Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 2015. – №835
Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/33779
Вісник Національного університету "Львівська політехніка"
До збірника науково-прикладних праць “Менеджмент та підприємництво в України: етапи становлення і проблеми розвитку” увійшли статті, які відображають проблеми менеджменту, підприємництва, інвестиційної та інноваційної діяльності, управління національною економікою України тощо. Для працівників підприємств, банків, інвестиційних та інноваційних структур, органів державного управління, викладачів вищих навчальних закладів, науковців, аспірантів та студентів економічних спеціальностей.
Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Серія: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Національний університет "Львівська політехніка" ; голова редакційно-видавничої ради Н. І. Чухрай. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2015. – № 835. – 331с. : іл.
Browse
Item Логістичний менеджмент у критичних ситуаціях(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Драбік, І.Логістична підтримка необхідна для впровадження кризового менеджменту. Сенс логістичного менеджменту передбачає використання основних правил діяльності, що стосуються економічного тлумачення як мінімізації витрат, необхідної і для досягнення поставлених (деталізованих) цілей, і впливу максимізації результатів під час викорис- тання запланованих видатків. Однак високий рівень складності та невизначеності умов кризового менеджменту, незважаючи на економічні закони, вимагають компетентного та раціонального використання багатьох інших правил, запропонованих науковцями і перевірених на практиці. Їх варто було б зарахувати до загальних норм, правил діяльності, однак, знання і навички дають нам можливість вибирати відповідну модель поведінки у певних умовах, тобто, кризових ситуаціях. Logistic support is necessary in order to accomplish crisis management. The sense of logistic management is expressed in obeying basic rule of action, which refers to economy meaning both minimizing outlays necessary for achieving intended (described in details) aim and effects maximization while using possessed outlays. However, high complexity and changeability of crisis management conditions, apart from economy rule, require competent and rational use of many other rules worked out by logistic theoreticians and verified in practice. They should refer to binding norms, rules of conduct, knowledge and skills enabling us to behave in an appropriate way in particular circumstances – critical situations.Item Performance budgeting – rationality, transparency, effectiveness – a new method of public finance management(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Kuck, J.; Kaźmierczak, D.One of the most important factors that may improve state management is modern public finance management. This new approach to management in public administration is defined as a concept of New Public Management or Performance- Based Management. Such concept of new management focuses on defining goals, beneficiaries and measurable outcomes. The management according to new rules should increase effectiveness of public services and at the same time reduce costs. Одним з найважливіших факторів, який може покращити державне управління, є управління у сфері державних фінансів. Цей новий підхід щодо управління у публічному адмініструванні визначається як концепція Нового державного управління або управління, що ґрунтується на результатах. Ця концепція нового управління фокусується на визначенні цілей, бенефіціарів та вимірюваних результатах. Таке управління, відповідно до нових правил, повинне збільшити ефективність державних послуг та одночасно знизити витрати.Item Детермінанти конкурентного розвитку вітчизняних підприємств(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Полянська, А. С.; Поплавська, Ж. В.Розглянуто детермінанти конкурентного розвитку національних економік та окреслено шляхи досягнення конкурентних переваг вітчизняними підприємствами, виділено ключові індикатори економічного розвитку, який є основою формування конкурентного потенціалу, охарактеризовано чинники, що впливають на конкурентоспроможність бізнесу, виділено можливі способи позиціювання вітчизняних підприємств на національних та міжнародних ринках, обґрунтовано напрями вирішення питання підвищення конкурентоспроможності вітчизняних промислових підприємств. The article investigates the determinants of the competitive development of national economies and ways of competitive advantages achieving by domestic enterprises; allocates the key indicators of economic development, which is the basis of a competitive potential; characterizes the factors affecting the competitiveness of businesses; identifies possible ways of domestic companies positioning at the domestic and international markets; justifies the directions of domestic enterprises competitiveness increasing questions solving. The renewal of economic growth is an objective condition for Ukraine’s integration with the developed world’s economic system. Processes and trends which are occurring in the global economy put their imprint on the economic processes in Ukraine. And the first this applies to industrial enterprises activities those are producers of wealth, the source of GDP growth, the field for the development and implementation of innovative solutions, the means of financial resources accumulation and the sphere of their usage for recovery of economic growth. The consequences of the global economic crisis are demonstrated that the basis of economic growth is material production. Domestic production is characterized by stagnation process. Despite this it is the necessity not only in crisis management, but also in the