Інформаційні системи та мережі

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/2105

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 20
  • Thumbnail Image
    Item
    Система ідентифікації проблемних ситуацій тестування програмного забезпечення
    (Видавництво Львівської політехніки, 2019-02-26) Буров, Є. В.; Микіч, Х. І.; Верес, О. М.; Литвин, В. В.; Burov, Eugene; Mykich, Khrystyna; Veres, Oleh; Lytvyn, Vasyl; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Досліджено та розроблено методи та засоби ідентифікації проблемних ситуацій на базі онтологій із використанням механізмів логічного виведення, які застосовано в інтелектуальних системах підтримки прийняття рішень для завдань тестування програмного забезпечення. Розглянуто актуальну проблему тестування програмного забезпечення із використанням онтологічного моделювання для своєчасного виявлення помилок та поліпшення якості розроблюваного програмного продукту. Використання онтологічного моделювання для подання та ідентифікації ситуацій створює додаткові можливості для розв’язання задачі ідентифікації та обмеження. Перевагою є здатність застосування логічного виведення та використання аксіом під час міркувань про ситуації. Це забезпечує перспективу розроблення методів ідентифікації ситуацій, що ґрунтуються на логічному виведенні на основі інформації про поточний стан предметної області та знань про цю область. Використана модель завдань дає змогу не лише автоматизувати виконання деяких простих завдань, але й на основі наявних знань про ситуації здійснювати логічне міркування у системах тестування. Онтологічне подання знань про предметну область дало змогу формалізувати знання про проблемні ситуації, що виникають у проєкті, а застосування розроблених методів ідентифікації ситуацій у системі забезпечило вчасне виявлення загрозливих ситуацій та формування рекомендацій щодо їх уникнення. Всі ці фактори сприяють поліпшенню якості програмного продукту під час його розроблення. У роботі подано онтологію галузі тестування програмного забезпечення, а також наведено алгоритм роботи системи та здійснено моделювання на базі UML. Розроблено архітектуру системи ідентифікації ситуацій та програмний комплекс для аналізу і моделювання проблемних ситуацій на прикладі систем підтримки прийняття рішень галузі тестування, центральним компонентом яких є інструментальний засіб для онтологічного моделювання – Protégé. Для розширення функціональних можливостей редактора Protégé використано два плагіни, за допомогою яких здійснено моделювання за допомогою мов SWRL, SQWRL. Результати роботи доцільно використовувати для розв’язування задач виявлення критичних ситуацій під час розроблення та тестування програмного забезпечення, повторного використання інформації в базах знань організацій з розроблення програмного забезпечення, що поліпшить якість створюваного програмного забезпечення.
  • Thumbnail Image
    Item
    Інформаційний сервіс рейтингування комерційного контенту
    (Видавництво Львівської політехніки, 2019-02-26) Верес, О. М.; Карпов, І. А.; Кісь, Я. П.; Рішняк, І. В.; Veres, Oleh; Karpov, Ihor; Kis, Yaroslav; Rishnyak, Ihor; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Подано результати критичного аналізу чотирьох методів оцінювання рейтингу комерційного контенту інтернет-сервісу, а саме: “Просто плюс”; “Плюс/Мінус”; “Зірковий”; “Комбінований”. Підґрунтям розроблення моделі інформаційного сервісу обрано метод “Зірковий”, адже він надає розгорнуту оцінку із фіксованою шкалою значень. Побудовано та оптимізовано математичне забезпечення “Зіркового” методу для обчислення рейтингу контенту, в основі якого формула середнього арифметичного зваженого з врахуванням середньої кількості голосів та середнього рейтингу усіх електронних документів. Для можливості впливати на рейтинг введено контролюючий параметр k. Додано два неконтрольовані параметри: кількості продажів та завантажувань, які впливають на фактичний рейтинг контенту. Також, щоб позбутися залежності рейтингу між різними категоріями та через те, що величина рейтингу вийшла за межу у 5 зірок, було введено масштабування рейтингу для контенту, враховуючи максимальне значення рейтингу у відповідній категорії до інтервалу у 5 зірок. Введено відношення між рейтингом контенту та прибутком продавця і сервісу. Реалізовано задачу обчислення комісії за продаж контенту залежно від його рейтингу, що має мотивувати продавців підвищувати якість контенту, тим самим сервіс підвищуватиме рейтинг цього контенту. Метою рейтингування контенту є збільшення кількості продажів побудовою правдоподібних рейтингових списків. Розроблене програмне забезпечення для діючого проекту ehuub.com. Web-сервіс дає змогу швидко і просто продавати та формувати комерційний контент. Наведено приклади обчислення рейтингу та продемонстровано програмне забезпечення. Подальші дослідження будуть спрямовані на розвиток та вдосконалення інтелектуальної складової, що зменшить суб’єктивний вплив на формування значення контрольного параметра k.
