Філософські науки. – 2014. – №780
Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/24418
Вісник Національного університету "Львівська політехніка"
Тематичний випуск Вісника Національного університету “Львівська політехніка” “Філософські науки” видається з ініціативи кафедри філософії Львівської політехніки. У цьому випуску опубліковані статті, присвячені актуальним проблемам сучасної філософії, зокрема, проблемам онтології, гносеології, культурології, історії філософії, етичним та естетичним питанням, відображені події наукового життя. Розрахований на науковців, викладачів гуманітарних дисциплін, аспірантів, студентів та усіх, хто цікавиться проблемами сучасної філософії.
Вісник Національного університету «Львівська політехніка» : [збірник наукових праць] / Міністерство освіти і науки України, Національний університет «Львівська політехніка». – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2014. – № 780 : Філософські науки / відповідальний редактор В. Л. Петрушенко . – 116 с.
Browse
Item Ґендерні студії в контексті структурної методології і кібернетичної реальності(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Повторєва, Світлана; Шадських, ЮрійДоведено, що ґендерні дослідження грунтуються на принципах структурної методології. Показано, що ці принципи застосовуються в жіночих студіях (зорема українських). Розкривається зв’язок феміністичних проектів з можливостями кіберсвіту. The aim of this article is to show, on the grounds of using the main principles of structural analysis in gender studies, its constructive possibilities, its ability to clear out the basic contradictions and conflicts which are declared in the discourse of the modern West European and oriented to it (Ukrainian, American and so on) humanitarian studies and outline its real softening and further solution. First of all, the author proves that the gender studies both in the previous days and nowadays are based on the structural methodology. Accent had been done on the specification of the Ukrainian gender studies and their relations to this methodology. The usage of the comparative and semiotic methods helps to discover the function specification ofstructural methodology in the gender studies. The article demonstrates that the structural methodology is applied in gender studies due to its theoretic and practical effectiveness. The basic idea is shown in the the thesis that the social world is made from the meanings constructed and adopted by people. There is, of course, some conditions which dont depend on perception but facts are not neutral, they demand interpretation in the context of values of existing systems meanings. This methodology first of all promote the informed practical work and try to change the world by invading in constantly changing hided structures. In particular the practical character of the feminist studies is directed on women’ interests in their subjectivity. This study is aimed to implement feminist projects and to realize the ideals of women movement. The results of this investigation create the possibilities to use the principles of structural methodology on every field of the humanitarian sciences, literature and art, to construct the method of analysis of modern discourse practices.Item “На початку було слово”(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Скарґа, БарбараItem Філософська думка в творчості Лесі Українки(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Козелко, ІринаItem Зміст до Вісника "Філософські науки" № 780(Видавництво Львівської політехніки, 2014)Item Передмова до есею Барбари Скарґи(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Карівець, ІгорItem Семіотичні аспекти логіки Степана Балея(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Гончаренко, ОльгаВиявлено, що теоретико-методологічним підґрунтям логіки Балея є семіотична концепція філософії його вчителя – Казимежа Твардовського. Показано, що від Твардовськго Балей перейняв теорію знаку та метод семіотичного аналізу понять. Наведено приклад застосування Балеєм методу семіотичного аналізу понять у вирішенні проблеми особистості. In the Bailey’s work “About the performance and results”, a Kazimierz Twardowsky outlines a theory of symbol and meaning. Semiotic conception of Twardowsky philosophy has got a so kind of development in the works of his Ukrainian student – Stephan Balei. A sign system plays an essential role in the Balei’s logic, which can be treated as an extension of semiotic exploration of his teacher. Indicative in this respect is the work “The Logic Outline”. Bailey finds the notion of truth to be the subject of logic. The task of logic is to study the conditions, and the process of keeping these conditions leads a person to the true knowledge. The truth, according to Bailey, is a sign of judgment, the immediate reality of which is a language. The sentence is an external sign of judgment, and its actuality means the actuality of statement expressed by this sentence. Bailey defines an imagination as the basis of judgment. Bailey is a supporter of the idea of a common objects imagination existence. The general idea is specific while reflecting essential and non-essential features of an object, and is abstract while reflecting abstraction only by the essential features of the subject. General notions are important in human life because through them we can make judgments pointing at not only one subject but also at a group of objects. The general ideas through abstraction create conceptual apparatus of science. The scientist believes that the content of opinions exist with the act, which claims it. Therefore, the essence of judgment is shown in the fact of its existence. Thus, the theoretical foundation of Balei logic is correlation concept and objective judgment with their linguistic reality based on the theory of Twardowski signs. Baley’s understanding of a notion as an