Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 2014. – №797
Permanent URI for this collection
Вісник Національного університету "Львівська політехніка"
У Віснику “Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку” подано статті, які є результатами наукових досліджень працівників, докторантів та аспірантів Національного університету “Львівська політехніка”, інших українських та зарубіжних науково-навчальних та виробничо-господарських організацій, які відображають проблеми та перспективні напрями розвитку менеджменту, підприємництва, інвестиційної та інноваційної діяльності, особливості управління національним господарством, механізми підвищення ефективності управління науково-освітянською діяльністю тощо. Публікації будуть цікавими та корисними для працівників підприємств, банків, інвестиційних та інноваційних структур, органів державного управління, викладачів вищих навчальних закладів та інших науково-навчальних установ, науковців, аспірантів та студентів економічних спеціальностей.
Вісник Національного університету "Львівська політехніка" / Міністерство освіти і науки України, Національний університет "Львівська політехніка ; відповідальний редактор О. Є. Кузьмін. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2014. – № 797 : Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 479 с. : іл. – Бібліографія в кінці розділів.
Browse
Browsing Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 2014. – №797 by Issue Date
Results Per Page
Sort Options
Item Організація внутрішнього контролю іпотечних операцій у банку(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Гамкало, О. Б.Розглянуто питання функціонування внутрішнього аудиту як виду контролю за діяльністю банківських установ. Визначено поняття і роль системи внутрішнього аудиту іпотечних операцій в ефективному функціонуванні загальної системи управління кредитною діяльністю банку. Досліджено і сформовано методичні рекомендації щодо організації внутрішнього аудиту іпотечних операцій у системі управління банком. Reveals the importance of stable functioning of the banking sector on the effective functioning of the national economy. Shows the importance obyektyvnosti banking information flowto regulate general economi cprocesses and their adaptation tointernational standards ofd isclosure of banking. The results of the analysison the level of efficiency of embedded systems vnurtrishnoho audit paid to existing problems according ambush approaches in the implementation of this subsystem Banking Supervision modern conditions of functioning of banks. In the article the attention the issue of the functioning of internal audit as a kind of control over the activities of banking institutions. Based on the conducted research suggested formed guidelines for the Organization of internal audit management system of mortgage operations in the Bank. It is provedthat the introduction of internal audit mortgage operations of its operation will be effective only if common system of bank management existsa system of internal control of credit transactions. One of the important conditions for the efficient implementation of operations with mortgage lending at the Bank is a permanent monitoring for making effective decisions on issues that arise in the process of lending. Suggested that this monitoring should be carried out in the following areas: operating, historical and strategic audit, a special service of internal audit of mortgage operations. It isestimated that internal audit mortgage operations must cover all mortgage transactions in the Bank and act consistently.Item Досвід організації обліково-аналітичного забезпечення управління “Маслосоюзом” у першій половинні XX ст.(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Швець, В. Є.Розкрито значимість історичних досліджень становлення і розвитку обліково-аналітичного забезпечення для системного аналізу чинної практики й сучасних наукових розробок у предметній сфері економіки. Висвітлено історичний досвід обліково-аналітичного забезпечення управління “Маслоcоюзом”, який був лідером з переробки молокопродуктів на західноукраїнських землях у першій половиніХХ століття. Обґрунтовано висновок про наукову доцільність використання досліджуваних підходів у формуванні міждисциплінарної інформації для практичного й організаційно-нормативного забезпечення сучасних потреб теоретико методологічних розробок для формування адекватності базових засад обліково-аналітичних наук. Reveals the importance of historical research establishment and development of accounting and analytical support for the system analysis of the current practices and current research in the subject field of economics. Deals with the historical experience of accounting and analytical maintenance of “Maslocoyuzom” which was a leader in the processing of milk at Western in the first half of the twentieth century, including the structure and content of the accounting and analytical information to support the appropriate management decisions in this field of business activity. The analysis purely your block these companies, including the list of the structure and content of accounts, summarizing the findings of their compliance management needs. The results of the structural analysis of the structure and content in the context of reports on the business of unions and concluded their validity for the purposes ofmanagement in contemporary conditions. Reasoned opinion on the feasibility of using scientific approaches studied in the formation of interdisciplinary information for practical and organizational and regulatory support needs of modern theoretical and methodological development for adequacy forming the basic principles of accounting and analytical sciences.Item Особливості обчислення середньоденної заробітної плати для розрахунком за листком непрацездатності(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Нікітіна, Я. В.