Проблеми лінгвістики науково-технічного і художнього тексту та питання лінгвометодики. – 2001. – №419
Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/8403
Вісник Національного університету "Львівська політехніка"
У Віснику висвітлюються актуальні проблеми лінгвометодики, лінгвістики науково-технічного та художнього тексту. У функціонально-комунікативному аспекті досліджуються елементи лексичного та граматичного рівнів як мови загалом, так і різних субмов зокрема. Розглядаються питання різних методик викладання іноземних мов, контролю знань студентів, програм курсу, а також перекладацької майстерності. Для філологів, викладачів, аспірантів і студентів.
Вісник Національного університету «Львівська політехніка» : [збірник наукових праць] / Міністерство освіти і науки України, Національний університет «Львівська політехніка». – Львів : Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2001. – № 419 : Проблеми лінгвістики науково-технічного і художнього тексту та питання лінгвометодики / відповідальний редактор В. В. Задорожний. – 140 с.
Browse
Item Безособовість, безсторонність і байдужість артиста в теоретичних викладах Г. Флобера(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2001) Білик, О. С.Вічною турботою Флобера було не показувати у своїх творах нічого ні зі своїх оцінок, ні зі своїх думок, ні зі своїх почуттів чи своєї особистості – того, що мало б бути втілене в рисах його героїв. Ніщо з того, що торкається митця, не повинно знаходитись у його творах. Мистецтво – вічне, воно не може слугуватися випадковостями. Воно не повинно мати мети і робити висновки. Потрібно, щоби мистецтво було як наука. Отже, безособовість і безсторонність. У мистецтва лише одна мета – краса. Ці теорії Флобера викладені в основному в його “Листуванні”. L’eternel souci de Flaubert etait de ne rien montrer de lui-meme dans ses oeuvres: ni de ses opinios, ni de ses idees ni de ses sentiments ou de sa personnalite qu’on pourrait reproduire sous les traits de quelque heros. Rien de ce qui regarde un artiste ne doit se trouver dans ses ouvrages. L’art est eternel, il ne peut pas servir les choses qui sont accidentelles. Il ne doit pas avoir un but, il ne doit pas conclure, il faut que l’Art soit comme la science meme. Donc, impersonnalite, impartialite, impassibilite absolues. L’atr n’a qu’un seul but: c’est le Beau. Ces theories sont pour la plupart exposees dans la “Correspondance”. L’article demontre aussi que Flaubert n’a pas strictement suivi ses propres theories.Item Взаємозв`язок різних видів читання у навчальному процесі(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2001) Ярема, О. В.Зроблено спробу інтенсифікувати здатність людини сприймати текстову інформацію. Для цього подано умовний поділ між різними способами сприйняття та введено спеціальні терміни – проглядово-пошукове, ознайомлювальне та вивчальне читання, які до певної міри відображають суть даного питання. Цей метод дає змогу студентам швидко та більш повно черпати необхідну інформацію з будь-якого тексту залежно від поставленої мети. Всебічне володіння всіма видами читання допоможе майбутнім спеціалістам працювати із спеціальною літературою іноземною мовою. In this article an attempt has been made to utilize human brain ability for perceiving textual information in the most efficient way. A conventional division between ways of information perceptions has been invented and for that reason special terms – skimming, scanning and close reading – are introduced which to some extent, reflect the general essence. This method enables students to quick and more fully extract the necessary information from any text depending on the aim in question. A comprehensive command of all ways of reading will help future specialists in practical activities while working with special literature in foreign languages.Item Володіння фаховою англійською термінологією як запорука визнання українських спеціалістів у світі(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2001) Казимира, З. І.Розглянуто проблему необхідності для фахівців підвищення рівня знань англійської термінології з прикладних галузей науки і техніки. Проаналізовано як причини недостатнього рівня знань, так і наслідки, до яких це приводить. Детально розглянуто проблеми і труднощі, що виникають при перекладі фахових статей, наведено конкретні приклади, запропоновано можливі способи розв’язання проблеми підвищення рівня знань фахової термінології спеціалістами. The paper deals with the problem of occupational English terminology. The main reasons of insufficient level of terminology translation have been analyzed. The various models of terminology translation based on different language systems peculiarities have been considered.Item Данте та Беатріче в концепції Франкових літературознавчих студій(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2001) Домбровський, Ю. О.