Запровадження інформаційно-довідкової системи "UniBell" у освітнє середовище вищого навчального закладу

Abstract

Проаналізовано освітнє середовище ВНЗ на предмет його відповідності умовам організації освітнього процесу за принципами відділеного навчання. Встановлено низку чинників, що можуть впливати на якість результатів навчання за означених умов. Серед отриманих чинників на прикладі освітнього середовища Львівського державного університету безпеки життєдіяльності визначено один із пріоритетних, що потребував негайної реакції – розроблення інформаційно-довідкової системи "UniBell" для організації віддаленого доступу до бази даних навчального розкладу із використанням мобільних технологій. З'ясовано, що розроблення сервісу для обліку та контролю навчального розкладу, а також інших сервісів, цільовим призначенням яких є забезпечення якості освітнього процесу, задекларовано в рамках реалізації проєкту "Розумний університет". Подано означення терміна "Smart-університет" або "Розумне освітнє середовище". На прикладі створення інформаційно-довідкової системи "UniBell" та її функціональних можливостей досліджено множину зацікавлених сторін. З використанням понятійного апарату теорії множин визначено обсяги внутрішніх стейкхолдерів і їх зв'язок із Smart-середовищем. Описано функціональні можливості та особливості роботи окремо клієнтської та серверної частин інформаційно-довідкової системи "UniBell". Висвітлено особливості додаткових підсистем управління серверною частиною, що реалізовані за допомогою програмних технологій.Net, Java та мови структурованих запитів SQL. Подано архітектуру інформаційно-пошукової системи "UniBell". Описано особливості оброблення даних й адміністрування реляційної бази даних розробленої системи та графічно візуалізовано блок-схеми алгоритмів роботи клієнтської та серверної її частин, що сукупно стало основою розроблення діючого застосунку під операційну систему Android із можливістю завантаження через Google Play.
Scientific work is aimed to identifying problem areas during distance educational process and to development of services that could help of solving them. Empirical methods and methods of real-life observation were used to collect the initial data for study. Processing of the obtained data is performed on the basis of using analytical methods and methods of expert evaluations. This allowed to identify weaknesses at distance education organization and to form a list of necessary services, which development and implementation will improve the quality of distance and inpatient educational process and education situation generally. The study identified and characterized the range of internal stakeholders of the educational environment, to meet the needs of which the development of these services is aimed. The results of empirical observations are presented using of set theory. To identify priority of declared services on the range for immediate implementation were provided their detailed analysis that showed high needs of an informational reference system development for remote access to the schedule with its further integration into educational environment. The proposed system is called "UniBell". This system is the part of education project "Smart- University", the main purpose of which is to integrate Universities into modern digital environment. Also, study defined the term "Smart University" or "Smart Educational Environment" and described main functionalities, general architecture and features of separate client as well as server parts of the "UniBell" service. Furthermore, features of additional subsystems of server part management, implemented with the use of software technologies.Net, Java and the language of structured queries SQL were highlighted. The model of client-server architecture, as well as algorithms for accounting and control of the training schedule have formed the basis for the development of an existing application for the Android operating system with the ability to download it via Google Play. The analysis of educational process virtualization has identified the main factors that may affect the educational process quality in the format of distance learning. The results of the analysis have become the basis for developing the architecture and algorithm of information system "UniBell" tasked to organize remote access to the training schedule using mobile technology. Using the conceptual apparatus of set theory, the volumes of internal stakeholders are investigated have been characterized, which provides a solid basis and target audience for further research on the effectiveness of the developed system in the Lviv State University of Life Safety educational environment.

Description

Keywords

освітнє середовище, розклад, віддалений доступ, мобільний застосунок, внутрішні стейкхолдери, educational environment, schedule, remote access, mobile application, internal stakeholders

Citation

Запровадження інформаційно-довідкової системи "UniBell" у освітнє середовище вищого навчального закладу / О. В. Придатко, Н. Є. Бурак, В. Є. Дзень, М. С. Кунинець // Український журнал інформаційних технологій. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2020. — Том 2. — № 1. — С. 57–65.

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By