Розглянуто процес розрахунку середньоденної заробітної плати для нарахування матеріального забезпечення за тимчасової втрати працездатності та відображення в системі бухгалтерського обліку розрахунків з відшкодування працівникам втраченого заробітку. Досліджено методику розрахунку середньоденної домоги з тимчасової втрати працездатності для різних категорій найманих працівників, зокрема для добровільно застрахованих осіб. The scientific article the features of accounting of payments for insurance and reporting in accordance with applicable law are considered. The process of calculating the average wage per day to charge the material security while temporary disability and representation of workers' lost earnings compensation calculations in the business accounting is considered in the article. Reveals the method of calculating refunds for various types of social insurance are some controversial points in calculating such amounts. The features of calculating benefit for temporary disability, depending on the cause of disability: total temporary disability, caring for a sick family member, temporary disability related to pregnancy and childbirth are analyzed. Examples of calculation of the average wage per day for the employee in an insurance case and reflection the accounting in a table are considered. The methods of average benefit calculation for the period of disability for different categories of employees including the ones who work part-time and who are voluntarily insured are researched. Formulated some proposals for improving the calculation of financial security in the system of voluntary insurance.Item Внутрішній аудит витрат на інновації: організаційно-методичний підхід(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Гик, В. В.З’ясовано значення та роль внутрішнього аудиту витрат на інновації як окремого виду супутніх аудиторських послуг. Розкрито організаційні аспекти внутрішнього аудиту витрат на інновації та наведено методичні підходи до використання аналітичних процедур. Запропоновано процес внутрішнього аудиту витрат на інновації розподілити на три етапи: початковий (планування аудиту витрат на інновації), етап дослідження (аналіз інформації, необхідної для оцінювання достовірності обліку витрат на інновації та його перевірка за суттю) та завершальний етап (написання аудиторського висновку). Встановлено, що при проведенні аудиту витрат на інновації важливого значення набуває проблема оцінювання їх економічної ефективності. The importance and role of internal audit of costs on innovations as a separate type of accompanying audit services has been clarified. Organizational aspects of internal audit of costs on innovations have been revealed, and methodical approach of using analytical procedure has been indicated. The process of dividing the internal audit of costs on innovations into three stages: initial (planning of audit of costs on innovations), investigation stage (analysis of information needed to evaluate credibility of costs on innovation accountability and its verification) and final stage (compilation of audit report) has been offered. It has been ascertained that the initial stage of the internal audit of costs on innovations should consist of four phases, mainly preliminary planning of audit of costs on innovations; risk evaluation; preparation and compilation of a general plan of audit of costs on innovations; preparation and compilation of audit program of costs on innovations. It also has been determined that a significant role in the conduction of audit of costs on innovations is played by the problem of calculating their economic effectiveness aimed at choosing and giving grounds to the most economically reasonable costs for enterprises, i. e. optimal variants for development.Item Зміст до Вісника "Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку"(Видавництво Львівської політехніки, 2014)Item Наука і практика як чинник успішності підготовки фахівців обліково-аналітичного спрямування(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Кіндрацька, Л. М.Обґрунтовано авторське бачення щодо посилення наукової та практичної складової процесу викладання обліково-аналітичних дисциплін у вищій школі. Подано можливі варіанти підвищення наукової компоненти знань студентів, нові підходи до складання програм навчальних дисциплін, підготовки методичного забезпечення навчального процесу та оновленого формату підручників. Overview scientific component values and its dynamic growth in the formation of the modern educational process in the preparation of accounting and analytical experts.Argued the growth needs of the scientific component of the prevailing professional competence in this area of knowledge. Grounded author vision in relation to strengthening of scientific and practical constituent of teaching process registration-analytical disciplines at higher school. The possible variants of increase of scientific are presented components of knowledges of students, new going near drafting of the programs of educational disciplines, preparation of the methodical providing of educational process and renewed format of textbooks. There are a number of arguments supporting the need for the isolation problem interdisciplinary approach to the study of many disciplines. It is noted that it is quite a complex issue, in which the solution should provide a step by step gradual transition of competencies acquired by one discipline to the competencies that they have acquired by the students in another discipline. Directions which can integrate accounting with the social and natural sciences to form the desired information on the economic, social and environmental sustainability vectors. It is proved that an analytical system acquires the status of a kind of pyramid bases of decision making by managers at all levels, which are at the top of finances. As a phenomenon they reflect the cash flows of economic agents, which are characterized by volume, direction and time.Item Нормативне регулювання обліку та облікова політика підприємств сфери послуг в Україні(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Дутчак, І. Б.Розглянуто суть та підходи до визначення терміна “облікова політика підприємства”. Зазначено чинники, які має враховувати підприємство при формуванні облікової політики. За принципами обліку облікова політика має формуватися у певній послідовності, коли кожен попередній етап забезпечує здійснення наступного. Доцільно виділити три основні етапи організації облікової політики: підготовчий, організаційний і завершальний. Систему нормативного регулювання бухгалтерського обліку в Україні новедено чотирма рівнями. Нормативне регулювання бухгалтерського обліку та фінансової звітності в Україні забезпечує створення єдиних правил фінансової звітності, які є обов’язковими для всіх підприємств, гарантують і захищають інтереси користувачів. The essence to the definition of the term“accounting policy of the enterprise” is represented in the thesis. It is mentioned factors that must be taken in to an account during the formation of the enterprise accounting policy. Proceeding from the principles of accounting, the accounting policy should be shaped in a certain sequence when each previous stage provides realization of the next. It is advisable to highlight the threemain stages of accounting policy: preparatory, organizational and final. The accounting policy of enterprises at the state level has to take into account the following factors: the