Філософські науки. – 2014. – №780

Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/24418

Вісник Національного університету "Львівська політехніка"

Тематичний випуск Вісника Національного університету “Львівська політехніка” “Філософські науки” видається з ініціативи кафедри філософії Львівської політехніки. У цьому випуску опубліковані статті, присвячені актуальним проблемам сучасної філософії, зокрема, проблемам онтології, гносеології, культурології, історії філософії, етичним та естетичним питанням, відображені події наукового життя. Розрахований на науковців, викладачів гуманітарних дисциплін, аспірантів, студентів та усіх, хто цікавиться проблемами сучасної філософії.

Вісник Національного університету «Львівська політехніка» : [збірник наукових праць] / Міністерство освіти і науки України, Національний університет «Львівська політехніка». – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2014. – № 780 : Філософські науки / відповідальний редактор В. Л. Петрушенко . – 116 с.

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    Сприйняття часу в інтернет-просторі
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Паньків, Олеся
    Розглянуто Інтернет як певний соціокультурний простір, котрий радикально трансформує сприйняття простору та часу та призводить до зміни ціннісних та світоглядних орієнтацій людини. Сприйняття часу в інтернет-просторі охарактеризовано через такі особливості, як: пластичність, стиснення, “позачасовий час”, миттєвість, розтягнення, подовження. Визначено особливості просторово-часових змін в інтернет-мережі та їх вплив на умови функціонування та перетворення внутрішньої суті людини. Time as a form of existence involves the ideas about the transitional nature of all living objects and the human factor as the object and subject of time alteration. A person perceives and reflects time and simultaneously creates it in the process or his/her vital activity. The peculiarities of the current information society development, in particular the emergence of the Internet, require new methods, forms and approaches of time understanding. One of these approaches is a departure from a traditional way of time understanding as a universal characteristic of existence. The ideas of time “multiplicity” are getting more and more important. “Existential time experience” is one of the research methods of time perception. According to it, the time characteristics contradict the common properties of time including reversibility, relative “acceleration” or “deceleration” of the time process. In the virtual world there exist transitions from existence to non-existence because everything can start again and there are no points of “irreversibility”, time stopping and “dematerialisation” of space. If in reality time is irreversible and has one direction and the same speed, the subjective perception of the specific processes and phenomena of temporal changes varies depending on the nature of the process and the informational content of some systems. This phenomenon is especially obvious today when information is considered as the main activity of the society. The experimental investigations prove that those people, who experience positive emotions, underestimate the time intervals, in other words, the subjective time perception is quicker in comparison with the situation when people have negative emotions. The author inquires whether it is possible to speak about the existence of specific virtual time in this case or it is only a special form of subjective and psychological experience and a peculiar way of its formation. The estimation of the peculiarities and opportunities of the Internet is deemed to be a difficult task.
  • Thumbnail Image
    Item
    Сучасна людина у просторі віртуальної реальності: особливості соціально-культурної трансформації
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Онищук, Оксана
    Розглянуто особливості соціокультурної реальності глобалізованого світу. Окреслено базові чинники зміни соціокультурного простору. Виявлено основні аспекти у трансформації комунікативних, ціннісних та ідентифікаційних адаптаційних механізмів людини. Розкрито риси ескейпізму як однієї з форм самоідентифікації людини у віртуальному просторі. Зроблено наголос на особливостях ідентифікації у віртуальному просторі. The article examines the peculiarities of socio-cultural reality of the globalised world. The basic factors the socio-cultural space change are outlined. The principal transformation aspects of the communicative, value and identification human adaptation mechanisms are disclosed. The main characteristics of escapism as a form of human self-identity in cyberspace are revealed. The identification peculiarities in virtual space are highlighted. Globalisation is considered as a change factor of modern sociocultural space. The author concludes that cyberspace offers an alternative form of life that is more attractive than the objective world and creates new opportunities for escapism and psychological dependence. Virtual reality excludes the direct contact between individuals and technological interaction replaces dialogic communication. It causes distortion of the dialogue values, the loss of the sense of selfsufficiency of the subject of communication and the advancement of the rationality cultivation. In the information society a person becomes very pragmatic and traditional values lose or change their meanings that may have a negative impact on him/her. The Internet is a social environment based on new virtual communication space. One of the determinant features of global thinking is a desire to become part of the big world to go beyond one’s own subjective worldview. This is a kind of intellectual and psychological involvement in the global life processes. In the modern age a person’s worth is determined by flexible thinking and the ability to respond quickly to constant vicissitudes of time. Cultural identity is formed in the visual environment with the help of television, advertising, the Internet and the printing press. Nowadays visuality is an important factor in developing social practices, socialisation and coexistence with other people. Contemporary culture is visually presented and the viewer combines the functions of a spectatorconsumer and a tourist-flaneur.