abstract idea, the definition of which is carried out by the method of semiotic analysis is a continuation of the Twardowsky ideas of philosophy semiotic conception. The development of Twardowskyi semiotics in “The Logic Essays” Baley is considered to be as a contribution to the theory of Ukrainian scientist logical understanding reality.Item Проблемність визначення свідомості та штучний інтелект(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Кадикало, АндрійРозглянуто деякі аспекти фундаментальної філософської проблеми свідомості та найбільше увагу звернуто на інформаційну концепцію. Звернено увагу на сучасні концепції, котрі пояснюють свідомість як біокомп’ютер, зокрема нейрофілософії та теорії торсійних полів та розкрито не лише можливу варіативність інтерпретації природи свідомості, але їх неоднозначність, а інколи й суперечливість. Наголошується, що проблема свідомості є не суто філософською проблемою, але у контексті моделювання штучного інтелекту й інженерною проблемою навіть за умов її точної, прикладної інтерпретації. Some aspects of the fundamental philosophical problem of consciousness are examined in the article. The greatest attention is paid to its informational concept. The study of the modern concepts explaining consciousness as biocomputer, in particular neuro-philosophy and torsion field theory, shows not only a possible variety of the interpretations of the nature of consciousness but also their ambiguity and sometimes contradiction. Following the example of human consciousness, the author addresses the problem of the artificial intelligence modelling and examines it through the lens of interdisciplinarity. The need to distinguish the concept of consciousness and the concept of natural intelligence is emphasized. The article highlights the main problems of the artificial intelligence modelling in the context of complex and polystructural human consciousness. A great attention is also paid to the problem of consciousness and outer reality interaction which is a mandatory precondition of any attempts to extrapolate natural consciousness to some forms of artificial intelligence. It is stressed that the problem of consciousness is not only a philosophical problem even in case of its correct and applied interpretation. In the context of the artificial intelligence modelling it appears to be an engineering problem as well. The problem of consciousness definition is not a separate problem and a matter of interdisciplinary research but it is a general science problem. Trying to understand the functioning principles of consciousness and its nature, philosophers, scientists and engineers have to take into consideration the interaction of subjective and objective realities, their extremely profound and at the same time scale structures. Some investigators believe that consciousness resembles a complex system that can be self-organized. According to this approach, consciousness is not always interpreted in system terms because unlike consciousness, the system is usually closed. Artificial intelligence can’t be simulated according to the example of the nature of consciousness until technology, in particular computer technology, reaches the level of self-organization. The potential of the computer and information technology development may cause new problems but nowadays the probability of this tendency has to be accepted with cautious skepticism.Item Утопія як проективна інтелектуальна конструкція(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Петрушенко, ОксанаАвтор статті стверджує, що тривале існування утопічної думки пояснюється її зв’язком з важливими потребами існування людини та діяльності людської свідомості – сферою ідеалізації, інтелектуального конструювання, уявленнями про належне та бажане, детермінованістю людського життя майбутнім, прогнозуванням, прагненням уникнути антиномій реального життя. У цьому контексті аналізуються концепції: утопічного реалізму Е. Гідденса, принципу відповідальності Г. Йонаса, реалістичної утопії Ю. Габермаса. The paper explains a long-time existence of utopian thinking as a result of its connection with the important needs of human existence and consciousness activity. Utopia is closely connected with the sphere of idealisation. It is the ability of man’s consciousness to create some intellectual constructions describing internal relations which are important but cannot be perceived with the sense organs. At the end of the 20th century utopia is studied in the context of social constructivism that seeks to create the image of social reality in accordance with some logical arguments (utopian constructivism). Utopian thought is also related to the ideas of appropriateness and desirability investigated by the philosophers since the 19th century. The author claims that human life is determined by the future and utopia is closely connected with this tendency. A well-known philosopher E. Bloch investigates utopia analysing the concepts of hope and prognostics. In his view, utopia fulfills the role of long-range prognostics that shows us the true values of mankind. According to K. Jaspers, people like utopia because it allows them to see the world without any problems and difficulties and avoid antinomies of real life. The philosopher criticizes utopia thinking that real life without antinomies can be characterised by a lack of energy for further growth. A. Giddens pays attention to a special role of utopia in the period of globalisation. The thinker believes that utopia is quite useful as a project of the future development of humanity. In his opinion, it must be connected with realism because in the modern world every country can plan its future only in the context of the common development of humankind. Taking into consideration the above-mentioned fact, A. Giddens uses the term “utopian realism”. Both the principle of responsibility