long-term strategic management focused on competitive development, under which we consider sustainable progress of an object, which can be a company, region, country. And one of the main enterprises’ operation. The most important points of Ukraine positions growth were increasing of trust to public institutions, increasing of domestic markets efficiency, increasing of the people’s share that are educated, and also the widespread usage of IT communications in business and private life. However, it are remained the old unsolved problems, including inefficient institutional environment and the dominance of large enterprises.. In general, Ukraine has maintained the previous competitive advantages, though their list is not long. These conclusions are based primarily on the good education system and the size of the market. To achieve a high level of competitiveness the emphasis is made on the efficiency increasing and business productivity. It should be noted that the determinants of national economies competitive development determine the strategy and policy of competitive development of individual enterprises. Their success will depend on the such determinants of growth in the economy: starting level of development, that means the level that existed at the time, from which we start counting rate of development; human capital, that means the level of education; internal domestic economic conditions, that means economic system; external economic conditions. However, each company being interested in achieving of profitable operations due to meet consumer needs independently decides ways and means of competitive advantage achieving. In solving of this problem does not lose relevance to Ukraine such tool of competitiveness achieving as positioning. It should be noted that trying to achieve competitive advantages, based on the desire to compete at local regional, national or international markets the company should gradually and consistently transform the potential opportunities into driving forces. In the domestic market, competing conditions are the same for all businesses. Somewhat different is the situation on foreign markets where dominate the other needs, requirements, terms and conditions of business. Among the determinants of domestic enterprises competitive development that are participants of foreign economic relations the priority requires have the following: conformity to the international regulatory and legal framework; technical conditions (specifications); management. Of course, it is difficult to compete with countries which underline the productivity growth of innovative enterprises whereas the innovation activity is much lower at the domestic enterprises. However, the criterion of efficiency is the starting point to competitiveness increase of the domestic enterprises and the economy as a whole.Item Зміст до Вісника "Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку" № 835(Видавництво Львівської політехніки, 2015)Item Концептуальні засади визначення сутності толінгових операцій(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Коць, І. І.Розглянуто та проаналізовано різні підходи до трактування понять “давальницька сировина”, “операції з давальницькою сировиною”, “толінг”, “толінгові операції” у теоретичній та нормативно-правовій базі. На цій основі концептуально обґрунтовано та сформульовано уніфіковані тлумачення сутності толінгу й толінгових операцій. Виокремлено та розкрито ключові характерні особливості толінгових операцій, що визначають специфіку їхнього здійснення. The actuality of research is caused by the fact that at present a major part of domestic enterprises is characterized by significant problems in the financial sphere and isn’t able to ensure its independent realization of manufacturing process for various reasons. In such conditions tolling operations are the one of the most attractive and perspective type of cooperation with the foreign partner, who is ready to give its own raw material, cover the production costs, provide product sales and pay for the performed processing work. Thus, the processing enterprise receives the perspective opportunities of improving the condition of its various problem spheres and further independent manufacturing of competitive products for the domestic and foreign markets. However, at modern stage there is no unified definition of the essence of the term “tolling operations”, as well as there are different approaches to its interpretation and analogization of tolling operations with the operations with raw materials in the scientific, legal and business fields. To eliminate the existing in categorical apparatus discrepancies and ambiguities on the problem of tolling operations the various approaches to the interpretations of the terms “raw materials”, “operations with raw materials”, “tolling” “tolling operations” in theoretical and legal basis are reviewed and analyzed. The received analysis results gave an opportunity to implement the conceptual grounding of essence of the key terms in tolling sphere. In particular, under the tolling operations it is proposed to understand the complex of inter-related jobs on processing raw materials (processing, assembly, disassembly, use, repair, modernization, reconstruction, etc.) of foreign customer (tollinger), which were imported into the country of performer (processing enterprise), with the aim to manufacture for him the finished product, which is subordinate to reexportation to the country of customer, on a contractual basis and in accordance with the valid norms of national and international law. In the article there are selected the key characteristics of tolling operations, which include: foreign economic character of tolling (the key participants in this