Логістика. – 2016. – №848
Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/34840
Вісник Національного університету "Львівська політехніка".
У збірнику наукових праць опубліковано результати наукових досліджень професорського-викладацького складу та співробітників Національного університету “Львівська політехніка”, українських та закордонних вищих навчальних закладів, в яких висвітлені сучасні проблеми теорії логістики та маркетингу та їх адаптація до умов функціонування вітчизняного ринку, обгрунтовані методи маркетингового та логістичного управління, розглянуті механізми формування та проектування логістичних систем, проаналізовано практичний міжнародний досвід інтеграції логістики і маркетингу, єврологістики та євромаркетингу. Матеріали становлять інтерес і можуть бути корисними для широкої наукової громадськості, керівників державних виконавчих органів і організацій всіх форм власності, викладачів, слухачів системи підвищення кваліфікації, студентів вищих навчальних закладів.
Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Серія: Логістика : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Національний університет "Львівська політехніка ; голова редакційно-видавничої ради Н. І. Чухрай. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2016. – № 848. – 196 с. : іл.
Browse
Item Relationship of competitiveness of entrepreneurship and internet-marketing(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Naumik-Gladka, К.; Ptashchenko, O.In the presented article the authors analyze the current state of the formation of the information economy in Ukraine, make grounded conclusions regarding the submitted questions. Also, the authors identify the relationship of information space with the appearance of new communication tools in marketing. Internet marketing now is the such kind of communication tool. Internet Marketing is primarily providing consumers with an opportunity to receive information about products. Any potential customer can use the Internet to get information about the product and buy it. However, if there is no information about a product, or he did not find it, then most likely he will buy another product from a competitor. The usage of internet marketing methods is aimed at saving money (on sales staff salary and advertising), as well as the expansion of the company (the transition from the local market at the national and international market). The usage of new marketing tools of Internet marketing will provide an opportunity to improve the efficiency of doing business on the Internet, that is to reduce production costs, to make more effective marketing research, to automate the process of sale and purchase and informing the customers, to conduct market analysis, to increase process communication link between buyers and sellers. Проаналізовано сучасний стан формування інформаційної економіки в Україні, зроблено обґрунтовані висновки щодо розгляду поданого питання. Також автори виокремлено взаємозв’язок розвитку інформаційного простору з появою новітніх комунікаційних інструментів у маркетингу. Таким комунікаційним інструментом сьогодні є інтернет-маркетинг. Інтернет-маркетинг передовсім надає споживачеві можливість отримати інформацію про товари. Будь-який потенційний споживач може, використовуючи Інтернет, отримати інформацію про товар, а також купити його. Хоча, якщо там не буде інформації про один товар, або він її не знайде, то, швидше за все він придбає інший товар у конкурента. Застосування методів інтернет-маркетингу націлене на економію коштів (на заробітній платі працівників відділів продажів і на рекламі), а також на розширення діяльності компаній (перехід з локального ринку на національний та міжнародний ринок).Item Methodological principles of definition of economic entity’s competence to forming of innovative-investment industry clusters(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Safonov, Yu.; Maslennikov, E.In the article the essence of economic entity’s competencies, the importance of creating innovation-investment clusters, methodology and sequence of determination of economic entity’s key competencies to create innovative investment clusters are considered. Розглянуто сутність компетенцій суб’єктів господарювання, важливість створення інноваційно-інвестиційних кластерів, методологія і послідовність визначення ключових компетенцій підприємств для формування інноваційно-інвестиційних кластерів.Item Logistics security in the system of countries national security(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Krykavskyy, Yе.; Hlynskyy, N.; Fihun, N.In the article was explored the development of theoretical foundations of national security of Ukraine. Was marked a significant increase of interest to its problem especially within its various dimensions: energetical, logistical, militarian. Revealed that one of the key aspects in the formation of national security in recent years gradually became the issue of critical logistics infrastructure forming. Grounded the official character of critical logistics infrastructure that appears in a number of its features, among which the most important are its: immobility, lack of opportunities for self-renewal, a large costs and limited p`ossibilities for reorientation. Досліджено розбудову теоретичних засад національної безпеки в Україні. Відзначено істотне зростання в сучасних умовах зростання зацікавленості цієї проблематики у різних її вимірах: енергетичній, логістичній, військовій. Виявлено, що одним із ключових аспектів у формуванні національної безпеки останніми роками поступово стає питання формування критичної логістичної інфраструктури. Обґрунтовано службовий характер критичної логістичної інфраструктури, який відображається у низці її особливостей, серед яких найвагомішими є її іммобільність, відсутність можливості для самовідтворення, велика затратність та обмежені можливості до переорієнтування.Item Титульний аркуш до Вісника "Логістика" № 848(Видавництво Львівської політехніки, 2016)Item Marketing aspects of export politics of the state(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Gerasymchuk, V.