Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 2015. – №835

Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/33779

Вісник Національного університету "Львівська політехніка"

До збірника науково-прикладних праць “Менеджмент та підприємництво в України: етапи становлення і проблеми розвитку” увійшли статті, які відображають проблеми менеджменту, підприємництва, інвестиційної та інноваційної діяльності, управління національною економікою України тощо. Для працівників підприємств, банків, інвестиційних та інноваційних структур, органів державного управління, викладачів вищих навчальних закладів, науковців, аспірантів та студентів економічних спеціальностей.

Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Серія: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Національний університет "Львівська політехніка" ; голова редакційно-видавничої ради Н. І. Чухрай. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2015. – № 835. – 331с. : іл.

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 44
  • Thumbnail Image
    Item
    Механізм державного управління “зеленою” національною економікою
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Бублик, М. І.
    Розглядаються нові напрями державного управління екологічною політикою та політикою “зеленої” економіки в Україні та світі з метою зменшення обсягів техногенних збитків у національному господарстві пропонується метод вибору цільових програм, проектів та заходів щодо зменшення техногенної шкоди, відповідно до обсягу доступного фінансування. In the article new directions of state governance of environmental policy and “green” economy are examined in Ukraine and the world, in order to reduce the volume of technogenic losses in the national economy going is offered a method for selection of targeted programs, projects or activities to reduce man-made damage in accordance with the amount of funding available. Solving these problems involves not only creating a favorable environment for greening production and implementation of the policy of “green” economy, but also the formation of new government regulation of technogenic (man-made) damages at the macro level. The problem of construction of method of choice system of state regulation of man-made damages at the macro level has particular relevance. Based on our research and the obtained results, we recommend to include the method of choice system of state regulation of man-made damage into the mechanism of their state regulation as part of the system. The proposed method with the methods of management of all resources and information flows at national level will improve the effectiveness of state regulation. The method of selecting that type of system of state regulation of production technogenic load, which will give opportunity to minimize man-made damage and set up effective measures to reduce pollution, improve health and life expectancy has been developed at the level of the national economy. Thus, the introduction of the proposed method of choice system of state regulation of man-made damage taking into account features clusters of economic activities into the mechanism of their state regulation make it possible to significantly increase the effectiveness of management decisions on the development of the national economy, modernizing the structure of its economic activity and reconstruction of industrial objects of potential manmade threat to the environment and society to improve the quality of life and improve the environment.
  • Thumbnail Image
    Item
    Теорія і практика трансформаційних процесів економіки України в умовах сучасних викликів
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Скорик, Г. І.; Барінов, В. В.
    Проаналізовано поточні тенденції розвитку економіки України, показано взаємозв’язок економічної кризи та економічної політики в Україні із кризою економічної науки; підкреслено, що результати реформування економіки України, масове зубожіння населення, безробіття багато у чому зумовлені ігноруванням реального стану економіки країни, сліпим копіюванням рекомендацій західних експертів і недооцінкою державного регулювання. Звернено увагу на те, що, незважаючи на певні переваги неоліберального підходу щодо розбудови економіки, він призвів до багатьох негативних соціально-економічних наслідків як у світі, так і в Україні. Підкреслено, що на зміну концепцій, що мінімізують роль держави в економіці, повинно прийти розуміння комплементарності ринку і держави. The current tendencies of economic growth in Ukraine are analysed with the correlation of the economic crisis and economic policy in Ukraine with economics crisis being showed; it was emphasized that the outcomes of Ukraine’s economy restructuring are in many respects predetermined by the neglect of the real state of the national economy, by blind imitation of western experts’ recommendations and the underestimation of the state regulation. The implementation of liberalism policy, taken blindly and without restrictions in Ukraine proved to bring about not the prosperity but mass impoverishment of population, unemployment, which forced a considerable share of population to leave the country in search for better life and causes the deepening of inequality in incomes and wealth. It was emphasized that regardless of some benefits of neoliberal approach concerning economic development, it caused а variety of negative social-economic circumstances as in the world, so in Ukraine. It was accentuated, that only those development strategy and economic policy can be effective that come from proper economic theory, based on which better future can be built. Its main features are recession from any dogmatism, from blind conformity to any ideology or policy line; toolkit flexibility, opened for all-round search for preventive tools, used for specific situation. The supporters of liberal economy must admit the necessity of extensive government intervention in economy functioning, particularly in crisis environment. Government regulation of economic life should have systematic manner, and the reforms should be implemented complexly in all directions of economic policy, in sectors of economy, regions and population. In order to overcome the crisis effects it’s mostly important that the applied measures meet the standards of law and legality, equal rights and responsibility of economic agents. It was pointed out, that government regulation should secure the maximum of economic freedom of enterprises on the basis of simplification and liberalization of legislation, bureaucratic procedure, improvement and simplification of tax system and possibly the liquidation of customs duties on imports of technologies, patents, modern equipment, which will attract the investment in the country and facilitate the positive dynamics of production in Ukraine.