process – the customer of finished product and its manufacturer must represent the different countries); legal nature of tolling (is based on the state regulation and control of the process realization and provides compliance with all valid legislative norms in this area); contractual nature of tolling (is based on an agreement between the contracting parties, which contains the conditions of process realization and obligations of subjects); constant nature of customer’s ownership on raw materials at any stage of its processing; pay character of tolling (provides the customer’s covering all costs which arise in the implementation of tolling operations and the compensation of performed work of processing enterprise); obligation of return of the made from customer’s raw materials production into his country.Item Концептуальна модель моніторингу економічних показників результативності підприємства(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Рябкова, О. В.Обґрунтовано актуальність та необхідність розвитку концептуальних положень моніторингу економічних показників результативності підприємства. Розкрито зміст і сутність складових елементів системи моніторингу економічних показників результативності підприємства, а саме: принципи, суб’єкти, об’єкти, мета, обмеження, засоби, функції моніторингу. Запропонована концептуальна модель формує концептуальну базу використання такої системи з метою інформаційно-аналітичного забезпечення управління функціонуванням підприємства. The actuality and the necessity of development of the conceptual provisions of economic indicators monitoring of the enterprise effectiveness are reasonable in the article. The content and the essence of constituent elements of the monitoring system of economic indicators of the enterprise effectiveness are exposed, namely: principles, subjects, objects, aim, limitation, facilities, monitoring functions. The monitoring principles are the substantive conceptual provisions, the essential element of the monitoring system of economic indicators of the enterprise activity, adherence to which will afford ground for creating facilities for unimpaired and effective operation of the monitoring system of economic indicators of the enterprise effectiveness, will ensure the tasks performance and implementation of monitoring functions. The subjects of monitoring of economic indicators of the enterprise effectiveness are the parties interested in the effective activity of the enterprises, namely proprietors, top-managers, professional employees of the enterprise. The object of monitoring of economic indicators of the enterprise effectiveness is the system of economic indicators of the enterprise effectiveness. The aim of monitoring of indicators of the enterprise effectiveness is the periodic tracking of the enterprise activity indicators, directed to the early detection and previous prevention of the problems and also the deviation from the criteria-based values. The functions of monitoring of economic indicators of the enterprise effectiveness co-operate with the constituents of the monitoring system and are directed on to the solution of the monitoring tasks, what determine the aim of this process. The necessary elements of the functioning monitoring system of the economic indicators of the enterprise effectiveness are the informational and methodological support, soft hardware, organization support and human resourcing. The most essential means of the monitoring of the enterprise effectiveness performance indicators is the system of indicators, which contains a set of indicators characterizing the enterprise business processes indicators, which are the fundamental factors for the creation of the enterprise added value. In accordance with the stages of technological process of the indicators effectiveness monitoring the whole complex of monitoring methods can be systematized in such groups of methods: tracking methods, estimating methods, forecasting methods and data service methods. During the performance of monitoring of the economic indicators effectiveness of the enterprise, it is necessary to take into account the organizational, financial, informational, technical and human resources limitations. Offered conceptual model forms the conceptual basis for the usage of such system aimed to provide the informational support and analytical procurement of enterprise management operation.Item Базові засади формування потенціалу фінансово-економічної стійкості соціально-економічних систем(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Куцик, П. О.; Герега, О. В.Систематизовано й узагальнено наявні базові засади формування, виміру та управління потенціалом фінансово-економічної стійкості суб’єктів вітчизняної економіки. Наведено результати критичного аналізу використовуваного в теорії і практиці інструментарію встановлення рівня фінансово-економічної стійкості підприємства, його використання в управлінні. Сформульовано окремі аспекти розвитку базових засад управління процесами формування фінансово-економічної стійкості економічних систем. In Article the basic principles of formation, measurement and management of potential financial and economic stability of the domestic economy subjects were systematic and generalized. The results of the critical analysis used in the theory and practice tools for setting the financial and economic viability, and its use in the processes of management were shown. The certain aspects of the basic principles of management processes of formation the financial and economic stability for economic systems were formulated. There are a number of arguments that the potential financial and economic stability of market modern economy is the key criteria for their ability to adapt to the dynamism