Філософські науки. – 2009. – №636
Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/2134
Вісник Національного університету "Львівська політехніка"
Тематичний випуск Вісника Національного університету “Львівська політехніка” “Філософські науки” видається з ініціативи кафедри філософії Львівської політехніки. У цьому випуску опубліковані статті, присвячені проблемам сучасної філософії, зокрема – проблемам онтології, гносеології, історії української філософії, релігієзнавству, етичним та естетичним питанням, відображені події наукового життя. Розрахований на науковців, викладачів гуманітарних дисциплін, аспірантів, студентів та усіх, хто цікавиться проблемами сучасної філософії.
Вісник Національного університету «Львівська політехніка» : [збірник наукових праць] / Міністерство освіти і науки України, Національний університет «Львівська політехніка». – Львів : Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2009. – № 636 : Філософські науки / відповідальний редактор В. Л. Петрушенко . – 144 с.
Browse
Item Апофатична філософія(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Домбровський, БорисПроаналізовано зв'язок катафатичного методу та апофатичного методів в рамках аналітичної філософії. Показано, що в аналітичній філософії катафатичний метод еволюціонує до апофатичного. Вказано основні характеристики апофатичного методу в теології і філософії. Relationship of the kataphatic method and apophatic method is analysed in border of the analytical philosophy. It is shown that in analytical philosophy kataphatic method evolved to apophatic method. The main features of the apophatic method is specified in theologies and philosophy.Item Двоїсте системне моделювання процесів інтеграції та диференціації наукового знання(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Тихомірова, ФаридаРозглянуто інтеграцію та диференціацію як єдиний процес розвитку науки. Проаналізовано найпростіші системні моделі наукового знання – компонування і декомпонування. Зв’язки між інтеграцією та диференціацією представлено через подвійне системне моделювання (запропоноване А. Уйомовим). The author devotes the integration and differentiation as a united process of development of the science. In the article analysis the most simple of system models of the science knowledge – the composition and decomposition. The relations between integration and differentiation are examined as a double system model (invented by A. Ujomov).Item До проблеми ефективності викладання філософії(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Онищук, ОксанаItem Духовність як парадигмальна засада осягнення співвідношення філософії і науки(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Осипов, АнатолійСтверджується, що перспективним напрямком у переорієнтації світоглядних орієнтирів виступає феномен духовності. Головною властивістю духовності є гармонійне поєднання розуму, знань, логіки як пізнавальних здібностей із морально-етичними та естетичними настановами людини тощо. Традиція духовності прослідковується з часів філософії Стародавнього Світу, зокрема – у античній філософії. In the article proud, that Postmodern, having criticized all this statements could not provide another positive concept not only for philosophical principals, in general, but also for the correlation of philosophy and science in particular. A perspective school in the redirecting of the ideology objectives is the phenomenon of spirituality. The main characteristic feature of the spirituality is the harmonious combination of mind, logic, knowledge as a cognitive ability with moral and ethical instructions of a human-being etc. The tradition of the spirituality retraces from the times of Antiquity, in particular from the time of antique philosophy.Item Епістемологічний статус поняття структури у структуралізмі та постструктуралізмі(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Повторева, СвітланаПроаналізовано спільні і відмінні аспекти розуміння поняття „структура” у структуралізмі і постструктуралізмі. Доведено, що це основоположне для обох напрямів поняття тлумачиться як засіб пізнання, модель (епістемологічно), а не як онтологічна основа об’єктивного світу. The author analyses the join and different aspects of interpretation of category structure in the structuralism and poststructuralism. It is affirmed that this general for the both directs category interprets as a epistemological method (but not as a ontological base of reality).Item Зміст до Вісника "Філософські науки" № 636(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009)Item Значення принципу доповнюваності для переходу від пізнання до споглядання(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Кадикало, Андрій; Карівець, ІгорРозглядається нова парадигма осягнення дійсності в межах взаємозв’язку принципу доповнюваності та споглядального способу життя (vita contemplativa). Показано, що стара парадигма, яка ґрунтувалася на пізнанні як протистоянні суб’єкта і об’єкта і яка зводила світ та людину до механічних утворень, породила сучасну моральну та екологічну кризи. Лише повернення до споглядального способу життя і визнання принципу доповнюваності як основи буття можуть вивести людство із стану занепаду. In this article the authors examine the new paradigm of understanding of reality at the limits of interdependence between the principle of complementarity and contemplation. The old paradigm which is based on subject-object relations of cognition caused contemporary moral and ecological crisis. The authors are convinced that only return to contemplation and acknowledgement of principle of complementarity as the base of being can help humankind out of decay.Item Л. Шестов про зв'язок ідейної спадщини Ф. М. Достоєвського з філософією життя Ф. Ніцше(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Савельєв, ВікторНа основі творів Л. Шестова проведено докладний порівняльний аналіз спорідненості й водночас простежено відмінності ідей філософської спадщини Ф. Достоєвського і Ф. Ніцше. Доведено, що обом мислителям властиве негативне ставлення до культу раціоналізму як вихідної основи позитивізму. The author of the article is developing the circumstantial comparative analysis of the affinity ideas of the philosophical heritage by F. Dostoevsky and F. Nietzsche on the base of L. Shestov’s works. There is demonstrating that negative attitude to the cult of rationalism, as the start-point of the positivism, inherent for both thinkers in the article.Item Наукові заходи кафедри філософії Національного університету "Львівська політехніка" (2008 – початок 2009 рр.)(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Петрушенко, ВікторItem Онтологічний вимір екзистенції в філософії М. Гайдеґґера: “Das Selbst” versus “Das Man”(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Шевченко, СергійВизначено основні характеристики еволюції поняття “екзистенція” у фундаментальній онтології М. Гайдеґґера та особливості інтерпретації мислителем автентичності людського існування. На основі історико-філософського аналізу ключових положень про справжнє існування людини, висунутих у філософії М. Гайдеґґера, відтворено цілісну картину формування поглядів філософа щодо проблеми визначення автентичності екзистенції. Було встановлено, що М. Гайдеґґер один з перших відкинув метафізично-сутнісне розуміння людини, піддавши гострій критиці усю сучасну йому гуманістично-філософську традицію розуміння істинності людського буття. Натомість мислитель звертається до проблеми існування людини в онтологічно-історичному вимірі, протиставляючи безликій людині – людину як самість, в якій і проявляється автентична екзистенція. The article is devoted to definition of main characteristics of the evolution of “existence” concept in fundamental ontology of M. Haidegger philosophy and to peculiarities of authenticity of human being. It was reconstructed holistic picture of formation philosopher’s views on the problematic of existence autenticity detection on the ground of historical and philosophical analysis of key principles in real existence of human, that is formulated in M. Haidegger’s philosophy. It was determined, that M. Haidegger was one of the first who disclaim of metaphysically-essential understanding of human by criticize all modern to him humanistically-phylosophical tradition of human being truth comprehension. Instead of this, thinker refer to the problem of human existence in ontological and historical dimension by opposing of faceless human to a human as an identity in which authentic existence become apparent.Item Передумовне відношення між філософією і наукою: логіко-системний аспект(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Терентьєва, ЛюдмилаПроводиться порівняльний аналіз концепцій “передумовного відношення” між філософією і наукою, вироблених Р. Дж. Коллінгвудом та А. І. Уйомовим. А. Уйомов вважає, що це відношення може бути представлене у категоріях атрибутивної і релятивної структур, які взаємно корелюються у подвійній системі моделювання. One type of two interpretations of the presuppositional relation between philosophy and science developed by R. G. Collingwood and A. I. Uyomov are analyzed in the paper. A. Uyomov believes that the mentioned relation can be expressed in categories of attributive and relational structure correlated with each other in a dual system modeling.Item Природа людської самостійності як філософська проблема(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Мазур, ЛюбовДосліджуються уявлення від міфологічних до сучасних філософських і психологічних, про природу людської самості і Я та їх співвідношення. Розкрито їхні функції в розвитку індивідуальності і становленні її ідентичності. Виявлено джерела гетерогенності та спонтанної активності особистості. The author of the article investigates presentations, from mythological to modern philosophical and psychological, about nature of human self and I and their correlations. Their functions are exposed in development of individuality and becoming of its identity. Found out the sources of heterogeneity and spontaneous activity of personality.Item Природа свідомості: зіткнення парадигм(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Петрушенко, ВікторДосліджуються питання природи свідомості через зіставлення онтологічної та менталістської парадигм. Стверджується позитивне методологічне значення такого зіставлення для виявлення співвідношення свідомості та суб'єктних характеристик людини. Nature of consciousness is examined through comparison of ontological and metallically paradigms. It is underlined positive methodological result of that comparison for understanding of correlation between of consciousness and man's subjective characteristics.Item Проблема відчуження у докторській дисертації К. Маркса(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Одарченко, МиколаItem Проблема симулякрів в культурі: культурологічний аспект(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Кандзюба, МаріяДосліджується природа симулякра та еволюція цього поняття в контексті європейської філософської традиції. Аналізуються сфери та наслідки впливу симуляції на життя суспільства, зокрема феномена моди як сфери циркуляції симулякрів. З'ясовуються особливості симулятивного телепростору та відповідного йому типу суспільства – “суспільства спектаклю”. Стверджується залежність усіх сфер культури від симулякрів різних рівнів. Крім того, доводиться небезпека впливу симулятивних образів на свідомість індивіда, його самоідентичність та формування ціннісно-смислових пріоритетів. Визначається статус новітніх змін у культурі, пов’язаних із активністю симулятивних процесів. This article deals with the analysis the character of simulacres and the evolution of the concept in the context of European philosophical tradition. The spheres of simulacres' effect on society are analyzed. Special attention is drawn to the phenomenon of fashion as a sphere of circulation of simulacres. We try to clear up the matter of communication between the simulative realm of TV and responsive type of society – “show society”. The dependence of the all spheres of culture from simulacres on different levels is asserted. The author also attempts the danger of the influence simulative appearances on the consciousness of human, his selfidentify and on the forming of valuable priorities. The status of modern shifts in culture, which caused by spread of simulative process is determined.Item Розробка проблеми індивідуації та її методів в аналітичній психології К. Юнґа(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Колесник, ІгорРозглянуто особливості індивідуаційного процесу, в якому бере участь людина впродовж свого життя, виявляючи та стверджуючи творчі потенції. Виокремлено основні стадії індивідуації та методи, які використовуються під час дослідження та вивчення кожного окремого випадку індивідуації. Проаналізовано наслідки реалізації людської особи та її інтеграцію в міжлюдські стосунки, формування нових етичних засад, які створюють умови для нового рівня адаптації свідомості людини до вирішення життєвих труднощів. The author examines features of individuation which is main process of whole human life. The individuation opens creative potential and shows its powerful influence on activity. There are showed main stages of individuation and methods which are used by analytical psychologists. Also the author analyses the results of realization of creative human nature and its integration in cooperation with people which is built on new type of ethical principles. These principles are called to help a person to defeat problems in its spiritual life.Item Роль філософії в інтеграції сучасної науки(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Семенюк, ЕдуардВ добу науково-технічної революції інтеграція науки відіграє особливо важливу роль у її розвитку. Це можна бачити, зокрема, в галузях знання, пов’язаних з концепцією сталого розвитку. Світоглядним фундаментом та методологічною основою інтегративних процесів у науці залишається філософія. The integration of science plays especially important role in its development during the scientific and technological revolution epoch. One can see it specifically in the branches of knowledge which are connected with sustainable development. Philosophy retains the meaning of the world outlook foundation and the methodological basis of the integrative processes in science.Item Світ ідей Василя Зіньківського: методологічні рефлексії(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Тіменик, ЗиновійРозглянуто деякі аспекти функціонування ідей у спадщині Василя Зіньківського як філософа. З’ясовано гармонійність і суперечливість історіософських контактів і взаємозв’язків на межі філософії релігії та християнської філософії. Some aspects of function of ideas in Zin’kivs’kyj’s heritage as philosopher is considered іn article. The harmonise and contradiction of contacts, correlacion between philosophy of religion and Christian philosophy is ascertained.Item Серце як осереддя душі і духу у філософії Памфіла Юркевича(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Войтків, ЛесяРозглядається проблема серця як осереддя душі і духу у філософії Памфіла Юркевича. Показано, що: серце – це осереддя всієї пізнавальної діяльності людини; центр багатогранних духових станів; центр морального життя особистості. In the given article the problem of heart as a concentration of soul and spirit in Pamphil Yurkevych’s pfilosophy is considered. We show that heart is a location of all cognitive activity of a man, a centre of multisided spiritual conditions, a centre of moral life of a personality.Item Східна мудрість і давньогрецька філософія(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Шадських, ЮрійНа основі з'ясування радикальних відмінностей східної культури від західної подано спробу визначити специфіку мудрості в її протистоянні післясократівській філософії. In the article on the basis of finding out of radical differences of east culture from western an attempt to define the specific of wisdom and its opposition to aftersocrat’s philosophy is given.