Досліджено характерні особливості реалізації експортних поставок на ключових етапах економічного розвитку країни. На підставі проведеного аналізу динаміки, структури та ефективності українського експорту основних проблем розвинено реалізацію експортних операцій. Запропоновано заходи із вдосконалення застосування маркетингових інструментів у просуванні вітчизняних товарів на зарубіжні ринки – “4Р”. Розроблено рекомендації для зміцнення експортного потенціалу як важливої складової забезпечення економічної безпеки країни. The characteristic features of realization of export deliveries are investigational on the key stages of economic development of country. On the basis of the conducted analysis of dynamics, structure and efficiency of the Ukrainian export basic problems are educed in realization of export operations. Measures are offered on perfection of application of marketing instruments in advancement of home commodities to the foreign markets – "4Р". It is impossible to dissociate the problems of strengthening of export potential of country from the necessity of observance of next requirements: upgrading of education and level of form; deep, but not superficial study of mathematics, physicists, chemistry and other exact sciences; valid attitude toward science and scientists; presence of strategy of industrial development in a country; proper level of quality of life etc. are found. Ukraine occupies, for example, position № 1 in the world on a production and export of sunflower-seed oil. In 2014 the 4, 48 million tons of the unrefined vegetable oil were produced, that on 30,8 % more than in 2013 80 % is supplied this agrarian products in 109 countries of the world. A stake of hi-tech commodities is in 2014 made only about 3 % from the general volume of export of commodities ($1, 65 milliards). This index considerably yields to the middle world level and below most the developed countries. By the primary objective of project of state export strategy on 2016–2020 there is transformation of export on the important factor of the economy growing, creation of workplaces and increase of social standards. The presence of such program must assist the increase of efficiency of export activity of country on the basis of expansion of range of goods, improvement of their quality descriptions, improvement of commodity and geographical structure of export, use of progressive forms of international trade and economic cooperation. Strategy of development of export potential of country must decide the whole complex of the accumulated problems in this sphere of mutual relations with the outer world, to assist expansion of participation of national commodity producers in the international division of labor on the mutually beneficial terms. Recommendations are worked out on strengthening of export potential as important constituent providing of economic security of country. One of main problems in export politics is absence of the proper responsibility (moral and material) from the side of workers of state and business structures, political and public figures at initiation, development, acceptance, statement, realization and control on implementation made decision at all levels of management is established.Item The sources of marketing information used by an enterprise in light of results of a research – analysis comparative(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Rawski, M.Statement of the problemThe aim of the publication is to show the diversity of the significance of different sources of marketing information in companies conducting different types of activity (manufacturing, services and trade) on the Polish market. Theses are formulated on results of research conducted by the Marketing Department of Cracow University of Economics in 2013. The subject of the research was: “The scope and conditions of marketing use by companies in Poland”. For all researched companies validity of the various sources of information is the same. Company’s own experience and intuition prevail as the most important information sources and least important to the study commissioned specialized agencies. The type of company’s activity does not relate to differentiation of information sources used by companies. Manufacturing companies often use ready-made information from various external sources. Service companies prefer to use their own marketing research, market research outsourced to specialized agencies and they also often use their own experience and intuition. Trading companies often use their own data. Differentiation of the importance of the use of information sources by companies in cross-section of the type of activity is low. Метою публікації є показати різноманіття значущості різних джерел маркетингової інформації в компаніях, що проводять різні види діяльності (виробництво, послуги і торгівлю) на польському ринку. Матеріал сформульовано за результатами досліджень, проведених кафедрою маркетингу Краківського економічного університету в 2013 році Предметом дослідження було – обсяг і умови використання маркетингу компаніями в Польщі. Для всіх досліджуваних компаній обґрунтовано різні джерела інформації, власний досвід і інтуїція компанії переважають як найважливіші джерела інформації і не менш важливе значення для дослідження на замовлення мають спеціалізовані установи. Вид діяльності фірми не належить до диференціації джерел інформації, використовуваних