Проблеми лінгвістики науково-технічного і художнього тексту та питання лінгвометодики. – 2002. – №465
Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/39137
Вісник Національного університету "Львівська політехніка”
У Віснику висвітлюються актуальні проблеми лінгвометодики науково-технічного та художнього тексту. У функціонально-комунікативному аспекті досліджуються елементи лексичного та граматичного рівнів як мови загалом, так і різних субмов зокрема. Розглядаються питання різних методик викладання іноземних мов, контролю знань студентів, програм курсу, а також перекладацької майстерності. Для філологів, викладачів, аспірантів, студентів.
Вісник Національного університету “Львівська політехніка” : [збірник наукових праць] / Міністерство освіти і науки України, Національний університет “Львівська політехніка”. – Львів : Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2002. – № 465 : Проблеми лінгвістики науково-технічного і художнього тексту та питання лінгвометодики / відповідальний редактор Ф. С. Бацевич. – 140 с.
Browse
Item Аналіз лінгвістичного механізму створення іронічного смислу(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Байбакова, І. М.Досліджено аналіз лінгвістичного механізму створення іронічного смислу, яке розглядається в контексті вивчення смислового аспекту мови і реального функціонування мовних фактів. Доведено доречність застосування комплексного, системного аналізу, релевантних підходів і типів аналізу, таких як семантико-функціональний, семасеологічний і контекстуальний у тлумаченні іронії, а також використання психологічних, логічних і семіотичних характеристик. Linguistic mechanism analysis of ironic meaning creation has been investigated in the context of language meaning learning and real functioning of language facts.The necessity of complex, systems analysis, relevant approaches, such as semantic-functional, semasiological, and contextual ones for irony interpretation, and usage of psychological, logical and semiotics tools have been соnsіdегеd.Item Василіянські школи в системі шкільної освіти України періоду XVII–XVIII ст.(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Антонюк, Г. Д.Розглянуті соціально-історичні передумови становлення і розвитку шкільної освіти в Україні XVII–XVIII ст., показано місце василіянських (греко-католицьких) шкіл у цій системі. Василіянська система шкільної освіти у всі періоди свого існування була нерозривно пов’язана з західноєвропейською культурою, сприяла засвоєнню надбань європейських народів у східнослов’янському середовищі. Im vorliegenden Artikel werden die sozial-historischen Voraussetzungen des Entstehens und der Entwicklung des Schulsystems in der Ukraine des XVII.–XVIII. Jahrhunderts, sowie die Stelle der griechisch-katholischen Schulen in diesem System untersucht. Die basilianischen (griechisch-katholischen) Schulen waren in ihrer ganzen Geshichte mit westeuropäischen Kultur eng verbunden, sie fördern die Aufnahme von Leistungen der europäischen Völker in den ostslavischen Kulturrahmen.Item Використання документальних та художніх фільмів на практичних заняттях з іноземної мови в технічному вищому навчальному закладі(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Ільницька, Л. В.Розглянуті деякі переваги та недоліки використання документальних та художніх фільмів на практичних заняттях з іноземної мови. Зроблено спробу визначити фактори, що впливають на ефективність використання відеотехніки. Проаналізовано хід роботи над відеоматеріалами на практичному занятті. The article deals with some advantages and disadvantages of work on documentary and feature films at foreign language practical classes. There is an attempt to identify the factors which influence the efficiency of using video facilities. The course of work on video-materials at a practical class is analyzed.Item Використання рольових ігор під час навчання іноземній мові(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Власенко, С. І.Рольові ігри є ефективним методом вдосконалення розмовної мови. їх використання сприяє залученню студентів до середовища спілкування, дає свободу вибору мовної поведінки, стимулює бажання студентів говорити від себе, допомагає виявленню творчих здібностей, розкриває резерви особистості. Role and business plays are effective methods of mastering conversational language. Their use makes it possible to involve students into the process of communication. Individual approach, freedom of language behavoir stimulate the students desire to speak, enable them to express their individuality and help to develop students creative abilities.Item Використання усних вправ під час вивчення граматики англійської мови(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Федина, Н. Д.