Звідні мости у відтворенні історичного вигляду пам'яток оборонної архітектури ХVІ–ХІХ ст.
Loading...
Date
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Видавництво Львівської політехніки
Lviv Politechnic Publishing House
Lviv Politechnic Publishing House
Abstract
У статті розкрито основні підходи до
вирішення передбрамних розвідних мостів
оборонних споруд періоду XVI–ХІХ ст.; пояс-
нено механізми їх функціонування; проде-
монстровано приклади їх реалізації, зафіксо-
вані в історичних джерелах та збережених
пам’ятках; проаналізовано стан збереженості та
можливості отримання інформації про існу-
вання розвідних мостів на в’їзних вузлах обо-
ронних споруд у західних областях України.
Наведено рекомендації теоретиків XVII ст.
щодо спорудження підйомних мостів, приклади
їх опису в історичних інвентарях та зображення в
іконографічних джерелах. Наведено приклади
інформації про наявність розвідних мостів
посередині стаціонарних мостів, перед брамою
та перед воротами в оборонних спорудах
західних областей України.
Описано та проілюстровано прикладами
два основні найпоширеніші способи влашту-
вання розвідного мосту з точки зору його
впливу на архітектурне вирішення фасаду
брами. Перший спосіб вирішення розвідного
мосту з виступаючими над мостом стрілами-
балками теоретики вважали простішим, але
вразливим для артилерії, тому другий спосіб
розвідного мосту, без верхньої конструкції з
стрілами-балками та противагою, набув поши-
рення в період бастіонної системи в різних
формах механізмів, що приводили в дію підйом
мосту і був актуальним протягом 90-х років
ХІХ ст.
The article reveals the main approaches to the solution of pre-gate drawbridges of defensive structures of the period of the 16th–19th centuries; explains the mechanisms of their functioning; demonstrates examples of their implementation, which are recorded in historical sources and preserved monuments; analyzes the state of preservation and the possibilities of obtaining information about the existence of drawbridges at the entrance junctions of defensive structures in the western regions of Ukraine. Recommendations of 17th-century theorists on the construction of drawbridges, examples of their description in historical inventories, and images in iconographic sources are presented. Examples of information about the presence of drawbridges in the middle of stationary bridges, in front of the gate and in front of the gate in the defensive structures in the western regions of Ukraine are given. The two main most common ways of arranging a drawbridge in terms of its impact on the architectural solution of the gate facade are described and illustrated with examples. Theorists considered the first method of solving a drawbridge with protruding booms-beams above the bridge simpler, but vulnerable to artillery, so the second method of a drawbridge, without an upper structure with booms-beams and a counterweight, became widespread during the period of the bastion system in various forms of mechanisms that activated the bridge's lifting and was relevant during the nineteenth century. We propose to use the results of this study for graphic reconstruction and visualization of defensive structures of the 16th–19th centuries in order to increase the reliability of future reconstructions of monuments and create virtual three-dimensional visualizations.
The article reveals the main approaches to the solution of pre-gate drawbridges of defensive structures of the period of the 16th–19th centuries; explains the mechanisms of their functioning; demonstrates examples of their implementation, which are recorded in historical sources and preserved monuments; analyzes the state of preservation and the possibilities of obtaining information about the existence of drawbridges at the entrance junctions of defensive structures in the western regions of Ukraine. Recommendations of 17th-century theorists on the construction of drawbridges, examples of their description in historical inventories, and images in iconographic sources are presented. Examples of information about the presence of drawbridges in the middle of stationary bridges, in front of the gate and in front of the gate in the defensive structures in the western regions of Ukraine are given. The two main most common ways of arranging a drawbridge in terms of its impact on the architectural solution of the gate facade are described and illustrated with examples. Theorists considered the first method of solving a drawbridge with protruding booms-beams above the bridge simpler, but vulnerable to artillery, so the second method of a drawbridge, without an upper structure with booms-beams and a counterweight, became widespread during the period of the bastion system in various forms of mechanisms that activated the bridge's lifting and was relevant during the nineteenth century. We propose to use the results of this study for graphic reconstruction and visualization of defensive structures of the 16th–19th centuries in order to increase the reliability of future reconstructions of monuments and create virtual three-dimensional visualizations.
Description
Citation
Оконченко І. Звідні мости у відтворенні історичного вигляду пам'яток оборонної архітектури ХVІ–ХІХ ст. / Ігор Оконченко, Ольга Оконченко // Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Серія: Архітектура. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2025. — Том 7. — № 2. — С. 101–110.