level of development of the market economy and a democratic society, the dissemination of the process of integrating the country’s economy into the world economic space and requirements of international institutions regarding the standardization and harmonization of accounting. For this purpose government institutions develop and adopt legislative acts and other normative documents regulating issues of accounting and statistical accounting and reporting. List of issues that are covered in the Order on accounting policy, make the following four units: the theory of accounting policy; organization of accounting policy;method of accounting policy; technology of accounting policy. The system of legislative regulation of accounting in Ukraine is represented by four levels. Normative regulation of accounting and financial reporting in Ukraine ensures the creation of common rules financial reporting, which are mandatory for all enterprises, guarantee and protect the interests of users.Item Важность эффективности судебного разбирательства для действования правосудия в Польше(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Квятковска, Р.; Гаврон, К.Обобщенно содержательное наполнение терминологического аппарата относительно различных сфер деятельности, акцентировано на важности содержания и сущности эффективной деятельности органов судебной системы. Приведены результаты исследования разбирательств в судебной системе Польши, оценена эффективность ее функционирования в целом и отдельных судебных производств. Систематизированы европейские и международные подходы к оценке эффективности функционирования систем правосудия в контексте с оценочной методике, используемой в польской практике. Проанализированы организационную структуру и состав расходов польской судебной системы и сделаны выводы о структурной эффективности. Обосновано выводы о том, что эффективное правосудие является необходимым условием для социального и экономического прогресса; отмечено низкую эффективность судебного разбирательства в Польше, в связи с тем, что процедуры не реализуют целей, для которых они созданы, приводя к высоким затратам бюджета и экономики. Generalized substantive content terminological apparatus with respect to the various fields of activity, accented on the importance of the content and spirit of the effective operation of the judicial system. The results of investigation proceedings in the judicial system in Poland, evaluated the effectiveness of its functioning as a whole and of court proceedings. Systematized European and international approaches to the assessment of the efficiency of the justice systems in the context of the evaluation methodology used in the Polish practice. Argued that the efficiency of the courts in the exercise of their main goal, which is the realization of the right of citizens to a fair trial without undue delay, to a large extent depends on the organizational-technical operation of the courts. It is proved that in the present time, in this area the most important achievements of the projects yavlyaeyutsya e-court, e-registration course of proceedings. Analyzed the organizational structure and the expenses of the Polish judicial system and draw conclusions about the structural efficiency. The conclusion is that an effective justice is a prerequisite for social and economic progress; noted the low efficiency of the proceedings in Poland, due to the fact that the procedures do not realize the purposes for which they were created, leading to high costs of the budget and the economy.Item Особливості проектування системи формування інтелектуального потенціалу підприємства(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Князь, С. В.; Холявка, Л. Ю.Досліджено особливості побудови системи формування інтелектуального потенціалу підприємств на основі процесно-структурованого проектування її складових. За результатами дослідження теорії управління та практики діяльності підприємств запропоновано розглядати систему формування інтелектуального потенціалу суб’єкта господарювання за основними стадіями її функціонування, такими як проектування, реалізування і оновлення. Обґрунтовано необхідність виділення саме цих стадій та наголошено на важливості зосередження уваги на розкритті питань, пов’язаних саме з проектуванням цієї системи. Запропоновано здійснювати та наведено логічну послідовність необхідних етапів проектування підсистеми інтелектуальних ресурсів організаційного рівня, що містить такі елементи, як службові відносини та інформаційніресурси. Наступним доцільно виконувати проектування підсистеми інтелектуальних ресурсів особистісного рівня, елементами якої є здібності, мотивованість, знання, вміння і навички працівників підприємства. Розроблено етапи проектування штучного інтелекту, який належить до підсистеми інтелектуальних ресурсів організаційного рівня, та проектується у такій послідовності відповідно до визначення потреб цих двох підсистем. Крім того, розкрито особливості та складові побудови механізму формування інтелектуального потенціалу як важеля генерування інтелектуальних можливостей суб’єкта господарювання. The features of the system of construction of formation of the intellectual potential of enterprises based on process-structured design of its components are explored in this article. The scientific opinions concerning the features and the need of develop this potential are developed. According to results of studying the theory and practice of management of enterprises the system proposed formation of the intellectual capacity of the entity for the main stages of its operation, such as designing, realizing and updating are considered. The necessity of selection of these stages is grounded and the importance of focusing on the issues that are connected with the designing of the system is complained. According to the sequence and structure of designing of system components forming the intellectual potential of the company, primarily prompted to make and are a logical sequence of steps necessary intellectual resources subsystem design organizational level, including items such as service relationship and information resources. Another designing of the subsystem intellectual resources personal level, featuring ability, motivation, knowledge and skills of employees are carried out. The stages of designing artificial intelligence, which belongs to the subsystem intellectual resources organizational level, and designed in such sequence as defined needs of these two subsystems are developed. In addition, the features and components of the mechanism of formation of construction intellectual capacities as a lever to generate intellectual ability of the entity are revealed.Item Особливості внутрішнього аудиту інвестиційних проектів(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Петрик, О. А.; Шкіренко, В. В.