Проблеми лінгвістики науково-технічного і художнього тексту та питання лінгвометодики. – 2002. – №465
Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/39137
Вісник Національного університету "Львівська політехніка”
У Віснику висвітлюються актуальні проблеми лінгвометодики науково-технічного та художнього тексту. У функціонально-комунікативному аспекті досліджуються елементи лексичного та граматичного рівнів як мови загалом, так і різних субмов зокрема. Розглядаються питання різних методик викладання іноземних мов, контролю знань студентів, програм курсу, а також перекладацької майстерності. Для філологів, викладачів, аспірантів, студентів.
Вісник Національного університету “Львівська політехніка” : [збірник наукових праць] / Міністерство освіти і науки України, Національний університет “Львівська політехніка”. – Львів : Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2002. – № 465 : Проблеми лінгвістики науково-технічного і художнього тексту та питання лінгвометодики / відповідальний редактор Ф. С. Бацевич. – 140 с.
Browse
Item Методи навчання читанню ділової літератури як частини інтегрованого підходу до вивчення англійської мови(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Морська, H. O.Висвітлена проблема навичок читання і методів навчання розуміння тексту. Працюючи в комп’ютерному середовищі, студенти можуть розпізнавати свої проблеми при читанні тексту іноземною мовою, маніпулювати текстом для того, щоб висвітлити проблемні місця і мати справу з загальними навичками читання як частини інтегрованого підходу до навчання англійської мови. The article deals with the problem of reading skills and methods of teaching the understanding of the text. Working in a computer environment students can identify their reading problems, manipulate the text in order to highlight the problematic sections and thus deal with global reading skills as a part of integrated approach of teaching English.Item Використання документальних та художніх фільмів на практичних заняттях з іноземної мови в технічному вищому навчальному закладі(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Ільницька, Л. В.Розглянуті деякі переваги та недоліки використання документальних та художніх фільмів на практичних заняттях з іноземної мови. Зроблено спробу визначити фактори, що впливають на ефективність використання відеотехніки. Проаналізовано хід роботи над відеоматеріалами на практичному занятті. The article deals with some advantages and disadvantages of work on documentary and feature films at foreign language practical classes. There is an attempt to identify the factors which influence the efficiency of using video facilities. The course of work on video-materials at a practical class is analyzed.Item Деякі аспекти фольклоризму в сучасній українській поезії(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Карий, І. П.Висвітлені актуальні проблеми взаємодії художньої літератури і фольклору на прикладах самобутньої поетичної творчості Івана Драча, Ліни Костенко, Дмитра Павличка, Миколи Вінграновського, Ірини Жиленко, Романа Лубківського. Аналіз їх поезій дає змогу дійти висновку, що фольклор як феномен народної культури відкрив поетам безмежні можливості проникнення в духовне життя народу, став щедрою скарбницею образно-стильового та ідейно-тематичного збагачення індивідуальної художньої творчості, сприяв становленню їхнього неповторного таланту. The scientific research reveals a topical issue of the interaction of fiction and folk literary creations on the material of poetic works by Ivan Drach, Lina Kostenko, Dmitro Puvlichko, Mikola Vinhranovskyy, Irina Zchilenko, Roman Lubkivskyy. The analysis of their poetry leads to the conclusion that folk literature as a phenomenon of folk culture has a great deal to offer to the poets and namely, unlimited possibilities of penetration into the spiritual life of the people. Folk literature is proved to be a generous source of enrichment of individual artistic creations with stylistic means, ideas, themes and to facilitate the development of the unique poetic talents.Item Зміст до Вісника "Проблеми лінгвістики науково-технічного і художнього тексту та питання лінгвометодики" № 465(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002)Item Чар-слово. Жуйка в Божому домі(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Шпіцнер, А. Е.25-літній авторці, яка проживає в Саксонії (Німеччина), мріялось ще дитиною писати. Це почуття викликали гарні оповіді та власні фантазії. У шкільні роки вона перетворилась у так званого “книжкового хробака”, сприймаючи перечитане лише після глибокого і всебічного осмислення. Найрізноманітніші спостереження та розмови з людьми стають для молодої жінки джерелом натхнення і втілюються в її творах, чи то в поезії чи в прозі. Ант’є Елізабет Шпіцнер бачить своє майбутнє в діяльності, сповненій новими творчими задумами. Пропонуємо українському читачеві два невеличких твори, сподіваючись, що і в його серці відгукнеться щось знайоме...Item Структури вторинної предикації у англійській мові: до питання класифікації(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Карамишева, І. Д.