ринок інформаційних технологій в Україні та світі
    (Видавництво Львівської політехніки, 2018-02-26) Карп’як, А. О.; Національний університет “Львівська політехніка”
    Досліджено стан ринку ІТ технологій в Україні, його структуру та стан розвитку його структурних елементів. Проведено аналіз підходів у формалізації структури ІТ ринку. Проведено аналізування якості і обсягу таких структурних елементів ринку, як товарна пропозиція, попит та ринкові ціни. Обґрунтовано причини низького попиту на внутрішньому національному та недостатнього попиту на світовому ринку на продукт українського ІТ ринку. Обґрунтовано процес визначення ефективності маркетингової діяльності, виявлено основні чинники, які впливають на її рівень.
  • Thumbnail Image
    Item
    Моделювання процесу ціноутворення на машинобудівну продукцію
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Ємельянов, О. Ю.; Висоцький, А. Л.; Петрушка, Т. О.
    З’ясовано особливості ціноутворення на машинобудівну продукцію. Запропоновано загальний підхід до моделювання ціноутворення на машинобудівну продукцію з урахуванням параметрів попиту на товари, що виготовляються за допомогою цієї продукції. Побудовано моделі критеріальних показників оптимізації цін та обсягів збуту продукції машинобудівного підприємства. Встановлено можливості використання критеріальних показників оптимізації цін на машинобудівну продукцію для вирішення завдання вибору найкращого різновиду цієї продукції. The article deals with the features of pricing for engineering products. It is given the general approach to the modeling process of pricing for engineering products with the given parameters of the demand for goods, which are produced with the help of these products. The given approach is based on optimization of the volume of production and selling of products and, therefore, their prices. It was defined that the use of the optimization approach to determining the prices engineering products requires previous consideration of the features of their formation by predicting the impact of changes in production volumes of these products on the financial results of the enterprises which are the potential consumers. The current level of utilization of production capacities of enterprises which are potential consumers should be taken into the account in the process of price optimization and marketing of such products. Attention is drawn to the models of criteria-based indicators in price optimization and sales of products of engineering enterprises. The concept of the cost of production per unit of its productivity was defined. Using the criteria of maximum profits of the manufacturer of products for the final consumption and high profit of engineering enterprises the method of determining the price of engineering products ,which is achieved by the coordination of the interests of producer and consumer was developed. The market of the products for the final consumption, which are produced by these engineering products was described with particular attention. This market is competitive because there are a lot of manufacturers. It is proved that in this case, price optimization for engineering products must consider the condition of equality to zero of excess profits of producers of final goods. It draws our attention to the possibilities of using criteria-based indicators of price optimization for engineering products to solve the problem of selecting the best varieties of the products from several ones ,which are different in indicators of the current cost of the production and the manufacture of goods, that are produced using these engineering products. Under these conditions, the problem of finding the best model of the specific equipment needs such actions as: 1) calculating of the product cost for consumers and producer of each model of equipment, 2) using of criteria-based indicators of price optimization and sales of engineering products, the calculation of the optimal specific capital intensity of production for each model of equipment and the corresponding maximum possible value of operating profit of engineering enterprises; 3) choosing the best model of equipment for which the maximum value of the operating profit of the engineering enterprise is the largest compared to all other models. Thus, the problem of determining the optimal amounts of production and marketing of a certain kind of engineering products was reduced to the problem of finding the best level of capital intensity of the goods produced with the use of the products. The results can be used as a framework for justifying he optimal price and sales of engineering products and the selection of the best varieties of them.
  • Thumbnail Image
    Item
    Особливості маркетингової підтримки інновацій вітчизняних промислових підприємств в умовах міжнародних економічних відносин
    (2016) Вербицька, Г. Л.