Розкрито зміст існуючих процедур аудиту інвестиційних проектів, систематизовано погляди науковців на розвиток предметної сфери знань і практичної діяльності. Обґрунтовано поняття “внутрішній інвестиційний аудит”, визначено його мету, завдання, порядок інформаційного забезпечення. Сформульовано його основні елементи та запропоновано підходи до удосконалення методики за етапами проведення внутрішнього інвестиційного контролю. Maintenance of existing audits of investment projects, systematized views of scientists on the development of subject area knowledge and practice. Shows ambush approaches of financial accounting Ukrainian enterprises based on common principles set out in international standards, standardization of national legislation with an international regulatory framework. The causes of low efficiency of investment of domestic enterprises through causal factor of influence on this fact the absence of an internal audit of investment projects. Argued that the internal audit investment is one of the most progressive forms of management control under which proposed to consider the process of verification and generation of information provision to meet the needs of management, policy analysis company, certain administrative mechanisms and procedures adopted by the authority in order to maintain a high level of effectiveness of implementation of the investment strategy of the entity, management of investment risk and achieve the desired economic (social) effects. Proved the concept of “internal audit investment”, defined its objectives and tasks, the order of information provision. Formulated its basic components and proposes approaches to improve methods for the stages of domestic investment control.Item Фінансовий аналіз банківського сектора в Польщі(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Гальбарчик, T.Наведено специфіку та спектр фінансового аналізу банків як фактор впливу на їх імідж та стабільність, а таким чином – і на стабільність всього фінансового сектора. Проаналізовано вибрані сфери діяльності банківського сектора Польщі в 2010–2013 рр. In the market economy, banks act as financial intermediary. On one hand, they want to make profit, but on the other hand they are called public-trust institutions. Since profit maximization is not possible without taking risks, that is why risk taking must be controlled. The activity of banks is therefore supervised by the Commission for Financial Supervision, the National Polish Bank or Bank Guarantee Fund. Other participants in the economic process must also have a clear picture of their financial position and management results. In the context of increasing competition and increasing the risk of making decisions by banks, an access to objective assessments of the economic – financial situation of banks is of particular importance. The assessments should be based on the analysis of the data presented in the financial statements. Since the credibility of carried out evaluations is determined by the credibility and reliability of data on which they were made, the bank financial statements are subject of examination, the purpose of which is to express an opinion by the auditor, whether it is consistent with the applicable accounting rules (policy) and whether it fairly and clearly shows the asset and financial situation, as well as the bank profit. Financial analysis can reduce the risk and eliminate the consequences of bad decisions, makes it possible to take appropriate action in order to improve efficiency, better utilization of resources, to meet the expectations of the owners and to ensure an appropriate level of liquidity and capital adequacy. Apart from the bank managers, others use it as well. The main objective of such tools is to assist the processes of decision-making at various levels. Furthermore, financial analysis has an impact on shaping the image of the bank and the evaluation of its credibility. Presentation of the characteristics and scope of the banks financial analysis, as a factor affecting their image and their stability, is therefore the aim of the author’s article. This is of particular importance due to the fact that at the end of 2013 the value of the assets of the financial system in Poland (without NBP) was nearly 2.3 billion zł, of which 62.2% was in the banking sector. Moreover, taking into account the relations between banks and other entities of the financial market, it can be concluded that the stability of the banking sector is crucial for the stability of the entire financial system in Poland. The scope of the financial analysis is related to the macro scale and covers the entire banking sector, i.e. commercial banks (state-owned and joint-stock companies), credit units and credit institutions. The paper presents the structure of the sector (including the participation of foreign capital and the directions of its origin) and its place in the Polish financial system taking into account the amount of assets. The subject matter of the scope includes preliminary financial statements analysis (the analysis of dynamics and structure of the balance sheet and profit and loss account - without the report of funds flow and the statement of changes in equity - and capital adequacy) and ratio analysis on the basis of data from financial statements. The ratio analysis was limited to the assessment of the most important spheres of bank activities, i.e. solvency ratios, liquidity measures and efficiency. The source of the pooled data for the banking sector have been reports published by the FSA. The time period of the analysis covers the years 2010–2013, and the spatial range takes into account system solutions in assessing the solvency and liquidity of banks and the already mentioned above, position in the Polish financial system. Due to limitations in the volume of the article, the analysis of the competition from other institutions has been omitted. The analysis leads to the following conclusions: number of entities conducting banking activities remains stable, while there was a slight increase of the contribution of banks controlled by domestic investors; the banking sector in Poland is characterized by maintaining strong capital position. Throughout the period there was a growing surplus of own funds in relation to the entire capital requirement, which means that the amount of own funds was appropriate to the scale of the risk involved; the balance sheet structure confirms the dominant contribution of traditional banking operations (deposit and credit activities) in shaping the balance sheet total. The effect of this is also the predominant contribution of income interests in shaping banking activity profit and – indirectly – banks profit; the banks compliance requirements for solvency and liquidity should be assessed positively. Both capital adequacy ratios (CAR and Tier 1) and shorter-term liquidity measures were maintained at the required level; despite difficult external conditions, the net profit achieved by the banking sector in 2012-2013, fell only slightly, the consequence of which was, however, worsening of the main measures of effectiveness; the analysis confirmed the key role of banks for the stability of the financial system in Poland. At present and in the near future, the stability of the banking sector does not seem to be threatened.Item Особливості економічного оцінювання машинобудівних підприємств у процесі їх розвитку(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Тревого, О. І.