  • Thumbnail Image
    Item
    Пріоритети державної політики регулювання доходів населення
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Сенів, Л. А.
    Наведено основні пріоритети державної політики регулювання доходів населення України. Проаналізовано регулювання системи оплати праці та особливості здійснення індексації доходів в Україні, цілі яких повинні бути направлені на підвищення рівня добробуту населення. Здійснено порівняння мінімальної заробітної плати населення України та багатьох країн Європейського Співтовариства. Запропоновано заходи для забезпечення зростання доходів населення України у сучасних кризових умовах. In the article the main public policy priorities of population incomes regulation in Ukraine are discussed. The state policy of population incomes regulation is analyzed by means of payment system regulation and particularities of the fulfilment of incomes indexation in Ukraine, the goals of which should be directed to raising the population welfare. It was investigated, that the payment system involves the fixing of minimum wages, payment standards and guarantees, terms and rates of wages in the institutions and organizations, that are funded from government and also the regulation of payment funds of entrepreneursmonopolists. It was also proved that state policy of population incomes regulation in the field of payment system first and foremost should be directed at: reformation of payment system towards the pay rise and fundamental changes of production cost structure; labor cost rise in terms of the increase of payment expenditures share in the production cost; the development and implementation of measures, taken by state bodies, that will be aimed at motivation enhancement for highly efficient work, which will result in the payment rise; the reduction of unreasonably immoderate inter-branch payment differentiation, which will provide with essential increase of salaries in the sectors and will ensure scientific and technological advance, which in return will economically and financially improve the enterprises performance in these sectors; fulfilment of the complex of legal, organizational-economic actions aimed to legalize the hidden population incomes. The minimum wage and the poverty line were observed with the comparison of the minimum wages between Ukraine and some European countries being made. It was proved that the size of minimum wage and the poverty line have to be regularly increased considering the real inflation in the country, which will provide with the social safety net for society members, covering the minimum incomes, and also will set the minimal requirements for the effectiveness enhancement of national economy. The measures for the ensuring population incomes rise in Ukraine in the present crisis environment were suggested. In particular, the passage in the revised edition of President’s decree “On the main orientations of policy concerning the money incomes of population”, where there will be reflected the courses for solutions of the problems, which emerged during 2014-2015 and resulted in substantial reduction of incomes rate of population. It was proved that in the mentioned above document it’s necessary to envisage the system of compensating measures and state guarantees concerning the prevention of population impoverishment, to provide organizational-economic conditions for the implementation of the policy concerning money incomes of population in the crisis environment. It was researched, that one of the document’s component should be the periodization of complex reforms in the field of legalization of population hidden incomes, reformation of payment system towards labor compensation rate rise, taxation of incomes, its monitoring and control, labor law compliance control enhancement, prompt payments of wages. It was proved that the state policy priorities of incomes of Ukraine’s population regulation in the modern crisis environment should become the payment system regulation by means of using such instrument as the minimum wage and incomes indexation of population in Ukraine based on current inflation rate variable. It was determined, that the public policy priorities of population incomes regulation should not only be socially oriented, but be vectorially aimed at reaching European social standards and correspond to the overall economic and social strategy of Ukraine.
