Філософські науки. – 2014. – №780
Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/24418
Вісник Національного університету "Львівська політехніка"
Тематичний випуск Вісника Національного університету “Львівська політехніка” “Філософські науки” видається з ініціативи кафедри філософії Львівської політехніки. У цьому випуску опубліковані статті, присвячені актуальним проблемам сучасної філософії, зокрема, проблемам онтології, гносеології, культурології, історії філософії, етичним та естетичним питанням, відображені події наукового життя. Розрахований на науковців, викладачів гуманітарних дисциплін, аспірантів, студентів та усіх, хто цікавиться проблемами сучасної філософії.
Вісник Національного університету «Львівська політехніка» : [збірник наукових праць] / Міністерство освіти і науки України, Національний університет «Львівська політехніка». – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2014. – № 780 : Філософські науки / відповідальний редактор В. Л. Петрушенко . – 116 с.
Browse
Item Передмова до есею Барбари Скарґи(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Карівець, ІгорItem Біблійні антропоніми у творчості Лесі Українки(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Іванців, ОльгаItem Семіотичні аспекти логіки Степана Балея(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Гончаренко, ОльгаВиявлено, що теоретико-методологічним підґрунтям логіки Балея є семіотична концепція філософії його вчителя – Казимежа Твардовського. Показано, що від Твардовськго Балей перейняв теорію знаку та метод семіотичного аналізу понять. Наведено приклад застосування Балеєм методу семіотичного аналізу понять у вирішенні проблеми особистості. In the Bailey’s work “About the performance and results”, a Kazimierz Twardowsky outlines a theory of symbol and meaning. Semiotic conception of Twardowsky philosophy has got a so kind of development in the works of his Ukrainian student – Stephan Balei. A sign system plays an essential role in the Balei’s logic, which can be treated as an extension of semiotic exploration of his teacher. Indicative in this respect is the work “The Logic Outline”. Bailey finds the notion of truth to be the subject of logic. The task of logic is to study the conditions, and the process of keeping these conditions leads a person to the true knowledge. The truth, according to Bailey, is a sign of judgment, the immediate reality of which is a language. The sentence is an external sign of judgment, and its actuality means the actuality of statement expressed by this sentence. Bailey defines an imagination as the basis of judgment. Bailey is a supporter of the idea of a common objects imagination existence. The general idea is specific while reflecting essential and non-essential features of an object, and is abstract while reflecting abstraction only by the essential features of the subject. General notions are important in human life because through them we can make judgments pointing at not only one subject but also at a group of objects. The general ideas through abstraction create conceptual apparatus of science. The scientist believes that the content of opinions exist with the act, which claims it. Therefore, the essence of judgment is shown in the fact of its existence. Thus, the theoretical foundation of Balei logic is correlation concept and objective judgment with their linguistic reality based on the theory of Twardowski signs. Baley’s understanding of a notion as an abstract idea, the definition of which is carried out by the method of semiotic analysis is a continuation of the Twardowsky ideas of philosophy semiotic conception. The development of Twardowskyi semiotics in “The Logic Essays” Baley is considered to be as a contribution to the theory of Ukrainian scientist logical understanding reality.Item Особисті роздуми про твір “Бояриня” Лесі Українки(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Тіпцов, МихайлоItem Проблема зв’язку людини та природи у творчості Лесі Українки(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Возняк, ІванItem Мовленнєвий етикет комунікативного акту в епістолярному дискурсі (На матеріалах листів Лесі Українки)(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Ярова, КаринаItem До питання про співвідношення індивідуальної і колективної ідентичності: самоідентифікація індивіда як механізм соціальної пам’яті(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Мазур, ЛюбовНа основі історико-генетичного методу розкрито функціональний взаємозв’язок між самоідентифікацією індивіда і пам’яттю: фіксація суспільного досвіду та його трансформація в елементи індивідуального уможливлювалася і забезпечувалася шляхом розрізнення себе від іншого, що підвищувало значимість фактору новизни і взаєморозуміння у процесі комунікації. Оскільки пам’ять утримується взаємною самоідентифікацією з іншим, вона є соціальною за формою і змістом. Беручи до уваги ці моменти, автор вважає доцільним розрізняти стихійну самоідентифікацію індивіда на повсякденному рівні і становлення особистісної самоідентичності та формування колективних ідентичностей на основі рефлексії і відповідних практик. According to the author, one-sidedness of holistic and individualistic methodology in the interpretation of individual correlation and collective identity can be overcome by the grounds of the historical-genetic method that quite clearly reveals the functional relation between selfidentity and memory in the process of socialization of individual. Powerful factor in the growth of the working memory and the structure of the subjective world of man was differentiation and complexity of social communication and related languages. Coding of the external and subjective worlds with the abstract symbols made the world of inner feelings available for other people, forming a single mechanism of self-identification for individuals and the transformation of social experience into individual elements, what in its own way increased the importance of the novelty factor. Exactly on the edge with another in their mutual selfidentification there is a body of memory, which gives every feeling the definite quality of continuation