Підходи та методи оцінювання інноваційної компанії

Date

2021-02-25

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Видавництво Львівської політехніки
Lviv Politechnic Publishing House

Abstract

Досліджено та проаналізовано основні традиційні підходи до оцінювання вартості бізнесу, а саме: дохідний, витратний та порівняльний. Розглянуто основні методи в межах кожного із традиційних підходів. Крім цього виявлено, що у сучасних умовах функціонування традиційні підходи до оцінювання вартості бізнесу “в чистому вигляді” венчурні інвестори застосовують не завжди, а найпопулярніші серед них методи – договірний, мультиплікаторів, дисконтованого грошового потоку, венчурний та метод реальних опціонів. Практика оцінкової діяльності свідчить про широке використання стохастичних методів, які неможливо безпосередньо зарахувати до жодного із традиційних підходів.
The article the main traditional approaches to business valuation, namely: profitable, costly and comparative have been explored and analyzed. The main methods within each of the traditional approaches have been investigated. The methods of estimating the value of business by income approach are the method of capitalization of net income, the method of capitalization of dividends, the method of capitalization of excess income and the method of discounting cash flow. The methods of estimating the value of business by the cost approach are: the method of net book value, the method of adjusted book value, the method of estimating the net market value of tangible assets, the replacement cost method, the replacement cost method and the liquidation value method. The methods of estimating the value of business by a comparative approach are the method of industry ratios, the method of comparing sales and the method of multipliers. In addition, it is found that in modern conditions, traditional approaches to assessing the value of the business “in its pure form” are not always used by venture investors, and the most popular methods are contractual, multipliers, discounted cash flow, venture and real options. Synthetic models play an important role today. In world practice, many different approaches are used to assess the value of companies, their assets, business in general. However, the issue of evaluation is still insufficiently addressed. When conducting valuation work in enterprises, many of the existing approaches are either not used at all, or are used very rarely, resulting in practice does not always achieve a comprehensive, complete and objective assessment of the amount of capital. A characteristic feature in determining the value of the business within the application of each of the commonly used methods is the need to take into account various aspects of financial activities, which leads to different estimates of the value of the business, which requires coordination of the results. This situation involves the selection of key cost parameters to obtain the final value of the business. Given the above, there is a need and feasibility to reconcile the results of business valuation methods, which will help to obtain a reasonable value by combining the advantages of each of the traditional methods. Determining the value of the company is one of the most important tasks in the field of corporate governance, which makes it possible to assess the level of competitiveness and success of the company in the market. The process of determining the value is carried out with a specific purpose: calculating the sale price, property insurance, obtaining a loan, etc., which determines the choice of valuation method. Business valuation is the determination of the value of a business as a property complex that can bring profit to the owner. When conducting an appraisal examination, the value of all the company's assets is determined: real estate, machinery and equipment, inventories, financial investments, intangible assets. In addition, the efficiency of the company, its past, present and future revenues, development prospects and competitive environment in this market are assessed separately, and then the evaluated company is compared with similar companies. On the basis of such a comprehensive analysis, the business is actually assessed as a property complex that can be profitable.

Description

Keywords

інноваційна компанія, методи оцінювання вартості компанії, традиційні підходи, синтетичні моделі, innovative company, methods of company valuation, traditional approaches, synthetic models

Citation

Терлецька В. О. Підходи та методи оцінювання інноваційної компанії / В. О. Терлецька // Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку : науковий журнал. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2021. — Том 3. — № 1. — С. 177–182.