Eksploatacyjne zużycie tribologiczne cylindrów doładowanego Silnika wysokopprężnego wynikające z właściwości materiałowych jego żeliwnego bloku
Date
2018-02-22
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Видавництво Львівської політехніки
Abstract
The chemical composition, metallographic structure, graphite form and hardness of cast
iron cylinders in 1.6D Turbo Diesel engine block powering a Polonez FSO car, after a very small
run of 5762 km were shown. The accuracy of dimension and shape as well as the topography of the
surface of its cylinders are also provided. A different value of abrasive wear of cylinders 1, 2, 3
was found in comparison with cylinder 4. The lower tribological wear of cylinder 4 resulted from
its higher hardness caused by pearlite dispersion and more favorable shape of gray iron graphite
particles, as compared to cylinders 1, 2 and 3 shown. This occurred for a similar geometric
structure of the surface of the coated cylinders at a slightly higher height surface roughness of the
fourth cylinder.
Description
Keywords
Citation
Michalski J. Eksploatacyjne zużycie tribologiczne cylindrów doładowanego Silnika wysokopprężnego wynikające z właściwości materiałowych jego żeliwnego bloku / Jacek Michalski, Paweł Woś // Автобусобудування та пасажирські перевезення в Україні : тези доповідей III-ої Всеукраїнської науково-практичної конференції, Львів, 22-23 лютого 2018 року. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2018. — С. 102–110. — (Автобусо- та автомобілебудування).