in other. According to the author, since the memory by its form and content is social and separate individuals becomes its carriers, we can say that the division of the identity into individual and social ones, neither by its carrier nor by the performance level, has no grounds. On the other hand, the author considers it reasonable to distinguish between identity formation at the everyday life level, where the identity of the other occurs almost automatically at a subconscious level and between the identity over its limits, when the holiday, game, art, theater, sacral, etc., bring something new to life, give moments of flight - it broaden the existing boundaries, сhanging constant structures, causing reflection and making people work on themselves. A personal identity is the result of reflection and application of practices to themselves. As the sociability is given to a man itself, fully implicit and therefore not perceptible, as a result it cannot give any individual neither we-consciousness nor self-identity. Collective identity can be formed, provided that the community is recognized and consciously is supported. Its importance lies in the fact that it forms a canon which becomes a tool of identity individualization in the process of its socialization. Canon as a criterion for evaluation is the mediating link between “I am”-identity and collective identity.Item Платонівська критика мистецтва в контексті становлення дискурсу репрезентацій(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Головей, ВікторіяНа основі докладного аналізу платонівської теорії мистецтва описано генезис дискурсу образотворчої репрезентації в європейській філософсько-естетичній традиції. Обґрунтовується, що саме Платон започатковує есенціальний дискурс і в його координатах – сферу репрезентації, у якій будь-яка річ або явище трактується як адекватне або неадекватне зображення-представлення певної сутності. Досліджуються витоки проблематики “недовіри мистецтву”, “симулякрів і симуляції”, а також магістральних тенденцій в осмисленні репрезентативної сутності мистецтва, які визначатимуть суперечливе ставлення до художньої образотворчості від античних часів до сучасних. In this article the genesis of discourse of pictorial representation in the European philosophical and aesthetic traditions is investigated, on the basis of detailed analysis of Plato's art theory. It has been substantiated that Plato did established essential discourse and in its coordinates – the scope of representation in which any thing or phenomenon have been treated as adequate or inadequate pictorial representation of a certain essence. We investigate the origins ofsuch problems as “distrust of art”, “simulacra and simulation” and the main trends in comprehension of the representative nature of art that determines the contradictory attitude to artistic depiction from ancient times to nowadays. Іt is assumed that the theory of representation has been a mandatory component of any metaphysics. While philosophy starts searching for absolute principles and the methods relating immanence and transcendence, the ideal and the real, and trying to distinguish authentic and simulation, the concept of representation becomes a necessary condition of ontological distinction. Representation paves the way to ontology, because it does allows keeping the elusiveness of reality in continuous mode of selfrepresentation, the dialectic of the visible and invisible, presence and absence. Focusing on the contrast of the idea and its figurative embodiment, Plato establishes a kind of iconology based on the ontological distinction between prototype and the infinite gradations of its possible representations. In the measurement of the world of representations the problem of the validity of image is associated with the differentiation of the nature and visibility, the original and copies, the prototype and similarity. The difference is determined by the extent essential similarity to the original, or by the distinction between presentation and representation. Such approach is characterized by an ontological contradistinction between the prototype and its artistic and imaginative representations as substance and only visibility, also by recognition of ontological inferiority of images and denial of its opportunities for adequate representation of nature. Despite the apology of imitative arts was developed by Aristotle, Plotinus and later thinkers, the most serious attempts to further criticism of art in its relation to the truth were based on the logic of Plato's argument.Item Титульний аркуш до Вісника "Філософські науки" № 780(Видавництво Львівської політехніки, 2014)Item Ґендерні студії в контексті структурної методології і кібернетичної реальності(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Повторєва, Світлана; Шадських, ЮрійДоведено, що ґендерні дослідження грунтуються на принципах структурної методології. Показано, що ці принципи застосовуються в жіночих студіях (зорема українських). Розкривається зв’язок феміністичних проектів з можливостями кіберсвіту. The aim of this article is to show, on the grounds of using the main principles of structural analysis in gender studies, its constructive possibilities, its ability to clear out the basic contradictions and conflicts which are declared in the discourse of the modern West European and oriented to it (Ukrainian, American and so on) humanitarian studies and outline its real softening and further solution. First of all, the author proves that the gender studies both in the previous days and nowadays are based on the structural methodology. Accent had been done on the specification of the Ukrainian gender studies and their relations to this methodology. The usage of the comparative and semiotic methods helps to discover the function specification ofstructural methodology in the gender studies. The article demonstrates that the structural methodology is applied in gender studies due to its theoretic and practical effectiveness. The basic idea is shown in the the thesis that the social world is made from the meanings constructed and adopted by people. There is, of