Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку
Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/2096
Browse
14 results
Search Results
Item Соціальна відповідальність бізнесу: поняття, типологія та чинники формування(Видавництво Львівської політехніки, 2021-02-25) Кузьмін, О. Є.; Станасюк, Н. С.; Уголькова, О. З.; Kuzmin, O. Ye.; Stanasyuk, N. S.; Ugolkova, O. Z.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityПроаналізовано підходи до визначення поняття “соціальна відповідальність”. Досліджено види соціальної відповідальності та її прояви. Зроблено висновок, що ініціативи корпоративної соціальної відповідальності ґрунтуються на чотирьох різних категоріях. Запропоновано розділити усі чинники, що впливають на формування та розвиток соціальної відповідальності компанії, на дві групи: чинники дії та чинники забезпечення. Охарактеризовано один із можливих варіантів процесу фінансово-економічного забезпечення соціальної відповідальності.Item Аналізування факторів впливу на толінгові операції підприємств(Видавництво Львівської політехніки, 2020-02-24) Адамів, М. Є.; Коць, І. І.; Adamiv, M. Ye.; Kots, I. I.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityОхарактеризовано інструментарій аналізування факторів впливу на толінгові операції підприємств. На підставі результатів анкетного опитування визначено ключові фактори впливу на толінгові операції підприємств та вибрано репрезентативні індикатори, які відображають їхній вплив. Розроблено та обґрунтувано кореляційнорегресійні залежності індикаторів інтерпретації найвагоміших внутрішніх факторів впливу та зовнішніх факторів впливу на результативний показник виконання толінгових операцій підприємства.Item Чинники формування сприятливого інноваційного середовища для розвитку промислового потенціалу України(Видавництво Львівської політехніки, 2017-03-28) Станасюк, Н. С.; Stanasyuk, N. S.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityПроаналізовано зміну позицій України у міжнародних рейтингах за основними інноваційними індикаторами та визначено фактори-стимулятори інноваційного розвитку промислового потенціалу. Запропоновано систему показників оцінювання факторів формування інноваційного середовища за такими індикаторами: розвиток наукового потенціалу; розвиток освітнього потенціалу; розвиток споживчого потенціалу; макроекономічна стабільність; розвиток бізнес-середовища; інвестиційна активність; розвиток ринку праці; розвиток інфраструктури; демографічна ситуація; екологічна стабільність. За допомогою економетричного моделювання визначений ступінь впливу факторів на інноваційний розвиток промислового потенціалу.Item Класифікація факторів, що впливають на конкурентоспроможність вищих навчальних закладів України(Видавництво Львівської політехніки, 2017-03-28) Теловата, М. Т.; Telovata, M. T.; Національна академія статистики, обліку та аудитуСтаттю присвячено класифікації факторів конкурентоспроможності вищих навчальних закладів України. Наведено перелік факторів конкурентоспроможності вищих навчальних закладів загалом, подано характеристику факторів, які впливають на діяльність професорсько-викладацького складу. Основну увагу приділено внутрішнім факторам конкурентоспроможності вищих навчальних закладів, серед яких виокремлено управлінські, кадрові, матеріально-технічного й інформаційного забезпечення, економічні та студентського складу.Item Ділова репутація підприємств як засіб забезпечення прибутковості на товарних ринках(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Михальчишин, Н. Л.Обґрунтовано сутність ділової репутації як результату поведінки підприємства на ринку, належність до категорій, які сприймає та оцінює зовнішнє оточення. Визначено, що можливість здійснення певної поведінки суб’єктом господарювання зумовлюється його внутрішньою спроможністю, внутрішнім середовищем. Автор встановив, що діловій репутації притаманні матеріальні та нематеріальні прояви, через вплив на які можна завдавати шкоди та принижувати ділову репутацію. Визначено, що захист, підтримання та розвиток ділової репутації є необхідними засобами для забезпечення прибутковості підприємства. This article is justifying an essence of business reputation (“goodwill”) as a result of behavior of the enterprise on the market and it is determined that business reputation is one of categories that is perceived and evaluated by the surrounding entities that are in contact with a enterprise. It was established that business reputation depends on factors both, internal and external environments in which the entity operates. The business reputation is determined mostly by the internal environment, which in turn determines capabilities and level of performance in regards of enterprise's duties, and as a derivative – formation of reputation under the influence of the environment that shapes collective opinions and social assessment. In order to establish factors of the internal environment that shapes business reputation, it is required to find out what affects it's surroundings, as surroundings' public assessment will determine the reputation. External environment of the enterprise is formed by its customers, business partners (suppliers), competitors on the market (both actual and potential) and public authorities. Business reputation will depend on the ability of the Enterprise: provide high quality products; comply with the optimum ratio “price-quality”; save time for the consumer; provide consumers warranty, after-sales service and so on. Business reputation in a market economy depends on its consumer's satisfaction, and whether it is ready to conduct business with this particular supplier (customer retention). Accordingly, factors that can determine reputation in terms of suppliers is not only an ethical business component, but also the professionalism of the enterprise in the legal plane. In relations with competitors following factors of the business reputation are formed: pricing policy with consideration of market trends; ability to influence the market size of the goods; respect for the integrity of competition