Підходи до підвищення рівня фінансово-економічної грамотності українців засобами бізнес-журналістики
Date
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Видавництво Львівської політехніки
Lviv Politechnic Publishing House
Lviv Politechnic Publishing House
Abstract
За результатами проведеного емпіричного дослідження з використанням соціологічного методу опитування виявлено, що українці орієнтовані до отримання інформації з різних цифрових платформ (92 %). Бізнес-тематика у структурі щоденного споживання інформації посідає третє місце, за визнанням 43 % респондентів, більшою популярністю користується воєнна (69 %) та розважальна (50 %). Констатовано, що понад 91 % респондентів мають незначні чи обмежені знання з фінансової грамотності і лише 3 % із 138 опитаних відчувають себе обізнаними та підготовленими. Серед головних проблем у сприйнятті бізнес-інформації, що обмежує контакт з нею, виокремлено складність викладу, нагромадження числових даних, використання складної для розуміння термінології. Натомість опитані висловлюють потребу у спрощеному роз’ясненні предмета матеріалу (46 %), ілюструванні конкретними прикладами (32 %), інтеграції повідомлення із соціальними платформами, шо природно актуалізує інструментарій інфотейнменту (16 %). Ґрунтуючись на очікуваннях аудиторії, запропоновано перспективні рекомендації для авторів медіаконтенту на економічну тематику щодо необхідності спрощення професійних понять, уникання жаргонізмів, складних теорій без пояснення; унаочнення як безальтернативного критерію розтлумачення та наближення предмета викладу; використання інтерактивних цифрових платформ; ініціювання освітніх рубрик, проєктів, тематичних блогів, аудіоподкастів, добірок, цифрових альманахів, присвячених економічній грамотності у медіа; активності у соціальних мережах, системної просвітницької роботи у форматі інфографіки, Stories, Reels; стимулювання критичного мислення своєї аудиторії; використання принципу наближення інтересів, локалізації глобальних проблем; поліфонії можливостей зворотного зв’язку. Розроблено освітню інфографіку із роз’яснення окремих аспектів фінансово- економічного сектора, з якими користувачі стикаються в повсякденному житті.
According to the results of an empirical study using a sociological survey method, it was established that Ukrainians are oriented towards receiving information from various digital platforms (92 %). Business topics in the structure of daily information consumption take third place according to the recognition of 43 % of respondents, military (69 %) and entertainment (50 %) are more popular. It was found that more than 91 % of respondents have little or limited knowledge of financial literacy and only 3 % of 138 respondents feel knowledgeable and prepared. Among the main problems in the perception of business information, which limits contact with it: the complexity of the presentation, the accumulation of numerical data, the use of difficult-to-understand terminology. Instead, the interviewees expressed the need for a simplified explanation of the subject of the material (46 %), illustration with specific examples (32 %), integration of the message with social platforms, which naturally updates the infotainment toolkit (16 %). Based on the expectations of the audience, promising recommendations for authors of media content on economic topics are proposed, including: the need to simplify professional concepts, avoid jargon, complex theories without explanation; visualization, as an irreplaceable criterion for interpretation and approximation of the subject of presentation; use of interactive digital platforms; initiation of educational columns, projects, thematic blogs, audio podcasts, selections, digital almanacs dedicated to economic literacy in the media; activities in social networks, systematic educational work in the format of infographics, Stories, Reels; stimulating critical thinking of your audience; use of the principle of convergence of interests, localization of global problems; polyphony of feedback possibilities. An educational infographic has been developed to explain certain aspects of the financial and economic sector that users encounter in everyday life.
According to the results of an empirical study using a sociological survey method, it was established that Ukrainians are oriented towards receiving information from various digital platforms (92 %). Business topics in the structure of daily information consumption take third place according to the recognition of 43 % of respondents, military (69 %) and entertainment (50 %) are more popular. It was found that more than 91 % of respondents have little or limited knowledge of financial literacy and only 3 % of 138 respondents feel knowledgeable and prepared. Among the main problems in the perception of business information, which limits contact with it: the complexity of the presentation, the accumulation of numerical data, the use of difficult-to-understand terminology. Instead, the interviewees expressed the need for a simplified explanation of the subject of the material (46 %), illustration with specific examples (32 %), integration of the message with social platforms, which naturally updates the infotainment toolkit (16 %). Based on the expectations of the audience, promising recommendations for authors of media content on economic topics are proposed, including: the need to simplify professional concepts, avoid jargon, complex theories without explanation; visualization, as an irreplaceable criterion for interpretation and approximation of the subject of presentation; use of interactive digital platforms; initiation of educational columns, projects, thematic blogs, audio podcasts, selections, digital almanacs dedicated to economic literacy in the media; activities in social networks, systematic educational work in the format of infographics, Stories, Reels; stimulating critical thinking of your audience; use of the principle of convergence of interests, localization of global problems; polyphony of feedback possibilities. An educational infographic has been developed to explain certain aspects of the financial and economic sector that users encounter in everyday life.
Description
Keywords
демократичне суспільство, економічна журналістика, медійні організації, педагогіка фінансової інформації, соціально-економічні процеси, соціальнокомунікаційна діяльність, фінансова грамотність, фінансова інформація в медіа, цифрові медіа, democratic society, economic journalism, media organizations, financial information pedagogy, socio-economic processes, social communication activity, financial literacy, financial information in the media, digital media
Citation
Гиріна Т. Підходи до підвищення рівня фінансово-економічної грамотності українців засобами бізнес-журналістики / Тетяна Гиріна // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: журналістика. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2024. — № 1 (7). — С. 9–20.