course, some conditions which dont depend on perception but facts are not neutral, they demand interpretation in the context of values of existing systems meanings. This methodology first of all promote the informed practical work and try to change the world by invading in constantly changing hided structures. In particular the practical character of the feminist studies is directed on women’ interests in their subjectivity. This study is aimed to implement feminist projects and to realize the ideals of women movement. The results of this investigation create the possibilities to use the principles of structural methodology on every field of the humanitarian sciences, literature and art, to construct the method of analysis of modern discourse practices.Item Супранаціональне розширення громадянської солідарності як основа інклюзивного формування публічності (аналіз ідей Ю. Габермаса)(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Мамчак, СніжанаПроаналізовано теоретичний внесок Ю. Габермаса в дослідження проблеми інклюзивного формування публічності. Наголошено на практичній значущості соціально-філософської концепції німецького мислителя та її релевантності актуальним проблемам сучасності. На основі Габермасової ідеї світового громадянського суспільства розглянуто можливість утвердження спільного публічного простору шляхом консолідації вільних та рівних громадян. The article analyses the theoretical contribution of J. Habermas to the investigation of the inclusive formation of publicity. The supranational viewpoint, followed by J. Habermas, is important because the modern pluralistic world requires not only a national approach towards considering the existing social and political issues. A global worldview crisis, caused by the expansion of scientific and technical rationality, led to weakening of the regulatory mechanisms of society, resulting in increasing measure of social entropy. The development of the industrial society with its characteristic value-neutral type of behavior led to the destruction of the traditional forms of coexistence and caused human interference in the structure of natural and social ties. Therefore, the main task set before the international community is to consolidate people in their struggle for a decent future. The implementation of this purpose requires finding a common ideological foundation that makes the establishment of relations between diverse spiritual and material spheres of human activity possible. The current models of social and cultural diversity and pluralism of life forms prove the impossibility of integration processes on the basis of national unity. Challenges of the multicultural world encourage a more extended treatment of the community, based on the principle of civic solidarity. As a result, the concept of global civil society, developed by J. Habermas in his later works, is getting more and more relevant.Item Репрезентація жінки в творчості Лесі Українки(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Саноцька, НаталіяItem Contra spem spero – життєве кредо поетеси(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Нагорняк, ОксанаItem Сучасна людина у просторі віртуальної реальності: особливості соціально-культурної трансформації(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Онищук, ОксанаРозглянуто особливості соціокультурної реальності глобалізованого світу. Окреслено базові чинники зміни соціокультурного простору. Виявлено основні аспекти у трансформації комунікативних, ціннісних та ідентифікаційних адаптаційних механізмів людини. Розкрито риси ескейпізму як однієї з форм самоідентифікації людини у віртуальному просторі. Зроблено наголос на особливостях ідентифікації у віртуальному просторі. The article examines the peculiarities of socio-cultural reality of the globalised world. The basic factors the socio-cultural space change are outlined. The principal transformation aspects of the communicative, value and identification human adaptation mechanisms are disclosed. The main characteristics of escapism as a form of human self-identity in cyberspace are revealed. The identification peculiarities in virtual space are highlighted. Globalisation is considered as a change factor of modern sociocultural space. The author concludes that cyberspace offers an alternative form of life that is more attractive than the objective world and creates new opportunities for escapism and psychological dependence. Virtual reality excludes the direct contact between individuals and technological interaction replaces dialogic communication. It causes distortion of the dialogue values, the loss of the sense of selfsufficiency of the subject of communication and the advancement of the rationality cultivation. In the information society a person becomes very pragmatic and traditional values lose or change their meanings that may have a negative impact on him/her. The Internet is a social environment based on new virtual communication space. One of the determinant features of global thinking is a desire to become part of the big world to go beyond one’s own subjective worldview. This is a kind of intellectual and psychological involvement in the global life processes. In the modern age a person’s worth is determined by flexible thinking and the ability to respond quickly to constant vicissitudes of time. Cultural identity is formed in the visual environment with the help of television, advertising, the Internet and the printing press. Nowadays visuality is an important factor in developing social practices, socialisation and coexistence with other people. Contemporary culture is visually presented and the viewer combines the functions of a spectatorconsumer and a tourist-flaneur.Item Потік свідомості та іманентний час у феноменологічній концепції Едмунда Гусерля.