    Розглянуто питання маркетингової підтримки інновацій вітчизняних промислових підприємств в умовах міжнародних економічних відносин. Обґрунтовано особливості маркетингу інновацій; визначено завдання маркетингу інновацій на різних стадіях її реалізації; запропоновано послідовність здійснення маркетингу інновацій; досліджено етапи процесу сприйняття інновації різними групами споживачів; сформовано критерії, які визначають попит на інновацію в умовах міжнародних економічних відносин. The purpose of this article is to study the theoretical foundations and applied problems in marketing support of the innovation enterprises in conditions of international economic relations. Theoretical and methodological basis of research are the fundamental provisions of economic theory, scientific works of scientists on marketing of innovations. In the process of research the following methods were used: graphic (visual presentation of research results); generalization; analytical and logical (to determine marketing goals of innovation, objectives of marketing support of innovations in terms of international economic relations, formation of sequence of implementation of innovation marketing of domestic industrial enterprises in the conditions of international economic relations). In the article the questions of marketing support of innovations of domestic industrial enterprises in the conditions of international economic relations. It justifies features of marketing of innovations; defines the tasks of marketing of innovations at different stages of its implementation; suggested sequencing of marketing of innovations; the investigated stages of the process of perception of innovations by different groups of consumers; developed criteria that determine the demand for innovation in terms of international economic relations. The commercial success of innovations on the market is impossible without their active marketing support. Analysis of domestic and foreign scholars on the problems of marketing of innovations has revealed that in spite of they have developed theoretical and methodological approaches to the formation of a complex of marketing innovation, there are no methodological developments in the organization and application of marketing innovation in the enterprise. The proposed sequence of implementation of marketing innovations in the context of international economic relations will allow industrial enterprises to form an effective marketing strategy, even at the stage of their creation. Marketing innovation needs to take place at all stages of the innovation process that will ensure the competitiveness of innovative products in the international market. Studies have shown that the main criteria that determine the demand for innovation of enterprises in the conditions of international economic relations are: the ability to meet the needs of consumers; distinct competitive advantage; ease of use; the ability to test features that are stated in the product. Innovative products will be in demand in the market, if it is to have at least one unique characteristic that will be important for consumers. The main targets for the control of marketing of innovations are: the volume of sales of innovative products; amount of profit (losses) from innovation; consumer response to innovation; captured market share; the amount of expenses for marketing activities. Adopted at the initial stage, the criteria and standards of the approved program of marketing of innovations do not have to remain unchanged for a long period of time. In the context of dynamic changes in the business environment, it is advisable to use an adaptive control system to reflect these changes. In this regard, the company must exercise such control as revision of marketing innovation, which consists in the critical evaluation and correction of strategic, tactical and operational objectives of marketing activities in accordance with the changes of the market situation.
  • Thumbnail Image
    Item
    Моделювання ринку автомобільних запасних частин з урахуванням контрафакту
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Ткачов, М. М.
    Розглянуто загальний стан та основні тенденції зміни світового ринку контрафактних товарів. Досліджено один з його важливих сегментів – ринок контрафактних автомобільних запасних частин. Обґрунтовано основні джерела появи на ринку незаконної продукції. Розроблено графічну модель ринку автозапчастин з урахуванням контрафактної продукції. Визначено основні сценарії її можливої зміни: зміна положення кривої ринкового попиту, зміна положення кривої пропозиції оригінальних запчастин, зміна положення кривої загальної пропозиції з урахуванням контрафакту. The general situation and major trends in the global market of counterfeit goods are considerd. A study of one of its important segments - automotive market of counterfeit spare parts is performed. The basic sources of illegal products on the market are analyzed. This is part of the original products produced by official manufacturers that the offenders receive for implementing shadow schemes; part of the original production, which is transferred to manufacturers place on the market or to a particular market segment without their permission; auto parts and accessories made by unofficial producers in violation of the holders’ exclusive rights (fake brands, manufacturing products under a different name); parallel imports of auto parts and accessories, which represent the original products imported to the national market of Ukraine without permission to use logos; direct copying some independent automotive products of official car manufacturers that they sell with their own name. A graphical model of auto spare parts market with the account of counterfeit goods is presented. It includes three main functions: the function of the demand curve for spare parts; the function of the total supply of spare parts on the market (including counterfeit products; supply of components). The interaction of these functions allows the author to find the value of the maximum potential economic loss for the original producers (earnings of the sellers of counterfeit products). The main scenarios of possible changes are: change in the demand curve position; change of the original parts supply curve position; change of the total supply curve with the account of counterfeit. The proposed scientific and methodical approach to modeling the auto parts market with the account of counterfeit allows determining potential losses suffered by legal owners due to exclusive rights violations. Basic methodological approaches, the implementation of which leads to a decrease in counterfeit goods on the domestic auto parts market are analyzed. First, the prices on the original auto parts may in some way affect the target market. This effect may be defined as a change of the supply curve (it will shift down). Second, it is the legislative strengthening of violators’ punishment (criminal, financial, moral etc.). As a result, this will reduce illegal products supply in the auto parts market. Third, it is strengthening of the socio-psychological component of the marketing program of the original products producers and the state. Consumers of counterfeit parts must be aware of possible negative consequences of their use, and it is necessary to convince them of the need to give priority to better, more reliable and safer products.
  • Thumbnail Image
    Item
    Керівництво інноваційною діяльністю на машинобудівних підприємствах за умов масової індивідуалізації попиту
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Колінко, Н. О.; Красуляк, М. М.
