Розвиток готельного господарства у ринкових умовах

No Thumbnail Available

Date

2015

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Видавництво Львівської політехніки

Abstract

Розглянуто теоретико-методологічні засади розвитку готельного господарства Рівненської області, які ґрунтуються на методі конкурентних переваг. На основі індексу концентрації, індексів Херфіндаля–Хіршмана та Холла–Тайдмана було підтверджено висновки про невисоку конкуренцію в галузі та помірно концентрований ринок. За методикою набору конкурентноспроможних елементів було визначено рейтинг готелів за окремими індикаторами і побудовано конкурентну карту ринку послуг готельного господарства Рівненської області. The article considers theoretical and methodological fundamentals of hospitality industry development in Rivne region based on the method of competitive advantages, specifics of a hotel service and peculiarities of hospitality industry functioning in the structure of tourism industry as a whole, on modern tendencies of hospitality business in the world, which due to their globalising character find specific realization in the formation of hospitality service market in Rivne. Based on the review of the existing methodical approaches to management it is justified that effective management in a transformation economy is impossible without constant monitoring of the situation prevailing in the target market segment for the hospitality company, and without prediction of possible actions of competitors and evaluation of the company’s own competitive position. The main trends in the hotel industry of Rivne region have negative nature: the number of accommodation facilities as well as hotels availability is decreasing. The index of concentration, the Herfindahl-Hirschman index and the Tideman-Hall index are used to confirm the findings about low competition in the industry, and moderately concentrated market. The hotel rating by individual indicators is determined and the market competition map for the hotel industry of Rivne region is constructed using the method of a set of competitive elements. The article presents the analysis of modern tendencies in hospitality industry of Rivne region. It is advisable to use the experience of not only domestic but also foreign scientists. It is essential to create new strategies with the account of the position of the hotel in the market and to improve the quality of the hotel services.

Description

Keywords

готельне господарство, розвиток готельної індустрії, конкурентні переваги, hotel maintenance, hotel industry development, competitive advantage

Citation

Романів О. Я. Розвиток готельного господарства у ринкових умовах /О. Я. Романів, Т. С. Трусова, Р. П. Бричка // Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Серія: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку : збірник наукових праць. – 2015. – № 819. – С. 427–433. – Бібліографія: 3 назви.