Сучасні підходи до історичної освіти студентської молоді
Date
2005-03-01
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”
Abstract
У сучасній Україні історична освіта та викладання історії відчувають найбільший вплив соціальних чинників й процесу реформування освіти в цілому. Змінюються цілі і завдання, ціннісні підвалини, зміст і технології історичної освіти. Якість освіти значною мірою визначається компетентностями викладачів історії та можливостями їхнього використання в освітній практиці. В нових умовах розвитку українського суспільства на викладача історії покладається велика відповідальність за долю молодих громадян країни. Щоб досягти результативності у процесі модернізації історичної освіти, необхідні нові підходи до вивчення і викладання історії, що стимулюють студентів мислити критично, формувати самостійні судження і думки, засвоювати демократичні навички і відносини.
Both historical education and teaching history in modern Ukraine are greatly influenced by social factors and the process of educational reform in general. Not only the aims and tasks, but also basic values, content and technologies of historical education are changing. The quality of education is determined to a great extent by history teachers' competencies and qualifications, and the ability to apply them in educational practice. Under modern circumstances of development of Ukrainian society the teachers of History bear great responsibility for the future of young Ukrainian citizens. In order to achieve progress in the process of modernization of historical education, new approaches to studying and teaching history are required, which would motivate students' critical thinking , their ability to express their own points of view and acquire democratic skills and relationship patterns.
Both historical education and teaching history in modern Ukraine are greatly influenced by social factors and the process of educational reform in general. Not only the aims and tasks, but also basic values, content and technologies of historical education are changing. The quality of education is determined to a great extent by history teachers' competencies and qualifications, and the ability to apply them in educational practice. Under modern circumstances of development of Ukrainian society the teachers of History bear great responsibility for the future of young Ukrainian citizens. In order to achieve progress in the process of modernization of historical education, new approaches to studying and teaching history are required, which would motivate students' critical thinking , their ability to express their own points of view and acquire democratic skills and relationship patterns.
Description
Keywords
Citation
Вербицька П. В. Сучасні підходи до історичної освіти студентської молоді / П. В. Вербицька // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. — Львів : Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2005. — № 528 : Держава та армія. — С. 144–149.