    Розглянуто приклади реалізації масової індивідуалізації попиту на зарубіжних та вітчизняних підприємствах, зокрема на машинобудівних, та їхню систему керівництва. На основі проведеного аналізу запропоновано схему керівництва інноваційною діяльністю за умов масової індивідуалізації, на якій зображено взаємозв’язок між керуючою й керованою системою та результат від інноваційної діяльності керівника з підлеглими за умов використання нової стратегії. Для керуючої системи виокремлено низку вимог притаманних керівнику інноваційної діяльності. Саме вміння застосування керівником певних навичок, знань, цінностей, здібностей, мислення та якостей, сприятимуть впровадженню на підприємстві нової стратегії масової індивідуалізації попиту. Для керованої системи реалізація масової індивідуалізації попиту здійснюється через три етапи: виявлення потреб споживачів, складання замовлення і узгодження умов договору; виробництво продукції масової індивідуалізації; доставка продукції до замовника та сервісне обслуговування. Прийняття управлінських рішень, відповідальність та підзвітність покладається на команду, а не на окремих осіб. Результатом такої командної роботи є співвідношення між задоволенням індивідуальних потреб споживачів та максимізацію прибутків підприємства на основі залучення нових сегментів ринку. Проведене дослідження дає змогу поглиблено вивчити та зрозуміти сутність та схему керівництва інноваційною діяльністю за умов масової індивідуалізації попиту, що, своєю чергою, приведе до задоволення індивідуальних потреб споживачів через його персоніфікацію та ідентифікацію, мінімізації та ліквідації витрат, пов’язаних із зберіганням запасів, зацікавленості усіх суб’єктів логістичного ланцюга в успіху індивідуалізованих товарів чи послуг, впровадження у виробничий процес ІТ-технологій, залучення та організації досвідчених фахівців з розумінням до самоорганізації, збалансованого розподілу ресурсів в інноваційній діяльності підприємства. Проведене дослідження сприятиме збільшенню ефективності інновацій на машинобудівному підприємстві. Ключові слова: інновація, керівництво, керівництво інноваційною діяльністю, масова індивідуалізація попиту, вимоги до керівника інноваційної діяльності, попит. The article reviews examples of realization of a mass individualization of demand at the foreign and domestic enterprises, in particular on machine-building, and their system of the management are reviewed. The carried-out analysis offers the scheme of management by innovative activity under conditions of mass individualization on which the interrelation between the managing director and operated system and result from innovative activity of the director with subordinates is represented under conditions of use of new strategy. For operating system a number of requirements inherent in the manager of innovative activity is allocated. The ability of application by the manager of certain habits, knowledge, values, abilities, thinking and qualities will render assistance to introduction at the enterprise of the new strategy of mass individualization of demand. For managed system the realization of mass individualization of demand is enabled through three stages: identification of needs of consumers, drawing up order and coordination of terms of the contract; production of mass individualization; production delivery to the customer and service. The adoption of administrative decisions, responsibility and the accountability is relied on team, instead of the individual. Ratios between satisfaction of individual needs of consumers and maximizing profits of the enterprise on the basis of attraction of new segments of the market are result of such team work. The conducted research gives the chance to learn and understand profoundly the essence and the scheme of the management of innovative activity under conditions of mass individualization of demand which in turn will lead to satisfaction of individual needs of consumers through its personification and identification, minimize or eliminate costs associated with the storage of supplies, all subjects of interest in the success of the logistics chain personalized goods or services, the introduction of information technologies in the production process, involvement and organization of experienced professionals with an understanding of self-organization, a balanced distribution of resources in the innovation of the company. This study will increase the efficiency of innovation in the manufacture of machinery.
  • Thumbnail Image
    Item
    Класифікація та фактори, що впливають на формування попиту на побутові послуги
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Химич, О. В.
    Наведено результати дослідження факторів впливу на формування попиту на побутові послуги. Сформовано класифікацію факторів впливу за певними ознаками. В результаті проведеного дослідження запропоновано доповнити вже існуючу класифікацію. Розглянуто вплив різних факторів на попит на побутове обслуговування. The paper presents the results of research on the impacts of the demand for household services. Formed classification impacts on certain grounds. Formed classification impacts on certain grounds. As a result of the research proposed to supplement the existing classification and presents the interaction of factors influence on the demand for public services as the scheme.
  • Thumbnail Image
    Item
    Сучасні тенденції торгівлі лісопродукцією в країнах Європейської економічної комісії ООН та основи розширення зовнішньоекономічної діяльності у лісовій галузі
    (Видавництво Львівської політехніки, 2010) Гунчак, Н. В.
    На основі дослідження проаналізовано зовнішньоекономічну діяльність країн регіону Європейської економічної комісії(ЄЕК) ООН. Визначено основні проблеми та чинники, які зумовили цю ситуацію. Запропоновано першочергові заходи щодо стабілізації та покращення експортних можливостей субрегіонів. The article based on research analyzed foreign trade of the region the United Nations Economic Commission for Europe. The main issues and factors that led to this situation are defined. An immediate measures to stabilize and improve export opportunities subregions are offered.