компаніями. Компанії-виробники часто використовують готову інформацію з різних зовнішніх джерел. Сервісні компанії вважають за краще використовувати власні маркетингові дослідження, маркетингові дослідження на аутсорсинг у спеціалізованих установах, і вони також часто використовують власний досвід і інтуїцію. Торгові компанії часто використовують свої дані. Розмежування важливості використання інформаційних джерел компаніями в поперечному перерізі розглянуто як низький вид діяльності.Item Integrated evaluation of national industrial potential(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Stanasyuk, N.An industrial potential was defined as a result of interrelation of the following constituents: social and labor, industrial and economic, finance and investment, and innovative potentials. On the basis of studying of contemporary scientific works, indices of industrial potential evaluation are generalized and their classification is accomplished. Statistical factors, which characterize the development of industrial potential, can be divided into two groups: the first group is made up of indices, that represent the conditions necessary for industrial potential development (indices of resources of different types); the second group includes indices that testify the level of industrial potential development (indices of effectiveness and efficiency of the resources utilization). Such division became fundamental for distinguishing basic and realized industrial potential as well as generating input and output indicators of its development. The system of indices of national industrial potential evaluation in view of its main constituents was defined by processing the existing infobase. It was offered to conduct integral evaluation to determine the level of industrial potential development on the basis of standardization indices which represent the progress of its main constituents. Визначено промисловий потенціал як результат від взаємодії наступних складових, а саме соціально-трудового, виробничо-господарського, фінансово-інвестиційного та інноваційного потенціалів. На основі опрацювання сучасних наукових праць узагальнено показники оцінювання промислового потенціалу та проведено їх класифікацію. Визначено систему показників оцінювання національного промислового потенціалу в розрізі його основних складових. Запропоновано проведення інтегральної оцінювання для визначення рівня розвитку промислового потенціалу на основі комплексного аналізу вхідних та вихідних індикаторів. У контексті запропонованої методики проаналізовано рівень розвитку промислового потенціалу за видами промислової діяльності та по Україні.Item Analysis of cluster enterprises from the point of view of lean management concept application(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Pawłyszyn, I.; Wyrwicka, M.This article deals with the functioning of industrial clusters in Poland. The study described in the article aimed at identifying the scale of application of Lean Management concept in cluster enterprises. The analysis carried out in 107 companies of various sizes, territorially located in various provinces, seeks to identify whether there is an information exchange – diffusion of knowledge, among enterprises that apply tools for waste minimization. The study has helped outline an overall picture of the situation, but has not allowed the identification of barriers to the use of Lean Management concept in cluster enterprises. Стаття стосується функціонування промислових кластерів у Польщі. Метою описаних у статті досліджень було виявлення масштабів застосування концепції ощадливого управління в кластерних підприємствах. Аналіз, проведений у 107 підприємствах різних розмірів, територіально розташованих у різних провінціях, був спрямований на визначення, чи між підприємствами, які використовують інструменти для мінімізації витрат, відбувається обмін інформацією – дифузія знань. Дослідження допомогли виокремити загальну картину ситуації, але не дали змоги виявити бар’єри на шляху використання концепції ощадливого управління в кластерних підприємствах.Item University company cooperation development in Ukraine(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Shcherbata, T.The university company cooperation (UCC) plays great role in economic, innovative, technological and scientific development. For more than 25 years, many Ukrainian business and academic leaders have high interest in cooperation and mutual research between their companies and universities. Only a few universities had cooperation with enterprises, mostly in technical area. The aim of the article is to underline the key points of UCC and to present proposition of mutual cooperation development in Ukraine. The article presents the ecosystem model that includes main types of partnership relations (in R&D, mobility of students, commercialization of R&D, curriculum development and delivery, lifelong learning, entrepreneurship and governance), target audience (stakeholders) and strategic factors of cooperation creating (strategies, structures, activities and framework conditions). Cooperation development in Ukraine depends on ages of academics working in the university, ages of leaders working in business, the area of knowledge, the type of university, the location of representatives. The main barriers of cooperation between university and company and their influence on the Ukrainian environment are presented. The key barriers of cooperation development in Ukraine include: lack of financial resources, lack of contact people, corruption and bureaucracy. Also in Ukraine most academics are not engaged in cooperation with business. The win-win partnership benefits for students, academics, companies, government, society are shared in the article. They include economic