Заборона дискримінації за мовною ознакою при реалізації права на освіту у практиці Європейського суду з прав людини
Date
2020-02-24
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Видавництво Львівської політехніки
Lviv Politechnic Publishing House
Lviv Politechnic Publishing House
Abstract
Проаналізовано правові позиції Європейського суду з прав людини, сформованих у
процесі розгляду справ, що стосувалися порушення прав людини через дискримінацію за
мовною ознакою (дискримінація на ґрунті мови) під час реалізації права на освіту.
На основі проаналізованих правових позиції можна пояснити необґрунтованість
вимог деяких представників меншин здійснювати навчальний процес винятково мовою
національної меншини, ігноруючи навчальний процес державною мовою. Крім того,
низка правових позицій ЄСПЛ може бути застосована для доведення дискримінації
освітніх прав українців за мовною ознакою на окупованих Росією територіях.
The article deals with the analysis of the legal positions of the European Court of Human Rights formed in the process of hearing cases of human rights violations through language discrimination (discrimination on the basis of language) in the exercise of the right to education. On the basis of the analyzed legal positions it is possible to explain the unreasonableness of the requirements of some minority representatives to carry out the educational process exclusively in the language of the national minority, while ignoring the educational process in the state language. In addition, a number of legal positions of the ECHR can be applied to prove language rights discrimination of the Ukrainians on the Russian-occupied territories.
The article deals with the analysis of the legal positions of the European Court of Human Rights formed in the process of hearing cases of human rights violations through language discrimination (discrimination on the basis of language) in the exercise of the right to education. On the basis of the analyzed legal positions it is possible to explain the unreasonableness of the requirements of some minority representatives to carry out the educational process exclusively in the language of the national minority, while ignoring the educational process in the state language. In addition, a number of legal positions of the ECHR can be applied to prove language rights discrimination of the Ukrainians on the Russian-occupied territories.
Description
Keywords
права людини, Європейський суд з прав людини, Конвенція, право на освіту, дискримінація, дискримінація за мовною ознакою, human rights, European Court of Human Rights, Convention, right to education, discrimination, language discrimination
Citation
Марковський В. Заборона дискримінації за мовною ознакою при реалізації права на освіту у практиці Європейського суду з прав людини / Володимир Марковський, Соломія Цебенко, Діана Андрощук // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Юридичні науки. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2020. — Том 7. — № 2. — С. 86–95.