У літературних студіях Івана Франка вивчення творчості Данте займає значне місце. Ще в молодості видатний італійський поет склав любовні сонети та канцони, які ілюстрували новий “солодкий” стиль і прославляли його ідеальне почуття до Беатріче Портінарі. Саме ця любовна історія була трансформована у літературний і філософський досвід “Нового життя”. Показано, як І. Франко інтерпретує питання, що хвилювало протягом віків численних літературних критиків та біографів, а саме, стосунки Данте з Беатріче та їх літературне втілення. Dans les recherches littéraires d'Ivan Franco, l'étude de l'oeuvre de Dante Alighieri occupe une place considérable. Des sa jeunesse le célèbre poète italien avait composé des sonnets amoureux et des canzones qui illustrent le dolce stil nuovo ou il célébrait sa passion idéale pour Béatrice Portinari. C'est cette avanture amoureuse qu’il transforma en expérience littéraire et philosophique dans la Vita nuova. L'article montre comment Ivan Franco interprête la question qui boulverse depuis les sciècle de nombreux critique littéraires et les biographes: les relations de Dante avec Béatrice et leur incarnation littéraire.Item До питання делімітації функціональної сфери граматичної форми дієслова (на прикладі англійського прогресива)(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2001) Бордюк, Л. В.Розроблено поняття фронтальної сфери мовної одиниці у художньому тексті на прикладі англійського прогресива. Функціональна сфера формується при взаємодії системи і середовища, тобто системних властивостей мовної одиниці та її мовленнєвого оточення. Делімітація функціональної сфери мовної одиниці – це вивчення текстуальних умов її функціонування та аналізу можливостей утворення та організацій тексту. The article deals with the notion of the functional scope of a linguistic unit in a literary text. The criteria for delimiting the functional scope of the English progressive verb forms have been suggested; their the communicative functions on the text level have been analyzed.Item До питання контрастивного аналізу словоскладання в англійській та українській мовах(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2001) Андрейчук, Н. І.Досліджено лексичні одиниці, що складаються з двох чи більше основ і функціонують граматично і семантично як одне слово. Обрано спосіб аналізу матеріалу, у якому подано складні іменники у вигляді синтаксичних структур. Пропонується класифікація досліджуваних лексичних одиниць на основі зв’язків компонентів їх синтаксичних трансформ для виявлення спільних та відмінних ознак складних іменників в українській та англійській мовах. The object of investigation are lexical units consisting of more than one base and functioning both grammatically and semantically as a single word. A mode of presentation which links compounds to sentential or clausal paraphrases is adopted. Subsets of noun compounds are distinguished on the basis of a grammatical analysis of the elements involved. Relationship between these elements in terms of syntactic paraphrase are studied in order to capture differences and similarities in English and Ukrainian compounds.Item До питання моделювання синтаксичних структур вторинної предикації (на матеріалі англійської мови)(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2001) Карамишева, І. Д.Розглянуто найпоширеніші моделі синтаксичного аналізу, а саме: модель безпосередніх складових, традиційну модель членів речення, ланцюжки Пайка, вербоцентричну модель Теньєра та трансформаційну модель Хомського. Об’єктом аналізу є структури вторинної предикації, оскільки до того часу вони не аналізувались з точки зору моделювання. Трансформаційна модель Н. Хомського є найбільш вдалою для аналізу даних структур. The article presents the most widely used models of the syntactic analysis, namely the model of Immediate Constituents, traditional model of members of the sentences, Pike’s strings, verb centric model of Tenjer and Chomsky’s transformational model. Structures of secondary predication are chosen as the object of analysis since they have not been analyzed from the point of view of modeling before Transformational analysis is shown to be the most appropriate for modeling of the structures in question.Item До питання подолання труднощів у викладанні іноземної мови педагогами-початківцями(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2001) Федина, Н. Д.