  • Thumbnail Image
    Item
    Інтеграція та супровід проектними командами інформаційно- технологічних продуктів впродовж життєвого циклу
    (Видавництво Львівської політехніки, 2019-02-26) Верес, О. М.; Пасічник, Володимир Володимирович; Кунанець, Наталія Едуардівна; Veres, Oleg; Pasichnyk, Volodymyr; Kunanets, Nataliia; Національний університет “Львівська політехніка”; National University “Lviv Polytechnic”
    Підтверджено, що інтелектуальні системи розробляли із застосуванням єдиних науково-методичних принципів та низки вимог, формуванню яких передує ґрунтовний та всебічний системний аналіз суб’єктів діяльності. Проаналізовано історію формування автоматизованих систем управління вищим навчальним закладом у Національному університеті “Львівська політехніка”. Подано концепт DevOps як інноваційної парадигми формування та функціонування команд ІТ-проектів. Парадигму DevOps подають автори як комплекс інформаційних технологій, які в системному поєднанні забезпечують високоефективне функціонування інтегрованої команди ІТ-проекту – системних аналітиків, розробників, інтеграторів та експлуатаційників, що реалізує та підтримує його на всіх етапах життєвого циклу. DevOps – це набір комунікаційних практик, які сприяють швидкому і надійному створенню, тестуванню та впровадженню передових інформаційно-технологічних продуктів у промислову експлуатацію. Концепція DevOps основана на побудові ефективної культури комунікування, яка забезпечує продуктивну співпрацю між усіма членами команди проекту. Культура комунікування є одним з найважливіших факторів успіху втілення концепції DevOps. Формування та реалізація концепції спільної відповідальності, прозорості та швидшого зворотного зв'язку є надійним базисом функціонування високофахової команди DevOps. Команди, які працюють над інформаційно-технологічним проектом (ІТпроектом), доволі часто не дотримуються принципів внутрішньокомандного “системного мислення”. За внутрішньою природою комплекс інформаційних технологій DevOps передбачає використання саме такої методології “системного мислення”, що загалом позитивно впливає на загальну успішність роботи команди, яка реалізовує проект. Концепція DevOps усуває бар'єри між традиційно ізольованими групами розробників та фахівців, що експлуатують систему, об’єднуючи їх в єдину комплексну команду. Згідно з концепцією DevOps члени команди працюють з метою якнайповнішої оптимізації та підвищення продуктивності праці розробників, а також підвищення надійності продукту під час його промислової експлуатації.
  • Thumbnail Image
    Item
    Проект інформаційної системи розпізнавання математичних виразів
    (Видавництво Львівської політехніки, 2018-02 26) Верес, О. М.; Рішняк, І. В.; Цюп’як, Т. О.; Veres, Oleh; Ryshniak, Igor; Tsyup’yak, Tomash; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    У статті описано дослідження особливості методів та алгоритмів розпізнавання математичних виразів. Досліджено можливість одночасного виконування структурного аналізу та класифікації символів. Описано процес класифікації символів та побудови відповідної системи, що ґрунтується на методах машинного навчання. Розроблений ітеративний алгоритм реалізовано в проекті інтелектуальної інформаційної системи розпізнавання математичних виразів.
  • Thumbnail Image
    Item
    Вибір методів для пошуку однакових або схожих зображень
    (Видавництво Львівської політехніки, 2018-02-26) Верес, О. М.; Кісь, Я. П.; Кугівчак, В. А.; Рішняк, І. В.; Veres, Oleh; Kis, Yaroslav; Kugivchak, Vladislav; Ryshniak, Igor; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Досліджено методи аналізу зображень. Описано методи індексації зображень для пошуку дублікатів зображень, а також методи пошуку схожих зображень, які ґрунтуються на визначенні ключових точок. Створено прототип системи та виконано тестування описаних методів. Результат аналізу став основою для проекту інформаційної системи реверсного пошуку схожих або ідентичних зображень.