of global socio-economic environment. The adaptive to the conditions of the national economy concept of management tools and adequate capacity building process control of financial and economic stability of economic entities of the national economy providing the possibility of overcoming the crisis, gaining their investment attractiveness and improve conditions for transition to the innovative type of development were proved. As a result of the critical analysis set out in theoretical research field of functional evaluative and analytical instruments concluded its discrepancy practical needs effective management processes forming potential of domestic enterprises. Proved that the potential financial and economic stability of current social and economic systems objectively considered adequate due to their specific structure and terms of economic resources, the effectiveness of management practices regarding the dynamic transformation of these resources, and the result is reflected in the market position of the economic system, the value of its equity. In this context the necessity to develop adequate national practice patterns of absolute figures, their normative values and approaches to handling their dynamics. Formulated the basic principles of forming potential of the company, among which highlighted the urgency to implement in domestic enterprises monitoring and diagnostic systems for the purpose of identifying changes in the external and internal environment of the principles for assessment and analysis of potential stability, prerequisites correction parameters capacity in management decisions aimed effective processes to ensure capacity building of sustainable enterprise development.Item Особливості формування та оцінювання “лійки конверсії” веб-сайта та блогу(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Беспалюк, Х. М.; Глянцева, О. І.Детально розглянуто окремі питання, пов’язані з формуванням “лійки продаж” в Інтернеті, виділено поняття “лійка конверсії”, яке доцільно вживати за умови, коли коефіцієнт конверсії визнається на кожному етапі, виділеному у “лійці продаж” та його особливості. Виокремлено основні етапи “лійки продажу”, наведено основні рекомендації, які можна використовувати організаціям на практиці з метою збільшення конверсії на кожній сходинці “лійки продаж”, представлено основні функціональні можливості ресурсу SimilarWeb у сфері надання відкритих статистичних даних з функціонування окремих веб-сайтів (ранг трафіку, середній час перебування на сайті, показник відмов, розподіл трафіку по країнах, джерела трафіку, основні ключові слова та конкуренти), на основі яких робляться попередні висновки про ефективність конкретного ресурсу та його основних конкурентів. The article shows that the particular importance of increased competition gets use of all marketing tools, including electronic. The attention is paid to features of estimating the effectiveness of email marketing which are depending on the industry and the specifics of this stage is modified only depending on the ultimate goal and the type of resource as opposed to implementation and maintenance. Certain issues related to the formation of “swearing sale” online are considered in details. Based on a thorough analysis of the literature the concept of “conversion funnel” is identified. That term that is appropriate to use when the conversion rate at every stage, dedicated to the “funnel sale” and its features is recognized. The main stages of the “sales funnel” which is typical for email marketing are determined. The “sales funnel” are improved to the “hourglass sale” due to the addition of the stages in the customer loyalty formation. The basic recommendations that organizations can use in practice in order to increase conversions on each rung of the “sales funnel” are listed. Using the proposed measures, as practice shows, are essential for companies, for whom the Internet is the only one way to promote their products, and for which it is an additional platform for sales and promotion as well. The basic functionality of the SimilarWeb are introduced. It is the public statistics resource in the operation of specific websites (rank traffic, average time on site, bounce rate, traffic distribution by country, traffic sources, main keywords and competitors) on which are made preliminary conclusions about the effectiveness of a particular resource and its major competitors. The applied aspects of evaluation of the “conversion funnel” are considered as an examples on the current website http://www.shoester.com.ua/ and blog http://kosholka.blogspot.com/: characteristic stages are selected; conversion are calculated (rate of the operations closure) for each phase; specific recommendations for discovered webservices are proposed which are aim to increase conversion stages. In this case stages are “bottlenecks” and its expansion will contribute to the increasing sales of the online store in the first case, and in the second – increasing the number of followers and blog views. General conclusions about the need for evaluation of the “conversion funnel” are made which could be appropriate for any Internet resource in order to improve its efficiency and achieve goals.Item Забезпечення продовольчої безпеки за допомогою створення центрів розвитку регіону(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Нікішин, Є. В.