У представленому дослідженні сформована базова концепція економічного оцінювання машинобудівних підприємств в процесі їх розвитку, для досягнення якої проаналізовано існуючі підходи до економічного оцінювання різних складових діяльності машинобудівних підприємств; виділено ключові групи показників для кожного напряму оцінювання; сформульовано процедуру відбору окремих показників та механізм зміни їх структури у процесі розвитку підприємства. The aim of the research is to develop the basic economic evaluation concepts of machinebuilding enterprises in their development, which is formulated to achieve three objectives: to examine existing approaches to economic evaluation of the various machine-building enterprises components; to identify key groups of indicators for each of the assessment; to compose the selection process of individual indicators and mechanism of structure changes in the enterprise development. Past studies have shown that the existing systems of machine building enterprises economic evaluation mainly focused on the analysis of business results and financial performance. Thus there are many evaluation systems of machine-building companies’ innovative development, their organizational settings and market environment, which, however, do not meet the comprehensive evaluation of some discrete levels of business and did not allow a rapid response to sudden changes in the environment or the needs of incremental adaptation strategy development enterprises to these changes. Balanced Scorecard Kaplan R. and D. Norton system and tableau de bord, which is used in France solve the adaptation problem of evaluation indicators in developing machine building enterprises. However, these systems provide opportunities to integrate quantitative and qualitative indicators to evaluate in different directions and implement cascade control at different management levels; they do not sufficiently reflect the organizational and social aspects of machine building enterprises under uncertainty environment. The studies were reviewed and modified balanced scorecard by Meysela L., Niven P., K. Radchenko, which aimed to shift the focus on the priority of human factors by innovative management. However, these approaches do not provide the necessary level of flexibility in selecting indicators assessment at different stages of development machine building enterprises and do not give answers to questions of priority and composition of these indicators specific to the industry. Given the characteristics of the machine-building enterprises and professional research formed the general concept of economic evaluation that integrates economic, organizational and innovative directions of the enterprise development, integrating the positive aspects of the described approaches to evaluation and provides a stable effect at each stage of the entity development. The concept involves the choice of basic indicators at the stage of diagnosis the enterprise current status, and when the development strategies are built – the calculation of projected values. After activities implementation the actual values of basic indicators are calculated and compared with their projections, and the result of this comparison allows you to select a group of functional indicators. After making arrangements, the calculation results give a real detailed economic evaluation of new actual state and the effectiveness of the enterprise within the described cycle. At the beginning of the next cycle of the machine-building enterprise basic indicators set has to be adjusted according to the number and composition based on how profoundly the proposed functional performance trends have changed the initial structure evaluation of the research object. This approach is justified by the stability conditions of most business processes, but is limited in use. In this case it is no longer on the evaluation process of building enterprise but effectively to create a new business model.Item Розвиток інструментів управління персоналом в кадровій політиці підприємств(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Бала, О. І.; Тарнавський, М. І.; Бала, Р. Д.Проаналізовано чинники розвитку інструментів управління розвитком працівників. Виокремлено п’ять груп чинників та наведено взаємозв’язок чинників та учасників процесу розвитку. В основу запропонованого групування покладено загальні чинники, якості користувача коучингу та чинники впливу коуча на процес коучингової взаємодії. The article under consideration is an attempt at analyzing the tools of workers’ development management. Five groups of factors have been distinguished and their connection with the participants of the development process have been provided. Within the suggested grouping we have applied general factors, couching participant qualities and the factors of couch’s influence on the couching interrelation process. Under the conditions of economic crisis results overcoming an enterprise staff development is one of the most essential issues which managers of each national enterprise face. The development of an enterprise is a multidimensional issue and is concerned with different directions of enterprise activity where the production, technological, organizational, managerial, personnel, economic, financial, and social ones are the most essential is the most essential. Taking into account the versatility of methods and tools of staff management in their activity the issue of priority tools of factors search arises, which will make up a basis for the mechanism of the most significant development tool choice. There is no doubt that the workers are the most important factor of enterprise development that is why the authorities are supposed