Соціально-комунікаційні технології паблік рилейшнз як «пропоновані обставини»
Date
2018-02 26
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Видавництво Львівської політехніки
Abstract
Спираючись на порівняльний аналіз положень концепції «пропоновані обставини»
К. С. Станіславського і теорії паблік рилейшнз, автор доводить їхню спільність.
Метою нашого дослідження було визначення ступеня збігу складових концепції,
«пропонованих обставин» К. Станіславського і теорії паблік рилейшнз.
Методами дослідження стали такі загальнонаукові методи: метод аналізу й
синтезу, абстрагування й узагальнення; метод теоретичного пізнання: методом
сходження від абстрактності до конкретного; методи емпіричного пізнання:
спостереження й опис.
Методика дослідження полягала у виконанні таких процедур: виклад завдяки
аналізу й синтезу проблеми відсутності знань у фахівців налагодження зв’язків із
громадськістю щодо концептуальної орієнтації на положення «пропонованих обставин»,
уведених у науковий обіг К. Станіславським. Завдяки методу абстрагування
виокремлення в наявній проблемі аналогій між працею актора (описаною
К. Станіславським) над собою під час підготовки до вистави і здійсненням фахівцями
паблік рилейшнз дій-комплексів (технологій), що дають змогу ефективно
налагоджувати зв’язки з громадськістю. За допомогою методів спостереження й опису
ілюстрування теоретичних аналітико-синтезованих положень.
У висновках автор констатує, що мету дослідження було повністю досягнуто.
Справді, ступінь збігу складових концепції і теорії, зазначених у п. 1, виявилася високою
(90,9 %). Високий ступінь згаданого збігу уможливлює ефективне використання
положень концепції «пропонованих обставин» К. Станіславського в методології паблік
рилейшнз.
Relying on a comparative analysis of the provisions of the concept of «proposed circumstances» of Stanislavsky and the theory of public relations, the author proves their commonality. The purpose of our study was to determine the degree of coincidence of the components of the concept of «proposed circumstances» of Stanislavsky and the theory of public relations. Methods of research have become such general scientific methods: the method of analysis and synthesis, abstraction and generalization; The method of theoretical cognition: the method of ascent from the abstract to the concrete; methods of empirical cognition: observation and description. The research methodology consisted in the following procedures: presentation due to the analysis and synthesis of the problem of lack of knowledge among public relations specialists about the conceptual orientation to the provisions of the «proposed circumstances» introduced into scientific circulation by Stanislavsky. Thanks to the method of abstraction, the identification in the existing problem of the analogies between the work of the actor (described by Stanislavsky) on himself during the preparation for the play and the implementation by public relations specialists of action-complexes (technologies) that allow effective communication with the public. Using the methods of observation and description, an illustration of theoretical analytic-synthesized positions. In the conclusions, the author states that the aim of the research was fully achieved. Indeed, the degree of coincidence of the components of the analyzed concept and theory was high (90.9 %). The high degree of this coincidence makes it efficient to use the provisions of the concept of «proposed circumstances» of Stanislavsky in the methodology of public relations.
Relying on a comparative analysis of the provisions of the concept of «proposed circumstances» of Stanislavsky and the theory of public relations, the author proves their commonality. The purpose of our study was to determine the degree of coincidence of the components of the concept of «proposed circumstances» of Stanislavsky and the theory of public relations. Methods of research have become such general scientific methods: the method of analysis and synthesis, abstraction and generalization; The method of theoretical cognition: the method of ascent from the abstract to the concrete; methods of empirical cognition: observation and description. The research methodology consisted in the following procedures: presentation due to the analysis and synthesis of the problem of lack of knowledge among public relations specialists about the conceptual orientation to the provisions of the «proposed circumstances» introduced into scientific circulation by Stanislavsky. Thanks to the method of abstraction, the identification in the existing problem of the analogies between the work of the actor (described by Stanislavsky) on himself during the preparation for the play and the implementation by public relations specialists of action-complexes (technologies) that allow effective communication with the public. Using the methods of observation and description, an illustration of theoretical analytic-synthesized positions. In the conclusions, the author states that the aim of the research was fully achieved. Indeed, the degree of coincidence of the components of the analyzed concept and theory was high (90.9 %). The high degree of this coincidence makes it efficient to use the provisions of the concept of «proposed circumstances» of Stanislavsky in the methodology of public relations.
Description
Keywords
зв’язки з громадськістю, теорія паблік рилейшнз, концепція «пропоновані обставини», public relations, public relations theory, the concept of «proposed circumstances»
Citation
Холод О. Соціально-комунікаційні технології паблік рилейшнз як «пропоновані обставини» / Олександр Холод // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Журналістські науки. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2018. — № 896. — С. 132–144. — (Соціальні комунікації та журналістика).