Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 10
  • Thumbnail Image
    Item
    Mathematical modeling of Leptospirosis spread in Malaysia
    (Видавництво Львівської політехніки, 2021-03-01) Чонг, Дж. В.; Тіонг, В. К.; Лабадін, Дж.; Саак, Н.; Chong, J. W.; Tiong, W. K.; Labadin, J.; Sahak, N.; Університет Малайзії в Сараваці; Universiti Malaysia Sarawak
    Лептоспіроз — це зоонозне захворювання, що викликається збудником Leptospira, яке може опосередковано або безпосередньо поширюватися від інфікованих тварин до людей. Згідно з офіційною статистикою Міністерства охорони здоров’я Малайзії, за останні декілька років спалахи лептоспірозу виявилися найкритичнішими. Компартментальна модель “сприйнятливі–інфіковані–одужані” та її розширення широко застосовуються для моделювання захворювань. Ця стаття має на меті подати компартментальну модель поширення лептоспірозу в Малайзії. Використовуючи цей підхід, формується епідеміологічна модель для людей та популяцій переносників. Наші результати вказують на те, що швидкість передавання від сприйнятливих до інфікованих переносників та рівень народжуваності відіграє значну роль у визначенні кількості інфікованих людей. Крім того, вони впливають і на тривалість спалаху. Результати моделювання було порівняно з фактичними даними 2017 року, аналіз показує, що запропонована модель здатна передбачити спалах, який був зафіксований в Малайзії.
  • Thumbnail Image
    Item
    The influence of friction between elements of dual-mass flywheel on oscillatory phenomena in a car transmission
    (Видавництво Львівської політехніки, 2022-03-01) Kindratskyy, Bohdan; Litvin, Roman; Lviv Polytechnic National University
    Автовиробники при проєктуванні нових автомобілів, все частіше стикаються з необхідністю зменшення ваги складових компонентів, щоб досягти потрібного рівня споживання палива та екологічних норм. Як наслідок проєктуються і виготовляються двигуни внутрішнього згорання (ДВЗ) з невеликою кількістю циліндрів, що дозволяє досягти збільшення вихідної потужності за рахунок підвищення тиску в циліндрі та більш ефективного згорання палива. В результаті цього на колінчастому валу виникають крутильні коливання, які передаються і негативно впливають на трансмісію, передчасно виводячи її з ладу. Демпфувальні властивості двомасових маховиків (ДММ) напряму залежать від їхньої будови та конструктивних параметрів. Усі сучасні ДММ містять у собі певну кількість густого мастила, що так чи інакше покращує його характеристики. Але, крім деталей які постійно працюють в середовищі з мастилом, маховики містять елементи, між якими відбувається сухе тертя. Тому можна припустити, що його наявність може впливати на пружно-демпфувальні властивості ДММ. Метою праці є розроблення симуляційних моделей і дослідження впливу тертя між елементами ДММ на коливальні процеси у трансмісії автомобіля та розроблення рекомендацій щодо зменшення навантаження на елементи ДММ і ланки трансмісії. Досліджено вплив сухого і в’язкого тертя між елементами ДММ на затухання коливань у його пружно-демпфувальній системі. Показано, що збільшення коефіцієнта сухого тертя між елементами ДММ з 0 до 0,3 не дає відчутного затухання коливань у ланках приводу і ДММ. Істотніший вплив на затухання коливань має в’язке тертя між ланками ДММ. Для збільшення ресурсу ДММ доцільно між його пружними ланками встановлювати сепаратори з полімерного матеріалу з невеликим коефіцієнтом тертя між ним і стальним корпусом ДММ.
