Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 12
  • Thumbnail Image
    Item
    Control synthesis by full state vector in systems with fractional-order derivatives using Caputo–Fabrizio operator
    (Видавництво Львівської політехніки, 2021-03-01) Лозинський, А. О.; Лозинський, О. Ю.; Каша, Л. В.; Lozynskyy, A. O.; Lozynskyy, O. Yu.; Kasha, L. V.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    У роботі розглянуто синтез системи керування за повним вектором стану у випадку використання в описі системи похідних дробового порядку. Для проведення досліджень в синтезованій системі з дробовими похідними у представленні Капуто–Фабріціо сформовано фундаментальну матрицю системи, що дозволяє аналізувати також і вплив початкових умов на процеси в системі. Зокрема, продемонстровано знаходження фундаментальної матриці системи у випадку кратних коренів характеристичного полінома, які отримуються при налаштуванні синтезованої системи на біноміальну форму. Проаналізовано вплив показника дробової похідної та розміщення коренів характеристичного полінома, налаштованого на біноміальну форму, на роботу системи.
  • Thumbnail Image
    Item
    Elements of thermal calculus of components in electromechanical brushless converter with open-pole stator and external rotor with permanent magnets
    (Видавництво Львівської політехніки) Біляковський, І. Є.; Ткачук, В. І.; Каша, Л. В.; Хай, М. В.; Biliakovskyy, I.; Tkachuk, V.; Kasha, L.; Khai, M.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    ентильний двигун з явнополюсним статором і постійними магнітами на роторі характеризується достатньою простотою конструкції та технологією виготовлення і є порівняно економічнішим за асинхронні електричні машини. Водночас він забезпечує значно якісніші споживчі характеристики. За широкого використання традиційних конструктивних схем із внутрішнім ротором для безредукторного приводу низки механізмів часто виникає необхідність застосування конструкції із зовнішнім ротором. Така конструкція проста, надійна, технологічна, економічна. Методики синтезу, оптимізації та дослідження вентильних двигунів із зовнішнім ротором і постійними магнітами потребують простого і надійного методу розрахунку теплового стану основних вузлів, оскільки від цього залежать енергетичні показники та надійність такої машини. У статті розглянуто особливості оцінювання теплового стану основних компонентів електромеханічного перетворювача вентильного двигуна з явнополюсним статором і зовнішнім ротором із постійними магнітами. Особливу увагу зосереджено на важливості такої оцінки для електромеханічних перетворювачів вентильних двигунів з постійними магнітами на роторі, максимально допустима робоча температура для яких обмежена невисокими значеннями. Такі магнітні матеріали, як відомо, за високих енергетичних показників істотно дешевші, однак втрачають, часто незворотно, магнітні властивості у разі перевищення температури допустимого нагрівання. З іншого боку, для цілої низки застосувань такого електромеханічного перетворювача, наприклад, мотор-колесо, поверхня охолодження ротора з постійними магнітами обмежена, що дає підстави зважати на необхідність оцінювання теплового стану основних компонентів електромеханічного перетворювача вентильного двигуна, особливо зовнішнього ротора з постійними магнітами, на всіх етапах його проєктного синтезу, оптимізації геометричних розмірів та дослідження. Запропоновані елементи методики теплового розрахунку вентильних двигунів оберненої конструкції з постійними магнітами на роторі дають змогу із достатньою для інженерної практики точністю виконувати відповідні розрахунки цих двигунів, зокрема, для прямих приводів механізмів. Наведені в матеріалах статті елементи методики слугують базою для розрахунку теплового стану основних компонентів електромеханічного перетворювача із явнополюсним статором та зовнішнім ротором із постійними магнітами на етапах його проєктного синтезу, оптимізації та дослідження.
  • Thumbnail Image
    Item
    Вентильний реактивний двигун із буфером енергії у системах із автономним живленням обмеженої потужності
    (Видавництво Львівської політехніки, 2019-02-28) Ткачук, В. І.; Біляковський, І. Є.; Каша, Л. В.; Tkachuk, V. I.; Bilyakovskyy, I. Ye.; Kasha, L. V.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Обґрунтовано доцільність використання ємнісного нагромаджувача в колі електронного комутатора для покращення техніко-економічних показників вентильних реактивних двигунів. Такий електромеханічний перетворювач максимально простий конструктивно, дешевий у виготовленні та має хороші технологічні характеристики порівняно із найпростішими електричними машинами – асинхронними, а привід на базі вентильного двигуна з пасивним ротором за регулювальними властивостями не поступається приводам з колекторними двигунами постiйного струму, які набули необмеженого поширення. Запропоновано нові електричні схемні рішення, орієнтовані на живлення від джерел низької напруги й обмеженої потужності з використанням буферів енергії, які здійснюють захист силових ключів комутатора від перенапруги під час вимкнення секції та виконують функцію акумулювання запасеної в магнітному полі енергії, яку потім використано для форсування струму секції. Організовувати керування у таких схемах електронного комутатора можна логічним перемноженням певних сигналів давача положення ротора для формування сигналів керування. Наведену в матеріалах математичну модель, використану для дослідження, реалізовано для миттєвих значень вентильного реактивного двигуна з ємнісними буферами енергії, вона слугує основою для розрахунку його характеристик. Для того щоб вирішити проблему відшукання моментів комутації у задачах такого типу, використано метод інвертування нелінійної системи диференціальних рівнянь. Метод. полягає у виборі незалежною змінною кута комутації за перемикання якогось із силових ключів електронного комутатора. Дослідження механічних та робочих характеристик вентильного двигуна із пасивним ротором та буфером енергії здійснено в середовищі комп’ютерної програми дослідження вентильних реактивних двигунів із буферами енергії. Наведено приклади розрахунку динамічних та статичних характеристик двигунів. Результати комп’ютерного симулювання електромеханічних процесів підтверджені експериментальними дослідженнями та свідчать про адекватність наведеної у матеріалах математичної моделі та доцільність відповідного використання такого типу двигуна.