(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Джигіта, АндрійДосліджуються сутнісні особливості потоку свідомості як найважливішої складової феноменологічної концепції іманентного часу Е. Гусерля. Проаналізовано абсолютний темпоральний потікі свідомості крізь призму процесу його конституювання, співвідношення плинного та незмінного у ньому. The article deals with the problem of basic characteristics of the stream of consciousness as the major notion of phenomenological conception of immanent time, created by E. Husserl. The notion of stream of consciousness characterizes both specific features of onsciousness and the science about it. Herewith phenomenological analysis of immanent time becomes the basis for the learning of stream of consciousness. It has been stated that self-presentation of stream of consciousness is its important feature. This fact lets us say that it should by study with reference to its mobility. Selfpresentation of the stream of consciousness does not require any other stream; it is a fully selfconstituent phenomenon. Essential unity of stream of consciousness is also established as one of the key features. Therefore, the existence of two or more streams of consciousness is impossible. Two simultaneous experiences that are synthetically connected in one consciousness create a single stream of consciousness. This unity of experience is closely connected to its temporal unity. Therefore, immanent time is constructed as a single unity for all objects and processes. All acts of consciousness are formally connected into single stream. This form is the on-going transition ьof Now into No-Longer-Now and of Not-yet-Now into Now. The article presents the results of analysis of absolute temporal stream of consciousness from the point of view of its relation to the process of its constituting and the interrelation of the changing and the unchanging within it. The principal feature of stream of consciousness is that it cannot include any Non-stream in it, since the cycle of its phases never stops because it would mean the stop of stream of consciousness itself. Such is the formal structure of the stream of consciousness. The form is determined by the fact that now is constituted due to the initial impression, to which the retentions and potentials are joined. The process of constituting is based upon retention, which include two intentionals in it. The first intentional, also known as vertical intentional, is concentrated on the object. The second intentional (or horizontal intentional) is concentrated on the retention itself. In general, due to the vertical intentional objective time is constructed, while the horizontal intentional is responsible for cvazi-time relation between different phases of the stream of consciousness. Key words: time, phenomenology, intentionality, retention, protention, reproduction, temporal stream of consciousness.Item Внесок Лесі Українки у розвиток українського модернізму(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Гірна, НаталіяItem Боріння з долею у творчому горінні (Круглий стіл, присвячений творчості Лесі Українки)(Видавництво Львівської політехніки, 2014)Item Особливості некласичного розуміння трансцендентного: деякі аспекти та підходи(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Федорів, ЛюбомирItem Філософська думка в творчості Лесі Українки(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Козелко, ІринаItem Проблемність визначення свідомості та штучний інтелект(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Кадикало, АндрійРозглянуто деякі аспекти фундаментальної філософської проблеми свідомості та найбільше увагу звернуто на інформаційну концепцію. Звернено увагу на сучасні концепції, котрі пояснюють свідомість як біокомп’ютер, зокрема нейрофілософії та теорії торсійних полів та розкрито не лише можливу варіативність інтерпретації природи свідомості, але їх неоднозначність, а інколи й суперечливість. Наголошується, що проблема свідомості є не суто філософською проблемою, але у контексті моделювання штучного інтелекту й інженерною проблемою навіть за умов її точної, прикладної інтерпретації. Some aspects of the fundamental philosophical problem of consciousness are examined in the article. The greatest attention is paid to its informational concept. The study of the modern concepts explaining consciousness as biocomputer, in particular neuro-philosophy and torsion field theory, shows not only a possible variety of the interpretations of the nature of consciousness but also their ambiguity and sometimes contradiction. Following the example of human consciousness, the author addresses the problem of the artificial intelligence modelling and examines it through the lens of interdisciplinarity. The need to distinguish the concept of consciousness and the concept of natural intelligence is emphasized. The article highlights the main problems of the artificial intelligence modelling in the context of complex and polystructural human consciousness. A great attention is also paid to the problem of consciousness and outer reality interaction which is a mandatory precondition of any attempts to extrapolate natural consciousness to some forms of artificial intelligence. It is stressed that the problem of consciousness is not only a philosophical problem even in case of its correct and applied interpretation. In the context of the artificial intelligence modelling it appears to be an engineering problem as well. The problem of consciousness definition is not a separate problem and a matter of interdisciplinary research but it is a general science problem. Trying to understand the functioning principles of consciousness and its nature, philosophers, scientists and engineers have to take into consideration the interaction of subjective and objective realities, their extremely profound and at the same time scale structures. Some investigators believe that consciousness resembles a complex system that can be self-organized. According to this approach, consciousness is not always interpreted in system terms because unlike consciousness, the system is usually closed. Artificial intelligence can’t be simulated according to the example of the nature of consciousness until technology, in particular computer technology, reaches the level of self-organization. The potential of the computer and information technology development may cause new problems but nowadays the probability of this tendency has to be accepted with cautious skepticism.