Аналіз стійкості русла річки Свіча в місцях переходу об’єктів паливно-енергетичної інфраструктури

Abstract

Метою роботи є дослідження горизонтальних зміщень русла річки Свіча, а також аналіз місць розташування переходів об’єктів паливно-енергетичного комплексу через річку. Методика досліджень передбачає використання архівних топографічних карт, зокрема австрійського періоду (1874 р.), польського періоду (1933 р.) та радянського періоду (1989 р.), а також супутникових зображень. Для визначення горизонтальних зміщень русла річки Свіча архівні карти прив’язано за опорними точками та приведено до однієї системи координат зі знімками. Середня квадратична похибка визначення планових координат для архівних карт становить до 20 м, для топографічної карти радянського періоду – до 10 м. За кожним набором даних виконано цифрування русла річки. Результати. В результаті виконання вимірювань визначено максимальні зміщення на досліджуваних ділянках. Проаналізовано горизонтальні зміщення на чотирьох ділянках річки Свіча в місцях переходу об’єктів паливно-енергетичної інфраструктури. Встановлено, що на двох ділянках річка є нестійкоюі змінює горизонтальне положення, що призводить до періодичних аварій на об’єктах. Зокрема, на ділянках переходу біля с. Шевченкове та с. Підбереж встановлено значні горизонтальні зміщення русла, які сягають до 450 м. Також у цих місцях виникали надзвичайні ситуації внаслідок підняття рівня води в річці під час паводків, що призводило до розривів газопроводів. Наукова новизна та практична значущість. Застосовано методику геоінформаційного моніторингу горизонтальних зміщень для русла річки Свіча з метою визначення придатності наявних місць переходу об’єктів паливно-енергетичного комплексу.
The aim of the work is to study the horizontal displacements of the Svicha riverbed, as well as to analyze the locations of the transitions of the fuel and energy complex across the river. The research methodology involves the use of archival topographic maps, in particular the Austrian period (1874), the Polish period (1933) and the Soviet period (1989), as well as satellite images. To determine the horizontal displacements of the Svicha riverbed, the archival maps are tied to reference points and brought to a single coordinate system with images. The root mean square error of determining the planned coordinates for archival maps is up to 20 m, for a topographic map of the Soviet period - up to 10 m. Digitalization of the riverbed was performed for each data set. Results. As a result of measurements, the maximum displacements in the studied areas were determined. Horizontal displacements in four sections of the Svicha river at the transition points of fuel and energy infrastructure were analyzed. It has been established that in two sections the river is unstable and changes its horizontal position, which leads to periodic accidents at facilities. In particular, significant horizontal displacements of the riverbed, up to 450 m, were established in the sections of the crossing near the villages of Shevchenkove and Pidberezh. Scientific novelty and practical significance. The method of geoinformation monitoring of horizontal displacements for the Svicha riverbed was applied in order to determine the suitability of the existing transition points of the fuel and energy complex.

Description

Keywords

газопровід, геоінформаційні технології, зміщення русла, руслові процеси, gas pipeline, geoinformation technologies, channel displacements, channel processes

Citation

Бурштинська Х. Аналіз стійкості русла річки Свіча в місцях переходу об’єктів паливно-енергетичної інфраструктури / Х. Бурштинська, А. Бабушка, М. Дзюба // Сучасні досягнення геодезичної науки та виробництва. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2021. — Том 1(41). — С. 132–139.

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By