Розвиток сучасної системи е-навчання в університеті

Date

2020-09-23

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Видавництво Львівської політехніки

Abstract

Проаналізовано світовий досвід та розглянуто еволюцію системи електронного навчання у світі, яка пройшла три етапи: біхевіористський, конструктивістський, конективістський. Показано, що на першому етапі дистанційні курси виконували роль доставки навчальних матеріалів студенту. З'ясовано, що розвиток технологій web 2.0 та LMS змінили підходи до навчання. Педагогічні теорії та використання таксономії Блума дали змогу організувати співпрацю студентів та активну комунікацію. Дистанційний навчальний курс стає орієнтованим на досягнення та вимірювання результатів навчання. На третьому етапі присутні всі складові світової системи електронного навчання: методична, інформаційна, технологічна, програмно-технічна, кадрова, нормативна, планування та розвиту, моніторингу та контролю. Складові підсистем носять змінний характер. Така система є базою для стратегії та тактики розвитку системи електронного навчання в навчальній організації та її структурних підрозділів. Встановлено, що найважливішою є підсистема планування та розвитку, яка визначає шляхи розвитку навчальної організації, стратегію та тактику розвитку системи електронного навчання університету, необхідний кадровий потенціал та систему підвищення кваліфікації викладачів. Для її ефективної роботи необхідно мати підготовлених кураторів змісту, які стежать за найбільш впливовими кураторами змісту світу. Члени цієї команди забезпечують сертифікацію дистанційних навчальних курсів відповідно до стандарту організації. НТУ "ХПІ" веде планомірну роботу цьому напрямі, проводить відкриті дистанційні курси для розробників, тьюторів, кураторів змісту та експертів для викладачів навчальних закладів України. Розроблені дистанційні курси, що вимірюють компетентності підготовлених фахівців забезпечують високу ефективність дуального навчання.
This paper analyzes the world sources and considers the evolution of the e-learning system in the world, which are necessary for the formation of the e-learning system of the educational institution. The object of research is modern information pedagogical technologies that change the educational process. Subject of research – various educational technologies (distance, mixed, mobile, micro-) learning that influence the effectiveness of the educational process. The purpose is to identify the main elements that create the global e-learning system and to define the structure of the system for use in educational institutions. It is shown that in the first stage distance courses played the role of delivery of educational materials to the student. The development of web 2.0 technology and the advent of LMS have changed the way we learn. Pedagogical theories, the pedagogical instructional model ADDIE, and the use of Bloom's taxonomy allowed for student collaboration and active communication. The distance learning course is focused on achieving and measuring learning outcomes. In the third stage, all components of the world eLearning system are present: methodical, informational, technological, software and technical, personnel, regulatory, planning and development, monitoring and control. The components of the subsystems are variable in nature. Such a system is the basis for the strategy and tactics of the development of the e-learning system in the educational organization and its structural units. The most important is the planning and development subsystem, which defines the ways of development of the educational organization, the strategy and tactics of development of the e-learning system of the university, the required staff potential and the system of professional development of teachers. For its effective work it is necessary to have trained content curators who follow the most influential content curators of the world. Members of this team provide certification for distance courses in accordance with the organization standard. National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute" conducts systematic work in this area, conducts open distance courses for developers, tutors, content curators and experts for teachers of educational institutions of Ukraine. Developed distance courses that measure the competence of trained professionals ensure high efficiency of dual learning. More than 2,100 teachers of educational establishments of Ukraine have enrolled in the open distance courses, more than 320 teachers have successfully completed the courses.

Description

Keywords

ADDIE, таксономія Блума, компетентність, дуальне навчання, ADDIE, Bloom taxonomy, competence, dual learning

Citation

Кухаренко В. М. Розвиток сучасної системи е-навчання в університеті / В. М. Кухаренко // Український журнал інформаційних технологій. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2020. — Том 2. — № 1. — С. 95–102.