Узагальнені деякі теоретичні аспекти та власний досвід автора стосовно використання усних вправ різного типу під час вивчення граматики англійської мови. The greater part of grammatical practice has always been in writing. The given article is concerned with the contribution that can be made by oral practice exercises of many kinds.Item Відображена синонімія / антонімія деад’єктивного тезауруса лексико-семантичного поля ’strong - weak’(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Гасько, О. Л.Стаття присвячена маловивченому явищу відображеної синонімії / антонімії як різновиду вторинної словотвірної синонімії. Дослідження проведене у межах дериватарію лексико-семантичного поля прикметників ’strong / weak’ за міжчастиномовним параметром. Reflected synonymy / antonymy being a type of the secondary word-forming synonymy has been studied within the derivational onomasiological space of the lexical-semantic adjectival field ’strong/ weak’. It is regarded using the part-of-speech parameter.Item Деякі аспекти словоскладання як продуктивний засіб творення неологізмів(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Олеськів, О. Є.Проаналізовано 1500 неологізмів, наведених в додатку до Longman Dictionary of Contemporary English 2001, і виявлено найпродуктивніші моделі утворення іменників-композитів у англійській мові в 80-90-х роках. In this article we analised 1500 neologisms, given in Supplement to Longman Dictionary of Contemporary English 2001, and reaveled the most productive models of compound-nouns word-formation in the English language in 80-90 s.Item Деякі аспекти фольклоризму в сучасній українській поезії(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Карий, І. П.Висвітлені актуальні проблеми взаємодії художньої літератури і фольклору на прикладах самобутньої поетичної творчості Івана Драча, Ліни Костенко, Дмитра Павличка, Миколи Вінграновського, Ірини Жиленко, Романа Лубківського. Аналіз їх поезій дає змогу дійти висновку, що фольклор як феномен народної культури відкрив поетам безмежні можливості проникнення в духовне життя народу, став щедрою скарбницею образно-стильового та ідейно-тематичного збагачення індивідуальної художньої творчості, сприяв становленню їхнього неповторного таланту. The scientific research reveals a topical issue of the interaction of fiction and folk literary creations on the material of poetic works by Ivan Drach, Lina Kostenko, Dmitro Puvlichko, Mikola Vinhranovskyy, Irina Zchilenko, Roman Lubkivskyy. The analysis of their poetry leads to the conclusion that folk literature as a phenomenon of folk culture has a great deal to offer to the poets and namely, unlimited possibilities of penetration into the spiritual life of the people. Folk literature is proved to be a generous source of enrichment of individual artistic creations with stylistic means, ideas, themes and to facilitate the development of the unique poetic talents.Item Деякі лексичні засоби реалізації суб’єктно-авторської оцінки в “Одіссеї” Гомера(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Магійович, Н. О.Розглянуто використання лексичних засобів вираження суб’єктивної модальності у “Одіссеї” Гомера. Виокремлюються тематичні та ключові слова, слова-фаворити та слова-символи. Розглядається їх роль у формуванні суб’єктивно-авторської оцінки описуваних подій. The article deals with some lexical means used by Homer in his “Odyssey” that can be considered as bearing subjective modality. Thematic and key words, words-favourites and words-symbols are singled out and suggested to represent the subjective author’s evaluation of the events described.Item До питання стратегії освіти у вищій школі (розгляд через стереотипи аналітичної психології)(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Лещук, Т. Й.Представлені результати розгляду деяких навчально-виховних проблем у межах формування освітнього процесу у вищій школі. Основою дослідження взято багатобічну методологію аналітичної психології та деякі часткові методики викладання фахових предметів. Розгляд навчально-виховної системи на етапі вищої школи трактується в єдності і взаємозв’язку з іншими етапами освіти в межах єдиного освітнього процесу “школа-вища школа-післядипломна освіта”. Висліди дослідження, треба сподіватися, будуть внеском у формування стратегії освіти вищої школи. Im vorliegendem Aufsatz werden die Forschungsergebnisse der Hochschul-bildungs- und Erziehungsprozesse vorgestellt. Diese Probleme sind auf Grund der vielseitigen Methodologie der analitischen Psychologie und mancher praktischen Lehrfächerteilmethoden durchgeführt worden. Das Bildugs- und Erziehungssystem auf der Hochschulbildungsetappe behandelt man einheitlich und gegenseitig zusammenwirkend mit anderen Bildungsetappen in Rahmen “Schul-Hochschul-Nachdiplombildung”. Die Forschungsresultate werden hoffensichtlich einen Beitrag zu Gestaltung der Hochschulbildungsstrategie leisten.Item До історії написання поеми “Єретик” Т. Шевченка(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Качала, О. А.