  • Thumbnail Image
    Item
    Робастна стійкість дробових електромеханічних систем
    (Видавництво Львівської політехніки, 2018-02-26) Марущак, Я. Ю.; Копчак, Б. Л.; Каша, Л. В.; Національний університет «Львівська політехніка»
    Розроблено інженерну методику визначення робастної стійкості для електро- механічних систем (ЕМС), які описано моделями дробового порядку. Проаналізовано динамічні ЕМС, які описано передавальними функціями з дробовим характеристичним поліномом з трьома членами. Проаналізовано стійкість таких систем з використанням комплексної площини Рімана. Встановлено взаємозв’язок між секторами, в яких можуть перебувати полюси дробової ЕМС, та станом таких систем з погляду стійкості та можливості їх фізичної реалізації. Тим самим встановлено, що робастну стійкість до параметричних збурень можна оцінити кутом сектора на площині Рімана fwі , тобто він може слугувати інформативним параметром робастності дробових ЕМС.
  • Thumbnail Image
    Item
    Електромагнітний момент вентильного реактивного двигуна з буферами енергії
    (Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2003) Зубі, Омар Аль; Каша, Л. В.; Ткачук, В. І.
    На основі методу аналізу магнітної енергії і коенергії отримано загальний вираз для обчислення створюваного електромеханічним перетворювачем з пасивним вторинним елементом електромагнітного моменту, на базі якого розроблено методику розрахунку середнього значення електромагнітного моменту вентильного реактивного двигуна постійного струму з буферами енергії. In paper on the basis of a method of the analysis of magnetic energy and coenergy the general expression for calculation electromagnetic torque production in electromechanical energy conversion with a passive secondary element on the basis of which it is developed a design procedure of average value of electromagnetic torque switched reluctance motor with buffers of energy is received.
  • Thumbnail Image
    Item
    Комп’ютерне симулювання електромеханічних процесів у керованому електроприводі з вентильним реактивним двигуном
    (Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2003) Ткачук, В. І.; Каша, Л. В.
    Описано математичне моделювання електромеханічних процесів у вентильних реактивних двигунах з буферами енергії та широтно-імпульсним регулятором. Наведені результати комп’ютерного симулювання керованого електропривода на базі ВРД з буферами енергії. The mathematical modelling of electromechanical processes in switched reluctance motors with capasitor storages and pulse-width modulator is described in paper. The results of computer-added investigation of controlled electric drive on the basis of SRM with buffers of energy are given in this material .
  • Thumbnail Image
    Item
    Дослідження пульсації електромагнітного моменту вентильного реактивного двигуна з буферами енергії
    (Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2002) Ткачук, В. І.; Каша, Л. В.; Гайдук, В. Г.
    Описано вплив кута вмикання, кількості секцій та інших параметрів на величину пульсації електромагнітного моменту вентильних реактивних двигунів з буферами енергії. Наведено результати та графіки досліджень вентильних реактивних двигунів з послідовними буферами енергії. The influence of an switch on angle, amount of sections and other parameters on magnitude of pulsings of an electromagnetic moment of switched reluctance motor with buffers of energy are described. The researches results of switched reluctance motor with buffers of energy are given.
  • Thumbnail Image
    Item
    Автоматизована система дослідження електроприводів на базі вентильних реактивних двигунів
    (Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2003) Каша, Л. В.
    Описано автоматизовану систему дослідження електроприводів на базі вентильних реактивних двигунів. The automated research system of electric drives on the basis of switched reluctance motors are given in this paper.
  • Thumbnail Image
    Item
    Автоматизована система проектування вентильних реактивних двигунів
    (Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2003) Ткачук, В. І.; Гайдук, В. Г.; Каша, Л. В.
    Описано автоматизовану систему проектування вентильних реактивних двигунів. The automated design system for switched reluctance motor with capacity storage are given in this paper.
  • Thumbnail Image
    Item
    Явнополюсний вентильний генератор з U-подібним статором
    (Видавництво Львівської політехніки, 2013) Ткачук, В. І.; Біляковський, І. Є.; Каша, Л. В.; Шаповалов, І. Г.
    Запропоновано методику проектування генератора з постійними магнітами на роторі та U-подібними елементами магнітопроводу на статорі. Обґрунтовано рекомендації щодо проектування з урахуванням особливостей конструкції та на підставі теорії електромагнітного перетворення енергії, які покладені в основу проектного розрахунку основних геометричних розмірів такого генератора. Наведено зовнішні характеристики для різних швидкостей обертання генератора з постійними магнітами, спроектованого з використанням запропонованої методики. The design method of brush-less generator with permanent magnets on the rotor and Usimilar elements on the stator is given. Recommendations are grounded in relation to designing taking into account the features of construction and on the basis of theory of electromagnetic transformation of energy. These recommendations are taken as a basis of project calculation of basic geometrical sizes of such generator. A generator with permanent magnets, created with the use of the offered method is described. External characteristics for different speeds of rotation are given. The results of the conducted researches of the created generator testify the sufficient level of adequacy.