Analysis of the change in the number of passenger seats of urban passenger transport depending on the gravity function
Date
2022-03-01
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Видавництво Львівської політехніки
Lviv Politechnic Publishing House
Lviv Politechnic Publishing House
Abstract
Сучасні умови щодо забезпечення виконання планів міської мобільності вимагають
якісного функціонування систем міського пасажирського транспорту з урахуванням мінімізації
втрат часу на переміщення та підвищення комфортності поїздки, оскільки ці
чинники впливають на стомлюваність пасажирів та продуктивність їхньої праці протягом
робочого дня. У роботі проведено дослідження зміни показників функціонування системи
громадського транспорту від показника функції тяжіння, а також наведено результати цих
досліджень. На основі проведених опитувань жителів Львова проведено розподіл поїздок
громадським транспортом, приватним транспортом та таксі. Визначено, що найчастіше
мешканці міста користуються громадським транспортом (частка таких поїздок становить 67 %
з числа усіх переміщень, які здійснюються транспортом). З урахуванням цього
розроблено підхід до визначення кількості транспортних засобів громадського транспорту
залежно від їх місткості через загальну кількість пасажиромісць. Такий підхід дозволяє
визначати не лише необхідну кількість транспортних засобів на маршруті, а й використовувати
різні за місткістю транспортні засоби залежно від пасажиропотоку на маршруті
для забезпечення умов комфортності поїздки. На основі цього проведено аналіз зміни
загальної кількості пасажиромісць від показника функції тяжіння для транспортних засобів
різної місткості. Також проведено аналіз закономірностей зміни кількості пасажиромісць
для різних за місткістю транспортних засобів та розроблено математичні моделі цих
закономірностей. Визначено, що при невисоких значеннях показника функції тяжіння існує
потреба в транспортних засобах великої місткості, натомість при збільшенні цього показника
збільшується потреба в транспортних засобах малої та середньої місткості з 34 % до
52 %. Розроблені математичні моделі можуть використовуватися для практичного обґрунтування
необхідної кількості транспортних засобів на маршруті з врахуванням їх місткості
для забезпечення комфортного пересування пасажирів на маршрутах міського пасажирського транспорту
Current conditions for ensuring the implementation of urban mobility plans require high-quality functioning of urban passenger transport systems considering the minimising travel time and increasing travel comfort, as these factors affect passenger fatigue and their productivity during the working day. The study of changes indicators of the public transport system functioning from the gravity function is carried out in this paper, and the results of these studies are given. Based on the surveys of Lviv residents, the distribution of trips by public transport, private transport and taxis was carried out. It is determined that most often city residents use public transport (the share of such trips is 67 % of all movements made by transport). An approach has been developed to determine the number of public transport vehicles depending on their capacity through the total number of passenger seats taking into account this distribution. This approach allows determining the required number of vehicles on the route and using different vehicles by their capacity depending on the passenger flow on the route to ensure the comfort of the trip. Based on this, the analysis of the change in the total number of passenger seats from the indicator of the gravity function for vehicles of different capacities is carried out. In addition, an analysis of the regularities of changes in the number of passenger seats for different by capacity vehicles is carried out, and mathematical models of these regularities are developed. It is determined that at low values of indicator of the gravity function, there is a need for large capacity vehicles, while with the increase in this indicator, the demand for small and medium capacity vehicles increases from 34 % to 52 %. The developed mathematical models can be used for practical justification of the required number of vehicles on the route, taking into account their capacity to ensure the comfortable movement of passengers on the routes of urban passenger transport.
Current conditions for ensuring the implementation of urban mobility plans require high-quality functioning of urban passenger transport systems considering the minimising travel time and increasing travel comfort, as these factors affect passenger fatigue and their productivity during the working day. The study of changes indicators of the public transport system functioning from the gravity function is carried out in this paper, and the results of these studies are given. Based on the surveys of Lviv residents, the distribution of trips by public transport, private transport and taxis was carried out. It is determined that most often city residents use public transport (the share of such trips is 67 % of all movements made by transport). An approach has been developed to determine the number of public transport vehicles depending on their capacity through the total number of passenger seats taking into account this distribution. This approach allows determining the required number of vehicles on the route and using different vehicles by their capacity depending on the passenger flow on the route to ensure the comfort of the trip. Based on this, the analysis of the change in the total number of passenger seats from the indicator of the gravity function for vehicles of different capacities is carried out. In addition, an analysis of the regularities of changes in the number of passenger seats for different by capacity vehicles is carried out, and mathematical models of these regularities are developed. It is determined that at low values of indicator of the gravity function, there is a need for large capacity vehicles, while with the increase in this indicator, the demand for small and medium capacity vehicles increases from 34 % to 52 %. The developed mathematical models can be used for practical justification of the required number of vehicles on the route, taking into account their capacity to ensure the comfortable movement of passengers on the routes of urban passenger transport.
Description
Keywords
система пасажирського транспорту, комфортність поїздки, місткість транспортного засобу, функція тяжіння, system of passenger transport, travel comfort, vehicle capacity, gravity function
Citation
Rohalskyy R. Analysis of the change in the number of passenger seats of urban passenger transport depending on the gravity function / Roman Rohalskyy, Anna Sotnikova // Transport Technologies. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2022. — Vol 3. — No 1. — P. 30–37.