Стаття пов’язана з висвітленням деяких моментів історії написання поеми “Єретик” Т. Шевченка. О. Качала звертається до джерел написання поеми, прослідковує зв’язок автора поеми про Яна Гуса із деякими визначними вченими його доби (ХІХ ст.), зокрема з П. Й. Шафариком, якому цей твір був присвячений. Знайшла своє відображення в цьому дослідженні і шевченківська тема в чеській літературі, а також питання чеських перекладів поеми “Єретик”. Спираючись на праці українських і чеських письменників, літературознавців, істориків, автор розкриває перед нами образ Шевченка як виразника ідеї єднання слов’янських народів, а поему “Єретик” називає найвизначнішим твором поета періоду 1843-47 рр., що завжди привертала до себе увагу багатьох вітчизняних і зарубіжних письменників, літературознавців, перекладачів. Стаття розрахована на широкий загал шанувальників творчості Кобзаря. The article deals with the throwing light upon some moments of writing of T. Shevchenko’s poem Heretic. The researcher appeals to the sources of writing of the poem, observes the relation of the author of poem about Jan Hus to some prominent scholars of that period (19th century), specifically P. J. Safaryk, whom the poem was dedicated to. The subject of Shevchenko in Czech literature and the issue of Czech translations of poem Heretic also were reflected in this research. Basing himself on the works of both Ukrainian and Czech writers, literary scholars, historians, the author reveals Shevchenko as a spokesman of the idea of Slavonic nations unity. And poem Heretic is stated to be the greatest Shevchenko’s writing in the period of 1843-47, which always had been drawing attention of many native and foreign writers, literary scholars, translators. The article can be useful and valuable for all those who take an interest in Kobzar’s creative work.Item З досвіду підготовки студентів вищих технічних навчальних закладів до написання творчих робіт англійською мовою(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Водарська, H. M.Йдеться про досвід використання автентичної літератури і зарубіжної методики у роботі над написанням творів, а також зроблено висновок щодо ефективності проведення такої роботи. The article deals with some advantages of foreign methods and authentic literature use when teaching students to write essays.Item Застосування літературних текстів під час вивчення країнознавчої тематики на заняттях з іноземної мови(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Вовк, У. С.Поняття країнознавство охоплює цілком різні галузі: культура, історія, географія, політика, побут. Країнознавство окреслює суспільство - життя, поведінку, світобачення та систему цінностей людей країни, яку вивчаємо. Літературні тексти є на багатогранний спосіб за змістом, мовою та формою, носіями країнознавчої інформації. Література та країнознавство - тема на заняття не лише для прогресуючих студентів, її можна вводити і на початковому рівні. Запропонована модель опрацювання та подання країнознавчих тем на основі літературних текстів на занятті з іноземної мови. Der Begriff Landeskunde umfasst ganz unterschiedliche Bereiche: Kultur, Geschichte, Geographie, Politik, das Wissen um Alltagssituationen. Bei Landeskunde geht es um die Gesellschaft - das Leben, das Verhalten, die Weltbilder und Wertsrnsteme von Menschen der Zielsprachenkultur. Literarische Texte sind auf vielfältige Weise in ihren Inhalten, in Sprache und Form Träger von landeskundlichen Informationen. Literatur und Landeskunde ist nicht nur ein Thema für den Unterricht mit Fortgeschrittenen, sondern kann bereits im Anfangsunterricht eingeführt werden. Dieser Artikel bietet das Modell der Erarbeitung und der Vermittlung der landeskundlichen Themen durch die literarischen Texte im Fremdsprachenunterricht.Item Зміст до Вісника "Проблеми лінгвістики науково-технічного і художнього тексту та питання лінгвометодики" № 465(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002)Item Й. В. Гете “Mailied”. До проблем поетичного перекладу(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Весна, М. П.Ще одна з безлічі спроб заглянути в творчу майстерню поета і його перекладачів-інтерпретаторів. Збереження основних образів, еквілінеарності та еквіритмічності оригіналу, ще не досягнення еквівалентності. Diese Abhandlung ist einer der vielen Versuchen das Schaffen des Dichters und der Übersetzer unter die Lupe zu nehmen. Das Beibehalten der Phonik und des Rhytmus des Originals in der Übersetzung bedeutet noch keine Identität erreicht zu haben.Item Комунікативна специфіка формули винаходу в німецьких патентних описах(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Задорожний, В. В.