Інформаційна система віртуальної реальності з елементами повного занурення
Date
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Видавництво Львівської політехніки
Lviv Politechnic Publishing House
Lviv Politechnic Publishing House
Abstract
Віртуальна реальність є важливою інформаційною технологією, яка дає змогу досягти значного прогресу в недостатньо охоплених областях. Імерсивна мультимедіа, або віртуальна реальність, – це змодельоване програмним забезпеченням середовище, яке імітує фізичну присутність у реальному чи уявному світі. Інноваційні програми, такі як високотехнологічні інтелектуальні системи, які співвідносяться з інформаційними технологіями відображення, моделювання, побудови та підтримки мереж, штучного дотику та комп’ютерної графіки, зробили віртуальну реальність проривом у комп’ютерному світі. Екскурсії та дистанційне навчання у віртуальній реальності є одним зі способів зімітувати присутність у тому місті, де людина у цей момент не може перебувати фізично. Переглядаючи віртуальні екскурсії або відвідуючи онлайн- заняття за допомогою відео/фотографій, користувач (абітурієнт/ студент/учень/викладач/вчитель) бачить лише плоске зображення та не може взаємодіяти з ним. Через це втрачається ефект присутності користувача на вибраному місці. Віртуальна реальність із ефектом повного занурення дає змогу нівелювати ці недоліки майже повністю та надати можливість взаємодіяти із об’єктами, які розташовані на віртуальній сцені, за допомогою реальних рухів власного тіла. Окрім того, за короткий проміжок часу за допомогою віртуальної реальності користувач може побувати в багатьох місцях, буквально не виходячи з дому. В реальному житті це неможливо зробити, оскільки певні місця дуже віддалені від користувача. Об’єктом дослідження є проведення інтерактивної екскурсії та дистанційного навчання кафедрою інформаційних систем та мереж Національного університету “Львівська політехніка” у віртуальній реальності. Предметом дослідження є засоби, методи проєктування та розроблення інформаційної системи віртуальної реальності екскурсії та дистанційного навчання із використанням інформаційних технологій віртуальної реальності. Про практичне значення отриманих результатів свідчить реалізована інформаційна система проведення інтерактивної екскурсії та дистанційного навчання на базі кафедри університету. Наукова новизна полягає у створенні інформаційної системи, основаної на використанні віртуальної реальності, яка призначена для онлайн-відвідування приміщень кафедри університету з елементами повного занурення, що може стати платформою для профорієнтації учнів або дистанційного навчання студентів.
Virtual reality is an important information technology that allows to achieve significant progress in underserved areas. Immersive multimedia, or virtual reality, is a software-simulated environment that simulates physical presence in the real or imagined world. Innovative applications such as high-tech intelligent systems that correlate with the information technologies of display, modelling, building and maintaining networks, artificial touch and computer graphics have made virtual reality a breakthrough in the computing world. Excursions and distance learning in virtual reality are one of the ways to simulate the presence in a city in which a person cannot be physically present at the moment. When viewing virtual tours or attending online classes using videos/photos, the user (applicant/student/learner/teacher) only sees a flat image and cannot interact with it. In this way, the effect that the user is present in that place is lost. Virtual reality with the effect of full immersion allows to eliminate these disadvantages almost completely, and to provide the opportunity to interact with objects located on the virtual stage with the help of real body movements. In addition, in a short period of time, with the help of virtual reality, the user can visit many places, literally without leaving home. This is impossible to do in real life, as certain places are located at a great distance from the user. The object of the study is the process of conducting an interactive excursion and distance learning on the basis of the Department of Information Systems and Networks of the Lviv Polytechnic National University in virtual reality. The subject of the study comprises means, methods of designing and developing the virtual reality information system of excursions and distance learning using virtual reality information technologies. The practical significance of the obtained results is the implemented information system for conducting interactive excursions and distance learning on the basis of the university department. The scientific novelty of the obtained results is an information system based on the use of virtual reality, which is intended for online visits to the premises of the university department with elements of full immersion, as a platform for career guidance of students or distance learning of students.
Virtual reality is an important information technology that allows to achieve significant progress in underserved areas. Immersive multimedia, or virtual reality, is a software-simulated environment that simulates physical presence in the real or imagined world. Innovative applications such as high-tech intelligent systems that correlate with the information technologies of display, modelling, building and maintaining networks, artificial touch and computer graphics have made virtual reality a breakthrough in the computing world. Excursions and distance learning in virtual reality are one of the ways to simulate the presence in a city in which a person cannot be physically present at the moment. When viewing virtual tours or attending online classes using videos/photos, the user (applicant/student/learner/teacher) only sees a flat image and cannot interact with it. In this way, the effect that the user is present in that place is lost. Virtual reality with the effect of full immersion allows to eliminate these disadvantages almost completely, and to provide the opportunity to interact with objects located on the virtual stage with the help of real body movements. In addition, in a short period of time, with the help of virtual reality, the user can visit many places, literally without leaving home. This is impossible to do in real life, as certain places are located at a great distance from the user. The object of the study is the process of conducting an interactive excursion and distance learning on the basis of the Department of Information Systems and Networks of the Lviv Polytechnic National University in virtual reality. The subject of the study comprises means, methods of designing and developing the virtual reality information system of excursions and distance learning using virtual reality information technologies. The practical significance of the obtained results is the implemented information system for conducting interactive excursions and distance learning on the basis of the university department. The scientific novelty of the obtained results is an information system based on the use of virtual reality, which is intended for online visits to the premises of the university department with elements of full immersion, as a platform for career guidance of students or distance learning of students.
Description
Citation
Тищук Ю. Інформаційна система віртуальної реальності з елементами повного занурення / Юрій Тищук, Вікторія Висоцька, Ольга Власенко // Вісник Національного університету "Львівська політехніка" "Інформаційні системи та мережі". — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2022. — № 12. — С. 52–78.