Розглянуті основи побудови продовольчої безпеки регіону за допомогою формування “каталітичних” центрів розвитку, що створюються на основі принципу “субсидіарності”. Показана необхідність формування центрів для забезпечення продовольчої безпеки у сучасних економічних умовах. Визначено проблеми, які виникнуть перед Україною після підписання ЄС договору про трансатлантичне партнерство, торгівлю та інвестиції. Обґрунтовано актуальність організації захисту регіонального ринку в умовах інтеграційних процесів. Виявлено завдання та шляхи створення і стійкої роботи каталітичних центрів розвитку. Одним із завдань є визначення основних принципів контролю продовольчої безпеки, концептуально побудованих на принципах раціоналізації та оптимізації використання потенціалу регіонів. The article is devoted to the basics of building a system of food security in the region by forming a “catalytic” development centers. Developed a model of regional development based on the concept of growth poles on the principle of “subsidiarity”. The centers of development should be preferred and effective way to address food security and development of the region. This model is largely should contribute to the solution of complex of socio-economic problems in the region. The article carried the conceptualization and analysis of the role of the leading agricultural enterprises in the creation of food security in the region and the country. There are defined a policy framework of strengthening the productive potential of enterprises and their transformation into development centers. The concept of development centers is the theory of open-driven trade policy. On the basis of this concept examined the basic directions of transformation of enterprises in the centers of development of the region. Author shows peculiarities of the use of natural, financial, technological and human resources to build development centers. The author examines problems that typically arise during the formation of centers of development. The main purpose of the construction of the system is to create sustainable social and economic development of the region. Are listed the threats and risks that arise for Ukraine as a result of the signing of the contract of Transatlantic Trade and Investment Partnership. The conclusion is drawn that Ukraine should take measures to protect the economic and food security at the national and regional levels. The analysis of the problems shows that food security is provided by a complex interaction of state bodies, businesses, financial institutions, regional and sub regional levels with the rational use of all available resources. The strategy of interaction built within the framework of the fundamentally new concept, which is based on the principle of subsidiarity. The strategy of interaction requires the creation of the basic principles of the system of control of food security in the region. The author believes that the economic security of the region should be based on the principle of subsidiarity, which is the basis for the strategy of development of advanced enterprises, which are catalytic centers of development of the region. Politics of protectionism of the agricultural sector will contribute to the protection and development of the domestic food market, the creation of a single economic space, the establishment of intra- and inter-regional communications, system integration in external markets, achieving a high level of food security in the region and the country as a whole. Common agricultural policy and the creation of catalytic centers of development will contribute to the achievement of food security in the region.Item Актуальні проблеми інтеграції фінансового ринку України у світовий ринок(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Кондрат, І. Ю.; Сокіл, Ю. Р.Описано прояви процесів глобалізації на світовому фінансовому ринку та розглянуто можливості та загрози їх впливу на фінансовий ринок України. Кожна із проблем підкріплена конкретними показниками діяльності вітчизняного фінансового ринку протягом 2008–2014 рр. Шляхом розрахунку середніх геометричних величин досліджено динаміку основних показників розвитку банківського сектору, страхового ринку та недержавного пенсійного забезпечення. Охарактеризовано сучасну практику функціонування страхових компаній на фінансовому ринку як інвесторів. Систематизовано проблеми, які гальмують інтегрування фінансового ринку України у світовий. Особлива увага приділена тенденціям розвитку фондового ринку. Визначено особливості здійснення в Україні операцій з похідними цінними паперами. Розглянуто проблеми, що виникають в результаті неконтрольованого обігу цінних паперів, зокрема, в результаті активного інвестування в них банківськими установами. Описано можливі варіанти удосконалення роботи фондового ринку України та розвитку фінансових кластерів, зокрема, механізми їх організації та переваги для реального сектору економіки через залучення додаткових обсягів інвестицій та розвиток трансферу технологій, здійснення фінансового лізингу. Визначено міста, у яких найкраще реалізовувати пілотні проекти щодо розвитку як національних, так і транскордонних фінансових кластерів. Запропоновано заходи для подолання наявних на фінансовому ринку проблем з погляду можливостей його міжнародного конкурентного зростання. The article describes the manifestations of globalization processes on the world financial markets and considers the opportunities and threats of their impact on the financial market of Ukraine. The problems of modern financial market of Ukraine, in particular, its discrete and disproportionate nature, the lack of effective legislation regarding prudential supervision and regulation systems of non-banking financial sector, the devaluation of the national currency, accelerating inflation processes, the deterioration of quality of bank’s loan portfolios caused by the negative impact of the military-political crisis, are highlighted. Each of the discussed problems is backed by concrete indicators of financial market of Ukraine during the 2008- 2014. By calculating the average geometric quantities the dynamics of the main indicators