  • Thumbnail Image
    Item
    Особливості сучасних інституціональних перетворень економіки України
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Поченчук, Г. М.
    Розглянуто теоретичні підвалини інституціональних змін економічних систем, класифікацію основних концептуальних підходів. Визначено особливості реформування інституціональної структури національної економіки та сучасні умови інституціональних перетворень в Україні. Проведене дослідження дало можливість визначити чинники, які потрібно враховувати у подальшому під час відновлення дієвості створених та формування нових інститутів економіки. In the article the theoretical foundations of institutional changes in economic systems are considered. The review of the main approaches to understanding the concept of “institution” is made. The author justifies in extricable link between institution and social interaction, as well as considering the classification of the main conceptual approaches to explain the reasons and motives of institutional changes in economic systems. Levels and ways of institutional changes are analyzed. It is determined that institutions cannot only exchange structure, reduce transaction costs, and also increase them, reduce, but increase the cost of ownership specification. Thus, such things like a dysfunction of institutions are possible phenomena. Features of reforming the institutional structure of the national economy and the current conditions of institutional reforms in Ukraine are defined. Transformational economy implies a radical change in key economic institutions and the formation of a new institutional structure of the economy. In Ukraine as soon as possible most part of the system of institutions that determined the behavior of social and economic agents in the country was eliminated. But there was an institutional framework that prevents full advantage of the expanded market order as the most effective way of economic coordination. The research made it possible to identify the factors that should be considered further in the recovery efficiency created by the formation of new institutions and the economy.
  • Thumbnail Image
    Item
    Забезпечення продовольчої безпеки за допомогою створення центрів розвитку регіону
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Нікішин, Є. В.
    Розглянуті основи побудови продовольчої безпеки регіону за допомогою формування “каталітичних” центрів розвитку, що створюються на основі принципу “субсидіарності”. Показана необхідність формування центрів для забезпечення продовольчої безпеки у сучасних економічних умовах. Визначено проблеми, які виникнуть перед Україною після підписання ЄС договору про трансатлантичне партнерство, торгівлю та інвестиції. Обґрунтовано актуальність організації захисту регіонального ринку в умовах інтеграційних процесів. Виявлено завдання та шляхи створення і стійкої роботи каталітичних центрів розвитку. Одним із завдань є визначення основних принципів контролю продовольчої безпеки, концептуально побудованих на принципах раціоналізації та оптимізації використання потенціалу регіонів. The article is devoted to the basics of building a system of food security in the region by forming a “catalytic” development centers. Developed a model of regional development based on the concept of growth poles on the principle of “subsidiarity”. The centers of development should be preferred and effective way to address food security and development of the region. This model is largely should contribute to the solution of complex of socio-economic problems in the region. The article carried the conceptualization and analysis of the role of the leading agricultural enterprises in the creation of food security in the region and the country. There are defined a policy framework of strengthening the productive potential of enterprises and their transformation into development centers. The concept of development centers is the theory of open-driven trade policy. On the basis of this concept examined the basic directions of transformation of enterprises in the centers of development of the region. Author shows peculiarities of the use of natural, financial, technological and human resources to build development centers. The author examines problems that typically arise during the formation of centers of development. The main purpose of the construction of the system is to create sustainable social and economic development of the region. Are listed the threats and risks that arise for Ukraine as a result of the signing of the contract of Transatlantic Trade and Investment Partnership. The conclusion is drawn that Ukraine should take measures to protect the economic and food security at the national and regional levels. The analysis of the problems shows that food security is provided by a complex interaction of state bodies, businesses, financial institutions, regional and sub regional levels with the rational use of all available resources. The strategy of interaction built within the framework of the fundamentally new concept, which is based on the principle of subsidiarity. The strategy of interaction requires the creation of the basic principles of the system of control of food security in the region. The author believes that the economic security of the region should be based on the principle of subsidiarity, which is the basis for the strategy of development of advanced enterprises, which are catalytic centers of development of the region. Politics of protectionism of the agricultural sector will contribute to the protection and development of the domestic food market, the creation of a single economic space, the establishment of intra- and inter-regional communications, system integration in external markets, achieving a high level of food security in the region and the country as a whole. Common agricultural policy and the creation of catalytic centers of development will contribute to the achievement of food security in the region.
