Browsing by Subject "agent"
Now showing 1 - 8 of 8
- Results Per Page
- Sort Options
Item Bee colony optimization for clustering(Видавництво Львівської політехніки, 2010) Oleynik, Alexey; Subbotin, Sergey; Oleynik, AndreyThe method of clustering based on the bee colony optimization is proposed. The main advantage of the developed method is the estimation of the number of cluster in a given dataset where no previous knowledge of the number of clusters is available.Item Multi-agent modeling of traffic organization in urban agglomerations(Видавництво Львівської політехніки, 2024-02-28) Weigang, Ganna; Komar, Kateryna; National University of Life and Environmental Sciences of UkraineРозглянуто особливості мультиагентного моделювання для оптимізації дорожнього руху в центральних районах міст. Оцінюючи унікальні виклики, пов’язані з високою концентрацією транспорту, пішоходів та історичної забудови, досліджено потенціал мультиагентних систем для ефективного вирішення проблеми заторів, безпеки та якості життя у міських умовах. Потенціал мультиагентного моделювання в контексті управління дорожнім рухом у центральних районах міста дає змогу визначити ключові виклики та можливості. Багато науковців звертаються до основних аспектів такого моделювання і використовують їх у транспортно-дорожній галузі. Огляд сучасних досліджень та розробок показав, що мультиагентні моделі мають на меті імітувати та оптимізувати нагляд і контроль перевезень у різних сценаріях руху. Моделювання організації дорожнього руху в центральних районах міст є одним із ключових елементів планування міського розвитку та управління. Унаслідок зростання населення міст та збільшення кількості транспортних засобів проблеми заторів, забруднення повітря та неефективного використання інфраструктури стають дедалі актуальнішими. Тому можна зазначити, що мультиагентне моделювання організації дорожнього руху відкриває нові перспективи для розроблення ефективних стратегій управління транспортними потоками, забезпечуючи гнучке та адаптивне вирішення цих проблем. Проаналізовано використовувані підходи, визначено ключові компоненти системи і на основі математичного опису розроблено модель, яка демонструє взаємодію між агентами і середовищем. Практична симуляція моделі, виконана із використанням програмного забезпечення AnyLogic на прикладі бульвару Лесі Українки в м. Києві, підтверджує ефективність мультиагентного підходу. Результати дослідження вказують на можливість застосування розробленої моделі для вдосконалення інтелектуальних інформаційних систем управління транспортним потоком, що відкриває нові перспективи для покращення дорожнього руху в центральних районах міст.Item Аналіз штучних інтелектуальних агентів для систем електронного навчання(Видавництво Львівської політехніки, 2021-03-01) Юнчик, Валентина; Кунанець, Наталія Едуардівна; Пасічник, Володимир Володимирович; Федонюк, Анатолій; Yunchyk, Valentyna; Kunanets, Natalia; Pasichnyk, Volodymyr; Fedoniuk, Anatolii; Волинський національний університет імені Лесі Українки; Національний університет “Львівська політехніка”; Lesya Ukrainka Volyn National University; Lviv Polytechnic National UniversityПроаналізовано ключові терміни та основні поняття агента. Наведено загальну класифікацію агентів, структуровану за представленням моделі зовнішнього середовища, за типом опрацювання інформації та за виконуваними функціями. Аналогічно проаналізовано класифікацію штучних агентів (інтелектуальні, рефлекторні, імпульсивні, трофічні). Наведено необхідні умови реалізації агентом певної поведінки, а також схему функціонування інтелектуального агента. Зазначено рівні знань, що відіграють ключову роль в архітектурі агента. Наведено функціональну схему агента, що навчається і працює порівняно незалежно, демонструючи гнучку поведінку. Показано, що функціональна схема реактивного агента зумовлює залежність від середовища. Детально описано властивості інтелектуального агента та подано структурну схему. Розглянуто різні варіанти архітектур агентів, зокрема архітектури агентів на основі нейромереж. Продемонстровано організацію взаємодії рівнів у багаторівневій архітектурі агента. Значну увагу приділено Will-архітектурі та InteRRaP-архітектурі агентів. Розглянуто багаторівневу архітектуру для автономного агента машини Тьюринга.Item Використання методів біоніки в інтелектуальних інформаційних системах(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Устенко, С. В.; Бібко, О. О.Розглянуто метод бджолиної колонії та його модифікації як спосіб розв’язання складних комбінаторних задач оптимізації. Досліджено біологічне підгрунтя, переваги, недоліки та напрями використання цього методу. A bee colony optimization algorithm and its modifications as a way to solve the complex combinatorial optimization problems are described. Biological basis, advantages, disadvantages and usage of this method are studied.Item Модель агента побудови запиту для тематичної пошукової системи(Видавництво Львівської політехніки, 2010) Думанський, Н. О.; Марковець, О. В.The article deals with peculiar features of request building agent for subject-based search engine. Mathematical model of agent is described and criteria for developing request building agent are suggested.Розглянуто особливості роботи агента побудови запиту для тематичної пошукової системи, описано математичну модель агента та запропоновано критерії створення агента побудови запиту.Item Організація навігації в колективі автономних мобільних агентів(Видавництво Львівської політехніки, 2012) Голембо, В. А.; Гребеняк, А. В.Запропоновано метод навігації у колективі робототехнічних агентів, який задовольняє потреби колективу в глобальній, локальній та внутрішній навігації. Цей метод не використовує наявних навігаційних систем та може бути застосований для навігації по невідомій території. The method navigation in collective of robotic agents that satisfies the needs of collective in global, local and internal navigation. This method does not use existing navigation systems, and can be used to navigate through unknown territory.Item Побудова дифузійноподібної моделі інформаційного процесу поширення знаннєвого потенціалу(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Бомба, А.; Назарук, М.; Пасічник, В.