Optimisation of composition and strength properties of slag-alkali binders based on fuel slags
Date
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Видавництво Львівської політехніки
Lviv Politechnic Publishing House
Lviv Politechnic Publishing House
Abstract
У рамках цього дослідження вивчаються способи вдосконалення складу та міцності шлаколужних в’яжучих, отриманих із продуктів згоряння палива. Для цього було застосовано рентгеноструктурний аналіз, спектроскопію, мікроскопію, випробування на міцність під час стискування, та аналіз отриманих даних для активації зол блоків теплоелектроцентралі, оцінки активності композицій, тепловологісної обробки та визначення оптимальних складів. Зололужні в’яжучі матеріали мають переваги порівняно з портландцементом: вони мають високу міцність, водонепроникність, морозостійкість і корозійну стійкість. Ці матеріали застосовуються в будівництві об’єктів спеціального призначення, таких як автомобільні дороги, аеродроми, мости, транспортні тунелі та гідротехнічні споруди. У рамках експериментального дослідження було розроблено оптимальні зололужні в’яжучі на основі паливних шлаків, що володіють необхідними властивостями. Аналіз хімічного складу паливних шлаків виявив високий вміст оксидів кремнію, алюмінію, заліза, кальцію і магнію, що робить їх придатними для використання як в’яжучих матеріалів. Експериментальні дані показали, що введення добавок, таких як гіпс, значно покращує механічні властивості та довговічність матеріалів. Розроблені технологічні процеси змішування, формування та затвердіння забезпечили стабільну якість продукції. Випробування зразків продемонстрували високі характеристики міцності на стиск, розтягнення і вигин, що підтверджує їхню придатність для будівельних застосувань. Екологічна оцінка показала, що використання паливних шлаків знижує вуглецевий слід і зменшує негативний вплив на навколишнє середовище. У результаті розроблено масштабований процес виробництва, який може бути впроваджений у промисловість для створення екологічно стійких і високоефективних будівельних матеріалів. Це дослідження представляє нові дані про розробку екологічно стійких будівельних матеріалів на основі паливних шлаків, що може знизити екологічне навантаження і поліпшити стійкість інфраструктури.
The study addresses ways to improve the composition and strength of slag-alkali binders derived from fuel combustion products. For this purpose, X-ray diffraction analysis, spectroscopy, microscopy, compression strength tests, and data analysis were used to activate the ash from the power plant units, evaluate the activity of the compositions, heat and moisture treatment, and determine the optimal compositions. Alumina binders have advantages over Portland cement: they are highly durable, waterproof, frost-resistant and corrosion-resistant. These materials are used in the construction of special-purpose facilities, such as motorways, airfields, bridges, transport tunnels and hydraulic structures. As part of an experimental study, optimal ash binders based on fuel slag with the required properties were developed. Analysis of the chemical composition of fuel slags revealed a high content of silicon, aluminium, iron, calcium and magnesium oxides, which makes them suitable for use as binders. Experimental data has shown that the introduction of additives such as gypsum significantly improves the mechanical properties and durability of materials. The developed technological processes of mixing, moulding and curing ensure stable product quality. Tests of the samples demonstrated high compressive, tensile and flexural strengths, confirming their suitability for construction applications. The environmental assessment showed that the use of fuel slag reduces the carbon footprint and reduces the negative impact on the environment. As a result, a scalable production process has been developed that can be implemented in industry to create environmentally sustainable and highly efficient building materials. This study presents new data on the development of environmentally sustainable building materials based on fuel slag, which can reduce environmental impact and improve the sustainability of infrastructure.
The study addresses ways to improve the composition and strength of slag-alkali binders derived from fuel combustion products. For this purpose, X-ray diffraction analysis, spectroscopy, microscopy, compression strength tests, and data analysis were used to activate the ash from the power plant units, evaluate the activity of the compositions, heat and moisture treatment, and determine the optimal compositions. Alumina binders have advantages over Portland cement: they are highly durable, waterproof, frost-resistant and corrosion-resistant. These materials are used in the construction of special-purpose facilities, such as motorways, airfields, bridges, transport tunnels and hydraulic structures. As part of an experimental study, optimal ash binders based on fuel slag with the required properties were developed. Analysis of the chemical composition of fuel slags revealed a high content of silicon, aluminium, iron, calcium and magnesium oxides, which makes them suitable for use as binders. Experimental data has shown that the introduction of additives such as gypsum significantly improves the mechanical properties and durability of materials. The developed technological processes of mixing, moulding and curing ensure stable product quality. Tests of the samples demonstrated high compressive, tensile and flexural strengths, confirming their suitability for construction applications. The environmental assessment showed that the use of fuel slag reduces the carbon footprint and reduces the negative impact on the environment. As a result, a scalable production process has been developed that can be implemented in industry to create environmentally sustainable and highly efficient building materials. This study presents new data on the development of environmentally sustainable building materials based on fuel slag, which can reduce environmental impact and improve the sustainability of infrastructure.
Description
Citation
Optimisation of composition and strength properties of slag-alkali binders based on fuel slags / Akymbek Abdykalykov, Taalaibek Bolotov, Alaybek Kurbanbaev, Akbermet Matyeva, Ryskulbek Zhumabaev // Architectural Studies. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2024. — Vol 10. — No 1. — P. 125–134.