Об’єктом дослідження цієї статті є структури вторинної предикації (СВП). Наведений загальний огляд поглядів на визначення та класифікацію СВП у вітчизняній та зарубіжній лінгвістиці. Пропонується новий підхід до їх класифі¬кації, що оснований на функціонуванні як компоненті синтаксичних структур первинної предикації, комплементації та модифікації. The object of the investigation are structures of secondary predication. The article presents different points of views concerning definition and classification in works on grammar and syntax of home and foreign linguists. A new approach to the classification is suggested based on the functioning of these structures as a component of syntactic structures of primary predication, complementation and modification.Item Фразеологічна одиниця і слово: еквівалентність чи співвідношення(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Вислободська, І. М.Досліджено поняття фразеологічної одиниці (ФО). Розглянуто теорію еквівалентності та співвідношення ФО і слова. Проаналізовані особливості фразеологічного та лексичного значень. The object of investigation is the notion of a phraseological unit (PhU). Relationship between a PhU and a word is considered on the basis of equivalence theory and the theory of correlation. Main peculiarities of phraseological and lexical meanings are analysed.Item Титульний аркуш до Вісника "Проблеми лінгвістики науково-технічного і художнього тексту та питання лінгвометодики" № 465(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002)Item Подання елементів країнознавчої лексики на заняттях з іноземної мови у вищих технічних навчальних закладах. Погляд на українське словництво часів Незалежності (1991–2001)(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Полюга, Л. М.Теоретичне узагальнення досягнень української лексикографії і термінографії за десять років незалежності України, дослідження причин їх недосконалості. The theoretical generalization of achievements of the Ukrainian lexicography and terminography in ten years of Independence Ukraine and examining the cause of their imperfection.Item Розвиток образу дитячого героя в романах Карсон МакКаллерс(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Підлісецька, Л. Б.У романах Карсон МакКаллерс ставиться проблема відчуження як результат конфлікту між природними устремліннями молодої людини та суворою реальністю оточуючого світу. Гуманістичні принципи творчості, майстерність письменниці дозволяють вважати Карсон МакКаллерс однією з кращих представників реалістичної літератури сучасної Америки. The essay is devoted to the work of the modern American writer Curson McCullers. her novels deal broadly with the problem of alienation as a result of the conflict between natural aspirations of young people and severe reality of the world. Analysing the images of three teenagers we were trying to reveal the evolution of which the author’s interpretation of the problem of alienation undergoes from her first novel “The Heart Is a Lonely Hunter”, where the writer did not see the outcome of her hero of the grips of implacable reality to the last - “Clock Without Hands” in which the hero came to conclusion and “made choice”. humanistic principles of Curson McCullers and the mastership of her art makes her one of the outstanding representatives of contemporary American realistic literature.Item Прикметники на позначення кольору в повісті І. С. Нечуя-Левицького “Микола Джеря”(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Бойко, Г. І.Розглянута у статті лексико-семантична сфера назв кольорів багатогранна за своєю семантикою та структурою. У ній простежені найрізноманітніші означення основних тонів та протилежних відтінків, що вказують на різні ступені вияву колірної якості, на інтенсивність колірного тону, колірну ознаку, якої набув предмет внаслідок певної дії чи процесу. Уміле застосування І. Нечуєм-Левицьким якісних прикметників і їх семантичних характеристик допомагає створенню панорамних пейзажів, оригінальних художніх образів та вихоплених з життя портретів і несе в собі не тільки естетичне, але, передусім, етичне і соціальне значення. The lexical and semantic sphere of the names of colours researched in the article is versatile in its structure. There is the observation of various attributes of the basic tones and the opposite shades which show different degrees of colour quality display and the colour gained by the subject as a result of the certain act or process. The skilful applying of qualitative adjectives by I. Nechuy-Levytsky helps to create panoramic landscapes, original artistic types, and portraits taken from real life. Thus the research has not only aesthetic, but first of all ethical and social value.Item Навчання іноземної мови у групах різнорівневої підготовки студентів(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Пастирська, І. Я.