Модель та засоби системи навігації між корпусами закладу освіти з використанням технології доповненої реальності
Date
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Видавництво Львівської політехніки
Lviv Politechnic Publishing House
Lviv Politechnic Publishing House
Abstract
Виявлено проблему складності навігації великими освітніми комплексами, особливо гостру для нових студентів, відвідувачів та персоналу. Встановлено, що впровадження технологій доповненої реальності істотно підвищує інтуїтивність і зручність користування навігаційною системою. Розроблено структурну та математичну моделі системи навігації на основі технологій доповненої реальності для формалізації функціональних залежностей між компонентами системи, що дає змогу глибше аналізувати взаємозв’язки та оптимізувати процеси. Описано алгоритм роботи системи із використанням технології доповненої реальності. Розроблено програмне рішення системи навігації між корпусами університету, що використовує технологію доповненої реальності. Це спрощує орієнтацію в просторі закладу під час переміщень між корпусами. Запропоновано інтерфейс, що поєднує інтуїтивну зрозумілість та візуальну привабливість, допомагаючи користувачам ефективно планувати свій академічний день. Використано системний підхід у дизайні компонентів, що забезпечує персоналізацію інтерфейсу, безпеку даних та ефективну взаємодію із користувачами. Для розроблення застосунку використано мову програмування Kotlin, архітектурний патерн MVVM, бібліотеки Dagger 2 та платформу для роботи із доповненою реальністю ARCore, спеціально для платформи Android. Ці технології забезпечують гнучкість, масштабованість та ефективність розробки. Окреслено перспективи подальших досліджень, які передбачають доопрацювання програмного забезпечення та розширення функціональності системи, розроблення додаткових модулів для адаптації до змінних потреб студентської аудиторії та персоналу навчальних закладів, забезпечуючи підвищення доступності та інтеграції з іншими інформаційними системами закладу освіти.
A problem of navigation within large educational complexes has been identified, which poses a particular challenge for new students, visitors, and staff. It has been established that the implementation of augmented reality technologies considerably enhances the intuitiveness and usability of the navigation system. A comprehensive structural and mathematical model of the navigation system based on augmented reality technologies has been meticulously developed. This model formalizes the functional dependencies among the system components, enabling a deeper analysis of interconnections and optimization of operational processes. The working algorithm of the system, which utilizes cutting-edge augmented reality technology, is thoroughly described. A software solution for navigating between university buildings, using advanced augmented reality technology, has been developed. This system simplifies the spatial orientation within the campus during transitions between buildings, significantly enhancing the user experience. An interface that seamlessly combines intuitive understanding with visual attractiveness has been proposed, aiding users in effectively planning their academic day. Additionally, the system includes a module that provides visitors with essential information about respective university buildings and access to class schedules. The system architecture comprises several key blocks: the sensor block, the software and data processing block, the campus map integration block, the user interface block, and the interaction and personalization block. These components together ensure a seamless and personalized user experience. The design of the components has employed a systematic approach that ensures interface personalization, stringent data security, and efficient user interaction. In developing the application, the Kotlin programming language, MVVM architectural pattern, Dagger 2 libraries, and the ARCore platform for augmented reality, specifically tailored for the Android platform, were utilized. These technologies provide flexibility, scalability, and efficiency in development. Future research directions have been proposed, which include the further refinement of the software and the expansion of the system's functionality. Additional modules are planned to be developed to meet the evolving needs of the student body and staff of educational institutions, thus enhancing accessibility and integration with other information systems of the educational establishment.
A problem of navigation within large educational complexes has been identified, which poses a particular challenge for new students, visitors, and staff. It has been established that the implementation of augmented reality technologies considerably enhances the intuitiveness and usability of the navigation system. A comprehensive structural and mathematical model of the navigation system based on augmented reality technologies has been meticulously developed. This model formalizes the functional dependencies among the system components, enabling a deeper analysis of interconnections and optimization of operational processes. The working algorithm of the system, which utilizes cutting-edge augmented reality technology, is thoroughly described. A software solution for navigating between university buildings, using advanced augmented reality technology, has been developed. This system simplifies the spatial orientation within the campus during transitions between buildings, significantly enhancing the user experience. An interface that seamlessly combines intuitive understanding with visual attractiveness has been proposed, aiding users in effectively planning their academic day. Additionally, the system includes a module that provides visitors with essential information about respective university buildings and access to class schedules. The system architecture comprises several key blocks: the sensor block, the software and data processing block, the campus map integration block, the user interface block, and the interaction and personalization block. These components together ensure a seamless and personalized user experience. The design of the components has employed a systematic approach that ensures interface personalization, stringent data security, and efficient user interaction. In developing the application, the Kotlin programming language, MVVM architectural pattern, Dagger 2 libraries, and the ARCore platform for augmented reality, specifically tailored for the Android platform, were utilized. These technologies provide flexibility, scalability, and efficiency in development. Future research directions have been proposed, which include the further refinement of the software and the expansion of the system's functionality. Additional modules are planned to be developed to meet the evolving needs of the student body and staff of educational institutions, thus enhancing accessibility and integration with other information systems of the educational establishment.
Description
Citation
Модель та засоби системи навігації між корпусами закладу освіти з використанням технології доповненої реальності / В. М. Теслюк, І. В. Гадьо, Т. В. Гавриляк, О. В. Пазюк // Український журнал інформаційних технологій. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2024. — Том 6. — № 1. — С. 86–94.