Розвиток тьюторства у закладах вищої освіти Німеччини

Abstract

У дисертаційній роботі запропоновано вирішення наукового завдання щодо виявлення особливостей розвитку тьюторства в умовах вищої освіти Німеччини (створення організацій, спілок, фундацій з розвитку тьюторства на національному та міжнародному рівнях; підготовка тьюторів та їхня сертифікація; інтенсифікація наукових досліджень у цій галузі; опублікування результатів наукових студій у провідних педагогічних виданнях; розробка нормативно-правової документації на національному та інституційному рівнях, що відображає основні положення і принципи розвитку й реалізації тьюторства в умовах вищої школи; розвиток форм і методів, а також навчально-методичного забезпечення тьюторства). Висвітлено тьюторство як науково-педагогічну проблему, що охоплює соціальний, особистісний, когнітивний, знаннєвий вимір навчання, в основу якого покладено теорії концепції, підходи педагогіки, психології, менеджменту. Виконано аналіз становлення і розвитку тьюторства у закладах вищої освіти Німеччини у міжнародному та національному контексті, що формується під впливом тенденцій інтернаціоналізації вищої освіти, централізації та децентралізації в управлінні вищою освітою, розвитку системи забезпечення якості вищої освіти, глобалізації та регіоналізації вищої освіти, детрадиціоналізації вищої освіти; досліджено специфіку реалізації тьюторства на інституційному рівні Німеччини, що відображена в розробці стратегії розвитку тьюторства в університеті; організації роботи структурного підрозділу з розвитку тьюторства; налагодженні співпраці студент-тьютор-викладач; підготовці і неперервному професійному розвитку тьюторів і науково-педагогічних працівників. Окреслено можливості використання прогресивних ідей та досвіду розвитку тьюторства у Німеччині в умовах університетської освіти України. Уточнено зміст понять «тьюторство», «тьютор», «тьюторіал». Подальшого розвитку набули положення про організацію тьюторства та використання його потенціалу з метою забезпечення якості освітніх послуг та підвищення успішності здобувачів вищої освіти. В диссертационной работе предложено решение научной задачи по выявлению особенностей развития тьюторства в условиях высшего образования Германии (создание организаций, союзов, фондов по развитию тьюторства на национальном и международном уровнях, подготовка тьюторов и их сертификация; интенсификация научных исследований в этой области; публикация результатов научных исследований в ведущих педагогических изданиях, разработка нормативно-правовой документации на национальном и институциональном уровнях, отражающая основные положения и принципы развития и реализации тьюторства в условиях высшей школы, развитие форм и методов, а также учебно-методического обеспечения тьюторства). Тьюторство освещено как научно-педагогическая проблема, которая охватывает социальный, личностный, когнитивный, знаниевый аспекты обучения, в основу которого положено теории, концепции, подходы педагогики, психологии, менеджмента. Выполнен анализ становления и развития тьюторства в высших учебных заведениях Германии в международном и национальном контексте, которое формируется под влиянием тенденций интернационализации высшего образования, централизации и децентрализации в управлении высшим образованием, развития системы обеспечения качества высшего образования, глобализации и регионализации высшего образования, детрадиционализации высшего образования; исследована специфика реализации тьюторства на институциональном уровне Германии, отражена в разработке стратегии развития тьюторства в университете, организации работы структурного подразделения по развитию тьюторства; налаживании сотрудничества студент-тьютор-преподаватель; подготовке и непрерывном профессиональном развитии тьюторов и научно-педагогических работников. Определены возможности использования прогрессивных идей и опыта развития тьюторства в Германии в условиях университетского образования Украины. Уточнено содержание понятий «тьюторство», «тьютор», «тьюториал». Дальнейшее развитие получили положения об организации тьюторства и использовании его потенциала с целью обеспечения качества образовательных услуг и повышения успешности соискателей высшего образования. The thesis proposes the solution of the scientific problem of the peculiarities revealing of the tutoring development in the conditions of higher education in Germany (creation of organizations, unions, foundations for the development of tutoring at national and international levels; preparation of tutors and their certification; intensification of scientific research in this field; publishing of the scientific and pedagogical works in leading issues; development of legal and regulatory documentation at national and institutional levels reflecting the main points and principles of the tutoring development and implementation in higher education; the development of forms and methods, as well as educational and methodological support of tutoring). It is shown that the potential of tutoring is used by higher educational establishments to address the challenges of the international activity expanding, implementation of an effective internal quality assurance system, ensuring that bachelor's and master's degree programs meet the requirements of the labour market and society, as well as student expectations. Tutoring is outlined as a scientific and pedagogical problem, covering the social, personal, cognitive dimension of learning, which is based on the theory and concepts, approaches to pedagogics, psychology, management. A retrospective analysis of the tutoring formation and development at Higher Educational Establishments of Germany in the international and national context is formed, influenced by the tendencies of internationalization of higher education, centralization and decentralization in the management of higher education, development of higher education quality assurance system, globalization and regionalization of higher education; detraditionalization of higher education. The specificity of the tutoring implementation at the institutional level of Germany is researched, which is reflected in elaboration of a strategy for the tutoring development at the university; organization of a structural unit work for the development of tutoring; establishment of student-tutor-teacher cooperation; training and continuous professional development of tutors and academic staff. The research proves that tutoring is implemented in the context of partnerships established between two higher education applicants, one of whom is a tutor and the other is a tutee, in order to form a constructive academic environment of the university, which realizes the student's educational, professional, personal, cultural development, also knowledge and skills necessary for successful mastery of the chosen specialty and adaptation of the student to the academic life of the university are formed and developed. The system of qualification and certification of tutors in Germany is characterized on the basis of special training, as well as advantages of tutoring for higher educational establishment (improvement of educational process practice, reduction of students enrolled due to failure, development of academic culture of higher educational establishment); for higher educational establishment staff (better understanding of students’ needs and interests, improvement of teaching methodology based on students' interests and needs, possibility of making changes in the organization of educational process, development of collegial learning); for students (establishment of close relationship between participants in the educational process, increase of motivation for learning, the development of collegial learning); for tutors (increase of motivation to study, self-improvement and professional development). The classification of tutors according to the functional purpose is presented: 1st semester or orientation tutors, subject tutors, tutors for academic writing development, e-tutors, language tutors etc. The specific features of their training at German higher educational establishments are described in order to form a complex of competences necessary for the establishment of effective communication, decisions making and ensuring the tutoring effectiveness, formation of a productive academic environment, effective planning, organization and use of resources, ensuring of all the participants well-being in the educational process; research performing; establishment of team and independent work, etc. Possibilities of the use of progressive ideas and tutoring experience development in Germany under the conditions of the university education of Ukraine are outlined. The comprehension of the concepts “tutoring”, “tutor”, “tutorial” is clarified. Provisions on the tutoring organization and its potential use gained further development in order to ensure the quality of educational services as well as to improve the success of higher education applicants.

Description

Keywords

вища освіта, заклад вищої освіти, Німеччина, тьютор, тьюторство, програма підготовки тьютора, компетентність, сертифікація тьюторів, высшее образование, высшее учебное заведение, Германия, тьютор, тьюторство, программа подготовки тьютора, компетентность, сертификация тьюторов, higher education, higher educational establishment, Germany, tutor, tutoring, tutor training program, competence, certification of tutors

Citation

Іваницька О. С. Розвиток тьюторства у закладах вищої освіти Німеччини : дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук : 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки / Оксана Степанівна Іваницька ; Міністерство освіти і науки України, Національний університет «Львівська політехніка». – Львів, 2019. – 270 с. – Бібліографія: с. 189–227.

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By