of development of the banking sector (total assets, loans, capital, liabilities of banks, the result of the activity), the insurance market (gross premiums, gross insurance premiums, paid for reinsurance, total assets of insurers, the volume of formed insurance reserves) and the nonstate pension provision (total value of assets of private pension funds, total contributions from individuals, entrepreneurs, legal entities, pension payments, the amount of investment income, expenses reimbursed at the expense of pension assets) in Ukraine during 2008-2014 are investigated. The modern practices of the insurance companies in terms of their participation in the financial market as investors are characterized. The special attention is paid to the problems of the functioning of the stock market, as an institution, which is the least developed. The problems that hinder integration of the financial market of Ukraine in the global financial market are systematized. The peculiarities of operations with derivative securities in Ukraine are depicted. The problems resulting from uncontrolled circulation of securities in particular, as a result of active investment banking institutions, are reviewed. The possible options of improvement of the Ukraine’s stock market performance and the development of financial clusters, in particular, the mechanisms of their organization and benefit from their development to the real economy through the attraction of additional volumes of investments and development of technology transfer, the implementation of financial leasing, are described. The cities which are the best to implement pilot projects for the development of both national and cross-border financial clusters are defined. Taking into account the world’s best practices benefits of industrial and financial groups for the growth of the real sector of Ukraine’s economy and financial market development are defined. The measures to overcome the existing financial market issues from the point of view of possibilities of its international competitive growth are proposed.Item Особливості використання інтегрованих показників у вартісноорієнтованій моделі менеджменту для підприємств кабельної галузі(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Чернова, В. В.Визначено особливості використання деяких інтегрованих показників та їх комбінації у моделі менеджменту, орієнтованого на вартість для підприємств кабельної галузі. Особлива увага приділена впливу зовнішнього фактора – ціни на основний матеріал щодо виготовлення кабелю – мідь, або алюміній, та на вартістьформувальні чинники. Запропоновано оцінювати ефективність роботи управлінської команди підприємства виробника кабельно-провідникової продукції з урахуванням впливу біржових котировок на основний метал. The article features research on the use of integrated value indicators in value-based management concept among cable producing enterprises. Calculating of the most common integrated cost indicators Eсоnomic Value Added (EVA), Cash Value Added (CVA) and Cash Flow Return on Investment (CFROI) shows that use of the single indicator in value-based management model is not appropriate because it does not provide a complete picture of the decision-making efficiency. The combination of three indicators EVA, CVA and CFROI for value-based management model give more adequate assessment of the company's management as Eсоnomic Value Added shows whether the revenue is enough to meet the requirements of the owners and investors, Cash Value Added reflects sufficiency of cash flow for current activities and repayment costs of capital and Cash Flow Return on Investment indicates yield of the business, which exceed the weighted average cost of capital (WACC). Investigating the factors that shape the costs of enterprises among manufacturers of cable products, it was found that most on integrated indicators are influenced by external factors – the price of the base material for manufacturing cables – copper or aluminum, which are traded on commodity markets and pricing that is independent from the management efforts. In the sampled enterprises analysis and integrated value indicators dynamics during 2009–2014 was put forward and proved the hypothesis that the dynamics of integrated indicators may reflect the dynamics for the base metal prices. Therefore it is proposed to assess the effectiveness of the management team of the cable manufacturing company considering the base metal exchange quotations effect.Item Основні чинники підвищення конкурентоспроможності виробничого потенціалу промислових підприємств(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Петрович, Й. М.Зроблено спробу висвітлити основні чинники підвищення конкурентоспроможності виробничого потенціалу промислових підприємств у динамічних умовах прискореного науково-технічного прогресу та ринкових умовах господарювання, розкрити їх змістове наповнення та окреслити сферу їх впливу і результативність на підвищення конкурентоспроможності виробничого потенціалу промислових підприємств. The article attempted in general to identify and substantiate factors that take an influence on improving the competitiveness of the production potential of industrial enterprises. In this form, these factors are shown in two groups: technical and technological, organizational and economic nature. Depending on the object and subject of research and its purpose each group of factors has to be detailed in order to thoroughly consider them the most influence in the development of specific projects or organizational and technical measures implemented and targeted at specific companies to improve their competitive potential. Particular attention should be given to consideration and the impact of these factors in the development and implementation of projects to modernize industry and prepare them for the production of innovative content, which is competitive on domestic and foreign markets. Factors have technical and technological focus is the foundation on the basis of which not only formed, but developing competitive potential, as their impact is materialized in technical and technological base of enterprises, accompanied by a significant improvement in its quality performance and increasing capacity and are prerequisites for the production of competitive products. This is achieved through the development and introduction in enterprises of the relevant organizational and technical measures to bottlenecks in throughput of individual production units, in particular update the technological equipment, to modernize existing, introduce new processes, implement measures related to partial or comprehensive mechanization and automation of manufacturing processes.Item Принципи забезпечення полівекторного розвитку підприємств(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Дідик, А. М.Обґрунтовано, що результативний та цільовий полівекторний розвиток підприємств може бути забезпечений тоді, коли він ґрунтується на певних вихідних положеннях, обґрунтованих засадах – принципах. Виконані дослідження дали змогу виокремити ключові принципи забезпечення полівекторного розвитку підприємств, до яких зараховано: достатнє ресурсне забезпечення полівекторного розвитку, забезпечення цільового управлінського впливу, коеволюційність перетворень, когерентність перетворень, використання впливу важелів на забезпечення полівекторного розвитку, систематичне усунення інгібіторів розвитку, реагування на непрогнозовані зміни середовища функціонування, моделювання полівекторного розвитку за усіма напрямами, єдина стратегічна спрямованість трансформацій. Запропоновані принципи забезпечення полівекторного розвитку підприємств дають змогу: сформувати підприємствам підвалини для планування, організування, контролювання, регулювання та реалізації якісного полівекторного розвитку; врахувати усі необхідні передумови для полівекторного розвитку; оцінити необхідність у важелях впливу для забезпечення очікуваних параметрів полівекторного розвитку; розуміти вихідні положення щодо забезпечення ефективного полівекторного розвитку. Reasonably, that effective and having a special purpose polivector development of enterprises can be provided then, when he is base on certain initial positions, reasonable principles. The executed researches gave an opportunity to distinguish key principles of providing of polivector development of enterprises it is reckoned to that: sufficient resource providing of polivector development (so as polivector development always envisages the scale of transformations, he needs the proper providing informative, material, technological, labour, financial, investment resources); providing of having a special purpose administrative influence (as polivector development can not be chaotic or evolutional, he needs the proper planning, organization, reason and controlling, effective influence on all, who is involved in the process of realization of totality of organizational changes); coevolution transformations (speech goes about synchronization and logic of transformation changes after the different types of activity, stages, measures within the limits of the expected cycle of polivector development); coherentness of transformations (envisages the high level of concordance of changes after different directions of functioning of enterprise on semantic parameters, and also construction of technology of transformations, that gives an opportunity to connect all vectors of development in the only general vector of development of enterprise); the use of influence of levers is on providing of polivector development (stimulation and activation of polivector development of enterprises can come true both from an internal and from external environment on the basis of the use of levers, id est instruments of influence on activity of enterprise); systematic removal of inhibitors of development (removals of those factors, that slow or brake transformation); reacting is on the unforecast changes of environment of functioning (speech goes both about adaptation to the changes of environment of functioning and about passing of these changes); a design of polivector development is after all directions (envisages the miscalculation of alternative variants of development of different spheres of enterprise in the conditions of achievement of only strategic aim); only strategic orientation of transformations (not having regard to that within the limits of polivector development the dominant and consequence vectors of development are always present, they are inferior to the certain goal of higher order, that determines priorities of strategic development of enterprise). The offered principles of providing of polivector development of enterprises give an opportunity: to form to the enterprises of foundation for planning, organization, controlling, adjusting and realization of quality polivector development; to take into account all necessary pre-conditions for polivector development; to estimate a necessity for the levers of influence for providing of the expected parameters of polivector development; to understand initial positions in relation to providing of effective polivector development.Item Перспективні “нетрадиційні” ринкові ніші ЄС для експорту вітчизняної продукції(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Жежуха, В. Й.; Кухтяк, К. А.