  • Thumbnail Image
    Item
    Influence of vehicle acceleration intensity on dual-mass flywheel elements and transmission load
    (Видавництво Львівської політехніки, 2022-03-01) Kindratskyy, Bohdan; Litvin, Roman; Osmak, Oleksii; Lviv Polytechnic National University
    Сучасні високомоментні низькообертові двигуни внутрішнього згорання (ДВЗ) генерують крутильні коливання близькі за частотою збурення до власних частот коливань ланок коробок передач (КП). Ефективне поглинання таких коливань вимагає нового конструктивного виконання демпфера крутильних коливань між ДВЗ і КП, що реалізовано у вигляді двомасового маховика (ДММ). Однією з головних причин виходу з ладу ДММ є руйнування його пружних ланок. У статті розроблено математичну й симуляційну (у середовищі Matlab Simulink) моделі приводу автомобіля з ДММ у період рушання з місця, яка враховує залежність величини крутного моменту і потужності ДВЗ від кількості обертів колінчастого вала та нерівномірність його обертання, інерційні та жорсткісні параметри приводу автомобіля, опір дороги. Встановлено, що при рушанні автомобіля з місця на першій передачі максимальне навантаження на пружні ланки ДММ і трансмісії виникає у початковий момент вмикання зчеплення і перевищує максимальний ефективний крутний момент ДВЗ в 1,6 рази, має виражений коливальний характер і в міру розгону автомобіля стабілізується. При плавному розгоні автомобіля, коли крутний момент ДВЗ досягає, але не перевищує, свого максимального значення 250 Н∙м, пружний момент у ланках приводу стабілізується на рівні 230 Н∙м. За інтенсивного розгону та переходу через екстремум на кривій залежності крутного моменту ДВЗ від кількості обертів колінчастого вала максимальне навантаження на пружні ланки ДММ і трансмісії у початковий момент за величиною істотно не змінюється, але зменшуються тривалість протікання коливальних процесів і величина пружного моменту в ланках приводу до 165 Н∙м після затухання коливань. Аналогічний характер зміни напружень спостерігається і в пружних ланках ДММ, що з часом призводить до їх втомного руйнування і виходу з ладу ДММ. Для підвищення ресурсу ДММ доцільно розгін автомобіля при рушанні з місця здійснювати інтенсивно, доводячи кількість обертів до величини, яка розташована за екстремумом крутного моменту ДВЗ на його зовнішній швидкісній характеристиці, з подальшим перемиканням на наступну передачу
  • Thumbnail Image
    Item
    Oscillation processes in a transmission with a dual-mass flywheel while moving a car from rest
    (Видавництво Львівської політехніки, 2019-03-20) Kindratskyy, Bohdan; Litvin, Roman; Lviv Polytechnic National University
    Problem statement. A wide range of modern engines, gearboxes, and massdimension characteristics of a car requires the development of efficient algorithms and methods of designing dual mass flywheels (DMFs) for the given transmission parameters. Improper selection of the design parameters of the DMF can lead to a deterioration of its properties and, consequently, to the increase of vibrations, reduction of the lifetime of the gearboxes, etc. Equally important is the problem of the DMF durability, which depends on many factors, in particular, the character of driving the car by the driver. The solution of the two mutually contradictory tasks formulated above is closely linked to the creation of simulation models of the car drive with a DMF, which will allow simulating different modes of the transmission operation, in order to optimize the parameters of the DMF to the specific design parameters of the car drive. The purpose. Taking into account the design features of the transmission and DMF, to develop and substantiate dynamic, mathematical, and stimulating models of the car drive with a DMF and to study the oscillation processes while moving a car from rest. Research methods. To construct a mathematical model of a car drive with a DMF, the Lagrange method of the 2nd kind was applied. To solve the differential equations of the car motion during acceleration and simulate oscillation processes in the transmission and DMF sections, we used numerical methods with their implementation in the MatLab Simulink environment. Results. A simulation model of a front-wheel car drive with a dual-mass flywheel has been developed in the Simulink environment. The oscillation processes in the transmission and elastic elements of the DMF by the case of moving the car of category M1 from rest were investigated. Recommendations were made to increase the lifetime of the DMF. The novelty. It has been found that the use of a DMF contributes to reducing the dynamic load applied to the drive sections, absorbing the vibration energy generated by the engine. The amplitude of torque oscillations in the transmission sections, semi-axles, and tires is approximately 1.4 times smaller in the DMF drive than in the single-mass flywheel drive. Increasing the energy dissipation coefficient in the DMF from 4 to 20 N·s·m leads to a decrease in the torque amplitude in the drive sections by 1.3–1.6 times at the beginning of moving the car from rest, reducing the duration of transient processes from 2 to 0.75 s, which eliminates the overloading of DMF elastic sections, increasing their lifetime. The practical value. A simulation model of a car drive with a DMF during the period of moving the car from rest has been developed, which makes it possible to simulate the influence of the design parameters of the drive and DMF on the loading of the elastic sections and to calculate their strength under long-term cyclic loading. Areas for further research. To investigate oscillation processes in the DMF and transmission sections under different modes of the car movement in order to determine ways to increase the DMF lifetime by reducing the influence of cyclic loading on their elastic sections.