  • Thumbnail Image
    Item
    Класифікація методів аналізу Великих даних
    (Видавництво Львівської політехніки, 2017-03-28) Верес, О. М.; Оливко, Р. М.; Національний університет “Львівська політехніка”
    Описано особливості класифікації методів і технологій аналітики Великих даних, групи методів і технологій аналітики Великих даних, які класифікуються з урахуванням функціональних зв’язків та формальної моделі цієї інформаційної технології. Розв’язано задачу визначення концептів онтології аналітики Великих даних.
  • Thumbnail Image
    Item
    Вибір хмарної технології в проекті СППР з керування великими даними
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Верес, О. М.
    Описано особливості наявних класифікацій і видів хмарних технологій, їхніх особливостей та специфіки застосування для проектування СППР з керування Великими даними. Запропоновано та описано застосування методу аналітичної ієрархії для вибору хмарної технології в проекті СППР з керування Великими даними. Розв’язано багатокритерійну задачу ухвалення рішення з визначеною множиною критеріїв і альтернатив. This article describes the features of the existing classifications and types of cloud technologies, their characteristics and the specific application for the design of Big Data- Driven DSS. Application of the method of the analytical hierarchy for selecting a cloud technology in the project Big Data-Driven DSS has been offered and developed. Multicriterion problem of decision-making with a defined set of criteria and alternatives has been solved.
  • Thumbnail Image
    Item
    Репрезентативність критеріальних тестових норм слабоструктурованої задачі укладання розкладу
    (Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2016) Верес, О. М.
    The principles of normalization of a scale of test dancing parties are represented. The operations on analysis of allocation of test dancing parties, construction of test norms and check them representative. Подані принципи нормалізації показників оптимізаційних критеріїв, множина яких формується з використанням тест-опитування.
  • Thumbnail Image
    Item
    Аспекти прояву невизначеності в процесах розроблення систем підтримки прийняття рішень
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Верес, О. М.
    Описано класифікацію і підходи до побудови СППР, які враховують різноманітні аспекти проблеми невизначеності процесу розроблення СППР. Запропоновано та описано ознаки класифікації, удосконалено узагальнену класифікацію СППР. Про- аналізовано види архітектури, розглянуто архітектуру інформаційного ресурсу систем підтримки прийняття рішень, яка ґрунтується на принципах побудови сховища даних. Наведено аналітичний опис підходів до побудови концептуальної моделі, а також розглянуто підходи до проектування основних компонентів системи підтримки прийняття рішень. Запропоновано та описано трирівневу архітектуру концептуальної моделі СППР. Проаналізовано можливості багаторазового використання компонентів різних типів структур. Описано принципи побудови користувацької СППР з використанням багаторазових компонент. Побудована онтологія очищення даних для методологічної систематизації методів у реалізації функціональних елементів моделі СППР. Розглянуто особливості застосування “великих даних” як інформаційної технології побудови СППР. Запропоновано та описано складові елементи узагальненої формальної моделі “великих даних”. This article describes the classification and approaches to the construction of DSS that take into account various aspects of the uncertainty of the development of DSS. Features of the classification were proposed and described. Generalized classification of DSS was improved. The analysis of the types of architecture, architecture reviewed information resource decision support systems, based on the principles of building a data warehouse. The analytical description of the conceptual approaches to building models and considered approach to the design of the main components of decision support were given. A three-level architecture and describes a conceptual model of DSS. The analysis of possible reusable components for various types of structures was carried out. We describe the principles of building a custom DSS use of multiple components. Ontology data cleaning techniques for methodological systematization of functional elements in the implementation model of DSS were built. Features of the application of Big Data as information technology to build DSS were described. Components of generalized formal model of Big Data technologies were proposed and described.
  • Thumbnail Image
    Item
    Онтологія очищення даних
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Верес, О. М.
    Описано етапи процесу очищення даних у СППР. Запропоновано та описано концепти онтології очищення даних. Проведено аналіз методів і технологій очищення даних на кожному з етапів процесу з врахуванням його особливостей. Побудована онтологія очищення даних для методологічної систематизації методів у реалізації функціональних елементів моделі СППР. This article describes the steps to clear data in the DSS. The ontology concepts of clear data were proposed and described. The analysis of methods and data cleansing technology were carried out at every stage of the process, taking into account its features. Built The ontology of data cleaning techniques for methodological systematization of functional elements in the implementation model of DSS was built.