Complex assessment of road transport hazards
Date
2022-03-01
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Видавництво Львівської політехніки
Lviv Politechnic Publishing House
Lviv Politechnic Publishing House
Abstract
У роботі запропоновано проводити оцінювання небезпек автомобільного
транспорту за допомогою мінімізації негативного впливу за трьома основними компонентами:
впливу зміни викидів токсичних компонентів забруднюючих речовин з відпрацьованими
газами двигунів автомобілів, зміни шумового забруднення довкілля та зміни кількості
дорожньо-транспортних пригод. Обґрунтовано методику визначення еквівалентних збитків,
які буде завдано у результаті викиду умовної тонни токсичних компонентів забруднюючих
речовин з відпрацьованими газами двигунів автомобілів та впливу шумового забруднення
довкілля на три групи споживачів – водіїв та пасажирів, пішоходів та мешканців прилеглих
територій. Особливу увагу присвячено визначенню еквіваленту збитків через дорожньо
транспортні пригоди із потерпілими чи загиблими.
Для прикладу проведено дослідження визначення зміни екологічних небезпек автомобільного
транспорту для частини вулиці Любінської у місті Львів залежно від основного показника
транспортного потоку – швидкості руху транспорту. Встановлено, що для за швидкості
транспортного потоку 25 км/год мінімальна екологічна шкода становитиме 1093 тис. грн на рік,
а мінімум сумарних небезпек автомобільного транспорту з урахуванням можливості виникнення
ДТП за швидкості 12 км/год становитиме 1239 тис. грн на рік.
За допомогою отриманої моделі можна провести визначення суми небезпек від автомобільного
транспорту, які дозволяють враховувати екологічну, соціальну і економічну
складові при дослідженні рівнів створюваного негативного впливу транспорту на довкілля
та забезпечити мінімальні показники аварійності на досліджуваній ділянці вулично-дорожньої мережі міст.
Особливо корисним буде проведення попередніх теоретичних досліджень
для пошуку раціональних рішень при застосуванні схем удосконалення організації дорожнього руху.
In this paper, it is proposed to carry out the assessment of road transport hazards using the minimization of the negative impact by three main components: impact of changes in emissions of toxic elements of pollutants from the exhaust gases of car engines, change of noise pollution of the environment and change of the number of accidents. The method of determination of equivalent losses which will be as a result of the release of a conventional ton of toxic components of pollutants from the exhaust gases of car engines and the impact of noise pollution of the environment on three groups of components – drivers and passengers, pedestrians and residents of adjacent territories is justified. Special attention is paid to determining equivalent losses due to traffic accidents with injured or dead. For example, a study to determine the change in environmental hazards of road transport for the section of Lubinska Str. in Lviv, depending on the main indicator of traffic flow – the speed of traffic was carried out. It is established that for the speed of 25 km/h the minimum environmental damage will be 1093 thousand UAH per year, and the minimum total hazards of road transport, taking into account the possibility of an accident at 12 km/h will be 1239 thousand UAH per year. With the help of the obtained model, it is possible to determine the amount of hazards from road transport, which allows taking into account environmental, social and economic components when studying the levels of the negative impact of transport on the environment and ensuring minimum accident rates on the studied section of the road network. Conducting preliminary theoretical research to find rational solutions when applying schemes to improve traffic organization will be especially useful.
In this paper, it is proposed to carry out the assessment of road transport hazards using the minimization of the negative impact by three main components: impact of changes in emissions of toxic elements of pollutants from the exhaust gases of car engines, change of noise pollution of the environment and change of the number of accidents. The method of determination of equivalent losses which will be as a result of the release of a conventional ton of toxic components of pollutants from the exhaust gases of car engines and the impact of noise pollution of the environment on three groups of components – drivers and passengers, pedestrians and residents of adjacent territories is justified. Special attention is paid to determining equivalent losses due to traffic accidents with injured or dead. For example, a study to determine the change in environmental hazards of road transport for the section of Lubinska Str. in Lviv, depending on the main indicator of traffic flow – the speed of traffic was carried out. It is established that for the speed of 25 km/h the minimum environmental damage will be 1093 thousand UAH per year, and the minimum total hazards of road transport, taking into account the possibility of an accident at 12 km/h will be 1239 thousand UAH per year. With the help of the obtained model, it is possible to determine the amount of hazards from road transport, which allows taking into account environmental, social and economic components when studying the levels of the negative impact of transport on the environment and ensuring minimum accident rates on the studied section of the road network. Conducting preliminary theoretical research to find rational solutions when applying schemes to improve traffic organization will be especially useful.
Description
Keywords
вулично-дорожня мережа, відпрацьовані гази двигунів автомобілів, шум транспортних потоків, викиди шкідливих компонентів, небезпеки автомобільного транспорту, питомі втрати, швидкість руху, дорожньо-транспортні пригоди, соціальноекономічні втрати, road network, exhaust gases of car engines, traffic flow noise, emissions of harmful components, road transport hazards, specific losses, speed of movement, road accidents, socio-economic losses
Citation
Kachmar R. Complex assessment of road transport hazards / Roman Kachmar // Transport Technologies. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2022. — Vol 3. — No 1. — P. 1–13.