Проблеми економіки та управління

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/2126

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 10
  • Thumbnail Image
    Item
    Модель управління організаційною культурою підприємства
    (Видавництво Львівської політехніки, 2010-02-23) Музиченко-Козловська, О. В.; Музиченко-Козловський, А. В.; Національний університет “Львівська політехніка”
    Охарактеризовано таке визначення поняття “організаційна культура”, яке найточніше відображає її місце в системі стратегічного управління підприємством, визначено місце організаційної культури у системі управління підприємством, запропоновано модель управління організаційною культурою.
  • Thumbnail Image
    Item
    Управління знаннями як інструмент забезпечення інноваційного розвитку підприємства
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Смолінська, Н. В.; Грибик, І. І.
    Розглянуто поняття “інформація” та “знання”, сфери управління знаннями на підприємстві. Проаналізовано ознаки організаційної культури підприємства, що самонавчається, культурні чинники, які відповідно створюють бар’єри та підтримують ефективне управління знаннями. Розглянуто завдання, які ставляться перед менеджерами з управління знаннями. Виділено основні норми і цінності, які представляють організаційну культуру підприємства, що самонавчається. The article points out that the peculiarity of an enterprise conforming to the new economic conditions, is recognizing knowledge as a basic tool for creating competitive advantages, adoption and implementation of initiatives aimed at managing knowledge. The difference between the concepts of “knowledge” and “information” are specified. One of the features that distinguish knowledge from information is that knowledge depends on context and subjective conditions of its use; it is closely linked with the person while information may exist independently. Organizational form of a self-developing enterprise is the result of a continuous process of learning, using knowledge and intellect. Similarly, we can assume that the organizational culture of the self-developing enterprise will result in generating experience in its self-learning process. Therefore, the formation of the mentioned culture sample is essential for the enterprise’s development. The article points out the basic norms and values representing culture of a self-developing enterprise. The company that is self-developing should implement the following goals: to ensure the development of employees, increase the value of intellectual capital and its use, obtain competitive advantages as well as achieve the expected results and objectives by both the employees and the enterprise itself. The article considers basic concepts and methods of human capital management and establishes that their application is possible and peculiar to mature companies only. Maturity in this context is early positive experience in making decisions concerning quality management, outsourcing, knowledge management, management of relations with clients etc. It was established that the key components of a self-developing enterprise are: information, analysis, knowledge, communication serving to inflow and availability of knowledge; partnership as mutual learning and knowledge development, synergy, i.e. value added to the collective knowledge; knowledge culture, i.e. the system supporting continuous augmentation and improvement of enterprise’s intellectual capital.
  • Thumbnail Image
    Item
    Ціннісно-регулятивні аспекти організаційної культури підприємства
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Захарчин, Г. М.
    Висвітлено ціннісно-регулятивні аспекти організаційної культури, які підсилюють її роль у забезпеченні ефективної діяльності підприємства. Охарактеризовано структурну, гуманістичну, ідеологічну, символічну парадигми організаційної культури в контексті розвитку систем менеджменту підприємства. Акцентовано на основних напрямах впливу організаційної культури на діяльність підприємства, що проявляється через процеси, структуру, систему відносин. The article highlights the value-regulative aspects of organizational culture that enhance its role in ensuring the effective activity of the company. There are characterized structural, humanistic, ideological, symbolic paradigms of organizational culture in the context of company management systems. The main attention is focused on the main areas the impact of organizational culture on enterprise activity, which is manifested through the processes, structure, system of relationships. Organizational culture belongs to the complex phenomena study which faces a number of challenges that increase the growing interest in considering it as an internal source of innovation development, organizational changes and increased competitiveness. Current realities make their own corrections in management functions, which are realized not just in a particular organization but in a cultural environment as well; therefore, all management components are integrated to organizational culture category. Four types of value-regulatory paradigms of organizational culture were formed at the crossroads of all areas of its impact: structural, humanistic, ideological and symbolic. Using them allows us to consider a variety of scenarios of organizational behavior and development of company management systems. The structural paradigm of organizational culture reflects the technological activities of the company, so it is a value and regulatory mechanism aimed at streamlining processes, clarifying coordination functions between departments, planning of all enterprise processes, providing consistency and commitment in actions and decision-making. Humanistic paradigm is developed in the context of humanistic attitudes of society and fully consistent trends of socialization and humanization of work, so the main attention is directed to the human factor and methods of harmonizing personnel relations. The ideological paradigm is different, because it represents leadership role ideologies at the enterprise. Manager plays the role of a politician who is able to regulate the contradiction between the interests of different groups of personnel and individual employees, avoiding conflict situations. Symbolic paradigm is characterized by predominance trappings of organizational culture, artifacts that are easily perceived visually and by raising cultural tradition formed in accordance with the historical aspects of the enterprise. Thus, the impact of organizational culture on the overall performance of the company consists of a combination of the above aspects of value and regulatory paradigms and trends. Overall processes, structure, and behavior form the overall performance of the company, which confirms the effective influence of organizational culture on all parameters of its operation.
  • Thumbnail Image
    Item
    Аналіз впливу національного менталітету на формування організаційної культури
    (Видавництво Львівської політехніки, 2010) Юринець, О. В.; Федорів, М. М.
