Theoretical studies of identity in the sacral architecture of Ukraine
Date
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Видавництво Львівської політехніки
Lviv Politechnic Publishing House
Lviv Politechnic Publishing House
Abstract
Сучасна реконструкція центральних районів у містах та селах з історичним довкіллям викликає дискусії щодо питань охорони культурної спадщини. Пам’ятки архітектури є відображенням зміни ідейно-політичних трансформацій в суспільстві, а відношення до них є віддзеркаленням культури нації. Необхідність бережного ставлення до старовинних українських святинь як генетичної пам’яті нації, будівництво сучасних храмів, які матимуть риси нової української церкви стали ще більш значимими у часи російського вторгнення в Україну. Актуальність дослідження зумовлена загостренням суспільно-політичних і національно-культурних проблем та недостатнім висвітленням у наукових працях процесу творення та відображення ідентичності в українських храмах. Метою статті є дослідження процесу формування національної ідентичності та її візуалізації архітектурними засобами при створенні українських храмів. Для досягнення мети були використані такі методи дослідження: емпіричні (пошук літературних та архівних джерел, спостереження, порівняння та опис), теоретичні (порівняльний та композиційний аналіз, класифікація та узагальнення) та спеціальні методи дослідження (натурне обстеження храмів, їх фотофіксація, виявлення характерних особливостей та ознак, дослідження ретроспективного розвитку). Усе це дало змогу дослідити процес становлення та розвитку архітектури українських автентичних церков у хронологічній послідовності, показати процес створення нового українського сакрального стилю, який став прообразом творчих пошуків сучасних архітекторів. Автори зосередили увагу на ролі художньої та творчої еліти у створенні національної ідентичності; показали проблеми творення української ідентичності, пов’язаної з історичним минулим; проаналізували вплив соціальних та політичних факторів на українську сакральну архітектуру та можливість візуалізації за допомогою архітектури образу національної церкви; відзначили важливість образу української сакральної архітектури для підтвердження національної ідентичності. Проведені дослідження переконують у важливості збереження давніх українських храмів, які несуть генетичну пам’ять нації, доповнюють дані про формування сакральної архітектури, відкривають шлях для подальших наукових пошуків. Практична цінність наукової роботи полягає в тому, що отримані результати можуть бути використані архітекторами при проектуванні сучасних українських храмів, будуть корисні в музейній праці та в навчальній діяльності з підготовки фахівців архітектури та дизайну.
Modern reconstruction of central districts in cities and villages with a historical environment raises discussions on the protection of cultural heritage. Architectural monuments are a reflection of changes in ideological and political transformations in society, and the attitude to them is a reflection of the culture of the nation. The need to protect the ancient Ukrainian holy places as the genetic memory of the nation, and to build modern churches that will have the features of the new Ukrainian church, became even more important in the times of the Russian invasion of Ukraine. The relevance of the study is conditioned by the aggravation of socio-political and national-cultural problems and insufficient coverage in studies of the process of creating and reflecting identity in Ukrainian churches. The purpose of the study was to investigate the process of shaping national identity and its visualisation by architectural means in the creation of Ukrainian churches. To achieve the goal, the following research methods were used: empirical (search for literary and archival sources, observation, comparison and description), theoretical (comparative and compositional analysis, classification and generalisation), and special research methods (full-scale survey of temples, their photo recording, identification of characteristic features and features, research of retrospective development). All this allowed investigating the process of development of the architecture of Ukrainian authentic churches in chronological order, to show the process of creating a new Ukrainian sacred style, which became the prototype of the creative search of modern architects. The researchers focused on the role of the artistic and creative elite in the creation of national identity; showed the problems of creating Ukrainian identity related to the historical past; analysed the influence of social and political factors on Ukrainian sacral architecture and the possibility of visualising the image of the national church through architecture; noted the importance of the image of Ukrainian sacral architecture for confirming national identity. The research demonstrates the importance of preserving ancient Ukrainian churches, which carry the genetic memory of the nation, supplement data on the development of sacral architecture, and open the way for further research. The practical significance of the study lies in the fact that the results obtained can be used by architects in the design of modern Ukrainian churches, will be useful in museum work and in educational activities for training architecture and design specialists.
Modern reconstruction of central districts in cities and villages with a historical environment raises discussions on the protection of cultural heritage. Architectural monuments are a reflection of changes in ideological and political transformations in society, and the attitude to them is a reflection of the culture of the nation. The need to protect the ancient Ukrainian holy places as the genetic memory of the nation, and to build modern churches that will have the features of the new Ukrainian church, became even more important in the times of the Russian invasion of Ukraine. The relevance of the study is conditioned by the aggravation of socio-political and national-cultural problems and insufficient coverage in studies of the process of creating and reflecting identity in Ukrainian churches. The purpose of the study was to investigate the process of shaping national identity and its visualisation by architectural means in the creation of Ukrainian churches. To achieve the goal, the following research methods were used: empirical (search for literary and archival sources, observation, comparison and description), theoretical (comparative and compositional analysis, classification and generalisation), and special research methods (full-scale survey of temples, their photo recording, identification of characteristic features and features, research of retrospective development). All this allowed investigating the process of development of the architecture of Ukrainian authentic churches in chronological order, to show the process of creating a new Ukrainian sacred style, which became the prototype of the creative search of modern architects. The researchers focused on the role of the artistic and creative elite in the creation of national identity; showed the problems of creating Ukrainian identity related to the historical past; analysed the influence of social and political factors on Ukrainian sacral architecture and the possibility of visualising the image of the national church through architecture; noted the importance of the image of Ukrainian sacral architecture for confirming national identity. The research demonstrates the importance of preserving ancient Ukrainian churches, which carry the genetic memory of the nation, supplement data on the development of sacral architecture, and open the way for further research. The practical significance of the study lies in the fact that the results obtained can be used by architects in the design of modern Ukrainian churches, will be useful in museum work and in educational activities for training architecture and design specialists.
Description
Citation
Cherkes B. Theoretical studies of identity in the sacral architecture of Ukraine / Bohdan Cherkes, Oksana Diachok, Józef Hernik // Architectural Studies. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2024. — Vol 10. — No 1. — P. 58–68.