development, better performance of the business, equipment modernization, high level of knowledge transfer, stability on the labor market, innovation activity, practical knowledge and skills of the graduates, achieving the mission of the HEI. One of the best practices of successful strategic university company cooperation development in Ukraine was TEMPUS project of NEFECIE (National Education Framework for Enhancing IT Students’ Innovation and Entrepreneurship). The results of the project were creating a Virtual Innovative Space, promotion of students entrepreneurship and innovation projects IT-Eureka! Ukraine, creating new educational courses and others. The propositions for future partnership relation that was increase in Ukraine are given and contained encouraging students and academics to take part in Erasmus, Horizon 2020 programs; developing activities to support students in innovation entrepreneurship; promotion a good practice and success in existing UCC; developing different tools for better partnership relations; inviting business delegates to the universities and create common courses; informing academics about possible cooperation; creating development programs, agencies for supporting cooperation; increasing collaboration with the HR department of companies to offer students greater opportunities for practices and others. Future strategic partnership will force economic growth, competitiveness and make challenges in Ukrainian society. Кооперація між підприємством та університетом відіграє важливу роль в економічному, інноваційному, технологічному та науковому розвитку країни. Подано модель екосистеми, що містить основні типи партнерських стосунків, контактні аудиторії, стратегічні фактори розвитку кооперації. Зазначено основні бар’єри розвитку взаємодії в Україні, а також вплив партнерства на навколишнє середовище. Наведено переваги партнерства типу “win-win” для студентів, викладачів, науковців, компаній, уряду та суспільства. Розроблено можливі варіанти розвитку кооперації між підприємством та університетом в Україні.Item Evaluation and analisis of market conditions of demand indicators of automotive products of Ukraine(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Terletska, V.In most developed countries automobile industry covers the leading sector of civil engineering and industrial production over the world. In the developed countries, the industry is strategic because it provides the development of many related industries, promotes the assimilation of high technologies, creation of final products with high added value, and contributes to the employment and bring appropriate charges to budgets. It is reasonable to develop automobile industry in Ukraine as a strategic industry. The main problems of the domestic automobile industry is relatively low technical and economic level, poorly developed production of components, improper implementation capacity of international scientific and technical cooperation, the lag in implementing environmental standards, the unresolved problem of recycling old cars, although the development of automobile industry in Ukraine has all the necessary resources, namely industrial base, skilled workforce, but the current domestic automobile industry is underdeveloped. The current domestic market of automotive products is characterized by instability, unpredictability and tough competition. Research, analysis and evaluation of automotive indicators of market conditions demand of Ukraine is an important and a urgent matter because the industry is a strategic and promising. Given the above, it is reasonable to search for theoretical and practical approaches to analyzing and evaluating indicators of market conditions demand on domestic automotive products. The structure of the production of most domestic enterprises specialized, but for sustainable development and competitive advantage, they are trying to maintain the technological and industrial capacity production of different segments. In the article has been investigated, analyzed and evaluated the indicators of the market conditions demand of automotive products of Ukraine. The levels of the hierarchy of market conditions and indicators of market conditions have been presented according to the market conditions at each level. The demand in the primary market in general automotive products of Ukraine, as well as domestic and imported products has been studied, analyzed and characterized for the years 2010–2014. The dynamics of the market implementation of new cars in Europe has been displaying for the years 2014–2015. The volume of exports and imports in the automotive Ukraine products in general, as well as cars, trucks and buses has been studied for the years 2009–2015. The dynamics of foreign trade balance of Ukraine and foreign automotive products has been identified and analyzed for the years 2009–2015. The dynamics of sales of automotive products, dynamics of absolute growth, dynamics of the pace of change, dynamics of growth rate and the dynamics of the absolute value of 1 % growth in Ukraine has been displayed for the years 2010–2014. The dynamics of the market implementation of new cars in Europe has been presented for the years 2014–2015.Item Logistics of recycling and the procedure of marketing communication explanation of energy saving with the use of alternative energy sources(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Kasian, S.This paper is devoted to the enhancement of theoretical, methodological provisions and practical scientific approaches to the organization of logistics of recycling and forming of the procedure of a marketing communication explanation of importance of energy saving with the use of alternative energy sources. In the article compared