Application of CFD numerical simulations and shape optimization to modify the flow characteristics of throttle valves
Loading...
Date
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Видавництво Львівської політехніки
Lviv Politechnic Publishing House
Lviv Politechnic Publishing House
Abstract
Метою дослідження було виконати числовий аналіз потоку оливи через прохідний отвір гідравлічного
клапана за допомогою методу CFD та виконати оптимізацію профілю клапана з метою лінеаризації його
характеристик. Проведено аналіз витратних характеристик клапана за допомогою числового моделювання.
Це дало змогу розробити характеристики досліджуваного клапана. Процес оптимізації розпочався з аналізу
чутливості форми, щоб визначити вплив геометрії на ключові параметри потоку, такі як перепад тиску. Одне
з отриманих рішень, вибране на основі його функціональності та технологічної можливості виробництва,
було додатково проаналізовано. Характеристики потоку, визначені для оптимізованої конструкції, були
порівняні з характеристиками вихідного клапана за допомогою статистичних методів. Було простежено, що
оптимізована геометрія досягла більш лінійної характеристики, що дасть можливість забезпечити точніше
керування процесом дроселювання за допомогою цього клапана.
The aim of the study was to perform a numerical analysis using the CFD method of oil flow through a hydraulic valve gap and to perform an optimisation of the gap shape with a view to linearising the valve characteristics. As part of the work, a flow analysis of the valve was carried out using numerical simulations. This made it possible to develop the characteristics of the studied valve. The optimisation process started with a shape sensitivity analysis to determine the effect of geometry on key flow parameters such as pressure drop. One of the resulting solutions selected on the basis of its functionality and technological manufacturing possibility was further analysed. The flow characteristics determined for the optimised design were compared with those of the original valve using statistical tools. It was shown that optimised geometry achieved a more linear characteristic, which will enable more precise throttle control using this valve.
The aim of the study was to perform a numerical analysis using the CFD method of oil flow through a hydraulic valve gap and to perform an optimisation of the gap shape with a view to linearising the valve characteristics. As part of the work, a flow analysis of the valve was carried out using numerical simulations. This made it possible to develop the characteristics of the studied valve. The optimisation process started with a shape sensitivity analysis to determine the effect of geometry on key flow parameters such as pressure drop. One of the resulting solutions selected on the basis of its functionality and technological manufacturing possibility was further analysed. The flow characteristics determined for the optimised design were compared with those of the original valve using statistical tools. It was shown that optimised geometry achieved a more linear characteristic, which will enable more precise throttle control using this valve.
Description
Keywords
Citation
Dykas A. Application of CFD numerical simulations and shape optimization to modify the flow characteristics of throttle valves / Alicja Dykas, Urszula Warzyńska // Energy Engineering and Control Systems. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2025. — Vol 11. — No 1. — P. 34–43.