Педагогіка і психологія професійної освіти. – 2012. – №2

Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/23617

Науково-методичний журнал

Науково-методичний журнал із проблем теорії, методики і практики професійної освіти адресовано науковцям, студентам, викладачам професійно-технічних і вищих навчальних закладів, аспірантам, докторантам, усім, хто цікавиться проблемами педагогіки і психології професійної освіти.

Педагогіка і психологія професійної освіти : науково-методичний журнал / Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України, Львівський науково-практичний центр професійно-технічної освіти НАПН України, Національний університет "Львівська політехніка". – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2012. – № 2. – 235 с.

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 31
  • Thumbnail Image
    Item
    Зміст до "Педагогіка і психологія професійної освіти"
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012)
  • Thumbnail Image
    Item
    Титульний аркуш до "Педагогіка і психологія професійної освіти"
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012)
  • Thumbnail Image
    Item
    Соціально-економічні й історико-педагогічні передумови cтановлення економічної освіти у вищій школі Чехії
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Товканець, Ганна
    В статье рассматриваются проблемы формирования высшей экономической школы в Чехии. Проанализированы социально-экономические, историко-педагогические условия формирования экономического образования в начале ХХ века. Раскрыты теоретические основы экономической мысли в Чехии. Охарактеризованы Карлов Университет в Праге, Университет Палацкого в Оломовцах, Чешский технический университет, Технический университет в Остраве как факторы становления экономического образования в высшей школе Чехии. The article deals with the problem of higher economical school formation in the Czech Republic. The author analyses social and economic, historical and pedagogical conditions of the economic education formation in the early twentieth century, considers theoretical principles of economic thought in the Czech Republic and characterizes Charles University of Prague, Palacký University of Olomouc, Czech Technical University of Prague, Technical University of Ostrava as factors of economic education formation in higher educational institutions of the Czech Republic.
  • Thumbnail Image
    Item
    Е-Learning, M-Learning, Blended Learning і дистанційне навчання у системі іншомовної освіти Німеччини
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Гаманюк, Віта
    В статье рассматриваются вопросы теоретические аспекты электронного и дистанционного обучения иностранным языкам, а также исследуются возможности использования информационно-коммуникативных технологий в системе иноязычного образования в Германии. The article deals with the questions of theoretical aspects of e-learning and distance learning of foreign languages. The author investigates opportunities of information and communication technologies’ usage in the system of foreign languages education in Germany.
  • Thumbnail Image
    Item
    Основні підходи до навчання у процесі підвищення кваліфікації американських учителів
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Шандрук, Світлана
    В статье определяются основные подходы к учебе в процессе повышения квалификации американских учителей, а именно: поведенческий – изменение профессионального поведения учителя; когнитивный – развитие профессионально педагогического интеллекта учителя; личностный – развитие личности учителя; андрагогичный – специфика “взрослого ученика”; социально-психологический – совершенствование профессионально коммуникативной культуры учителя. The article determines basic approaches to education in the process of American teachers’ professional development. They are: behavioral approach that is a change of teacher’s professional conduct; cognitive approach is the development of teacher’s professional pedagogical intellect; personal approach is the development of teacher’s personality; androgenic approach is the specificity of “adult student”; social-psychological approach is the improvement of teacher’s professional communicative culture.
  • Thumbnail Image
    Item
    Якість професійно-практичної підготовки фахівців у вищих навчальних закладах: проблеми, шляхи подолання комплікативних позицій
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Кісіль, Роман-Володимир
    Статья посвящена обобщению проблемных вопросов концепции развития системы профессионального образования в Украине как составной национального образования. Автор рассматривает способы совершенствования системы подготовки специалистов для дальнейшей роботы в общесоциальных и специализированных инстанциях государственного аппарата Украины, приведению интегральных показателей качества образования к стандартам ЕС и реформирования комплекса индикаторов уровня дидактической результативности. The article aims at the consolidation of the problematic aspects of the development of professional education system’s conception as a component of the national education in Ukraine. The author shows the ways of improving the system of specialists’ training for the needs of social and specialized Ukrainian state institutions; and considers adaptation of Ukrainian educational integral quality indices to standards of EU including the reformation of the complex of indicators of the didactical effectiveness level.
  • Thumbnail Image
    Item
    Взаємозв’язок між потребами роботодавців і компетенціями випускників ВНЗ
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Фадєєв, Владислав
    В статье проанализированы требования работодателей к компетенциям будущих работников в странах ЕС и Украине. Выявлены особенности работы системы по трудоустройству в некоторых вузах Украины. The article analyses requirements of employers to the competences of future workers in Ukraine and member states of EU. The author defines the peculiarities of job placement system in certain higher educational establishments in Ukraine.
  • Thumbnail Image
    Item
    Педагогічні видання, підручники та посібники для економічної освіти дітей і дорослих (західноукраїнські землі ХІХ – початку ХХ ст.)
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Гіптерс, Зінаїда
    В статье рассматривается педагогическая, культурно-просветительная деятельность украинских общественных организаций и педагогов, их роль в деле подготовки педагогических изданий, учебников и методических пособий для экономического образования детей и взрослых на западноукраинских землях ХІХ – начала ХХ в. The author considers pedagogical, cultural and educational activity of Ukrainian social organizations and teachers, their role in the process of preparation of pedagogical issues, textbooks and manuals for economic education of children and adults in West Ukraine in the XIXth – in the beginning of the XXth centuries.
  • Thumbnail Image
    Item
    Системно-синергетична стратегія формування особистості cтудента-еколога
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Кушнір, Світлана
    Формирование личности будущего эколога рассматривается с позиций синергетического влияния учебы и воспитания. The author considers the formation of future ecologist’s personality from the position of synergetic influence of training and education.
  • Thumbnail Image
    Item
    Духовний розвиток особистості магістра юридичного фаху в системі культурологічної освіти
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Зеліско, Любов
    В статье раскрывается динамичность духовного развития личности будущего магистра права в системе культурологического образования, определяются структурные элементы его духовной культуры, а также культурно-смысловые связи между этими составными. The article reveals the dynamics of spiritual development of future Master’s of Law personality in the system of culturological education. The author determines structural elements of his/her spiritual culture and structurally- conceptual relations among them.