  • Thumbnail Image
    Item
    Актуальні проблеми інтеграції фінансового ринку України у світовий ринок
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Кондрат, І. Ю.; Сокіл, Ю. Р.
    Описано прояви процесів глобалізації на світовому фінансовому ринку та розглянуто можливості та загрози їх впливу на фінансовий ринок України. Кожна із проблем підкріплена конкретними показниками діяльності вітчизняного фінансового ринку протягом 2008–2014 рр. Шляхом розрахунку середніх геометричних величин досліджено динаміку основних показників розвитку банківського сектору, страхового ринку та недержавного пенсійного забезпечення. Охарактеризовано сучасну практику функціонування страхових компаній на фінансовому ринку як інвесторів. Систематизовано проблеми, які гальмують інтегрування фінансового ринку України у світовий. Особлива увага приділена тенденціям розвитку фондового ринку. Визначено особливості здійснення в Україні операцій з похідними цінними паперами. Розглянуто проблеми, що виникають в результаті неконтрольованого обігу цінних паперів, зокрема, в результаті активного інвестування в них банківськими установами. Описано можливі варіанти удосконалення роботи фондового ринку України та розвитку фінансових кластерів, зокрема, механізми їх організації та переваги для реального сектору економіки через залучення додаткових обсягів інвестицій та розвиток трансферу технологій, здійснення фінансового лізингу. Визначено міста, у яких найкраще реалізовувати пілотні проекти щодо розвитку як національних, так і транскордонних фінансових кластерів. Запропоновано заходи для подолання наявних на фінансовому ринку проблем з погляду можливостей його міжнародного конкурентного зростання. The article describes the manifestations of globalization processes on the world financial markets and considers the opportunities and threats of their impact on the financial market of Ukraine. The problems of modern financial market of Ukraine, in particular, its discrete and disproportionate nature, the lack of effective legislation regarding prudential supervision and regulation systems of non-banking financial sector, the devaluation of the national currency, accelerating inflation processes, the deterioration of quality of bank’s loan portfolios caused by the negative impact of the military-political crisis, are highlighted. Each of the discussed problems is backed by concrete indicators of financial market of Ukraine during the 2008- 2014. By calculating the average geometric quantities the dynamics of the main indicators of development of the banking sector (total assets, loans, capital, liabilities of banks, the result of the activity), the insurance market (gross premiums, gross insurance premiums, paid for reinsurance, total assets of insurers, the volume of formed insurance reserves) and the nonstate pension provision (total value of assets of private pension funds, total contributions from individuals, entrepreneurs, legal entities, pension payments, the amount of investment income, expenses reimbursed at the expense of pension assets) in Ukraine during 2008-2014 are investigated. The modern practices of the insurance companies in terms of their participation in the financial market as investors are characterized. The special attention is paid to the problems of the functioning of the stock market, as an institution, which is the least developed. The problems that hinder integration of the financial market of Ukraine in the global financial market are systematized. The peculiarities of operations with derivative securities in Ukraine are depicted. The problems resulting from uncontrolled circulation of securities in particular, as a result of active investment banking institutions, are reviewed. The possible options of improvement of the Ukraine’s stock market performance and the development of financial clusters, in particular, the mechanisms of their organization and benefit from their development to the real economy through the attraction of additional volumes of investments and development of technology transfer, the implementation of financial leasing, are described. The cities which are the best to implement pilot projects for the development of both national and cross-border financial clusters are defined. Taking into account the world’s best practices benefits of industrial and financial groups for the growth of the real sector of Ukraine’s economy and financial market development are defined. The measures to overcome the existing financial market issues from the point of view of possibilities of its international competitive growth are proposed.