Розглянуто рекомендації викладачам, які розпочинають свою педагогічну працю. Згадуються авторитетні поради Яна Амоса Коменського, показано їх застосування в сучасних умовах. Аналізуються історичні стадії розвитку методики викладання іноземних мов. У статті перелічено, а також дано короткі пояснення розмаїтим стилям педагогічного спілкування. Автор наголошує, що підходи до педагогічної діяльності можуть бути діаметрально протилежними, але це не заважає їм бути однаково ефективними. The article contains the most general recommendations for the beginners in the pedagogy. It refers to the suggestions of such authority as Yan Amos Komenskyi, touches historical stages in the development of the teaching methods. The issue names and shortly explains the diversity of styles in the pedagogical communication, underlines certain aspects in the educational process, stresses the fact that the approaches to the pedagogical activity might be directly opposite but all the same very effective.Item До питання принципів тестування з іноземної мови у вищій школі(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2001) Миськів, І. С.Розглянуто вплив тестування на процес викладання та вивчення іноземної мови у ВЗО; викладено основні принципи тестування та застосування їх на практиці. Перелічено різноманітні типи тестів, вказано ціль та умови їх проведення у кожній конкретній ситуації. Подано характеристику конкретно укладених тестів. The simple objective of this article is to show the effect of testing on teaching and learning, to introduce and to explain the main principles of testing and how they can be applied in practice. The different types of test and purposes for which language testing is carried out are described. The desirable qualities of the tests are also included.Item До питання про вид та аспектуальні значення французького дієслова(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2001) Ключковська, І. М.Розглянуто актуальні проблеми сучасної граматики – порівняльного аналізу видо-часової системи французької та української мов. l’article est consacré aux problemes actuels de la grammaire moderne – à l’analyse comparé du système temporel et aspectuel des langues francaise et ucrainiennne.Item До питання синтаксичних засобів вираження модальності у давньогрецькій мові (на матеріалі поеми Гомера "Одіссея")(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2001) Магійович, Н. О.Розглянуті питання модальності як граматичної категорії, що відображає, з одного боку, зв’язок мовця та предмета мовлення, а, з другого боку, зв’язок предмета мовлення та реальності. На матеріалі “Одіссеї” Гомера досліджуються синтаксичні засоби вираження модальності, зокрема, вираження різних модальних значень формами индикатива та оптатива. The article is dedicated to the problem of modality as a grammatical category reflecting the connection of such essential factors of speech as the attitude of the speaker to the things spoken about and of the things spoken about to the reality. Syntactic means of expressing modality in ancient Greek are studied on the material of Homer’s Odyssey. Indicativus and optativus are shown to have different shades of modal meanings.Item До проблеми виявлення та аналізу типових помилок при вивченні німецької мови(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2001) П’ятничко, Б. П.Питання переходу від шкільного навчання до навчального процесу у ВЗО при вивченні іноземних мов пов’язаний із так званою “спадковістю” щодо відсутності комунікативної граматики, а також недостатнім словниковим запасом тих, хто навчається. Автор описав багаторічний досвід з усунення помилок на занятті з іноземної мови в усних вправах, причому велика увага звернена на фонетичні помилки. Розглянуто усі теми із шкільної граматики з метою покращання мовних навичок. Die Frage des Übergangs vom Schulunterricht zum Ausbildungsprozes an der Hochschule bei der Erlernung der Fremdsprachen ist mit sogenannter “Erbschaft” in der fehlenden kommunikativen Grammatik wie auch mangelndem Wortschatz der Lerner verbunden. Der Autor hat die langjährige Erfahrung bei der Fehlerbeseitigung im Deutschunterricht in mündlichen Übungen beschrieben, wobei der Aussprache eine große Aufmerksamkeit geschenkt wird. Es werden alle Themen der Schulgrammatik zwecks der Besserung der Sprachfertigkeiten betrachtet.Item До проблеми умовного способу I в сучасній англійській мові(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2001) Маляр, М. М.