Тренди маркетингової стратегії реалізації санаторно-курортних послуг на регіональному рівні в умовах децентралізації

Abstract

У статті визначено основні тенденції розвитку санаторно-курортних підприємств у межах регіону, систематизовано основні негативні аспекти їхнього функціонування та окреслено ключові напрями необхідних змін. Запропоновано науково-обґрунтований підхід до трактування сутності поняття “санаторно-курортна послуга”. Узагальнено теоретичні основи щодо визначення сутності поняття та видів санаторно-курортних послуг, визначено стратегічні напрями підвищення рівня конкурентоспроможності санаторно-курортних послуг. Запропоновано комплексну систему маркетингового управління розвитком санаторно-курортних послуг, яка побудована на сучасних трендах та поєднує складові структури комплексу маркетингу.
At present market`s conditions, with the uncertainty of the effects of globalization processes in the context of decentralization of weighty importance in the study of the implementation of sanatorium and resort services, the trends that shape the hard conditions of competition are becoming actuality. At the same time, for a qualitative analysis of the effectiveness of development and forecast of the future expected state of sanatorium and resort services, an appropriate scientific base is needed. Taking into account the specifics of the object which is researched, it is important to form a system of priority trends of marketing strategy at the regional level. The article defines the main tendencies of development of sanatorium and resort enterprises in the region, the main negative aspects of their functioning were systematized and the key directions of necessary changes were outlined. There was proposed a scientifically grounded approach to the interpretation of the essence of the concept of “sanatorium and resort service”. The theoretical bases for the definition of the essence, concepts and types of sanatorium and resort services were generalized, strategic directions of increasing the competitiveness level of sanatorium and resort services were defined. There was offered a complex system of marketing management for sanatorium and resort services development, which is based on modern trends and which combines the structure of the marketing complex.

Description

Keywords

послуга, санаторно-курортний комплекс, маркетингова стратегія, регіон, тренди маркетингової стратегії, service, sanatorium - resort complex, marketing strategy, region, trends of marketing strategy

Citation

Галаченко О. О. Тренди маркетингової стратегії реалізації санаторно-курортних послуг на регіональному рівні в умовах децентралізації / О. О. Галаченко, Н. М. Стручок // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2018. — № 899. — С. 3–8.