Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 7 of 7
  • Thumbnail Image
    Item
    Ціннісно-регулятивні аспекти організаційної культури підприємства
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Захарчин, Г. М.
    Висвітлено ціннісно-регулятивні аспекти організаційної культури, які підсилюють її роль у забезпеченні ефективної діяльності підприємства. Охарактеризовано структурну, гуманістичну, ідеологічну, символічну парадигми організаційної культури в контексті розвитку систем менеджменту підприємства. Акцентовано на основних напрямах впливу організаційної культури на діяльність підприємства, що проявляється через процеси, структуру, систему відносин. The article highlights the value-regulative aspects of organizational culture that enhance its role in ensuring the effective activity of the company. There are characterized structural, humanistic, ideological, symbolic paradigms of organizational culture in the context of company management systems. The main attention is focused on the main areas the impact of organizational culture on enterprise activity, which is manifested through the processes, structure, system of relationships. Organizational culture belongs to the complex phenomena study which faces a number of challenges that increase the growing interest in considering it as an internal source of innovation development, organizational changes and increased competitiveness. Current realities make their own corrections in management functions, which are realized not just in a particular organization but in a cultural environment as well; therefore, all management components are integrated to organizational culture category. Four types of value-regulatory paradigms of organizational culture were formed at the crossroads of all areas of its impact: structural, humanistic, ideological and symbolic. Using them allows us to consider a variety of scenarios of organizational behavior and development of company management systems. The structural paradigm of organizational culture reflects the technological activities of the company, so it is a value and regulatory mechanism aimed at streamlining processes, clarifying coordination functions between departments, planning of all enterprise processes, providing consistency and commitment in actions and decision-making. Humanistic paradigm is developed in the context of humanistic attitudes of society and fully consistent trends of socialization and humanization of work, so the main attention is directed to the human factor and methods of harmonizing personnel relations. The ideological paradigm is different, because it represents leadership role ideologies at the enterprise. Manager plays the role of a politician who is able to regulate the contradiction between the interests of different groups of personnel and individual employees, avoiding conflict situations. Symbolic paradigm is characterized by predominance trappings of organizational culture, artifacts that are easily perceived visually and by raising cultural tradition formed in accordance with the historical aspects of the enterprise. Thus, the impact of organizational culture on the overall performance of the company consists of a combination of the above aspects of value and regulatory paradigms and trends. Overall processes, structure, and behavior form the overall performance of the company, which confirms the effective influence of organizational culture on all parameters of its operation.
  • Thumbnail Image
    Item
    Розвиток соціального партнерства та організаційної культури між суб’єктами зовнішньоекономічної діяльності
    (Видавництво Львівської політехніки, 2013) Захарчин, Г. М.
    Висвітлено основні аспекти розвитку соціального партнерства та організаційної культури між суб’єктами зовнішньоекономічної діяльності. Запропоновано напрями активізації практики соціального партнерства. Виділено сфери бізнесу та процедурні схеми, в яких простежується специфіка типів культур. Наголошено на необхідності формування інтеркультурної комунікативної компетенції. The basic aspects of social partnership and organizational culture between the subjects of foreign economic activity. Directions active practice of social partnership. Highlight areas of business and procedural schemes, which traced the specific types of crops. The necessity of forming intercultural communicative competence.
  • Thumbnail Image
    Item
    Системний підхід до конкурентоспроможності
    (Видавництво Львівської політехніки, 2011) Захарчин, Г. М.; Юринець, О. В.
    Обґрунтовано необхідність використання системного підходу до формування концепції конкурентоспроможності та розкрито його зміст. Охарактеризовано фактори впливу на конкурентоспроможність на кожному ієрархічному рівні суб’єктів конкурентних відносин, розглянуто джерела формування конкурентних переваг і виділено фактор організаційної культури як домінуючий в структурі конкурентних переваг, описано трансформацію індивідуальних ознак конкурентоспроможності особистості в колективної. Grounded necessity of the use of approach of the systems to forming of conception of competitiveness and his maintenance is exposed. The factors of influence are described on a competitiveness at every hierarchical level of subjects of competition relations, the sources of forming of competitive edges are considered and selected factor of organizational culture as dominant in the structure of competitive edges, transformation of individual signs of competitiveness of personality is described at collective.
  • Thumbnail Image
    Item
    Маркетингова субкультура як складова організаційної культури підприємства
    (Видавництво Львівської політехніки, 2010) Захарчин, Г. М.
    The necessity of forming of marketing subculture is reasonable as a component organizational culture of enterprises; signs, functions and principles of marketing subculture, are distinguished; her role is reflected in stimulation of necessities of humanism character and distribution of practice of the socialethics marketing; directions of development of marketing subculture are described, the basic valuable-regular elements of marketing subculture are marked. Обґрунтовано необхідність формування маркетингової субкультури як складової організаційної культури підприємств; виділено ознаки, функції та принципи маркетингової субкультури; висвітлено її роль у стимулюванні потреб гуманістичного характеру та поширенні практики соціально-етичного маркетингу; охарактеризовано напрями розвитку маркетингової субкультури, зазначено основні ціннісно-регулятивні елементи маркетингової субкультури.
  • Thumbnail Image
    Item
    Моделювання стратегії формування і розвитку організаційної культури
    (Видавництво Львівської політехніки, 2010) Фещур, Р. В.; Захарчин, Г. М.
    Описано сукупність економіко-математичних методів моделювання стратегії формування і розвитку організаційної культури. Обгрунтовано переваги та практичне застосування методу поєднувального аналізу для визначення пріоритетних напрямів розвитку ознак організаційної культури. Охарактеризовані параметри регресійної моделі вибору оптимальної стратегії формування і розвитку організаційної культури. The aggregate of економіко mathematical methods of design of strategy of forming and development of organizational culture is described. Grounded advantages and practical application of method of сombined analysis for determination of priority directions of development of signs of organizational culture. The parameters of regressive model of choice of optimum strategy of forming and development of organizational culture are described.
  • Thumbnail Image
    Item
    Технологічні аспекти формування організаційної культури на підприємстві
    (Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2009) Захарчин, Г. М.
    Висвітлено технологічні аспекти формування організаційної культури на підприємстві, що передбачають: обґрунтування необхідності використання технології для побудови бажаного профілю організаційної культури, характеристику специфічних ознак технології, класифікацію видів технологій, а також підбір інструментарію та методів, необхідних у технологічному процесі побудови організаційної культури. In this article are highlighted technological aspects of the organizational culture formation on the enterprise that include: substantiation of the necessity to use technologies in order to build the desired organizational culture profile, characteristics of the specific technology features, classification of technology types, tools and methods selection that are necessary in the technological process of building organizational culture.
  • Thumbnail Image
    Item
    Соціально-орієнтований менеджмент: об'єктивна необхідність і суть
    (Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2008) Захарчин, Г. М.
    Висвітлено необхідність формування соціально-орієнтованого менеджменту в умовах трансформації економіки України. Охарактеризовано основні чинники, що спонукають до переорієнтування системи менеджменту на соціальні аспекти. Розглянуто принципи соціальної відповідальності як важливого складника соціально- орієнтованого менеджменту і роль організаційної культури в становленні соціального менеджменту. The necessity of forming of the socially oriented management is reflected in the conditions of transformation of economy of Ukraine. Basic factors which induce to reconstruct orientation the management systems on social aspects are described. Principles of social responsibility are considered as an important component of the socially oriented management and role of organizational culture in becoming of social management.