Features of infotainment penetration into the news journalism of tv channels : «1+1», «STB», «ICTV»
Date
2021-02-21
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Видавництво Львівської політехніки
Lviv Politechnic Publishing House
Lviv Politechnic Publishing House
Abstract
У статті охарактеризовано особливості проникнення інфотейнменту в новинну журналістику
телеканалів: «1+1», «СТБ», «ICTV» (на прикладі програм: «ТСН», «Вікна-новини», «Факти. Інформаційний випуск»). Розглянуто інфотейнмент як багатогранний засіб заповнення телевізійного ефіру, багатофункціональний аспект масової та міжособистісної комунікації. Ефективність досягається за
допомогою роботи за певними схемами, що і показано в цій роботі.
Автор звертає увагу на те, що в Україні активне впровадження методу інфотейнменту на телебаченні почалося після розпаду Радянського Союзу. У період економічної кризи засоби масової
інформації зазнавали фінансових труднощів і потребували великих рекламодавців, тому для залучення
аудиторії телередактори стали вдаватися до подачі політичної та соціальної інформації через розважальний аспект, беручи приклад із західних колег.
Визначено причини та особливості жанру інфотейнменту в українських теленовинах, проаналізовано способи подання інформації на конкретних телеканалах, виявлено роль журналіста та ведучого у новинному мовленні.
У процесі аналізу випусків програм «ТСН», «Вікна-новини», «Факти. Інформаційний випуск»
з’ясовано, що у своїй роботі кореспонденти з усього творчого «інструментарію» інфотейнменту найчастіше використовують структурно-композиційні прийоми: візуальне оформлення, елементи художнього
монтажу, лайфи. Поширеними прийомами в новинному мовленні є також: «журналіст як актор» і
«тема як ядро змісту», тобто змістовні складові.
Нерідко в сюжетах кореспонденти та ведучі використовують мовну гру, емотивність та іронію,
завдяки яким досягається легкість подачі інформації, людина добре розуміє, про що говорить ведучий.
Одним із способів досягнення доступності та привабливості інформації є мовна гра. Її сутність полягає
в трансформації стійких словосполучень, прислів’їв, афоризмів тощо.
Наразі український інфотейнмент у новинах та інформаційних програмах на вітчизняному
телебаченні перебуває на стадії становлення. Його поширення у телеконтенті всеукраїнських каналів
сприяє розвитку самих ЗМІ, адже цікаві новини приваблюють рекламодавців, тож, на нашу думку, саме за цим жанром майбутнє.
The article describes the peculiarities of infotainment penetration into news journalism of TV channels: «1+1», «STB», «ICTV» (on the example of programs: «TSN», «Viknanowyny», «Facty. Informaciynyi vypusk»). Infotainment as a multifaceted means of filling the television air, a multifunctional aspect of mass and interpersonal communication is considered. Efficiency is achieved by working on certain schemes, as shown in this paper. The author draws attention to the fact that in Ukraine the active introduction of the infotainment method on television began after the collapse of the Soviet Union. During the economic crisis, the media faced financial difficulties and needed large advertisers, so to attract audiences, TV editors began to provide political and social information through the entertainment aspect, following the example of Western colleagues. The reasons and peculiarities of the infotainment genre in Ukrainian TV news are determined, the ways of presenting information on specific TV channels are analyzed, the role of a journalist and presenter in news broadcasting is revealed. In the process of analyzing issues of programs «TSN», «Vikna-nowyny», «Facty. Informaciynyi vypusk» it was found out that in their work correspondents from all creative «tools «of infotainment most often use structural and compositional techniques: visual design, elements of artistic montage, lives. Common techniques in news broadcasting are also: «journalist as an actor» and «topic as the core of content», meaningful components. Correspondents and presenters often use language play, emotionality and irony in the stories, thanks to which it is easy to present information, a person understands well what the presenter is talking about. One way to achieve the availability and attractiveness of information is a language game. Its essence is the transformation of stable phrases, proverbs, aphorisms etc. Currently, Ukrainian infotainment in news and information programs on domestic television is in its infancy. Its distribution in the TV content of all-Ukrainian channels promotes the development of the media themselves, because interesting news attracts advertisers, so, in our opinion, this genre is the future.
The article describes the peculiarities of infotainment penetration into news journalism of TV channels: «1+1», «STB», «ICTV» (on the example of programs: «TSN», «Viknanowyny», «Facty. Informaciynyi vypusk»). Infotainment as a multifaceted means of filling the television air, a multifunctional aspect of mass and interpersonal communication is considered. Efficiency is achieved by working on certain schemes, as shown in this paper. The author draws attention to the fact that in Ukraine the active introduction of the infotainment method on television began after the collapse of the Soviet Union. During the economic crisis, the media faced financial difficulties and needed large advertisers, so to attract audiences, TV editors began to provide political and social information through the entertainment aspect, following the example of Western colleagues. The reasons and peculiarities of the infotainment genre in Ukrainian TV news are determined, the ways of presenting information on specific TV channels are analyzed, the role of a journalist and presenter in news broadcasting is revealed. In the process of analyzing issues of programs «TSN», «Vikna-nowyny», «Facty. Informaciynyi vypusk» it was found out that in their work correspondents from all creative «tools «of infotainment most often use structural and compositional techniques: visual design, elements of artistic montage, lives. Common techniques in news broadcasting are also: «journalist as an actor» and «topic as the core of content», meaningful components. Correspondents and presenters often use language play, emotionality and irony in the stories, thanks to which it is easy to present information, a person understands well what the presenter is talking about. One way to achieve the availability and attractiveness of information is a language game. Its essence is the transformation of stable phrases, proverbs, aphorisms etc. Currently, Ukrainian infotainment in news and information programs on domestic television is in its infancy. Its distribution in the TV content of all-Ukrainian channels promotes the development of the media themselves, because interesting news attracts advertisers, so, in our opinion, this genre is the future.
Description
Keywords
: український інфотейнмент, інформаційні програми, інфотейнмент на телебаченні, засоби масової інформації, Ukrainian infotainment, information programs, infotainment on television, mass media
Citation
Putsyata I. Features of infotainment penetration into the news journalism of tv channels : «1+1», «STB», «ICTV» / Iryna Putsyata // Bulletin of Lviv Polytechnic National University : journalism. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2021. — Vol 1 (1). — P. 1–6.