Принципи дизайну інтер’єрів закладів соціального захисту дітей
Loading...
Date
2021
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Національний університет "Львівська політехніка"
Abstract
Дисертаційне дослідження присвячене проблемі формування комплексного
підходу в дизайні інтер’єрів закладів соціального захисту дітей. Виокремлено
актуальні форми даних закладів, що відповідають політичній стратегії України
сьогодення, а саме: дитячі будинки сімейного типу, дитячі селища та дитячі
містечка, будинки дитини, що будуть реструктуровані у центри паліативної
допомоги та реабілітаційні центри. На основі аналізу вітчизняного та закордонного
досвіду визначені пріоритетні концепції в дизайні інтер’єру даних закладів. Запропоновано використання концепції єдності природи та людини, як провідної у
інтер’єрах та екстер’єрах даних закладів. Розкрито концепції предметнорозвиваючого середовища через принципи та прийоми раннього розвитку та творчого стимулювання дітей. З’ясовано, що відповідність предметного
наповнення різновіковим потребам дітей, принцип гармонійного включення
спеціально-обладнаних зон та принцип самообслуговування дитини є важливою
складовою оптимізації дитячих просторів на прикладі таких закладів. Визначено
концепції художньо-композиційного та декоративного оздоблення, а також синтезу
творів образотворчого та декоративного мистецтва із загальним концептуальним
вирішенням дизайну. Сформульовано сучасні принципи дизайну інтер’єрів для
вищезазначених закладів, що сприяють особистісному розвитку вихованців
(принцип автентичності, ігровий принцип, принцип профорієнтації). Результати
роботи окреслюють подальший напрямок організації дизайну інтер’єру у сфері
соціальної допомоги дітям. Диссертационное исследование посвящено проблеме формирования
комплексного подхода в дизайне интерьеров заведений социальной защиты детей.
Выделены актуальные формы данных заведений, отвечающих политической
стратегии Украины сегодня, а именно: детские дома семейного типа, детские
деревни и детские городки, дома ребенка, будут реструктурированы в центры
паллиативной помощи и реабилитационные центры. На основе анализа
отечественного и зарубежного опыта определены приоритетные концепции в
дизайне интерьера даных заведений. Предложено использование концепции
единства природы и человека, как ведущей в интерьерах и экстерьерах данных
заведений. Раскрыто концепции предметно-развивающей среды через принципы и
приемы раннего развития и творческого стимулирования детей. Выяснено, что
соответствие предметного наполнения разновозрастным потребностям детей,
принцип гармоничной интеграции специально-оборудованных зон и принцип
самообслуживания ребенка является важной составляющей оптимизации детских
пространств на примере таких заведений. Определены концепции художественнокомпозиционного и декоративного наполнения, а также синтеза произведений изобразительного и декоративного искусства с общим концептуальным решением
дизайна. Сформулированы современные принципы дизайна интерьеров для
вышеупомянутых заведений, которые способствуют личностному развитию
воспитанников (принцип аутентичности, игровой принцип, принцип
профориентации). Результаты работы определяют дальнейшее направление
организации дизайна интерьера в сфере социальной защиты детей. The dissertation research is focused on the problem of the integrated approach formation in the interior design of institutions for the children social protection. The
current forms of such institutions, which are focused on family education and meet the
political strategy of Ukraine today, was identified. In accordance with the legislative
framework of our country, such forms are: family-type orphanages, children's villages
and children's townships, orphanages, which in the nearest future will be restructured into
palliative care centers and rehabilitation centers. With the help of field studies and
materials from official sources, a number of shortcomings, that negatively affects the
psychological state of the child, was determined. Based on the analysis of domestic and foreign experience, the priority concepts in
the interior design of these establishments, was specified. The interior design features on
the examples of leading countries in the field of social protection of children, namely:
Germany, Austria, France, USA and England, was analyzed. Methods of integrating
traditional culture into the interior design of institutions for children social protection in
India, Sri Lanka, Jordan, Africa and Japan was outlined. Usage of the unity of nature and
man concept, as the leading one in the design of interiors and exteriors of these
institutions, was recommended. This concept is implemented by the following principles:
the harmonious color scheme principle, the principle of using environmentally friendly
materials, the complementarity principle of the interior and exterior, the saving resource
costs principle, the principle of synthesis of decorative and applied arts and plant
elements, the principle of actualization garden plots. The concept of a subject-developing environment is revealed through the principles
and techniques of early development and creative stimulation of children. It was found
that the correspondence of subject content to the needs of children of different ages, the
principle of harmonious integration of specially equipped zones and the child self-service
principle is an important component of optimizing children's spaces. In turn, the concept
of children creative stimulation is implemented through the following interior design
principles: space flexibility, zoning of the common space with mobile equipment, the
transformation principle, natural lighting variability, the space organization for playing
with the water resource, the principle of dynamism, enclosing surfaces usage in the
interior and exterior. The concepts of artistic-compositional and decorative content, as well as the
synthesis of works of fine and decorative art with a general conceptual design solution,
was determined. For the concept of artistic compositional design, the use of the following
principles is recommended: balance, scale and proportion, repetition, contrast, unity,
harmony, dominance. For the principle of fine and decorative art works synthesis with a
general design concept, the following techniques: local integration, substantiation of a
compositionally successful place for the exhibition of works of art, works of art placement, taking into account the premises functionality was formulated. The modern
interior design principles for the aforementioned institutions have been formed, which
contribute to the personal development of pupils: the principles of authenticity, the game
principle, the principle of vocational guidance. The principles of the Ukrainian interior design authenticity are revealed through: the principle of Ukrainian culture archetypes, the natural materials principle, the principle
of handicraft and ancient craft techniques, the ornamental ethnic motives principle, the
principle of natural simplicity and asceticism, the tactile perception principle, the
principle of continuity in the subject matter. The playing principle was defined through
the following interior design methods: fabulous, allegorical, metaphorical, symbolic,
ironic. The career guidance principle has been determined through the interior design
techniques for decoration and content: ornamental and graphic compositions, decorative
panels, dummies as design objects, furniture and partitions, children's toys and dishes.
The author's recommendations on interior design for different types of institutions
for children social protection, which correspond to the National Strategy for Reforming
the System of Institutional Care and Upbringing of Children in Ukraine for 2017-2026,
was presented. Also, author's conceptual design projects have been developed for two
state, one non-state institutions for the children social protection and a kindergarten in
Kiev and the Kiev region. A total of four projects were implemented. The factual and
analytical materials, presented in the dissertation, can be useful in the interior design or
during the restoration of specialized institutions for children who require social
rehabilitation in Ukraine.
Description
Keywords
дизайн, інтер’єр, принципи, прийоми, діти, заклади соціального захисту, дизайн, интерьер, принципы, приемы, дети, учреждения социальной защиты, design, interior, principles, techniques, children, institutions of social protection
Citation
Коваль-Цепова А. В. Принципи дизайну інтер’єрів закладів соціального захисту дітей : дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства : 17.00.07 – дизайн / Анна Володимирівна Коваль-Цепова ; Міністерство освіти і науки України, Національний авіаційний університет, Національний університет «Львівська політехніка». – Львів, 2021. – 350 с. – Бібліографія: с. 196–216 (225 назв).