Концепція маркетингу територій в розвитку зеленого туризму

Date

2018-02-26

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Видавництво Львівської політехніки

Abstract

Обґрунтовано доцільність дослідження розвитку туризму на основі концепції маркетингу територій. Досліджено зелений туризм як перспективний напрям розвитку, зокрема на прикладі біосферного транскордонного резервату “Розточчя”. Описано переваги розвитку зеленого туризму для території та її мешканців. Обґрунтовано доцільність розвитку зеленого туризму з точки зору основних законодавчих актів України та Польщі. Запропоновано низку маркетингових заходів для активізації туризму та залучення інвестицій в туристичну галузь України на рівні регіонів та держави в цілому.
The article substantiates the expediency of tourism development studies based on the concept of marketing places with a direct connection to the territory, which manifests itself in stimulating the revival of the local economy and the creation of additional permanent and seasonal workplaces, as well as attracting visitors. The article describes the main components of places’ marketing concept in tourism activities such as: image marketing, marketing attractiveness, marketing of the population (personnel) and marketing of infrastructure. Green rural tourism is explored as a promising direction of development, in particular on the example of the Biosphere Transboundary Reserve “Roztochya” located on the Ukrainian side in Yavoriv and Zhovkva regions of Lviv, and from Poland – in the territory of Podkarpackie and Lublin Voivodeships. The advantages of green tourism development for the territory and its inhabitants on the basis of the biosphere reserve “Roztochchia” are described. Advisably described the development expediency of green tourism from the Ukrainian main legislative acts point of view, in particular: “The State Strategy for Regional Development for the Period till 2020”, “Strategies of Sustainable Development “Ukraine 2020””, “Development Strategies of the Lviv Region for the Period till 2020”, “Tourism and Resorts Development Programs in Lviv Region for 2018-2020”. Other perspective tourism types for Ukraine are considered, including ecotourism, sentimental tourism, cultural-cognitive tourism, city tourism. A number of marketing measures were proposed to increase tourism and attract investment in the tourism industry of Ukraine at the level of regions and the state as a whole.

Description

Keywords

маркетинг територій, туризм, сільський зелений туризм, туристична діяльність, розвиток території, places’ marketing, tourism, rural green tourism, tourism activity, development of territory, ecotourism, sentimental tourism, cultural-cognitive tourism, city tourism

Citation

Фігун Н. В. Концепція маркетингу територій в розвитку зеленого туризму / Н. В. Фігун, О. І. Пастернак // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Логістика. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2018. — № 892. — С. 222–227.

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By