Система судочинства як середовище формування професійних компетентностей суддів
Date
2019-02-26
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Видавництво Львівської політехніки
Abstract
З’ясовано, що метою професіоналізації судді є правові цілі, які передбачають
державні, соціальні, аксіологічні, психологічні, організаційні аспекти, що водночас
характерні як для суддівської діяльності, так і для цільових особливостей кожної
складової системи професіоналізації. Розкривати правові цілі необхідно на підставі
таких передумов: національної правової системи, стану судової системи держави та
позиції індивіда, якого призначено на посаду судді. Визначальною метою виховання
повинно стати формування не тільки належного рівня певних складових особистісного
професійного потенціалу, а й гуманістичної та альтруїстичної спрямованості світогляду,
соціально-психологічних настанов діяльності особистості, позаяк у практичній дійсності
сучасний український суддя зазвичай є фахівцем із належним інтелектуальним рівнем,
проте не завжди моральною, гуманістичною особою.
It has been found out that the purpose of professionalization of a judge is legal goals, which envisage state, social, axiological, psychological, organizational aspects, which are at the same time characteristic both of judicial activity and of the specific features of each component of the professionalization system. Revealing the legal goals, we must proceed from the following prerequisites: the national legal system, the state of the judicial system of the state and the position of the individual appointed to the position of judge. The decisive purpose of education should be not only the formation of the proper level of certain components of personal professional potential, but also the humanistic and altruistic character of the orientation of the outlook, social and psychological attitudes of the personality’s activity. Because, in practical reality, a modern Ukrainian judge is usually a specialist with a proper intellectual level, but not always a moral, humanistic person.
Установлено, что цель профессионализации судьи – правовые цели, которые предусматривают государственные, социальные, аксиологические, психологические, организационные аспекты, в то же время характерны как для судейской деятельности, так и для целевых особенностей каждой составляющей системы профессионализации. Раскрывая правовые цели, необходимо исходить из таких предпосылок: национальной правовой системы, состояния судебной системы государства и позиции индивида, которого назначают на должность судьи. Определяющей целью воспитания должно стать формирование не только надлежащего уровня определенных составляющих личностного профессионального потенциала, но и гуманистической и альтруистической направленности мировоззрения, социально-психологических установок деятельности личности. В практической действительности современный украинский судья, как правило, является специалистом с надлежащим интеллектуальным уровнем, однако не всегда моральным, гуманистическим лицом.
It has been found out that the purpose of professionalization of a judge is legal goals, which envisage state, social, axiological, psychological, organizational aspects, which are at the same time characteristic both of judicial activity and of the specific features of each component of the professionalization system. Revealing the legal goals, we must proceed from the following prerequisites: the national legal system, the state of the judicial system of the state and the position of the individual appointed to the position of judge. The decisive purpose of education should be not only the formation of the proper level of certain components of personal professional potential, but also the humanistic and altruistic character of the orientation of the outlook, social and psychological attitudes of the personality’s activity. Because, in practical reality, a modern Ukrainian judge is usually a specialist with a proper intellectual level, but not always a moral, humanistic person.
Установлено, что цель профессионализации судьи – правовые цели, которые предусматривают государственные, социальные, аксиологические, психологические, организационные аспекты, в то же время характерны как для судейской деятельности, так и для целевых особенностей каждой составляющей системы профессионализации. Раскрывая правовые цели, необходимо исходить из таких предпосылок: национальной правовой системы, состояния судебной системы государства и позиции индивида, которого назначают на должность судьи. Определяющей целью воспитания должно стать формирование не только надлежащего уровня определенных составляющих личностного профессионального потенциала, но и гуманистической и альтруистической направленности мировоззрения, социально-психологических установок деятельности личности. В практической действительности современный украинский судья, как правило, является специалистом с надлежащим интеллектуальным уровнем, однако не всегда моральным, гуманистическим лицом.
Description
Keywords
система правосуддя, судочинство, суддя, професійні компетентності, гарантії суддів, принцип незалежності суддів, суддівська освіта, механізм реалізації гарантій діяльності суддів, justice system, proceedings, judge, professional competences, guarantees of judges, the principle of the independence of judges, judicial education, mechanism for the implementation of guarantees for the activities of judges, система правосудия, судопроизводство, судья, профессиональные компетентности, гарантии судей, принцип независимости судей, судейское образование, механизм реализации гарантий деятельности судей
Citation
Ватаманюк Л. В. Система судочинства як середовище формування професійних компетентностей суддів / Л. В. Ватаманюк // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Юридичні науки. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2019. — № 24. — С. 20–27.