and so on. Based on the results of studies of the internal environment may be determined that business reputation will be formed by the personnel's potential. Formation of the enterprise's reputation can be in line or can diverge in time with different stages of the life cycle of the enterprise. The paper found that business reputation may have tangible and intangible manifestations, the influence of which can cause damage to business reputation. It is also is determined that business reputation cannot be related to structural categories and cannot include components because it is moral and ethical category. It should be borne in mind that business reputation is influenced by numerous factors of internal and external environments. It is determined that in addition to the cost of improving and maintaining business reputation, enterprise should include the costs of its protection, which depend on the chosen protection method, and to ensure profitability of enterprise business reputation should be protected, maintained and improved.Item Розвиток інструментів управління персоналом в кадровій політиці підприємств(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Бала, О. І.; Тарнавський, М. І.; Бала, Р. Д.Проаналізовано чинники розвитку інструментів управління розвитком працівників. Виокремлено п’ять груп чинників та наведено взаємозв’язок чинників та учасників процесу розвитку. В основу запропонованого групування покладено загальні чинники, якості користувача коучингу та чинники впливу коуча на процес коучингової взаємодії. The article under consideration is an attempt at analyzing the tools of workers’ development management. Five groups of factors have been distinguished and their connection with the participants of the development process have been provided. Within the suggested grouping we have applied general factors, couching participant qualities and the factors of couch’s influence on the couching interrelation process. Under the conditions of economic crisis results overcoming an enterprise staff development is one of the most essential issues which managers of each national enterprise face. The development of an enterprise is a multidimensional issue and is concerned with different directions of enterprise activity where the production, technological, organizational, managerial, personnel, economic, financial, and social ones are the most essential is the most essential. Taking into account the versatility of methods and tools of staff management in their activity the issue of priority tools of factors search arises, which will make up a basis for the mechanism of the most significant development tool choice. There is no doubt that the workers are the most important factor of enterprise development that is why the authorities are supposed to supply their constant development. Under modern conditions of arousing competitiveness, unstable outer environment the workers’ development supply is an essential condition for general enterprise development. Recently, mangers of national enterprises become more interested in the application of different foreign tools of personnel development potential. One of these tools is a couching which ensures a constant development of a potential. To efficiently apply this tool it is advisable to investigate main factors which ensure the efficiency of their application and research the essence of the notion of couching development at an enterprise. Couching efficiency depends on individual personal and professional features of the couching process participants. It is worth noting that couching efficiency depends on both: a couch who conducts it and the user of it. That is why the factors of enterprise couching development will be grouped into three groups: couch’s influence factors, couching user’s influence factors and general (common) ones. The very application of all the factors together allows the couch forming a worker’s behavior in a way to ensure maximum work productivity, the analysis of one’s work results and the elimination of drawbacks. The factors influence research allows a couching user finding out limiting factors of a self-development. The development of couching on an enterprise and the process of its management is concerned with the enterprise in general and each worker as well. The development of an enterprise is practically useless without personal staff development. The process of couching development in the system of management is realized during a certain function of management fulfillment – the management of couching development and general functions application. Thereby, defining couching as a tool of potential development we have found out that to efficiently fulfill this function we need to correctly apply the factors of its development. To achieve this we have made a structure of the factors according to certain criteria and found five groups of factors. Correctly applying these factors a couch may create good conditions of couching participants’ development potential. Apart from this, the structuring of factors will allow to find out the directions according to which we should evaluate couching efficiency.Item Вплив механізму зростання цільової ефективності мотивації персоналу на якість праці(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Просянчук, В. Л.