Маркетингове дослідження рівня інтеграції українського студентства у міжнародний освітній простір

Loading...
Thumbnail Image

Date

2015

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Видавництво Львівської політехніки

Abstract

Проаналізовано причини, що спонукають студентів до навчання за кордоном, ступінь міжнародної активності українських студентів, рівень їх громадської заангажованості. На підставі результатів опитування молоді, котра навчається за кордоном та в Україні, визначено рівень перцепції студентами основних відмінностей між вітчизняною та закордонною вищими освітами та інших аспектів інтеграційного процесу. На основі висновків за результатами опитування сформульовано рекомендації, які стосуються ідентифікованих проблем. This survey-based article provides a comprehensive analysis of the most popular reasons, which encourage Ukrainian students to get higher education abroad. The impact of these factors on the integration process and the possible activity directions to reduce a negative tendency are also discussed in the topic. According to the conducted survey, it was covered the level of students’ participation in the exchange programs, which shows the real students’ steps to joining the international networks and enhancing their knowledge. Also, this article provides a comparison between the level of students’ interest in international exchange and their experience in it. A set of possible reasons, which cause the negative tendency in students’ social involvement are provided because of detecting the high level of social passivity among Ukrainian students during the research. The important aspect of this article is to compare the students’ expectations about their future career opportunities abroad and in Ukraine. The compound analysis of students’ anticipations and their general (optimistic) perception of career future are discussed as a part of this research. One of the main condition for successful Ukrainian integration into international environment is to implement foreign experience in Ukraine. The authors suggest to observe the opportunities for implementing abroad experience according to the percent of students, who are going to return to Ukraine. The analyze of students’ answers demonstrates that this situation can be described as positive, taking into consideration the present position of Ukraine in the international arena. Additionally this part of the article provides the research results about the importance of academic success (as a precondition of prosperous career) for Ukrainian students. Furthermore, the level of social activity of Ukrainian students is studied in this article. The authors researched the contribution of students’ community to social life, the level of their participation in volunteering and public activities. Basing on the students’ answers, the essential characteristics of students’ activity and possible reasons for it are provided in this topic. Also, according to the survey results, it was detected the students’ perception of the basic difference between education abroad and in Ukraine. The authors suggest a set of recommendations for indicated problems to completely achieve students’ integration into the global community.

Description

Keywords

студент, вітчизняна освіта, освіта за кордоном, громадська активність, student, domestic education, education abroad, public activity

Citation

Глинський Н. Ю. Маркетингове дослідження рівня інтеграції українського студентства у міжнародний освітній простір / Н. Ю. Глинський, А. Ясевич // Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Серія: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку : збірник наукових праць. – 2015. – № 819. – С. 29–38. – Бібліографія: 8 назв.

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By