    Визначено проблеми, пов’язані з впровадженням організаційної культури на вітчизняних та іноземних підприємствах, здійснено дослідження впливу національного менталітету (організаційної культури) на її формування та виокремлено передумови стимулювання інноваційної активності в межах мультинаціонального колективу працівників. Проаналізовано національні відмінності українців та представників інших країн, звідки в Україну поступає значний обсяг інвестицій, а разом з ними й свої підходи до управління. In the article problems, related to introduction of organizational culture on ukrainian and foreign enterprises are determined, research of influence of national mentality is carried out on its (organizational culture) forming and pre-conditions to stimulate worker’s of different nationalitie innovative activity are determined. The analysis of national differences of Ukrainians and representatives of other countries, from where the investments enters to Ukraine, and also a management occupies an important place in the article.
  • Thumbnail Image
    Item
    Формування та зміна організаційної культури підприємства
    (Видавництво Львівської політехніки, 2011) Смолінська, Н. В.
    Проаналізовано суть організаційної культури, етапи формування організаційної культури та чинники, які впливають на її формування. Розглянуто результати злиття підприємств з різними організаційними культурами. Визначено канали трансляції організаційної культури як важливі елементи формування та зміни організаційної культури. Essence of organizational culture, stages of forming of organizational culture and factors, is analysed which influence on its forming. The results of amalgamation of businesses are considered with different organizational cultures. Certainly ductings of translation, as important elements of forming and change of organizational culture.
  • Thumbnail Image
    Item
    Роль організаційної культури в забезпеченні ефективної трудової адаптації персоналу підприємства
    (Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2009) Любомудрова, Н. П.; Смолінська, Н. В.; Грибик, І. І.
    Розглянуто типологію організаційних культур, види трудової адаптації персоналу і чинники, що на неї впливають. Досліджено роль організаційної культури на кожному етапі адаптації працівників підприємства, визначено чинники трудової адаптації та ціннісні орієнтації працівників, що формуються завдяки концепції організаційної культури.Typologies of organizational cultures, types of labour adaptation of employees and factors that influence the adaptation are covered. The role of organizational culture on each stage of employees adaptation is analyzed, determined are the factors of labour adaptation and value orientations of employees that are formed due to the conceptions of organizational culture.
  • Thumbnail Image
    Item
    Сутність рейтингування підприємств та його значення в ринкових умовах
    (Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2009) Логвиненко, Ю. Л.
    Розглянуто типологію організаційних культур, види трудової адаптації персоналу і чинники, що на неї впливають. Досліджено роль організаційної культури на кожному етапі адаптації працівників підприємства, визначено чинники трудової адаптації та ціннісні орієнтації працівників, що формуються завдяки концепції організаційної культури. Typologies of organizational cultures, types of labour adaptation of employees and factors that influence the adaptation are covered. The role of organizational culture on each stage of employees adaptation is analyzed, determined are the factors of labour adaptation and value orientations of employees that are formed due to the conceptions of organizational culture.
  • Thumbnail Image
    Item
    Технологічні аспекти формування організаційної культури на підприємстві
    (Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2009) Захарчин, Г. М.
    Висвітлено технологічні аспекти формування організаційної культури на підприємстві, що передбачають: обґрунтування необхідності використання технології для побудови бажаного профілю організаційної культури, характеристику специфічних ознак технології, класифікацію видів технологій, а також підбір інструментарію та методів, необхідних у технологічному процесі побудови організаційної культури. In this article are highlighted technological aspects of the organizational culture formation on the enterprise that include: substantiation of the necessity to use technologies in order to build the desired organizational culture profile, characteristics of the specific technology features, classification of technology types, tools and methods selection that are necessary in the technological process of building organizational culture.
  • Thumbnail Image
    Item
    Соціально-орієнтований менеджмент: об'єктивна необхідність і суть
    (Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2008) Захарчин, Г. М.
    Висвітлено необхідність формування соціально-орієнтованого менеджменту в умовах трансформації економіки України. Охарактеризовано основні чинники, що спонукають до переорієнтування системи менеджменту на соціальні аспекти. Розглянуто принципи соціальної відповідальності як важливого складника соціально- орієнтованого менеджменту і роль організаційної культури в становленні соціального менеджменту. The necessity of forming of the socially oriented management is reflected in the conditions of transformation of economy of Ukraine. Basic factors which induce to reconstruct orientation the management systems on social aspects are described. Principles of social responsibility are considered as an important component of the socially oriented management and role of organizational culture in becoming of social management.
  • Thumbnail Image
    Item
    Соціокультурні чинники управління інноваційним розвитком
    (Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2008) Михайленко, О. Ф.
    На основі узагальнення теорій управління інтелектуальним капіталом, а також історичного досвіду країн, які успішно реалізують інноваційну модель соціально-економічного розвитку, розкриті основні положення щодо створення соціокультурного середовища для активізації інноваційних процесів у різнорівневих соціально- економічних системах. The substantive provisions to socially-cultural environments for innovative processes activization in multilevel systems are opened on the basis of generalisation of management theories by the intellectual capital and also historical experience of the countries, which successfully realises innovative model of the social and economic development.