Розглянуто проблему управління персоналом як ключову ланку в сучасних умовах господарювання для забезпечення нормального та ефективного розвитку підприємства. Встановлено актуальність проблем дослідження умов створення динамічного й результативного механізму підвищення мотивації персоналу. На підставі аналізу мотивації персоналу, як функції управлінської діяльності, визначено стратегічні принципи і правила побудови ефективного мотиваційного механізму на підприємстві. Встановлено неможливість вдосконалення діючої системи управління персоналом підприємства, яка ґрунтується на врахуванні таких компонент, як рівень знань, досвід роботи, рівень середньо-справедливої зарплати, здоров’я людини та її психофізіологічний особливості, без використання механізму підвищення цільової ефективності мотивації праці. Метою досліджень є створення механізму зростання цільової ефективності мотивації персоналу з визначенням типів чинників та їх впливу на підвищення якості праці. Встановлено цільову ефективність мотивації персоналу як ступінь досягнення визначеного рівня якості праці. Підкреслено необхідність створення класифікації мотиваторних факторів, на основі яких може функціонувати дієвий механізм зростання цільової ефективності мотивації персоналу. Визначено, що головними складовими запропонованого механізму виступають грошові, негрошові та неперсоніфіковані фактори. Відмічено гарантований позитивний вплив таких грошових чинників, як премії та дивіденди, порівняно з встановленим рівнем заробітної плати. Встановлено залежність зростання цільової ефективності мотивації персоналу від обсягів застосування різних типів негрошових мотиваторів. Зазначено доцільність індивідуального підходу до кожного з працівників та диференційованості мотиваційних чинників для різних категорій і віку персоналу за обов’язкового врахування проведеного об’єктивного оцінювання їхнього трудового внеску. Сформульовано основні вимоги організаційного характеру до системи мотивації на підприємстві та визначено коло завдань, які необхідно вирішити для успішного функціонування запропонованого мотиваційного механізму. The article considers the problem of personnel management as a key element for provision of normal and effective development of an enterprise in the present day economic conditions. Timeliness of investigation of conditions of dynamic and impactful personnel motivation enhancement mechanism creation has been elucidated. On the basis of analysis of personnel motivation viewed as a function of management activities, strategic principles and procedures for effective corporate motivation mechanism creation have been determined. The paper stipulates the impossibility of improvement of an acting corporate personnel management system which is based on consideration of such components as proficiency level, work experience, average fair salary rate, a person’s health and psychophysiological peculiarities, without usage of work motivation mission effectiveness enhancement mechanism. The aim of the research is to create a mechanism of personnel motivation mission effectiveness enhancement with determination of factors type, as well as of their influence on work quality improvement. Personnel motivation mission effectiveness has been established as a stage of work quality definite level reaching. Underlined is the necessity of creating a classification of motivational factors, on the ground of which a viable personnel motivation mission effectiveness enhancement mechanism can operate. Monetary, non-monetary and nonpersonalized factors have been ascertained to act as main components of the mechanism proposed. Guaranteed positive impact of such monetary factors as award pays and dividends, compared with set salary rates, has been noted. Dependence of personnel motivation mission effectiveness enhancement on volumes of various types of non-monetary motivators involving has been observed. The article recognizes feasibility of an individual approach to each employee, as well as of motivation factors differentiation for various categories and age ranges of personnel, with compulsory regard to their work contribution objective evaluation having been performed. Basic requirements of organizational character imposed on in-plant motivation system have been formulated; scope of issues to be solved for effective operation of a proposed motivation mechanism has been specified.Item Чинники впливу на диверсифікацію діяльності підприємств(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Кузьмін, О. Є.Розглянуто характерні ознаки диверсифікації діяльності підприємств. Наведено різноманітні думки щодо чинників, які впливають на вказане економічне поняття. Виокремлено узагальнені чинники зовнішнього та внутрішнього середовища, що значно впливають на диверсифікацію діяльності підприємств. The characteristics of diversification activity of enterprises are considered. The various opinions regarding the factors that influence on specific economic concept are elucidated. The generalized factors of external and internal environment that impact on the diversification activity of enterprises are singled out.Item Особливості оподаткування суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Кузьмін, О. Є.; Передало, Х. С.; Дрималовська, Х. В.Розглянуто характерні ознаки диверсифікації діяльності підприємств. Наведено різноманітні думки щодо чинників, які впливають на вказане економічне поняття. Виокремлено узагальнені чинники зовнішнього та внутрішнього середовища, що значно впливають на диверсифікацію діяльності підприємств. The characteristics of diversification activity of enterprises are considered. The various opinions regarding the factors that influence on specific economic concept are elucidated. The generalized factors of external and internal environment that impact on the diversification activity of enterprises are singled out.Item Чинники формування та розвитку інжинірингової діяльності машинобудівних підприємств(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Городиська, Н. А.На підставі проведених досліджень виокремлено і систематизовано чинники формування і розвитку інжинірингової діяльності машинобудівних підприємств. Обґрунтовано доцільність поділу таких чинників на внутрішні та зовнішні. Надано змістову характеристику кожному із виокремлених чинників з метою конкретизації розуміння їхньої сутності та відображення специфіки впливу. In the article on the basis of the conducted researches the factors of forming and development of engineering activity of machine-building enterprises are selected and systematized. Grounded expedience of division of such factors on internal and external. Semantic description is given to each of the selected factors with the purpose of specification of understanding of their essence and reflection of specific of influence.