  • Thumbnail Image
    Item
    Взаємозумовленість критеріїв оцінювання якості керування системою “двигун-трансмісія” за надлишкового перекриття передач
    (Видавництво Львівської політехніки, 2017-03-28) Пельо, Р. А.; Pelio, R.; Національний університет “Львівська політехніка”
    З метою удосконалення роботи трансмісії автомобіля проаналізовано перехідні процеси у двигуні під час перемикання передач. Обрано критерії якості оцінювання ефективності процесу перемикання передач у східчастій трансмісії з фрикційними елементами за надлишкового перекриття передач. За єдиним енергетичним критерієм досліджено вплив деяких способів одночасного керування двигуном та трансмісією на роботу буксування фрикційних елементів та відхилення від заданої програми руху.
  • Thumbnail Image
    Item
    Динаміка автомобіля з дискретно-змінною і неперервно-змінною трансмісією
    (Видавництво Львівської політехніки, 2017-03-28) Миськів, Т. Г.; Myskiv, T.; Національний університет “Львівська політехніка”
    Значне покращення конструкції варіаторів спричинило збільшення на ринку частки автомобілів з неперервано-змінною трансмісією. Оскільки немає жодних передач, щоб зв’язати задану швидкість руху з кутовою швидкістю двигуна, неперервано-змінна трансмісія дає змогу змінювати кутову швидкість двигуна, як це необхідно, аби отримати доступ до максимальної потужності, а також максимальну ефективність використання палива. Розглянуто структуру, отримано залежносто та показана ефективність автомобіля з неперервно-змінною трансмісією.
  • Thumbnail Image
    Item
    Justification of efficiency of epicyclical gear train in device for speed changes management
    (Lviv Politechnic Publishing House, 2017-01-01) Strilets, Oleh; Strilets, Volodymyr; Lviv Polytechnic National University, Lviv, Ukraine; National University of Water and Environmental Engineering, Rivne, Ukraine
    The article analyses the functioning of epicyclical gear train with closed circuit hydrosystem, where the driving element is the sun gear and driven one is the carrier or vice versa. Control element is the ring gear, which rotates or can be stopped by the closed circuit hydrosystem. We have conducted a theoretical research of efficiency in such epicyclical gear train. Using the means of computer modelling, we have obtained graphical dependences of the transmission efficiency from its parameters. The analytical and graphical dependences have been obtained allow visually verifying the change of efficiency value and evaluating it in terms of self-braking.
  • Thumbnail Image
    Item
    Оцінка досконалості роботи фрикційних елементів трансмісії автомобіля із застосуванням єдиного енергетичного критерію
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Пельо, Р. А.
    Проаналізовано перехідний процес у двигуні за автоматичного перемикання передач у механічній трансмісії автомобіля. Обґрунтовано вибір оптимальної миті та тривалості роботи фрикціонів огляду на паливоощадність та мінімальну роботу тертя фрикційних елементів з обов’язковим дотриманням заданої програми руху автомобіля. The transitional process of the engine passing in automatic gear-shifting of a transmission of the automobile was analyzed. The choice of optimal moment and durations of frictions operation was grounded taking into account fuel frugality and minimal of friction elements performance with required given automobile driving program keeping.
  • Thumbnail Image
    Item
    Структурні особливості рядів передатних відношень в автомобільних транcмісіях
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Гащук, П. М.; Нікіпчук, С. В.
    Досліджуються можливості й засоби загальної ідентифікації структури рядів передатних відношень у сходинчастих трансмісіях автомобілів. Проводиться аналіз відповідності реальних рядів передатних відношень відомим фундаментальним числовим послідовностям. Запропоновано метод наочного порівняння структур рядів. Possibilities and facilities of general authentication of structure of rows of transmissions relations are explored in the gear transmissions of cars. The analysis of accordance of the real rows of transmissions relations to the known fundamental numerical sequences is conducted. The method of evident comparison of structures of rows is offered.
  • Thumbnail Image
    Item
    Метод обвідних в інтерферометри Фабрі-Перо світла
    (Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2004) Кособуцький, П.; Моргуліс, А.; Каркульовська, М.
    Аналізуються закономірності амплітудно-фазової спектроскопії Фабрі-Перо нормального. похилого відбиття і пропускання плоских електромагнітних хвиль плоскими тришаровими структурами. Показано, що метод обвідних, як функцій значень енергетичних коефіцієнтів відбиття і пропускання та фази в екстремумах смуг Фабрі-Перо коректно описує амплітудно-фазовий спектр як в області прозорості, так і в області поглинання. The amplitude-phase Fabry-Perot spectroscopy regularities in normal and oblique incident of electromagnetic wave reflected and transmitted by the plane threelayers structure are discussed. It is shown, that the method of enveloping function correctly describes the amplitude-phase spectra both in transparent and absorption regions. The enveloping function is consider as the amplitude and phase extreme values.