Проблему навчання студентів різнорівневої підготовки і на мікрорівні практичних методик, і на макрорівні педагогічних принципів слід бачити як таку, що вирішується у напрямку від окремого індивіда до цілої групи. The problem of teaching a mixed ability group both on the micro-level of tips and practical strategies and on the macro-level of pedagogical principle should be seen as the binding force which makes sense of the individual parts relating them back to the whole.Item Речення з суміщенням присудків з точки зору їх формально-граматичного складу(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Шпак, О. А.Внаслідок суміщення лексично ідентичні гетерофункціональні елементи заміщуються нулем у поверхневій структурі речення. Речення з суміщенням присудків належать до самостійних синтаксичних одиниць, структура яких не залежить від ситуації або контексту, а обумовлена лінгвістичними факторами і принципом економії мовлення. Зарахування таких речень до неповних неправомірне, оскільки в них немає порушень первинного зв’язку між мовними ланками, вони “вписалися” у межі існуючих моделей, відрізняючись лише нерозгорнутістю плану форми порівняно з планом змісту. Речення з суміщенням присудків характеризуються значною інформативною ємністю. The sentences in which two or more heterogeneous predicates are combined are studied from the point of view of their formal grammatical structure. A verbal form common for heterogeneous predicates performs two and more grammatical functions simultaneously. Such bifunctionality is accompanied by zero-substitution of the identical form in the surface structure of the complete two-member sentence. The sentence with combined predicates is an autosemantic syntactic unit characteristic both of colloquial and literary bookish English.Item Про природно-родову мотивацію граматичної категорії роду (на матеріалі готської, давньоверхньонімецької, давньоанглійської мов)(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Воронка, Г. С.Філософсько-методологічне значення у дослідженні граматичної категорії роду належить теорії відображення. Лінгвістична основа дослідження - матеріали давньогерманських мов. Philosophic - methodologic function in the investigation of the grammatical category of gender belongs to the theory of reflection. Linguistic basis of the investigation is made by Old Germanic language materials.Item Комунікативна специфіка формули винаходу в німецьких патентних описах(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Задорожний, В. В.Розглядається комунікативно орієнтована специфіка патентної формули у німецьких патентних описах (викладених описів винаходів до неакцептованої заявки, тобто, виданих до проведення експертизи на матеріальні передумови патентоспроможності; викладених описів винаходів до акцептованої заявки; патентних описів) на термінологічному рівні. Так звана патентна німецька мова зумовлена цим специфічним використанням мови. При порушенні патентних прав або при протесті щодо видачі патенту до уваги беруться у правовому та мовному аспекті найважливіші інформаційні частини патентного опису - патентні вимоги та суть винаходу. Im Artikel wird kommunikativorientierte Spezifik der Patentansprüche in den deutschen Patentschriften (Offenlegungsschrift, Auslegeschrift und Patentschrift) auf der terminologischen Ebene behandelt. Das sogenannte Patentdeutsch ist durch diesen spezifischen Sprachgebrauch verursacht. Beim Patenteingriff oder Patenteinspruch werden die wichtigsten Informationsteile - Patentansprüche und Erfindungskern - der Patentschrift in rechtlicher und sprachlicher Sicht in Betracht gezogen.Item Методи інтенсифікації групової мовної діяльності(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Казакова, І. А.Успішний розвиток комунікативних навичок має велике значення для загальної мовної підготовки студентів. Комунікативні ситуації, що використовуються у навчанні іноземної мови, повинні підкреслювати типові ситуації реального життя. Великий інтерес становлять, з нашого погляду, методи індивідуалізації і комунікативна діяльність, котрі є ефективними при груповій роботі, що дає можливість залучити до роботи кожного студента. Successful development of communicative skills is of great importance for general language training of students. Communicative situations used in teaching a foreign language should model typical real life situations. Of great interest are individualisation methods and activities which are most effective in group work. It makes it possible to involve every student into work. In the process of close cooperation and communication students are in need of each others resourse and help.Item Використання рольових ігор під час навчання іноземній мові(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Власенко, С. І.