approaches of scientists and practices in the sphere of marketing concerning of energy efficient development due to the corresponding integrated marketing communication and logistic providing. Determined features of marketing communication ensuring process of waste distribution and the organization of logistics of recycling on the industrial and service enterprises. In the article determined the semantic principles of marketing communication explanation of energy saving in industrial and household spheres and developed the procedure of marketing communication explanation for the enterprises and physical persons of importance of energy saving with the use of alternative energy sources, ecologically safe housekeeping of economic agents in Ukraine. In this scientific research characterized application of marketing and logistics in the sphere of implementation of innovative energy-saving technologies at the national level, in work of local government departments, industrial enterprises and housing and municipal sector, in Ukraine and the world. Удосконалено теоретико-методологічні положення і практичні наукові підходи до організації логістики рециклінгу та формування процедури комунікаційного роз’яснення важливості енергозаощадження з використанням альтернативних джерел енергії. Порівняно підходи науковців і практиків у сфері маркетингу щодо енергоефективного розвитку за рахунок відповідного інтегрального маркетингового комунікаційного і логістичного забезпечення. Окреслено особливості маркетингового комунікаційного забезпечення щодо розподілення відходів та організації логістики рециклінгу на промислових і сервісних підприємствах. Визначено змістові засади маркетингового комунікаційного роз’яснення енергозбереження у промисловій та побутовій сферах та розроблено процедуру маркетингового комунікаційного роз’яснення для підприємств та фізичних осіб важливості енергозаощадження з використанням альтернативних джерел енергії, екологічно безпечного господарювання економічних агентів в Україні. У цьому науковому дослідженні охарактеризовано застосування маркетингу і логістики в сфері впровадження інноваційних енергозбережних технологій на державному рівні, у роботі органів місцевого самоврядування, промислових підприємств та житлово-комунального сектору в Україні та світі.Item Prospects of implementation and practice compliance with marketing standards in Ukraine and the EU(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Zhaldak, G.; Shulgina, L.In the presented article the prospects for implementing marketing standards in Ukraine and the EU are examined. Investigated the practice compliance with such standards in our country and the EU. Systematized approach to standardization and the main prospects for further integration into the European space. It is determined, that implementing marketing standards in the practice of domestic enterprises is connected with the necessity of forming the country's favorable conditions for participation in international cooperation, access to international markets, and cooperation with foreign investors. Implementing marketing standards in Ukraine and the EU are examined. To standardizing mostly belong high-tech products and related products such as cars, computers, audio and video equipment, etc., as well as products from the category of luxury, focused on the emotional and imaginative perception (perfume, clothes, jewelry). In addition, standardized strategies and advertising campaigns are more effective when the product has a utilitarian purpose and advertising information or the attractive features of the product closely associated with the national peculiarities. A procedure for transition to EU marketing standards is suggested, taking into account the fact that marketing standards do not affect the regulatory process technology and production techniques, they are different in different countries, corresponding to national standards. They regulate only the basic, fundamental aspects that affect the formation of the marketing policy of the company, displaying the results of marketing and communication policy of the company. Based on the new understanding of the role and place of standardization in the marketing activities and successful implementation of EU standards by creating appropriate institutional environment, the attention is accented on marketing standards which may be an important factor in the formation of a market economy model, contribute to the achievement of sustainability development and establishment of equivalent relations between the trading partners in the common market. The algorithm of formatting a model of EU marketing standards in Ukraine is suggested, taking into account the introduction of the practice of marketing standards in EU. The potential barriers to the implementation of EU marketing standards in Ukraine, which are presented as a SWOT-analysis of standardization policy in terms of its adaptation to the EU are analyzed. In conclusion the main directions of implementation of international standards (create an international image of the product, reducing development costs and production of advertising, accelerating simultaneous entering the markets of different countries, improving the efficiency of voice as the benefits of a product or service are equally perceived in any country and supported by identical positioning) are indicated and is determined that the use of marketing standards – is a kind of tactical tool for promoting products to overseas markets and is seen as the willingness of the state to reform and integration into the world economic community. Впровадження маркетингових стандартів у практику діяльності вітчизняних підприємств пов’язано із необхідністю формування у країні сприятливих умов для участі у