to supply their constant development. Under modern conditions of arousing competitiveness, unstable outer environment the workers’ development supply is an essential condition for general enterprise development. Recently, mangers of national enterprises become more interested in the application of different foreign tools of personnel development potential. One of these tools is a couching which ensures a constant development of a potential. To efficiently apply this tool it is advisable to investigate main factors which ensure the efficiency of their application and research the essence of the notion of couching development at an enterprise. Couching efficiency depends on individual personal and professional features of the couching process participants. It is worth noting that couching efficiency depends on both: a couch who conducts it and the user of it. That is why the factors of enterprise couching development will be grouped into three groups: couch’s influence factors, couching user’s influence factors and general (common) ones. The very application of all the factors together allows the couch forming a worker’s behavior in a way to ensure maximum work productivity, the analysis of one’s work results and the elimination of drawbacks. The factors influence research allows a couching user finding out limiting factors of a self-development. The development of couching on an enterprise and the process of its management is concerned with the enterprise in general and each worker as well. The development of an enterprise is practically useless without personal staff development. The process of couching development in the system of management is realized during a certain function of management fulfillment – the management of couching development and general functions application. Thereby, defining couching as a tool of potential development we have found out that to efficiently fulfill this function we need to correctly apply the factors of its development. To achieve this we have made a structure of the factors according to certain criteria and found five groups of factors. Correctly applying these factors a couch may create good conditions of couching participants’ development potential. Apart from this, the structuring of factors will allow to find out the directions according to which we should evaluate couching efficiency.Item Stan rynku finansowego jako determinanta rozwoju gospodarczego kraju(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Iwaszczuk, N.; Solovei, T.W artykule dokonany został przegląd podstawowych instrumentów i elementów tworzących system finansowy w Polsce. Przeanalizowano udział poszczególnych podmiotów wchodzących w jego skład. Zbadano dynamikę wartości aktywów systemu finansowego Polski w relacji do PKB na tle innych państw. Oddzielnie zostały zbadane rynek pieniężny i rynek kapitałowy, pod względem rodzajów instrumentów obrotu i ich łącznej wartości na przestrzeni ostatnich lat. Poddano analizie związek pomiędzy stanem rynku finansowego a rozwojem gospodarczym kraju. Revealed that the analysis of the modern economy can not be considered sufficient without interrelated analysis of the financial market, which is currently the most dynamic in its development and provides the rotation of securitiesof the realeconomy. This article was made an overview of the basic instruments and elements of the financial system in Poland. The share of individual entities (its component) was analyzed. The dynamics of the Polish financial system assets values to GDP ratio compared to other countries were examined. Money market and capital market have been examined separately, in terms of types of traded instruments and their total value in recent years. The relationship between the state of the financial market and economic development of the country was analyzed. Argued that the stock market provides theefficiency of capital mobilization and allocation, as it provides a lower cost of capitaland contributes to the implementation of innovations and new technologies and improve business efficiency. Based on the above, rightly, that the organization of a well-functioning capital market facilitates corporatere structuring, an important feature of whichis the fact that he has nopolitical boundaries, as opposed to the real economy.Item Інноваційність високо- та низькотехнологічних виробничих підприємств: галузеві відмінності у використанні ресурсів(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Філіповіч, П.Конфігурація ресурсів організації є однією з найпоширеніших сфер досліджень, що стосуються архітектури процесу проінноваційного управління. На основі аналізу фінансової звітності вивчено роль ресурсів і можливості процесу проінноваційного управління у вибраних високо- та низькотехнологічних виробничих підприємствах Польщі. Отримані результати показують різний ступінь інтенсифікації використання матеріальних і нематеріальних ресурсів компаній, опосередковано підтверджуючи існування гетерогенності процесу управління високотехнологічних виробничих підприємств. Organization resource configuration becomes of the most exploited areas of research concerning the pro-innovation management process architecture. Hence this study exploring the role of resources and capabilities in pro-innovation management process referred to the chosen Polish high and low technology manufacturing firms, based on the financial statements analysis. The obtained results show also the different degree of company tangible and intangible resources utilization intensification, indirectly confirming the existence of high technology company management process heterogeneity.Item Методичні підходи до обліку операцій з надходження необоротних активів(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Кафка, С. М.; Степанюк, О. С.