Розглянуто питання умовного способу І (Subjunctive I) у сучасній англійській мові. Проведено кількісний та якісний аналіз структурних ознак та особливостей функціонування форм Subjunctive I у зіставленні з супозиційними формами (Suppositional). Доведено, що досліджувані форми не є абсолютно синонімічними і вживаються паралельно в американському та британському варіантах сучасної англійської мови. The paper deals with the problem of Subjunctive I in modern English. Quantitative and qualitative analysis of Subjunctive I functioning as compared to the Suppositional has been carried out. Morphological and syntactic peculiarities of the forms have been studied.Item З практики навчання студентів немовних ВЗО написання есе англійською мовою(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2001) Кравець, С. Ф.Розглянуто важливість та практичну необхідність володіння навичками письмового спілкування англійською мовою для спеціалістів у будь-якій галузі техніки. Автор описує методику навчання студентів немовних вузів навичок письмового спілкування шляхом систематичного написання есе англійською мовою. Через написання есе студенти можуть розвивати та вдосконалювати інші мовленнєві навички володіння англійською мовою, а також практикувати використання граматичних структур англійської мови та значно розширювати свій словниковий запас. The article considers the importance and practical necessity of having good writing skills for any technical professional. The author describes the techniques of teaching writing skills through systematic writing essays in English. By writing essays students can develop and improve other foreign language skills as well as practice usage of grammar structures and increase their vocabulary.Item Загарбник(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2001) Камерон, Н.Item Здобутки і перспективи деяких розділів лінгвістики з погляду лінгвофутурології(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2001) Лещук, Т. Й.Досліджено питання наукового прогнозування розвитку таких підрозділів лінгвістики, як етнолінгвістика, психолінгвістика, комп’ютерна лінгвістика, лінгвістика тексту, термінологія, лексикографія, лінгвістична інтелектуалізація, філософія мови. Враховуючи впливи суспільних, історичних і духовних процесів на удосконалення підходів до трактування мовних питань, а також значення мови в її багатогранному практичному застосуванні, автор розкриває на цій основі певні закономірності розвитку лінгвістики, теоретично накреслює її тенденції. Дане дослідження, що відкриває нову сторінку лінгвістики – лінгвофутурології, буде корисним для складання перспективних проспектів наукових мовно-дослідницьких напрямків, прогнозування мовних процесів, а також для можливостей вибору молодими науковцями дослідницької перспективної теми. In the article such questions of research forecast as the development of a whole range of subdivisions of linguistics are researched. It includes ethnolinguistics, psycholynguistics, computing linguistics, linguistics of the text, terminology, lexicography, linguistical intellectuality, philosophy of language, etc. Including social, historic and national processes and the meanings of the language in its subsequent, versatile and practical usage, the author tries to develop certain appropriateness of linguistics development and its futuristic tendency. This investigation opens a new page in lingua futuristic science and it is used for making up of some new prospects in research directions, and prediction of linguistical processes. Besides it may be used by young researchers for a choice of research topics.Item Зеновія Футорська (1916–2000) – старший викладач кафедри іноземних мов, педагог, германіст, методист(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2001) Лещук, ТихонItem Зміст до Вісника "Проблеми лінгвістики науково-технічного і художнього тексту та питання лінгвометодикики" № 419(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2001)Item Значення компонентів фразових дієслів в англійській мові(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2001) Попадюк, І. М.Розглянуто значення фразових дієслів, які часто вживаються замість відповідних простих дієслів, а також ряд визначень терміну “Фразове дієслово”, поданих різними вченими. Зроблено спробу проаналізувати значення його компонентів. The object of our attention in the present paper is the meaning of phrasal verbs, which are frequently used in place of corresponding simple verbs. Definitions of a phrasal verb given by different scientists have been considered. There is an attempt to analyse the meaning of its components.Item Микола Бакаленко (1919–2001) – педагог, філолог, методист-новатор, автор першого в Україні підручника німецької мови для технічних вузів(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2001) Задорожний, В.