offered by G. Yonas and realistic utopia suggested by U. Habermas are analysed in the given context.Item Соціально-антропологічні аспекти сучасної української філософії техніки(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Чурсінова, ОксанаСистематизовано соціально-антропологічні підходи, характерних для української філософії техніки. Підкреслюється роль етичних засад розвитку техніки, обґрунтовується необхідність введення моральних критеріїв до самої структури будь-якої технічної діяльності. In the article the author systematises the typical socio-anthropologic approaches of Ukrainian philosophy of technology. The development of technology in the modern world in general, and in Ukraine in particular, raises a number of questions of socio-anthropological character. These issues concern the human nature, the connection of the fundamental principles of social life with the natural environment, the sense of human life, the future of human culture and civilisation. In this context Ukrainian philosophers should consider the development of philosophy of technology as a factor of the self-awareness strengthening adequate to the current threats, a component of non-indifference common to all mankind, a sense of responsibility for the succeeding generations and for the future of the planet that is the only environment of human existence. The purpose of the article is to systematise the socio-anthropologic conceptions of the representatives of Ukrainian philosophy who investigate the technicalization processes in the modern world and try to identify the perspectives of the scientific and technological progress for the future of humanity. The socio-anthropologic aspects of the technological advancement are examined in the works of many native and foreign philosophers of technology. However, the study of this problem is incomplete though the influence of the technosphere on human life and society should be in the spotlight of philosophy of technology. The investigation of the anthropologic and social aspects of modern Ukrainian philosophy of technology shows that the majority of the Ukrainian philosophers use two approaches while solving the problems of the nature of technology and its sources. 1) Science and technology are not independent phenomena but they are rooted in the ontological foundations of human existence and society. 2) Technology and technosphere are relatively independent phenomena and they develop according to their own logic. The research proves that the first approach prevails. In spite of admitting the connection between the technical activity and human existence, the idea of the mismatch between the science and technology advancement and the real needs and values of the human being and society is widely spread among Ukrainian philosophers. Thereby, the representatives of modern Ukrainian philosophy of technology emphasize the need to bring moral criteria into the structure of any technical activity.Item Впровадження естетотерапевтичних технологій та новітніх тренінгів у викладанні етики та естетики(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Антонець, Марина; Соляник, АллаРозглянуто особливості впровадження програм, що впливають на духовний розвиток особистості молоді в процесі викладання курсу “Етика і естетика”, зокрема методу драматизації, елементів образотворчого мистецтва, витинанок тощо. Показано значущість проведення тренінгу “Мої слова” та коучінгу “Ти особливий”. A determining factor of education quality assurance is the introduction of innovative teaching methods in the studying process. The authors advise to apply new aesthetic and therapeutic techniques and training programmes in teaching Ethics and Aesthetics. In their view, they affect both the development of creative abilities of children and young people and their spiritual development. The director of the art theatre studio of the comprehensive boarding school uses these programmes in his work organizing leisure activities for children after classes. A hand-cut paper work can be a wonderful Christmas or Easter present. This advanced aesthetic and therapeutic method enables children to develop their creative potential and give joy to other people. Workings with scissors, paper and glue, children make fantastic cutouts, flowers and beautiful postcards. This process evokes positive emotions, creates psychological comfort, helps them to reveal their hidden talents and communicate with other pupils. A training course “You’re special” helps to see the ways of interaction with others and find one’s mission in this world. Participating in the training course “My words”, pupils and students can get acquainted with a negative impact of foul language on human life and they may give up using the bad words. The introduction of new aesthetic and therapeutic techniques and training programmes in Ethics and Aesthetics teaching helps to master ethical and aesthetic categories and affect the spiritual development of the students and pupils’ personalities. They can learn to respond to the beauty in an adequate way and give presents to their relatives and friends. These programs contribute to the development of positive character traits of young people such as responsibility, courage, honesty and respect for one’s neighbour.Item Тема судьбы в творчестве Леси Украинки(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Мовчан, ВераItem Дослідження індійської філософії в Україні: історично-філософський та лінгвістичний підходи(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Карівець, ІгорItem Неоромантизм Лесі Українки(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Дрогомирецька, МартаItem Аналіз російськими мислителями кін. ХІХ – поч. ХХ ст. онтологічного розуміння добра і зла в патристиці(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Мазурик, МаріяТоркаючись відмінності східно- та західнопатристичної