міжнародній співпраці, виходу на міжнародні ринки, співпраці з іноземними інвесторами. Розглянуто особливості впровадження маркетингових стандартів в Україні та ЄС. Досліджено практику дотримання таких стандартів у нашій державі та країнах Євросоюзу. Систематизовано підходи до стандартизації та визначено основні перспективи подальшої інтеграції нашої країни у європейський простір. На основі вивчення практики впровадження маркетингових стандартів у ЄС запропоновано алгоритм формування моделі розвитку маркетингових стандартів ЄС в Україні.Item Functioning of the labour market in the integrating Europe(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Ślusarczyk, S.; Ślusarczyk, R.; Ślusarczyk, K.This article displays the characteristics of the European labour market in comparison with the American labour market. On average the unemployment in the EU is two times higher than in the USA. It is the result mainly of lower flexibility of the European labour market. We have analysed the fundamental activities of the integrating Europe aiming improvement of the efficacy of functioning of the labour market. We focused also on the factors which delay the process of systemising of this important European market and on the necessity of working out the common policy in the matter of collective negotiating of the salaries, common system of the social insurance and common social and migration policy. Показано особливості європейського ринку праці порівняно з американським ринком праці. У середньому безробіття в ЄС удвічі вище, ніж в США. Це пов’язано переважно з нижчою гнучкістю європейського ринку праці. Ми проаналізували основні види діяльності, що інтегрують Європу на шляху до підвищення ефективності функціонування ринку праці. Ми зосередили свою увагу також на факторах, які затримують систематизацію цього важливого європейського ринку, і на необхідності вироблення спільної політики в питаннях колективних переговорів щодо заробітної плати, загальної системи соціального страхування та загальної соціальної та міграційної політики.Item Foreign and national implementation practice of the state policy of railway indusry restructuring for strengthening its competitive position(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Mnykh, O.; Polovska, V.; Kholyavka, V.The generalization of the foreign and national practice of the state policy of the railway industry restructuring with identification of its key provisions was performed. The originating sources of the railway industry market position degradation issue were identified. The topical tasks of Ukrzaliznytsia PJSC on the today’s stage of its reforming for strengthening of its market position were defined. The potential opportunities and peculiarities of the public and private companies’ interaction in the rolling stock repairs and modernization process were explored. Проведено узагальнення закордонної та вітчизняної практики державної політики реструктуризації у сфері залізничного транспорту і визначено її ключові положення. Ідентифіковані джерела походження проблеми погіршення ринкових позицій галузі залізничного транспорту. Визначено актуальні задачі ПАТ “Укрзалізниця” на сучасному етапі його реформування для зміцнення його ринкових позицій. Досліджено потенційні можливості та особливості взаємодії державних та приватних підприємств під час ремонту й модернізації рухомого складу.Item Forming the management model in industrial partnerships of the machine-building complex of Ukraine(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Reshetilova, T.; Kuvaieva, T.Stages of development the processes of forming the industrial networks, technological and logistic chains, partnership and their varieties are analyzed. Factors that determine the rate and scale of the process of forming the partnerships in the machine-building complex of Ukraine are established. A group of the factors that lead to forming the vertical partnership based on Partner Relationship Management (PRM) in mining machinery and mining industry are determined and analyzed. It is possible to draw a conclusion that today partnership as a form of interaction between enterprises of internal machine-building complex is the most rational form in the current Ukrainian market conditions. The sustainability of cooperation and also establishment of supply conditions before production, reduction of production cycles and, as a result, more effective response to needs of consumers allows to reduce the cost of interaction. It is proved that one of the participants of the partnership should carry out the functions of the organized interaction between enterprises. It is highlighted that the election of the company – integrator is caused by the highest degree of influence of one enterprise on other. The primary problem which should be solved during forming the partnership is management of relationship between participants. The method of calculation of the dominant company by this criterion is developed.