Рольові ігри є ефективним методом вдосконалення розмовної мови. їх використання сприяє залученню студентів до середовища спілкування, дає свободу вибору мовної поведінки, стимулює бажання студентів говорити від себе, допомагає виявленню творчих здібностей, розкриває резерви особистості. Role and business plays are effective methods of mastering conversational language. Their use makes it possible to involve students into the process of communication. Individual approach, freedom of language behavoir stimulate the students desire to speak, enable them to express their individuality and help to develop students creative abilities.Item Микола Дашкевич як медієвіст(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Домбровський, Ю. О.Найвидатнішим дослідником середньовічних романських літератур початку XX ст. на Україні був професор Київського університету Св. Володимира М. Дашкевич. Викладено погляди вченого на французький феодальний епос, акцентовано те, що М. Дашкевич стояв на позиціях поміркованого компаративізму. Зазначено, що у питаннях походження французького епосу М. Дашкевич приписує надто велике значення епосу германському. Учений проводить також паралелі між “Піснею про Роланда” та “Словом о полку Ігоревім”. Investigateur le plus eminent des littératures romaines du debut du 20-e siecle en Ukraine etait le professeur de l’Universite de Kyiv St. Volodymyr M. Dachkievycz. On a enonce les vues du savant sur la poésie epique française, on accentue que M. Dachkievycz s’en tenait le comparatisme moderne. Soulignant des origines de la poésie epique française M. Dachkievycz accorde une trop grande attention а la poesié epiques germanique. Le savant tire aussi une parallèle entre La Chanson de Rolland et Dit de la Bande d’Igor.Item Застосування літературних текстів під час вивчення країнознавчої тематики на заняттях з іноземної мови(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Вовк, У. С.Поняття країнознавство охоплює цілком різні галузі: культура, історія, географія, політика, побут. Країнознавство окреслює суспільство - життя, поведінку, світобачення та систему цінностей людей країни, яку вивчаємо. Літературні тексти є на багатогранний спосіб за змістом, мовою та формою, носіями країнознавчої інформації. Література та країнознавство - тема на заняття не лише для прогресуючих студентів, її можна вводити і на початковому рівні. Запропонована модель опрацювання та подання країнознавчих тем на основі літературних текстів на занятті з іноземної мови. Der Begriff Landeskunde umfasst ganz unterschiedliche Bereiche: Kultur, Geschichte, Geographie, Politik, das Wissen um Alltagssituationen. Bei Landeskunde geht es um die Gesellschaft - das Leben, das Verhalten, die Weltbilder und Wertsrnsteme von Menschen der Zielsprachenkultur. Literarische Texte sind auf vielfältige Weise in ihren Inhalten, in Sprache und Form Träger von landeskundlichen Informationen. Literatur und Landeskunde ist nicht nur ein Thema für den Unterricht mit Fortgeschrittenen, sondern kann bereits im Anfangsunterricht eingeführt werden. Dieser Artikel bietet das Modell der Erarbeitung und der Vermittlung der landeskundlichen Themen durch die literarischen Texte im Fremdsprachenunterricht.Item До питання стратегії освіти у вищій школі (розгляд через стереотипи аналітичної психології)(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Лещук, Т. Й.Представлені результати розгляду деяких навчально-виховних проблем у межах формування освітнього процесу у вищій школі. Основою дослідження взято багатобічну методологію аналітичної психології та деякі часткові методики викладання фахових предметів. Розгляд навчально-виховної системи на етапі вищої школи трактується в єдності і взаємозв’язку з іншими етапами освіти в межах єдиного освітнього процесу “школа-вища школа-післядипломна освіта”. Висліди дослідження, треба сподіватися, будуть внеском у формування стратегії освіти вищої школи. Im vorliegendem Aufsatz werden die Forschungsergebnisse der Hochschul-bildungs- und Erziehungsprozesse vorgestellt. Diese Probleme sind auf Grund der vielseitigen Methodologie der analitischen Psychologie und mancher praktischen Lehrfächerteilmethoden durchgeführt worden. Das Bildugs- und Erziehungssystem auf der Hochschulbildungsetappe behandelt man einheitlich und gegenseitig zusammenwirkend mit anderen Bildungsetappen in Rahmen “Schul-Hochschul-Nachdiplombildung”. Die Forschungsresultate werden hoffensichtlich einen Beitrag zu Gestaltung der Hochschulbildungsstrategie leisten.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »