Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 2015. – №835

Permanent URI for this collection

Вісник Національного університету "Львівська політехніка"

До збірника науково-прикладних праць “Менеджмент та підприємництво в України: етапи становлення і проблеми розвитку” увійшли статті, які відображають проблеми менеджменту, підприємництва, інвестиційної та інноваційної діяльності, управління національною економікою України тощо. Для працівників підприємств, банків, інвестиційних та інноваційних структур, органів державного управління, викладачів вищих навчальних закладів, науковців, аспірантів та студентів економічних спеціальностей.

Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Серія: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Національний університет "Львівська політехніка" ; голова редакційно-видавничої ради Н. І. Чухрай. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2015. – № 835. – 331с. : іл.

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 44
  • Item
    Механізм державного управління “зеленою” національною економікою
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Бублик, М. І.
    Розглядаються нові напрями державного управління екологічною політикою та політикою “зеленої” економіки в Україні та світі з метою зменшення обсягів техногенних збитків у національному господарстві пропонується метод вибору цільових програм, проектів та заходів щодо зменшення техногенної шкоди, відповідно до обсягу доступного фінансування. In the article new directions of state governance of environmental policy and “green” economy are examined in Ukraine and the world, in order to reduce the volume of technogenic losses in the national economy going is offered a method for selection of targeted programs, projects or activities to reduce man-made damage in accordance with the amount of funding available. Solving these problems involves not only creating a favorable environment for greening production and implementation of the policy of “green” economy, but also the formation of new government regulation of technogenic (man-made) damages at the macro level. The problem of construction of method of choice system of state regulation of man-made damages at the macro level has particular relevance. Based on our research and the obtained results, we recommend to include the method of choice system of state regulation of man-made damage into the mechanism of their state regulation as part of the system. The proposed method with the methods of management of all resources and information flows at national level will improve the effectiveness of state regulation. The method of selecting that type of system of state regulation of production technogenic load, which will give opportunity to minimize man-made damage and set up effective measures to reduce pollution, improve health and life expectancy has been developed at the level of the national economy. Thus, the introduction of the proposed method of choice system of state regulation of man-made damage taking into account features clusters of economic activities into the mechanism of their state regulation make it possible to significantly increase the effectiveness of management decisions on the development of the national economy, modernizing the structure of its economic activity and reconstruction of industrial objects of potential manmade threat to the environment and society to improve the quality of life and improve the environment.
  • Item
    Теорія і практика трансформаційних процесів економіки України в умовах сучасних викликів
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Скорик, Г. І.; Барінов, В. В.
    Проаналізовано поточні тенденції розвитку економіки України, показано взаємозв’язок економічної кризи та економічної політики в Україні із кризою економічної науки; підкреслено, що результати реформування економіки України, масове зубожіння населення, безробіття багато у чому зумовлені ігноруванням реального стану економіки країни, сліпим копіюванням рекомендацій західних експертів і недооцінкою державного регулювання. Звернено увагу на те, що, незважаючи на певні переваги неоліберального підходу щодо розбудови економіки, він призвів до багатьох негативних соціально-економічних наслідків як у світі, так і в Україні. Підкреслено, що на зміну концепцій, що мінімізують роль держави в економіці, повинно прийти розуміння комплементарності ринку і держави. The current tendencies of economic growth in Ukraine are analysed with the correlation of the economic crisis and economic policy in Ukraine with economics crisis being showed; it was emphasized that the outcomes of Ukraine’s economy restructuring are in many respects predetermined by the neglect of the real state of the national economy, by blind imitation of western experts’ recommendations and the underestimation of the state regulation. The implementation of liberalism policy, taken blindly and without restrictions in Ukraine proved to bring about not the prosperity but mass impoverishment of population, unemployment, which forced a considerable share of population to leave the country in search for better life and causes the deepening of inequality in incomes and wealth. It was emphasized that regardless of some benefits of neoliberal approach concerning economic development, it caused а variety of negative social-economic circumstances as in the world, so in Ukraine. It was accentuated, that only those development strategy and economic policy can be effective that come from proper economic theory, based on which better future can be built. Its main features are recession from any dogmatism, from blind conformity to any ideology or policy line; toolkit flexibility, opened for all-round search for preventive tools, used for specific situation. The supporters of liberal economy must admit the necessity of extensive government intervention in economy functioning, particularly in crisis environment. Government regulation of economic life should have systematic manner, and the reforms should be implemented complexly in all directions of economic policy, in sectors of economy, regions and population. In order to overcome the crisis effects it’s mostly important that the applied measures meet the standards of law and legality, equal rights and responsibility of economic agents. It was pointed out, that government regulation should secure the maximum of economic freedom of enterprises on the basis of simplification and liberalization of legislation, bureaucratic procedure, improvement and simplification of tax system and possibly the liquidation of customs duties on imports of technologies, patents, modern equipment, which will attract the investment in the country and facilitate the positive dynamics of production in Ukraine.
  • Item
    Пріоритети державної політики регулювання доходів населення
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Сенів, Л. А.
    Наведено основні пріоритети державної політики регулювання доходів населення України. Проаналізовано регулювання системи оплати праці та особливості здійснення індексації доходів в Україні, цілі яких повинні бути направлені на підвищення рівня добробуту населення. Здійснено порівняння мінімальної заробітної плати населення України та багатьох країн Європейського Співтовариства. Запропоновано заходи для забезпечення зростання доходів населення України у сучасних кризових умовах. In the article the main public policy priorities of population incomes regulation in Ukraine are discussed. The state policy of population incomes regulation is analyzed by means of payment system regulation and particularities of the fulfilment of incomes indexation in Ukraine, the goals of which should be directed to raising the population welfare. It was investigated, that the payment system involves the fixing of minimum wages, payment standards and guarantees, terms and rates of wages in the institutions and organizations, that are funded from government and also the regulation of payment funds of entrepreneursmonopolists. It was also proved that state policy of population incomes regulation in the field of payment system first and foremost should be directed at: reformation of payment system towards the pay rise and fundamental changes of production cost structure; labor cost rise in terms of the increase of payment expenditures share in the production cost; the development and implementation of measures, taken by state bodies, that will be aimed at motivation enhancement for highly efficient work, which will result in the payment rise; the reduction of unreasonably immoderate inter-branch payment differentiation, which will provide with essential increase of salaries in the sectors and will ensure scientific and technological advance, which in return will economically and financially improve the enterprises performance in these sectors; fulfilment of the complex of legal, organizational-economic actions aimed to legalize the hidden population incomes. The minimum wage and the poverty line were observed with the comparison of the minimum wages between Ukraine and some European countries being made. It was proved that the size of minimum wage and the poverty line have to be regularly increased considering the real inflation in the country, which will provide with the social safety net for society members, covering the minimum incomes, and also will set the minimal requirements for the effectiveness enhancement of national economy. The measures for the ensuring population incomes rise in Ukraine in the present crisis environment were suggested. In particular, the passage in the revised edition of President’s decree “On the main orientations of policy concerning the money incomes of population”, where there will be reflected the courses for solutions of the problems, which emerged during 2014-2015 and resulted in substantial reduction of incomes rate of population. It was proved that in the mentioned above document it’s necessary to envisage the system of compensating measures and state guarantees concerning the prevention of population impoverishment, to provide organizational-economic conditions for the implementation of the policy concerning money incomes of population in the crisis environment. It was researched, that one of the document’s component should be the periodization of complex reforms in the field of legalization of population hidden incomes, reformation of payment system towards labor compensation rate rise, taxation of incomes, its monitoring and control, labor law compliance control enhancement, prompt payments of wages. It was proved that the state policy priorities of incomes of Ukraine’s population regulation in the modern crisis environment should become the payment system regulation by means of using such instrument as the minimum wage and incomes indexation of population in Ukraine based on current inflation rate variable. It was determined, that the public policy priorities of population incomes regulation should not only be socially oriented, but be vectorially aimed at reaching European social standards and correspond to the overall economic and social strategy of Ukraine.
  • Item
    Особливості сучасних інституціональних перетворень економіки України
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Поченчук, Г. М.
    Розглянуто теоретичні підвалини інституціональних змін економічних систем, класифікацію основних концептуальних підходів. Визначено особливості реформування інституціональної структури національної економіки та сучасні умови інституціональних перетворень в Україні. Проведене дослідження дало можливість визначити чинники, які потрібно враховувати у подальшому під час відновлення дієвості створених та формування нових інститутів економіки. In the article the theoretical foundations of institutional changes in economic systems are considered. The review of the main approaches to understanding the concept of “institution” is made. The author justifies in extricable link between institution and social interaction, as well as considering the classification of the main conceptual approaches to explain the reasons and motives of institutional changes in economic systems. Levels and ways of institutional changes are analyzed. It is determined that institutions cannot only exchange structure, reduce transaction costs, and also increase them, reduce, but increase the cost of ownership specification. Thus, such things like a dysfunction of institutions are possible phenomena. Features of reforming the institutional structure of the national economy and the current conditions of institutional reforms in Ukraine are defined. Transformational economy implies a radical change in key economic institutions and the formation of a new institutional structure of the economy. In Ukraine as soon as possible most part of the system of institutions that determined the behavior of social and economic agents in the country was eliminated. But there was an institutional framework that prevents full advantage of the expanded market order as the most effective way of economic coordination. The research made it possible to identify the factors that should be considered further in the recovery efficiency created by the formation of new institutions and the economy.