Проаналізовано етапи становлення та розвитку процесів формування індустріальних мереж, технологічних та логістичних ланцюгів, партнерств та їхніх різновидів. Виявлено чинники, які зумовлюють темпи і масштаб процесів створення партнерств у машинобудівному комплексі України. Окреслено та проаналізовано групу чинників, які зумовлюють створення вертикальних партнерств на засадах Partner Relationship Management (PRM) у гірничому машинобудуванні та видобувної промисловості. Обґрунтовано, що функції планомірної організації взаємодії підприємств доцільно здійснювати одному з учасників партнерства. Доведено, що вибір підприємства – інтегратора зумовлює найбільший ступінь впливу одного підприємства на інших. Розроблено методику розрахунку домінантного підприємства за цією ознакою.Item Multi-channel marketing in communication activities of logistics companies(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Reshetnikova, I.; Sahaidak, M.The article justifies the feasibility of multi-channel marketing tool in activities of companies that provide logistics services. Specifies the meaning of multi-channel marketing and the scope of its use, generalizing multi-channel marketing tools. Particular attention is paid to the determination and substantiation of the leading role of contact personnel of logistics enterprises in establishing and maintaining of communication with all parties to create customer value chain of logistic services. An interaction of logistics companies' contact personnel at different hierarchical levels and interaction of contact personnel with contact audience are presented. Обґрунтовано доцільність багатоканальним маркетингового інструменту в діяльності компаній, що надають логістичні послуги. Визначено значення багатоканального маркетингу і сфери його використання, що узагальнює багатоканальні маркетингові інструменти. Особлива увага приділяється визначенню та обгрунтуванню провідної ролі персоналу логістичних підприємств, який безпосередньо контактує із клієнтами, у встановленні і підтримці зв'язку з усіма сторонами з метою творення клієнтського ланцюжка створення цінності у логістичному сервісі. Представлено схему взаємодії контактного персоналу логістичних компаній на різних ієрархічних рівнях і взаємодію персоналу з контактною аудиторією.Item Government marketing: selective support for national producers(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Oklander, M.; Oklander, I.; Krapyva, I.This article shows that the government marketing could be a mechanism that would implement the strategy of finding new market outlets in the situation of social, political, and economic instability. In order to provide further insight into the world practices of conducting the government marketing, this article examines the history of various countries (Denmark, Australia, New Zealand, Canada) in the context of supporting respective domestic producers upon their entries into the global market. The article proves that the first step in implementing the concept of government marketing on the domestic level is conducting a Foresight research. After analyzing the procedural specifics of the Foresight researches conducted in Ukraine in 2008 and in 2015 the authors presented the practical aspect of the research implementation. Показано, що державний маркетинг є механізмом, який у ситуації соціально-політичної та економічної нестабільності може допомогти реалізувати стратегію пошуку нових ринків збуту. Для з’ясування світової практики здійснення державного маркетингу розглянуто досвід різних країн (Королівства Данії, Австралії, Нової Зеландії, Канади) в сфері державної підтримки національного виробника в разі виходу на глобальний ринок. Показано, що першим кроком у реалізації концепції державного маркетингу в країні є проведення Форсайт-досліджень. У результаті аналізу методичних характеристик Форсайт-досліджень, проведених в Україні в 2008 і 2015 рр., представлено практичний аспект реалізації даних досліджень.Item Зміст до Вісника «Логістика» № 848(Видавництво Львівської політехніки, 2016)Item Accounting logistic service through data quantification(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Rusanovska, O.The importance of logistics enterprises was established for their overall economic result (profit). Emphasized that effective management of logistics activities of enterprises allows enterprises to improve the image and increase its competitiveness not only in the current time period, but also in the future. The importance of logistics services to companies was revealed and research papers based on domestic and foreign scientists, found a lack of theoretical and practical framework for the logistics service of company stressed the need for quantifying the logistic service and found free of developments on the chosen topic. Research scientists share Importance possible to identify indicators of services, among which an important place occupied by figures of logistics services, namely receiving orders 4.2 % return of 2.6 % replacement of goods 1.6 %, 1.1 repair products, technical consultancy 2 % et al., particles ranging importance of service companies show that ranks first performance of logistic service companies. The key objectives of the article include: identification of possible goals and objectives of logistics services and establish ways of quantifying the logistic service company. Why was this study the possible objectives and tasks of logistic service companies on the example of PC “Almazinstrument” and suggested ways of keeping logistic service through an existing quantification data service and built plans. Highlighted two methods of accounting logistics services: first – account already existing services, which includes compliance with these rules – formation table of the existing plan logistics services, the box in front of the customer and the specific item of logistic service put the number “1” after he was executed; If the client does not need the realization on the part of the enterprise service a particular item, it also put the number “1” (to simplify maintenance of general accounting software logistics services); where there was a need to perform certain maintenance item, but it was not implemented for various reasons, put the number “0”; under “amount” for the period necessary to put down the result of calculating the following formula: the ratio of the value in each cell to the amount of served customers. Second – accounting plans logistics service that requires compliance with the following rules: set time limits specific tasks aimed at achieving