Описано інформаційну модель освітнього середовища крупного міста, проаналізовано процеси освітньо-кваліфікаційного зростання особистості, починаючи від перших освітніх процесів до повної професійної зрілості та подальшого підвищення відповідного знаннєвого потенціалу. Запропоновано процеси поширення знаннєвого потенціалу у соціокомунікаційному середовищі подавати у вигляді дифузійноподібної моделі. An information model of the city educational environment have been described, the processes of educational qualification growth of the individual from the birth up to full profession readiness and further increment of the knowledge potential have been analyzed. There have been suggested processes of the knowledge potential propagation within sociocommunicative environment in the form of the diffusion-like model.Item Інформаційна технологія моделювання освітнього соціокомунікаційного середовища великого міста(Національний університет "Львівська політехніка", 2018) Назарук, Марія Володимирівна; Пасічник, Володимир Володимирович; Національний університет «Львівська політехніка»; Сеньківський, Всеволод Миколайович; Федорович, Олег ЄвгеновичУ дисертаційній роботі розв’язано актуальне наукове завдання розроблення інформаційних технологій моделювання освітнього соціокомунікаційного середовища великого міста для інформаційно-технологічного супроводу підготовки фахівців. Подано загальну характеристику освітнього соціокомунікаційного середовища міста та схему етапів інформаційно-технологічного супроводу підготовки фахівців. Розроблено модель процесу аналізу даних щодо визначення професійних нахилів та здібностей особи на основі результатів профорієнтаційних тестів, що дало змогу оптимізувати процес визначення професійних особливостей особистості. З використанням методології побудови гіперкубів даних набув подальшого розвитку метод аналізу освітньої діяльності професійно-технічних та вищих навчальних закладів міста. Вперше розроблено комплексну модель поширення «знаннєвого потенціалу» на основі використання диференціальних рівнянь дифузійного типу, яка, на відміну від існуючих, враховує багатокомпонентність «знаннєвого потенціалу» особи і може використовуватися для формування її освітньої траєкторії навчання. Розроблено програмно-алгоритмічний комплекс, який реалізує інформаційні технології моделювання освітнього соціокомунікаційного середовища великого міста та поєднує в цілісній системі усі етапи підготовки фахівців. В диссертационной работе решена актуальная научная задача разработки информационных технологий моделирования образовательного социокомуникацийного среды большого города для информационно-технологического сопровождения подготовки специалистов. Представлена общая характеристика образовательной социокомуникацыонной среды города и схему этапов информационно-технологического сопровождения подготовки специалистов. Разработана модель процесса анализа данных по определению профессиональных склонностей и способностей человека на основе результатов профориентационных тестов, что позволило оптимизировать процесс определения профессиональных особенностей личности. С использованием методологии построения гиперкубов данных получил дальнейшее развитие метод анализа образовательной деятельности профессионально-технических и высших учебных заведений города. Впервые разработана комплексная модель распространения «знаниевого потенциала» на основе использования дифференциальных уравнений диффузионного типа, которая, в отличие от подобных, учитывает многокомпонентность «знаниевого потенциала» человека и может использоваться для формирования образовательной траектории обучения. Разработан программно-алгоритмический комплекс, реализующий информационные технологии моделирования образовательного социокомуникацийного среды большого города и сочетает в целостной системе все этапы подготовки специалистов. In the thesis, it is solved the actual scientific task of developing information technologies for modeling the educational social and communication environment of a large city for personalized support of a profession choice taking into account the needs of a person and the requirements of the labor market in the city. In the first chapter an analytical review of the current state of scientific research and information technologies for modeling the educational social and communication environment of a large city is conducted. The general description of the educational communication environment in the smart city is given. The second chapter describes the formal model of the educational social and communication environment of the city and presents a conceptual model of information and technological support for the specialist training. For the first time a model of the data analysis procedure is developed to determine the person's professional inclinations and abilities on the basis of the results of vocational guidance tests. The method of determining the professional type of a personality based on the results of vocational guidance testing in the part of the complex assessment of a person has been improved, which made it possible to formulate recommendations on the choice of profession in accordance with the State Classifier of professions. Using the method of constructing hypercube data, the method of analysis of educational activities of educational institutions in the city acquires further development. In the third chapter, a class of models of the dissemination process of knowledge potential in the social and communication environment of a large city is developed, which is used to form the educational trajectory of a person and to choose the most successful educational and professional growth. In the fourth chapter it is designed a structurally functional model of software and algorithmic complex, which implements information technology for modeling the educational social and communication environment in a big city and supporting the specialist training. The algorithm of its work in the process of user exploitation is provided and the features of the software implementation are described.