Розглядається комунікативно орієнтована специфіка патентної формули у німецьких патентних описах (викладених описів винаходів до неакцептованої заявки, тобто, виданих до проведення експертизи на матеріальні передумови патентоспроможності; викладених описів винаходів до акцептованої заявки; патентних описів) на термінологічному рівні. Так звана патентна німецька мова зумовлена цим специфічним використанням мови. При порушенні патентних прав або при протесті щодо видачі патенту до уваги беруться у правовому та мовному аспекті найважливіші інформаційні частини патентного опису - патентні вимоги та суть винаходу. Im Artikel wird kommunikativorientierte Spezifik der Patentansprüche in den deutschen Patentschriften (Offenlegungsschrift, Auslegeschrift und Patentschrift) auf der terminologischen Ebene behandelt. Das sogenannte Patentdeutsch ist durch diesen spezifischen Sprachgebrauch verursacht. Beim Patenteingriff oder Patenteinspruch werden die wichtigsten Informationsteile - Patentansprüche und Erfindungskern - der Patentschrift in rechtlicher und sprachlicher Sicht in Betracht gezogen.Item Контрастивний аналіз “імперативних” зрощень у англійській та українській мовах(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Андрейчук, Н. І.Проведений контрастивний аналіз метаморфізму, що виявляється у трансформації словосполучення (синтаксичної одиниці) у складне слово (лексичну одиницю) в українській та англійській мовах. Досліджуються лексичні одиниці, що складаються з дієслова у наказовому способі та іменника і функціонують граматично й семантично як одне слово. Розглянуті структурно-семантичні особливості досліджуваних лексичних одиниць, визначаються їх спільні та відмінні ознаки в українській та англійській мовах. The paper presents a contrastive analysis of metamorphism displayed in transformation of free word-combinations into compounds. The object of investigation are lexical units consisting of verb (imperative) + noun in English and Ukrainian and functioning both grammatically and semantically as a single word. Structural and semantic peculiarities of such units are reviewed and their specific peculiarities in English and in Ukrainian are determined.Item Методи навчання читанню ділової літератури як частини інтегрованого підходу до вивчення англійської мови(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Морська, H. O.Висвітлена проблема навичок читання і методів навчання розуміння тексту. Працюючи в комп’ютерному середовищі, студенти можуть розпізнавати свої проблеми при читанні тексту іноземною мовою, маніпулювати текстом для того, щоб висвітлити проблемні місця і мати справу з загальними навичками читання як частини інтегрованого підходу до навчання англійської мови. The article deals with the problem of reading skills and methods of teaching the understanding of the text. Working in a computer environment students can identify their reading problems, manipulate the text in order to highlight the problematic sections and thus deal with global reading skills as a part of integrated approach of teaching English.Item Методи інтенсифікації групової мовної діяльності(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Казакова, І. А.Успішний розвиток комунікативних навичок має велике значення для загальної мовної підготовки студентів. Комунікативні ситуації, що використовуються у навчанні іноземної мови, повинні підкреслювати типові ситуації реального життя. Великий інтерес становлять, з нашого погляду, методи індивідуалізації і комунікативна діяльність, котрі є ефективними при груповій роботі, що дає можливість залучити до роботи кожного студента. Successful development of communicative skills is of great importance for general language training of students. Communicative situations used in teaching a foreign language should model typical real life situations. Of great interest are individualisation methods and activities which are most effective in group work. It makes it possible to involve every student into work. In the process of close cooperation and communication students are in need of each others resourse and help.Item Методологічне обгрунтування навчання студентів іноземних мов з точки зору системного підходу(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Мунтян, С. Г.Розглянута проблема необхідності методологічного обґрунтування різноманітності сучасних методичних підходів у сфері викладання іноземних мов та пропонується рішення цієї проблеми на основі системного підходу. A problem of necessity for methodological substantion of modern methodical approaches variety in the sphere of foreign language teaching is considered in the article. The solution of the given problem on the system approach basis is proposed.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »