Проблеми лінгвістики науково-технічного і художнього тексту та питання лінгвометодики. – 2002. – №465
Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/39137
Вісник Національного університету "Львівська політехніка”
У Віснику висвітлюються актуальні проблеми лінгвометодики науково-технічного та художнього тексту. У функціонально-комунікативному аспекті досліджуються елементи лексичного та граматичного рівнів як мови загалом, так і різних субмов зокрема. Розглядаються питання різних методик викладання іноземних мов, контролю знань студентів, програм курсу, а також перекладацької майстерності. Для філологів, викладачів, аспірантів, студентів.
Вісник Національного університету “Львівська політехніка” : [збірник наукових праць] / Міністерство освіти і науки України, Національний університет “Львівська політехніка”. – Львів : Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2002. – № 465 : Проблеми лінгвістики науково-технічного і художнього тексту та питання лінгвометодики / відповідальний редактор Ф. С. Бацевич. – 140 с.
Browse
Item Микола Дашкевич як медієвіст(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Домбровський, Ю. О.Найвидатнішим дослідником середньовічних романських літератур початку XX ст. на Україні був професор Київського університету Св. Володимира М. Дашкевич. Викладено погляди вченого на французький феодальний епос, акцентовано те, що М. Дашкевич стояв на позиціях поміркованого компаративізму. Зазначено, що у питаннях походження французького епосу М. Дашкевич приписує надто велике значення епосу германському. Учений проводить також паралелі між “Піснею про Роланда” та “Словом о полку Ігоревім”. Investigateur le plus eminent des littératures romaines du debut du 20-e siecle en Ukraine etait le professeur de l’Universite de Kyiv St. Volodymyr M. Dachkievycz. On a enonce les vues du savant sur la poésie epique française, on accentue que M. Dachkievycz s’en tenait le comparatisme moderne. Soulignant des origines de la poésie epique française M. Dachkievycz accorde une trop grande attention а la poesié epiques germanique. Le savant tire aussi une parallèle entre La Chanson de Rolland et Dit de la Bande d’Igor.Item Застосування літературних текстів під час вивчення країнознавчої тематики на заняттях з іноземної мови(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Вовк, У. С.Поняття країнознавство охоплює цілком різні галузі: культура, історія, географія, політика, побут. Країнознавство окреслює суспільство - життя, поведінку, світобачення та систему цінностей людей країни, яку вивчаємо. Літературні тексти є на багатогранний спосіб за змістом, мовою та формою, носіями країнознавчої інформації. Література та країнознавство - тема на заняття не лише для прогресуючих студентів, її можна вводити і на початковому рівні. Запропонована модель опрацювання та подання країнознавчих тем на основі літературних текстів на занятті з іноземної мови. Der Begriff Landeskunde umfasst ganz unterschiedliche Bereiche: Kultur, Geschichte, Geographie, Politik, das Wissen um Alltagssituationen. Bei Landeskunde geht es um die Gesellschaft - das Leben, das Verhalten, die Weltbilder und Wertsrnsteme von Menschen der Zielsprachenkultur. Literarische Texte sind auf vielfältige Weise in ihren Inhalten, in Sprache und Form Träger von landeskundlichen Informationen. Literatur und Landeskunde ist nicht nur ein Thema für den Unterricht mit Fortgeschrittenen, sondern kann bereits im Anfangsunterricht eingeführt werden. Dieser Artikel bietet das Modell der Erarbeitung und der Vermittlung der landeskundlichen Themen durch die literarischen Texte im Fremdsprachenunterricht.Item Типологія початкових фрагментів романів Джозефа Конрада(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Кузнєцова, Л. А.Розглянуті початкові фрагменти (ПФ) у творах Дж. Конрада. Аналіз свідчить, що, як правило, вони мають зачин, середню частину і кінцівку. Середня частина характеризується зміною форми викладення і часто зміною дієслівно- часової форми, яка відкривала даний ПФ. Зачин і кінець утворюють рамкову композицію завдяки логіко-тематичній єдності, що досягається лексичним повтором, хронотопом, типом мовленнєвої форми і антропоморфізмом. ПФ підлягають типології. Beginnings as, a rule, present a logical structural and intonational unity the length of which varies from one sentence to a several paragraphs. Opening fragment of J.Conrad’s novels are suggestive of their semantic-structural organization. They presuppose the compositional and structural peculiarities of the whole text. Beginnings introduce the reader into the time and place of action and are bent for typology. The most frequently resorted to types are: narrative, descriptive, explanatory, contact- establishing, opening with direct/or represented speech.Item Подання елементів країнознавчої лексики на заняттях з іноземної мови у вищих технічних закладах(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Драпалюк, Г. С.Для досягнення позитивних результатів у вивченні країнознавчої лексики на заняттях з іноземної мови необхідно брати до уваги: перспективи ознайомлення з чужоземною дійсністю, напрямки самовдосконалення студентів, набутий досвід тощо. Um positive Ergebnisse beim Erlernen der landeskundlichen Lexik im Fremdsprachenunterricht zu erreichen, muss man die Perspektiven des Kennenlernens fremder Wirklichkeit, die Richtungen der Selbstvervollkommnung der Studenten, Erfahrungserwerb u.a. berücksichtigen.Item Відображена синонімія / антонімія деад’єктивного тезауруса лексико-семантичного поля ’strong - weak’(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Гасько, О. Л.Стаття присвячена маловивченому явищу відображеної синонімії / антонімії як різновиду вторинної словотвірної синонімії. Дослідження проведене у межах дериватарію лексико-семантичного поля прикметників ’strong / weak’ за міжчастиномовним параметром. Reflected synonymy / antonymy being a type of the secondary word-forming synonymy has been studied within the derivational onomasiological space of the lexical-semantic adjectival field ’strong/ weak’. It is regarded using the part-of-speech parameter.Item Комунікативна специфіка формули винаходу в німецьких патентних описах(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Задорожний, В. В.Розглядається комунікативно орієнтована специфіка патентної формули у німецьких патентних описах (викладених описів винаходів до неакцептованої заявки, тобто, виданих до проведення експертизи на матеріальні передумови патентоспроможності; викладених описів винаходів до акцептованої заявки; патентних описів) на термінологічному рівні. Так звана патентна німецька мова зумовлена цим специфічним використанням мови. При порушенні патентних прав або при протесті щодо видачі патенту до уваги беруться у правовому та мовному аспекті найважливіші інформаційні частини патентного опису - патентні вимоги та суть винаходу. Im Artikel wird kommunikativorientierte Spezifik der Patentansprüche in den deutschen Patentschriften (Offenlegungsschrift, Auslegeschrift und Patentschrift) auf der terminologischen Ebene behandelt. Das sogenannte Patentdeutsch ist durch diesen spezifischen Sprachgebrauch verursacht. Beim Patenteingriff oder Patenteinspruch werden die wichtigsten Informationsteile - Patentansprüche und Erfindungskern - der Patentschrift in rechtlicher und sprachlicher Sicht in Betracht gezogen.Item До питання стратегії освіти у вищій школі (розгляд через стереотипи аналітичної психології)(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Лещук, Т. Й.Представлені результати розгляду деяких навчально-виховних проблем у межах формування освітнього процесу у вищій школі. Основою дослідження взято багатобічну методологію аналітичної психології та деякі часткові методики викладання фахових предметів. Розгляд навчально-виховної системи на етапі вищої школи трактується в єдності і взаємозв’язку з іншими етапами освіти в межах єдиного освітнього процесу “школа-вища школа-післядипломна освіта”. Висліди дослідження, треба сподіватися, будуть внеском у формування стратегії освіти вищої школи. Im vorliegendem Aufsatz werden die Forschungsergebnisse der Hochschul-bildungs- und Erziehungsprozesse vorgestellt. Diese Probleme sind auf Grund der vielseitigen Methodologie der analitischen Psychologie und mancher praktischen Lehrfächerteilmethoden durchgeführt worden. Das Bildugs- und Erziehungssystem auf der Hochschulbildungsetappe behandelt man einheitlich und gegenseitig zusammenwirkend mit anderen Bildungsetappen in Rahmen “Schul-Hochschul-Nachdiplombildung”. Die Forschungsresultate werden hoffensichtlich einen Beitrag zu Gestaltung der Hochschulbildungsstrategie leisten.Item Й. В. Гете “Mailied”. До проблем поетичного перекладу(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Весна, М. П.Ще одна з безлічі спроб заглянути в творчу майстерню поета і його перекладачів-інтерпретаторів. Збереження основних образів, еквілінеарності та еквіритмічності оригіналу, ще не досягнення еквівалентності. Diese Abhandlung ist einer der vielen Versuchen das Schaffen des Dichters und der Übersetzer unter die Lupe zu nehmen. Das Beibehalten der Phonik und des Rhytmus des Originals in der Übersetzung bedeutet noch keine Identität erreicht zu haben.Item Контрастивний аналіз “імперативних” зрощень у англійській та українській мовах(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Андрейчук, Н. І.Проведений контрастивний аналіз метаморфізму, що виявляється у трансформації словосполучення (синтаксичної одиниці) у складне слово (лексичну одиницю) в українській та англійській мовах. Досліджуються лексичні одиниці, що складаються з дієслова у наказовому способі та іменника і функціонують граматично й семантично як одне слово. Розглянуті структурно-семантичні особливості досліджуваних лексичних одиниць, визначаються їх спільні та відмінні ознаки в українській та англійській мовах. The paper presents a contrastive analysis of metamorphism displayed in transformation of free word-combinations into compounds. The object of investigation are lexical units consisting of verb (imperative) + noun in English and Ukrainian and functioning both grammatically and semantically as a single word. Structural and semantic peculiarities of such units are reviewed and their specific peculiarities in English and in Ukrainian are determined.Item Роль мови та культури у міжнародній бізнес-освіті(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Бордюк, Л. В.Розглянута проблема формування міжкультурної компетенції (cross-cultural competence) студентів у викладанні курсу ділової англійської мови. Міжкультурна компетенція є усвідомленням своєї власної культурної спадщини та розумінням культури іншої країни в доповнення до знання мови. У глобальному ринковому просторі сучасного ділового світу міжкультурна компетенція є важливим фактором успіху в поєднанні з професійною кваліфікацією та знанням відповідної іноземної мови. In the global marketplace of today’s business world cross-cultural competence is extremely valuable along with professional expertise and foreign language/s ability. Cross-cultural competence implies an awareness of one’s own cultural heritage and understanding of the culture of another country in addition to knowledge of the language. The globalization process has a strong impact on conceptual and pragmatic components of Business English and Business Communication university curricula.Item Роль мотивації в глотодидактичному процесі(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Фітьо, Л. М.У психології, загальній дидактиці та дидактиці іноземних мов співіснують різні визначення психологічного поняття мотивації. Зроблена спроба розглянути мотиваційні чинники під час вивчення іноземних мов, підкреслити їх значення для розвитку комунікативної компетенції в сучасному світі. In der Psychologie, der allgemeinen Didaktik und Didaktik der Fremdsprachen existieren verschiedene Definitionen des psychologischen Begriffes Motivation. In dieser Abhandlung wird besonders die Bedeutung der kommunikativen Motivation für die Glottodidaktik unterstrichen.Item До історії написання поеми “Єретик” Т. Шевченка(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Качала, О. А.Стаття пов’язана з висвітленням деяких моментів історії написання поеми “Єретик” Т. Шевченка. О. Качала звертається до джерел написання поеми, прослідковує зв’язок автора поеми про Яна Гуса із деякими визначними вченими його доби (ХІХ ст.), зокрема з П. Й. Шафариком, якому цей твір був присвячений. Знайшла своє відображення в цьому дослідженні і шевченківська тема в чеській літературі, а також питання чеських перекладів поеми “Єретик”. Спираючись на праці українських і чеських письменників, літературознавців, істориків, автор розкриває перед нами образ Шевченка як виразника ідеї єднання слов’янських народів, а поему “Єретик” називає найвизначнішим твором поета періоду 1843-47 рр., що завжди привертала до себе увагу багатьох вітчизняних і зарубіжних письменників, літературознавців, перекладачів. Стаття розрахована на широкий загал шанувальників творчості Кобзаря. The article deals with the throwing light upon some moments of writing of T. Shevchenko’s poem Heretic. The researcher appeals to the sources of writing of the poem, observes the relation of the author of poem about Jan Hus to some prominent scholars of that period (19th century), specifically P. J. Safaryk, whom the poem was dedicated to. The subject of Shevchenko in Czech literature and the issue of Czech translations of poem Heretic also were reflected in this research. Basing himself on the works of both Ukrainian and Czech writers, literary scholars, historians, the author reveals Shevchenko as a spokesman of the idea of Slavonic nations unity. And poem Heretic is stated to be the greatest Shevchenko’s writing in the period of 1843-47, which always had been drawing attention of many native and foreign writers, literary scholars, translators. The article can be useful and valuable for all those who take an interest in Kobzar’s creative work.Item Навчання іноземної мови у групах різнорівневої підготовки студентів(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Пастирська, І. Я.Проблему навчання студентів різнорівневої підготовки і на мікрорівні практичних методик, і на макрорівні педагогічних принципів слід бачити як таку, що вирішується у напрямку від окремого індивіда до цілої групи. The problem of teaching a mixed ability group both on the micro-level of tips and practical strategies and on the macro-level of pedagogical principle should be seen as the binding force which makes sense of the individual parts relating them back to the whole.Item Речення з суміщенням присудків з точки зору їх формально-граматичного складу(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Шпак, О. А.Внаслідок суміщення лексично ідентичні гетерофункціональні елементи заміщуються нулем у поверхневій структурі речення. Речення з суміщенням присудків належать до самостійних синтаксичних одиниць, структура яких не залежить від ситуації або контексту, а обумовлена лінгвістичними факторами і принципом економії мовлення. Зарахування таких речень до неповних неправомірне, оскільки в них немає порушень первинного зв’язку між мовними ланками, вони “вписалися” у межі існуючих моделей, відрізняючись лише нерозгорнутістю плану форми порівняно з планом змісту. Речення з суміщенням присудків характеризуються значною інформативною ємністю. The sentences in which two or more heterogeneous predicates are combined are studied from the point of view of their formal grammatical structure. A verbal form common for heterogeneous predicates performs two and more grammatical functions simultaneously. Such bifunctionality is accompanied by zero-substitution of the identical form in the surface structure of the complete two-member sentence. The sentence with combined predicates is an autosemantic syntactic unit characteristic both of colloquial and literary bookish English.Item Про природно-родову мотивацію граматичної категорії роду (на матеріалі готської, давньоверхньонімецької, давньоанглійської мов)(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Воронка, Г. С.Філософсько-методологічне значення у дослідженні граматичної категорії роду належить теорії відображення. Лінгвістична основа дослідження - матеріали давньогерманських мов. Philosophic - methodologic function in the investigation of the grammatical category of gender belongs to the theory of reflection. Linguistic basis of the investigation is made by Old Germanic language materials.Item Роль і місце функціональної граматики у вивченні іноземної мови(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Нестерова, Т. І.Проаналізовано поняття функціональної граматики, розглядається побіжно історія його виникнення у зв’язку з комунікативним підходом до вивчення іноземної мови, обгрунтовується ефективність та доцільність функціонального вивчення граматики при оволодінні мовою як іноземною. При цьому вказується, що на філологічних напрямках не можна обмежуватися лише функціональним аспектом граматики, але його треба доповнювати відповідними теоретичними курсами граматики. Im vorliegenden Artikel wird der Begriff der funktionalen Grammatik und dessen Entstehung im Zusammenhang mit der kommunikativen Richtung beim Studium der Fremdsprachen behandelt sowie die Zweckmässigkeit des funktionalen Erlernens der Grammatik einer Fremdsprache begründet. Gleichzeitig wird darauf hingewiesen, dass man sich in den philologischen Studiengängen nicht auf den funktionalen Aspekt der Grammatik beschränken darf, sondern ihn durch entsprechende theoretische Grammatikkurse ergänzen sollte.Item Розвиток образу дитячого героя в романах Карсон МакКаллерс(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Підлісецька, Л. Б.У романах Карсон МакКаллерс ставиться проблема відчуження як результат конфлікту між природними устремліннями молодої людини та суворою реальністю оточуючого світу. Гуманістичні принципи творчості, майстерність письменниці дозволяють вважати Карсон МакКаллерс однією з кращих представників реалістичної літератури сучасної Америки. The essay is devoted to the work of the modern American writer Curson McCullers. her novels deal broadly with the problem of alienation as a result of the conflict between natural aspirations of young people and severe reality of the world. Analysing the images of three teenagers we were trying to reveal the evolution of which the author’s interpretation of the problem of alienation undergoes from her first novel “The Heart Is a Lonely Hunter”, where the writer did not see the outcome of her hero of the grips of implacable reality to the last - “Clock Without Hands” in which the hero came to conclusion and “made choice”. humanistic principles of Curson McCullers and the mastership of her art makes her one of the outstanding representatives of contemporary American realistic literature.Item Титульний аркуш до Вісника "Проблеми лінгвістики науково-технічного і художнього тексту та питання лінгвометодики" № 465(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002)Item Подання елементів країнознавчої лексики на заняттях з іноземної мови у вищих технічних навчальних закладах. Погляд на українське словництво часів Незалежності (1991–2001)(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Полюга, Л. М.Теоретичне узагальнення досягнень української лексикографії і термінографії за десять років незалежності України, дослідження причин їх недосконалості. The theoretical generalization of achievements of the Ukrainian lexicography and terminography in ten years of Independence Ukraine and examining the cause of their imperfection.Item Прикметники на позначення кольору в повісті І. С. Нечуя-Левицького “Микола Джеря”(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Бойко, Г. І.Розглянута у статті лексико-семантична сфера назв кольорів багатогранна за своєю семантикою та структурою. У ній простежені найрізноманітніші означення основних тонів та протилежних відтінків, що вказують на різні ступені вияву колірної якості, на інтенсивність колірного тону, колірну ознаку, якої набув предмет внаслідок певної дії чи процесу. Уміле застосування І. Нечуєм-Левицьким якісних прикметників і їх семантичних характеристик допомагає створенню панорамних пейзажів, оригінальних художніх образів та вихоплених з життя портретів і несе в собі не тільки естетичне, але, передусім, етичне і соціальне значення. The lexical and semantic sphere of the names of colours researched in the article is versatile in its structure. There is the observation of various attributes of the basic tones and the opposite shades which show different degrees of colour quality display and the colour gained by the subject as a result of the certain act or process. The skilful applying of qualitative adjectives by I. Nechuy-Levytsky helps to create panoramic landscapes, original artistic types, and portraits taken from real life. Thus the research has not only aesthetic, but first of all ethical and social value.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »