Формування кон’юнктури ринку електротехнічної продукції
Loading...
Date
2015
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Видавництво Львівської політехніки
Abstract
Розглянуто актуальні питання формування складу факторів, які впливають на
кон’юнктуру ринку машинобудівних виробів. Як об’єкт дослідження визначено
продукцію електротехнічної промисловості. Всі фактори впливу систематизовано та
проаранжовано за їх вагомістю. Для досягнення цієї мети автори запропонували
використовувати блочно-експертний підхід. Теоретично важливими та практично
значущими є пропозиції авторів щодо моніторингу кон’юнктури з використанням
тригонометричних функцій. Автори довели, що такий підхід є достатньою мірою
обґрунтованим, оскільки при цьому визначається співвідношення вартісних та якісних
показників виробів. Це дає можливість здійснювати техніко-економічне оцінювання та
науково обґрунтоване управління ринковими характеристиками комерційно-виробничої діяльності підприємства. Це також допомагає приймати рішення щодо реального впливу підприємства на стан кон’юнктури своєї продукції. Все це загалом підвищує споживчий рівень продукції, що випускається, та конкурентоспроможність самого підприємства на ринку. The analysis of the current research in the field of industrial products market conducted
in the article gives reason to believe that now there is no single definition of “market
conditions”. Usually, some researchers do not distinguish the specific characteristics of the
market, do not include temporary factors and the nature of the entities in a changing market
environment. The study and improvement of market conditions conceptual apparatus does not
allow to consider the concept of “market situation” with integrated position as an integrated
feature, which helps reproduce the dynamic assessment of the economic situation in the
marketplace. The authors found that in the market economy strategy development by electrical
companies is impossible without identifying the main trends in market conditions and the
impact of changes in various factors. Based on the study there were revealed peculiarities of
the domestic market of asynchronous motors, which include: high volatility, significant
volumes of export-import operations, close relationship with the program’s energy security.
To achieve this, the authors proposed to use block-expert approach. It is proved that there are
four main blocks of indicators characterizing electrical products market conditions from the
point of view of producers, consumers, product characteristics and market environment. It is
shown that the most important representatives of these units are demand, supply, price and
quality of products, a market which is investigated. There were analyzed the existing methods of formation and evaluation of market conditions, which led to the conclusion that the most promising in the current development is a monitoring approach that organically combines empirical, expert and economic-mathematical methods and allows a more objective use of the available analytical tools to diagnose the state of enterprises in market conditions. Theoretical and practical importance has the authors’ proposal to develop a comprehensive system of evaluation and monitoring of market
conditions through the use of trigonometric functions containing the most significant market
indicators. This allows, at mathematically reasonable intervals, to interpret the situation in
terms of market and commercial results of an electrical company. It also permits to respond to
the market changes appropriately to improve the efficiency of its production activities. The
authors demonstrate that this approach is sufficiently justified, as this is determined by the
ratio of product value and quality. This makes it possible to carry out feasibility study and
scientifically grounded management of market characteristics of commercial production
activity. It also helps to make decisions concerning the real impact of the enterprice on the
position of its products on the market. In general, all this increases the level of consumer
products and the enterprise competitiveness. The main provisions of the study, stated in the article, are confirmed by practical results of their implementation at the enterprises of machine-building, particularly, of electrical profile.
Description
Keywords
ринок, кон’юнктура, електротехнічна продукція, моніторинг, фактори, тригонометричні функції, market conditions, electrical products, monitoring factors, trigonometric functions
Citation
Перерва П. Г. Формування кон’юнктури ринку електротехнічної продукції / П. Г. Перерва, Т. О. Кобєлєва, Н. П. Ткачова // Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Серія: Проблеми економіки та управління : збірник наукових праць. – 2015. – № 815. – С. 118–125. – Бібліографія: 19 назв.