думки, зазначається, що незважаючи на те, що східна патристика була більше представлена в російській філософській думці к. ХІХ – поч. ХХ ст. і навіть вважається основним її джерелом, західна патристика теж не була позбавлена уваги з боку російських мислителів, але ця увага обмежується проблемами, які стосуються виключно людського буття, таких як мораль, душа, вибір, але аж ніяк не онтології. Західноєвропейська філософія, яка виростає на ґрунті західної патристики, майже не використовує доробок патристики східної, що дає підстави стверджувати: ґрунт патристики в російській релігійній філософії був набагато глибшим, ніж у філософії західно-європейській. The topicality of the article is determined by the social, cultural and political situation prevailing not only in our country but all over the world in the late 20th - early 21st centuries. Taking into consideration the cultural and spiritual crisis, the tragedies in history and the 21st century realities such as murders, wars, terrorist attacks and natural disasters, the problem is getting extremely important requiring thorough research and seeking new ways of its solution. The legacy of the Russian religious philosophers of the late 19th and early 20th centuries emerging and developing under the influence of patristics (Eastern and Western) is of particular interest. Their viewpoints on the problem of good and evil can help modern humanity to follow the way of “light and kindness”. The author examines the differences between Eastern and Western patristics. Eastern patristics is more represented in Russian philosophy of the late 20th - early 21st centuries and it is even considered to be its major source. Studying Western patristics, Russian philosophers focus on the issues that concern only human existence (ethics, a person’s soul and choice) but not ontology. Developing on the basis of Western patristics, Western European philosophy doesn’t make use of the Eastern patristic heritage. This fact suggests that patristics is better investigated in Russian philosophy of religion than in Western European philosophy. Analyzing Russian ontologism and comparing it with Western philosophy, the author discloses that knowledge and consciousness, mind and rationality have indisputable importance for Western philosophy while in Russian philosophy the principle role belongs to existence. However, ontologism of Russian religious philosophy doesn’t focus on existence itself but on existential dimensions of a person who is not opposed to it but, on the contrary, displays all essential characterisitcs of existence. Trying to conduct extensive research of the problem of good and evil in Russian religious philosophy, the author examines patristic philosophy, particularly its Eastern theory, because in her opinion, it is a directsource of Russian philosophy of the late 20th - early 21st centuries. In spite of the fact that the majority of the representatives of Russian religious philosophy of this period treat Eastern Christianity more favorably, their attitude towards Western patristics is not the same. Russian philosophy of religion inherits the aspiration for integrity from Eastern Christian traditions regarding it as the independent status of the world and people. Taking into account this aspiration, the author mentions the features of a typical religious spirit, including dreams about perfect existence that differs from the real, empirical world. Russian philosophers of religion borrow the paradigms and theories of Eastern Christian patristics and adopt the language of culture and theoretical thinking and its conceptual apparatus from Western patristics.Item Особливості трактування природно-правових ідей у творчості просвітників (Вольтер, Ж-Ж. Руссо, Ш.-Л. Монтеск’є)(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Хвойницька, ХристинаРозглядаються юснатуралістичні ідеї у творчості видатних діячів епохи Просвітництва Вольтера, Ж.-Ж. Руссо та Ш.-Л. Монтеск’є. Всебічно проаналізовано їхні філософські доктрини в галузі природного права. Розкрито раціоналістичне підґрунтя цього феномену в інтерпретації просвітників. The paper analyses the philosophical doctrines in the field of natural law. The author reveals the rationalistic basis of this phenomenon in the interpretation of the representatives of the age of Enlightenment. Considering the society and the state as a natural “kingdom of reason”, a French philosopher Voltaire seeks for moral regulators of human behavior. In spite of the convictions of the church and theologians about the transcendental origin of morality, Voltaire emphasizes its natural character believing that natural laws exist in the human souls in the form of some moral principles. Morality is inherent to all human beings at all times and in every place. Its unity is determined by the identity of vital needs and psychophysical traits of people. Consequently, equal relationships evolve requiring moral and legal regulations that can be interpreted as natural rights. J. J. Rousseau, like other representatives of the natural law school, believes that all people are equal in the natural state. One can hardly notice those differences between people that are of great importance in a civilised society. They are physical strength, dexterity, beauty, courage and mental abilities. Difficult life situations and a constant struggle against various dangers strengthen a person’s body and soul making him/her courageous. Living conditions of people are different. Our environment, upbringing and social status are very important. This affiliation status determines a person’s occupation and the development of his/her abilities. In the natural state people’s lives are monotonous that’s why mental and physical differences between them can be insignificant. According to J.J. Rousseau, the natural state excludes domination, violence and oppression. C. L. de Montesquieu looks for the sources of social life in the human nature. Supporting the ideas of the theorists of natural law (Grotius and Spinoza, Locke and Hobbes), a French philosopher is convinced that in their original natural state people didn’t have the state (society) and realised the need for it only later. He disagrees with those supporters of natural law who consider the primitive life as a universal hostility and extermination of people. In his opinion, the natural state involves friendship, cooperation and peace.Item Сприйняття часу в інтернет-просторі(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Паньків, ОлесяРозглянуто Інтернет як певний соціокультурний простір, котрий радикально трансформує сприйняття простору та часу та призводить до зміни ціннісних та світоглядних орієнтацій людини. Сприйняття часу в інтернет-просторі охарактеризовано через такі особливості, як: пластичність, стиснення, “позачасовий час”, миттєвість, розтягнення, подовження. Визначено особливості просторово-часових змін в інтернет-мережі та їх вплив на умови функціонування та перетворення внутрішньої суті людини. Time as a form of existence involves the ideas about the transitional nature of all living objects and the human factor as the object and subject of time alteration. A person perceives and reflects time and simultaneously creates it in the process or his/her vital activity. The peculiarities of the current information society development, in particular the emergence of the Internet, require new methods, forms and approaches of time understanding. One of these approaches is a departure from a traditional way of time understanding as a universal characteristic of existence. The ideas of time “multiplicity” are getting more and more important. “Existential time experience” is one of the research methods of time perception. According to it, the time characteristics contradict the common properties of time including reversibility, relative “acceleration” or “deceleration” of the time process. In the virtual world there exist transitions from existence to non-existence because everything can start again and there are no points of “irreversibility”, time stopping and “dematerialisation” of space. If in reality time is irreversible and has one direction and the same speed, the subjective perception of the specific processes and phenomena of temporal changes varies depending on the nature of the process and the informational content of some systems. This phenomenon is especially obvious today when information is considered as the main activity of the society. The experimental investigations prove that those people, who experience positive emotions, underestimate the time intervals, in other words, the subjective time perception is quicker in comparison with the situation when people have negative emotions. The author inquires whether it is possible to speak about the existence of specific virtual time in this case or it is only a special form of subjective and psychological experience and a peculiar way of its formation. The estimation of the peculiarities and opportunities of the Internet is deemed to be a difficult task.Item Леся Українка: міркування про утопію(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Петрушенко, ОксанаItem Проблематизація поняття істини в сучасній філософії(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Петрушенко, ВікторМетою статті є окреслити ті проблемні поля, через сукупність яких окреслюється розуміння істини сучасною філософією. Тут фігурують онтологія істини, зв'язок її з шарами дійсності, зі складовими пізнавального процесу. Доводиться, що аналітика істини має враховувати процесуальний характер істини, складну будову знання та виявлення ролі кожного його компонента в забезпеченні статусу істинності певного конкретного знання, системний характер тих форм, що мають забезпечити формування та функціонування знання. The purpose of the article is to identify a range of problems existing in modern philosophy of truth. The author makes an attempt to identify these problems and classify them according to some reasonable principles. First of all, he addresses the issue of the ontological status of truth, thinking to what sphere of reality truth can be referred, namely material reality (things themselves are true), the sphere of consciousness (truth is a special intellectual formation), the sphere mediating the connection between consciousness and reality (cognition, practice, experience, activity tools), the so-called “third reality” (Plato’s world of ideas or “the world of ideal substances” of K. Popper) or existential living of humans in the world (truth isn’t cognized, we live in it). Besides, the article discloses the reality layers with which truth is connected: the phenomenal world or its essential bases. Finally, the idea that truth is a procedural formation is justified. Truth as a process arises in its dynamic relation towards reality (true knowledge must change because reality itself changes) and the main components of knowledge. The most widespread concepts of truth are presented on the basis of its characteristic examination. The author supports the idea of the truth study through the analysis of the role of the knowledge components (sensory abilities, logical and structural components, notional knowledge components, symbolic forms of its real existence) in asserting its status. All these knowledge components have their true assessment and specific relation to the status of truth. The article explains why truth is often connected with logic and logical accuracy of knowledge.Item Співвідношення волі та відповідальності у драмі Лесі Українки “Камінний господар”(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Петрушенко, ВікторItem Стилістична роль звертань у творчості Лесі Українки(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Дробот, Олена