  • Thumbnail Image
    Item
    Розвиток України у контексті загальносвітових підходів до вирішення проблеми глобального потепління
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Іличок, Б. І.
    Дослідження розглядає проблему глобального потепління, спричиненого зростанням концентрації в атмосфері парникових газів. Вирішення цієї проблеми як в Україні, так і в глобальному масштабі, полягає у зменшенні викидів та збільшенні поглиначів парникових газів. Через зменшення вирубки і додаткове насадження лісів можна частково в природний спосіб знизити антропогенний тиск на клімат планети. Зменшення викидів парникових газів за рахунок впровадження екологічно чистих технологій, підвищення ефективності використання енергоресурсів, а також застосування альтернативних (поновлюваних) джерел енергії спроможне істотно вплинути на тенденцію зміни клімату. Досліджено питання про стан виконання Україною її зобов’язань за Рамковою Конвенцією ООН про зміну клімату щодо зменшення викидів в атмосферу парникових газів, зокрема діоксиду вуглецю. Запропоновано збільшити в Україні обсяги інвестування програм щодо зменшення антропогенного впливу парникових газів на клімат за рахунок збільшення вдвічі сьогодні чинних ставок податку за викиди в атмосферне повітря парникових газів. The study deals with the problem of global warming caused by rising concentrations of greenhouse gases in the atmosphere. Vyschenavenoyi way to solve problems in Ukraine and globally is to reduce emissions and increase sinks of greenhouse gases. A further reduction of deforestation and reforestation may be partly a natural way to reduce human pressure on the planet’s climate. Reducing greenhouse gas emissions through the introduction of environmentally friendly technologies, increase energy efficiency and use of alternative (renewable) energy sources able to significantly affect the trend of climate change. These issues are already more than 20 years is a subject of study in the implementation of UN Framework Convention on Climate Change. The question on implementation by Ukraine of its commitments under the United Nations Framework Convention on Climate Change to reduce emissions of greenhouse gases, particularly carbon dioxide. In order to reduce greenhouse gas emissions in Ukraine adopted several state programs, including the National Action Plan on Renewable Energy in 2020, the updated Energy Strategy of Ukraine till 2030. To encourage the development of renewable energy, renewable energy and alternative fuels in Ukraine in the Tax and Customs Code introduced provisions that provided significant incentives for energy companies that produce energy from renewable sources. Ukraine proposed to increase investment in programs to reduce anthropogenic greenhouse gas climate impact by doubling the existing tax rates for air emissions of greenhouse gases. Increased use of renewable energy sources in the energy balance of Ukraine also will help increase diversity of energy sources and contribute to the energy independence.
  • Thumbnail Image
    Item
    Перспективні “нетрадиційні” ринкові ніші ЄС для експорту вітчизняної продукції
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Жежуха, В. Й.; Кухтяк, К. А.