the objectives are recorded in the plan; installation planned values controlled rate; strict observance of periods of monitoring and recording actual values, using the scale of logic (Boolean) data type; in case of deviation, which does not fit the defined limits, conduct a detailed study of the problem, followed by the formation of advisory opinion to guide. The results of the study allow to formalizing and concretizing plans logistics service there by improving logistics management services and processes associated with controlling and adjusting plans for logistics services. Taking into account the results of the research as well as modern advances in information technology, possible to emphasize the need to develop automated accounting software company logistics service. Визначено важливість логістичної діяльності підприємств для їхнього загального економічного результату (прибутку). На основі дослідження праць вітчизняних та зарубіжних науковців встановлено недостатню теоретичну та практичну базу щодо логістичного обслуговування підприємства, виявлено необхідність кількісного обліку логістичного обслуговування та відсутність напрацювань щодо обраної тематики. Досліджено можливі цілі та завдання логістичного обслуговування підприємств на прикладі ПАТ “Алмазінструмент” та запропоновано способи обліку логістичного обслуговування через квантифікацію даних уже наявного обслуговування та побудованих планів.Item Social Media in the marketing activity of Polish higher education institutions – the results of the research(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Kisiolek, A.Вказано на необхідність ведення ВНЗ маркетингових заходів. Ціль статті – визначення ролі соціальних медіа в маркетингових заходах польських вищих навчальних закладів. Отримані результати вказують, що досліджувані заклади використовують соціальні медіа для контактів з групами потенційних або теперішніх студентів, для загально зрозумілої діяльності з просування та інтеграції, а також для основних досліджень громадської думки. Заслуговує на увагу також позитивна оцінка використання середовища соціальних медіа. Подальші дослідження з використання Інтернету в маркетинговій діяльності вишів здійснюватимуть також в Україні. The article focuses on the effects of the implementation of the Law on Higher Education of Sept. 1990, such as the creation of a free market of educational services in the field of higher education, including the product, the demand and the student as the client. It also hints at the need for higher education institutions to carry out marketing activity, with special emphasis on the activity online due to the common digitalisation of marketing, as well as the specific target group, the so-called generation Z, which stays online all the time. The issue of marketing in education has been widely discussed by a number of authors, the major points of reference being the notion of the educational service, understood in Kotler’s sense as an extended product, as well as the student, perceived as a specific client whose expectations cannot be satisfied in full without prejudice to the quality of the service rendered. It is observed that online marketing, and specifically its WEB 2.0 paradigm including the social media sector, still remains a relatively unexplored area of marketing activity among a number of marketing tools implemented by higher education institutions. Crucially, WEB 2.0 is not considered here primarily in technological terms, but rather as the next stage of the evolution of the Internet characterised by some new, extremely dynamic trends. It’s no longer computers, but humans, who stimulate the development of the web. The era of the monopoly on content creation is over. Nowadays, it is delivered by (Internet) users, who actively create and sort out information available on the Web. The point of this article is to present the results of th research into the role of the Social Media in online marketing activities of the Polish higher education institutions, both public and non-public. The research has been conducted by the author of the article in Poland and concerns the comprehensive use of the specific tools of Internet marketing in the activity of higher education institutions, ranging from the strategy to the use of mobile technologies. The research results concerning the use of Social Media in the marketing activity of higher education institutions bring about a specific dilemma. On the one hand, the use of the social media is evaluated positively, on the other hand, though, questions arise as to whether they are used as effectively as possible, in a way that allows to exploit their potential. This dilemma requires further investigation. The obtained results indicate that the schools subjected to research use Social Media for contacting the environments of present and potential students, in order to carry out broadly understood promotion and integration – oriented actions, as well as basic opinion polls. The area of advertisement, due to its ever new forms of communication and targeting, deserves separate attention. It is to be expected that the activity of higher education institutions in the sector of social media will be systematically increasing, with the area of mobile technologies – the main direction of the development of online marketing, performing the key role. Further research into the use of the Internet in the marketing activity of higher education institutions, encompassing the same areas as the research carried out to date in Poland, will be conducted in the Ukraine, which will not only make it possible to diagnose the state of the Ukrainian market, but also allow a comparative overview of the online marketing activity of higher education schools in the two countries.