Розглянуто економічне трактування поняття “надходження” в науковій літературі, що дало змогу систематизувати основні шляхи надходження необоротних активів на підприємство, критерії їх визнання та відображення таких операцій в бухгалтерському обліку, розкрито методичні підходи до формування первісної вартості необоротних активів у різних країнах Європи та у вітчизняній практиці. The economic interpretation of the notion “income” in the scientific literature has been considered that has made it possible to systematize the main ways of non-current-assets revenues to the company. For this purpose the analysis of scientific publications related to the revenue fixed assets in Ukraine for 2011-2013 has been carried out and two issues discussed by scientists have been singled out: an accounting reflection of revenue fixed- assets transactions and their tax issues. It should be indicated that there is some difference in the interpretation of the “revenue non-current assets” concept in domestic regulations. In general, the company needs providing with constant updating of fixed assets for production efficiency. The main proposals and recommendations to improve accounting of revenue fixed assets (non-current assets) have been found in the course of investigation. Fixed assets can be delivered to the company in different ways: namely they can be created on their own or as a result of obtaining from legal or natural persons. The received fixed assets are included in the enterprise balance sheet at their first cost. The first cost of such fixed assets depends on the fact by what means the non-current assets object has been received.. The methodical approaches to the formation of the original value of fixed assets in different countries of Europe have been revealed and the current national practice included.Item Формування стратегії вирішення управлінських конфліктів у діяльності машинобудівних підприємств(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Подольчак, Н. Ю.; Ковальчук, Г. Р.; Подольчак, Н. І.Дослідження дало змогу згенерувати стратегічні альтернативи вирішення управлінських конфліктів, які виникають у діяльності машинобудівних підприємств із урахуванням двох важливих ознак – напрям впровадження управлінських змін на підприємстві та необхідність залучення зовнішніх експертів до подолання конфліктів. Розроблено та описано особливості формування та реалізації таких стратегій керування управлінськими конфліктами: стратегія структурних змін, стратегія психоемоційного впливу, стратегія структурного перерозподілу, стратегія психоемоційного перерозподілу. Для вибору остаточної стратегії управління конфліктами запропоновано використовувати метод сценарного аналізування, який дає змогу обрати оптимальну стратегію щодо визначених на підприємстві цілей та управлінських завдань. On the main structures identified conflict management, that is, its components, relationships between elements, causes, factors and implications, as well as the main assessment and forecast models of conflict in organizations need to form a common vector of conflict management, which is called strategy. The strategy of conflict management control strategies for classification hierarchy refers to the functional strategies, ie those that are developed for a specific functional activity directly, but must be consistent with other types of functional strategies for the creation of a single course of business. This strategy is quite narrow and has very specific measures of realization of objectives in the field of conflict management as one of the major functional areas of conflict management strategy but affects all other strategies of the enterprise. The study made it possible to generate strategic management alternative solve conflicts that arise and flow in engineering companies of taking into account two important features - the direction of the implementation of management changes at the company and the need to involve external experts in conflict resolution. It should be noted that the review of existing policies and mergence set of measures to prevent and control conflicts has shown that they can be divided into strategies involving external agents and strategies without engagement. This criterion is crucial for conflict resolution, as it creates a clear distinction between acts and omissions of the parties in the event of conflicts intermediaries or settlement of the conflict itself, determines the direction of providing resources and their structure, scope, identify persons applying for the distribution of the results obtained from the settlement conflict. Another important criterion of separation strategies of conflict management is the impact on psycho-emotional sphere or structural changes in the company. Using the criteria of separation strategies of conflict management it was built map strategies. The use of psycho-emotional measures to managers provides proof place and importance of their work in teams, to ensure effective communication, motivation formalization connectivity with end performance. An important aspect of the strategy is the selection of personnel, the formation of the teams on the basis of partnerships between team members and positive psychological state, the construction of psycho-emotional matrix and the matrix of contact that allow you to identify leaders in the team. In general, often between psycho-social measures and individual measures of psycho difficult to distinguish, as any person is part of the group and therefore as the first, so the second type of events will affect both the individual leader, and the group as a whole. Thus developed and described features of the formation and implementation of management strategies of conflict management: a strategy for structural change strategy emotional impact of structural reallocation strategy, the strategy of emotional redistribution. An important issue for the choice of conflict management strategy is to solve the feasibility of attracting third parties to the conflict. This third party may be in relation to the company both internal and external. Evaluation of the feasibility and necessity of involving a third party to resolve conflict management is realized by a sequence of steps using the method of probability scenarios. To select the final conflict management strategies proposed use of scenario analysis method that allows you to choose the optimal strategy with respect to the set objectives and the enterprise management tasks.Item Теоретико-методичні підходи щодо оцінювання інтелектуального капіталу будівельних підприємств(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Мамонов, К. А.; Пруненко, Д. О.; Грицьків, Є. В.