    Виокремлено й охарактеризовано окремі перспективні “нетрадиційні” ринкові ніші ЄС для експорту вітчизняної продукції, а також виявлено основні проблеми, пов’язані із зайняттям таких ніш українськими експортерами. Проаналізовано динаміку українського експорту в країни ЄС, а також ідентифіковано основні проблеми у цій сфері. Розглянуто перспективи експортного потенціалу українських товарів. Охарактеризовано ринок органічної продукції ЄС як перспективний напрям експорту українських товарів. У цьому контексті розглянуто динаміку зростання обсягів світового ринку органічної їжі та напоїв. Обґрунтовано перспективи впровадження власної товарної марки (ВТМ або Private Label) у європейських супермаркетах і наведено приклади вітчизняних виробників, що реалізовують власну продукцію у межах ЄС. Одне із важливих завдань роботи – надати практичні рекомендації українським виробникам органіки та іншого асортименту товарів у виході на ринки ЄС і зайняття ними перспективних “нетрадиційних” ринкових ніш. Проаналізована значна кількість вітчизняних та іноземних наукових праць, матеріалів періодичних видань та результатів експертних досліджень, що робить роботу актуальною і практично значущою. External activity of any countries has a great influence on both national and global economics. In particular export, as it usually has a direct impact on GDP growth. Recently we can see dramatic changes in trade partners of Ukraine. We can say that nowadays the main consumer of Ukrainian products is the EU. In this article we did an analysis of the structure of Ukrainian exports to the EU, identifying the main obstacles for domestic business of using the autonomous preferences. In one of the main parts of that article it is described the EU organic market as a promising area for Ukrainian organic goods export. We examined the dynamics of demand growth of organic food and beverages in the European market. What is more we also highlighted what are the main obstacles for Ukrainian organic producers to enter EU market and provided them with practical recommendations for solving them. Besides that we analyze one of the most perspective ways of realization of domestic export – using Private Label (PL). It became very popular to create PL within famous European retail networks and it is written few examples of Ukrainian producers who realize their products under Private Label of different famous retailers. To analyze the problems and prospects of export of domestic products to the EU market we used methods of scientific research, comparison, generalization and systematization. Besides that we also used different expert evaluation methods. For identifying problems of export of domestic products to the EU market, we used summary tables of statistical material. The main purpose of this article is to provide Ukrainian producers of organics and other assortment of goods with practical guidance for entering the EU markets. In order to do that we used a lot of domestic and foreign theorists and practitioners works, statistical data, the results of expert studies, economic reviews, information accounting, financial and management reporting domestic companies, Internet resources and regulations public authorities.
  • Thumbnail Image
    Item
    Маргіналізм в аспекті міжкультурного виміру міжнародної трудової міграції
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Гуменюк, Ю. П.
    Доведено потребу дослідження міжнародного руху робочої сили з міждисциплінарних позицій, що дасть можливість примножити економічну теорію новим трактуванням причин, умов та наслідків трудової міграції. Розвинений погляд на маргінальність трудового емігранта як ресурсу, що сприяє багатоманітності взаємопроникнення культур народів, поєднаних трудоміграційними коридорами, формуючи в такий спосіб новий напрямок глобалізації – глобалізацію культури та розвиток її традиційних проявів. It has been proved the researches necessity of international labor movement from crossdisciplinary perspectives that can increase the economic theory by new interpretations of labor migration causes, conditions and consequences. It has been formulated five-stage model of international work force migration from the aspect of changing social status of a person, as the consequence of changes in his/her work force quality; within this model it has been proved that international labor migration should be consider as a social lift that determines the global fluctuation of regional productivity. At the same time, the importance of regional productivity depends on several factors among which a special place occupies the socio-cultural environment of the existing work force. However, in a situation where the migrant workers along with the economically active population of the country form the available work force, the socio-cultural environment becomes a clash sphere of adepts’ cultures. The cultural adaptation in the host society depends on which social class the immigrant flows to (from the country of other level of development). Based on the comparison of intercultural integration and development prospects of the USA metropolitan cities, it has been marked out the positive factors that potentially make circumstances of sustainable globalization, which will caused the positive consequences for all ethnic groups and social stratum of planet population. From the historical aspect, it has been given a characterization of migrant concepts of “melting Pot” and “multiculturalism” as closely related stages of social and economic integration of foreigners with local communities. It has been developed a view of marginality of labor immigrant as a resource that promotes the diversity of cultures interpenetration of combined by labor migration corridors, creating a new trend of globalization - the globalization of culture and the development of its traditional manifestations. It is also focused on the mutual commitment between the receiving and sending societies, the object of which is migrant worker, as the personification of homeland household.