Підтверджено значимість інтелектуальних економічних ресурсів для функціонування сучасних будівельних підприємств. Аргументовано вагомість складової інтелектуального капіталу в потенціалі підприємств будівельної галузі. Розкрито суть теоретико-методичних підходів щодо оцінювання інтелектуального капіталу будівельних підприємств, методи та показники його оцінювання. Сформульовано окремі аспекти розвитку теоретико-методичних підходів до оцінювання величини інтелектуального капіталу будівельних підприємств. Shows the importance of economic resources in intellectual functioning modern construction enterprises. Argued the importance of intellectual capital component in the potential construction enterprises. The essence of the theoretical and methodological approaches to the assessment of intellectual capital construction companies, methods and indicators for its evaluation. Reveals the need to determine the volume of the formation and use of intellectual capital construction companies. Studied the existing theoretical and methodological approaches to the assessment of intellectual capital. Compared to techniques used in the calculations of the formation and use of intellectual capital on construction enterprises. The methods and indicators that should be used for evaluation of intellectual capital construction companies. The study of basic enterprises proved that the ratios that characterize the level of formation and use of intellectual capital show significant disparities and their low value to most construction companies. Profitability index marker to the low efficiency of formation and use of intellectual capital on construction enterprises. Formulated some aspects of theoretical and methodological approaches to the assessment of the value of intellectual capital construction companies.Item Критерії та складові інтегрального показника результативності функціонування підприємства(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Яремко, І. Й.; Рябкова, О. В.Проаналізовано наукові засади оцінювання та аналізування результативності діяльності підприємства. Розкрито зміст і сутність критеріїв, використовуваних для визначення результативності функціонування підприємства. Обґрунтовано доцільність і об'єктивованість оцінювання результативності підприємства з використанням підходу комплексного оцінювання на основі інтегрального показника. Наведено сформульований алгоритм побудови і розрахунку інтегрального показника результативності підприємства, який рекомендовано встановлювати за методом адитивної згортки критеріїв. Аргументовано, що використання такого формату інтегрального показника результативності підприємства дає змогу визначити загальний рівень результативності підприємства та виявити напрямки забезпечення ефективного управління підприємством. It was grounded the importance of key performance indicators in the system of modern enterprise management. It was analyzed the scientific approaches in estimating and analyzing effectiveness activity of enterprise. According to the results of analysis of different scientists’ researches in subject field in was notioned the ambivalent character of enterprise performance indicators, used in different scientific issues. It was pointed out the changes, that happened in the theories of effectiveness and efficiency. It was proved the crucial meaning of criteria and in dicators objectiveness in case of forming integral index of effectiveness, it’s meaning in the processes of day-to-day effectiveness operation management and long-termed enterprise functioning. It was explained the criteria’ context and subject used inenterprise effectiveness functioning, also the context of financial and non-financial effectiveness criteria. It was made as an example the obtainable informational basis format for pointing out the effectiveness enterprise functioning. It was proved the practicality and objectiveness of estimating enterprise effectiveness using integrated assessment. It was set the structured pattern building and calculating of enterprise effectiveness integral index, which is specified according to the method of additive criteria’ curtailing as recommended. It was pointed out the demands, met the criteria, which are the main for the determine enterprise effectiveness sindicators. It was grounded the importance of main weighing coefficient notioning, as well as expert estimating in meaning of used points and methods, based on the statistical processing for determining the integral effectiveness indicator. It was argued, that using such format of enterprise effectiveness indicator can bring us to determine the general level of enterprise effectiveness and develop the ways how to provide enterprise efficiency management.Item Wpływ dysfunkcyjnego zachowania managerow na jakość środowiska pracy worganizacjach(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Lewicka, D.; Guzik, G.W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu organizacji stale poszukiwane są metody zwiększenia efektywności pracy, a przez to konkurencyjności organizacji. Obecnie praktycy i teoretycy zarządzania coraz częściej zwracają uwagę w tym kontekście na jakość miejsca pracy. Pozwala ona na pozyskiwanie i utrzymanie kandydatów z wyższymi kwalifikacjami oraz umożliwia ich motywowanie, a przez to także wzrost efektywności. Często zdarza się niestety, że jakość tą obniżają poprzez swoje dysfunkcyjne zachowanie managerowie, którzy powinni być najbardziej zainteresowani zdrowym funkcjonowaniem organizacji. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie zachowań i charakterystyk managera, które mogą wpływać negatywnie na jakość miejsca pracy i powodować dysfunkcje i patologie. Jako kontrast przedstawiono w nim charakterystykę organizacji przyjaznej dla pracowników, budującej zaufanie oraz wzmagającej motywację. In a dynamically changing environment, organizations are constantly looking for the ways to increase their efficiency and thus the competitiveness. Currently, practitioners and theoreticians of management increasingly pay attention to the quality of the workplace. That allows acquiring and retaining candidates with higher qualifications, motivating them and thereby increasing efficiency. But unfortunately this quality is often lowered by dysfunctional behavior of managers who should be most interested in the healthy functioning of the organization. The purpose of this article is to present the behavior and characteristics of the manager, which may adversely affect the quality of jobs and cause dysfunctions and pathologies. As a contrast it is presented the characteristics of the organization friendly for staff, that builds the trust and increase motivation. There are many factors that may adversely affect the motivation. The most common of them (the source of which are managers) include: the creation and acceptance of a bad climate in the team, tolerating “toxic” environment in the organization, isolating workers from the information, creating an atmosphere of unhealthy competition, favoring their favorite employees, unfair promotion and remuneration of employees, changing employees on “their”, ordering members of the execution of useless stuff (for example. never by anyone not watched), lack of respect for staff and poor communication between them and the leaders and many others. Many managers believe that managing people is the most difficult task, indicating that the creation of a healthy, free from pathology organization is not easy. But only so employees feel good, they want to work and are motivated to achieve the best results.