Виокремлено й охарактеризовано окремі перспективні “нетрадиційні” ринкові ніші ЄС для експорту вітчизняної продукції, а також виявлено основні проблеми, пов’язані із зайняттям таких ніш українськими експортерами. Проаналізовано динаміку українського експорту в країни ЄС, а також ідентифіковано основні проблеми у цій сфері. Розглянуто перспективи експортного потенціалу українських товарів. Охарактеризовано ринок органічної продукції ЄС як перспективний напрям експорту українських товарів. У цьому контексті розглянуто динаміку зростання обсягів світового ринку органічної їжі та напоїв. Обґрунтовано перспективи впровадження власної товарної марки (ВТМ або Private Label) у європейських супермаркетах і наведено приклади вітчизняних виробників, що реалізовують власну продукцію у межах ЄС. Одне із важливих завдань роботи – надати практичні рекомендації українським виробникам органіки та іншого асортименту товарів у виході на ринки ЄС і зайняття ними перспективних “нетрадиційних” ринкових ніш. Проаналізована значна кількість вітчизняних та іноземних наукових праць, матеріалів періодичних видань та результатів експертних досліджень, що робить роботу актуальною і практично значущою. External activity of any countries has a great influence on both national and global economics. In particular export, as it usually has a direct impact on GDP growth. Recently we can see dramatic changes in trade partners of Ukraine. We can say that nowadays the main consumer of Ukrainian products is the EU. In this article we did an analysis of the structure of Ukrainian exports to the EU, identifying the main obstacles for domestic business of using the autonomous preferences. In one of the main parts of that article it is described the EU organic market as a promising area for Ukrainian organic goods export. We examined the dynamics of demand growth of organic food and beverages in the European market. What is more we also highlighted what are the main obstacles for Ukrainian organic producers to enter EU market and provided them with practical recommendations for solving them. Besides that we analyze one of the most perspective ways of realization of domestic export – using Private Label (PL). It became very popular to create PL within famous European retail networks and it is written few examples of Ukrainian producers who realize their products under Private Label of different famous retailers. To analyze the problems and prospects of export of domestic products to the EU market we used methods of scientific research, comparison, generalization and systematization. Besides that we also used different expert evaluation methods. For identifying problems of export of domestic products to the EU market, we used summary tables of statistical material. The main purpose of this article is to provide Ukrainian producers of organics and other assortment of goods with practical guidance for entering the EU markets. In order to do that we used a lot of domestic and foreign theorists and practitioners works, statistical data, the results of expert studies, economic reviews, information accounting, financial and management reporting domestic companies, Internet resources and regulations public authorities.Item Розвиток аутсорсингу та його форм: український та зарубіжний аспекти(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Сухоняк, С. О.Проаналізовано причини розвитку аутсорсингу у перерізі вітчизняного та іноземного ринку. Значним поштовхом до розвитку аутсорсингу у світі став розвиток інформаційних технологій, які фактично дали змогу подолати низку міжнаціональних бар’єрів та перешкод. Високий рівень підготовки вітчизняних фахівців з інформаційних технологій забезпечив перерозподіл значної частини світових аутсорсингових потоків на користь України і вітчизняні фрілансери та аутсорсингові компанії стали активними світовими постачальниками товарів та послуг у сфері аутсорсингу. Оскільки аутсорсинг є новим терміном для вітчизняної науки та практики, відсутнє чітке визначення цього поняття. Тому автор проаналізував визначення поняття “аутсорсинг” із виокремленням основних аспектів та елементів. Усі сформовані визначення поділено за такими домінуючими аспектами: цільовий, процесний, стратегічний та стейкхолдерський. Досліджено також форми та типи аутсорсингу у вітчизняній та зарубіжній практиках. Запропоновано аутсорсинг поділяти за такими критеріями класифікації: видом ресурсів, охопленням, рівнем, сферою, видами діяльності, видом комунікації, екстериторіальністю, рівнем формалізації, способом взаємодії між організацією та аутсорсиром, тривалістю співпраці між суб’єктами ринку. In the article it was analyzed the main reasons of outsourcing on domestic and foreign markets. Among the dominant reasons of outsourcing development it was identified the need for optimization of business processes in the organization, improvement of level of competitiveness, transfer of non-core functions and processes to partners with the aim to save costs, better access to resources or distribution. A major impetus for the development of outsourcing in the world has been the development of information technologies, which effectively helped to overcome a number of international barriers and obstacles. The high level of Ukrainian domestic professionals provide significant redistribution of global outsourcing streams and domestic freelancers and outsourcing companies have become active global suppliers of goods and services in outsourcing contracts. Outsourcing is a new term for domestic science and practice and it has no still a clear definition of the term. Therefore, the author has analyzed a number of definitions of “outsourcing” underlined the most popular form and the main aspects and elements. All formed definitions are divided according to the following dominant aspects – target (describes the range of the main goals and objectives are achieved through the use of outsourcing in the enterprise), process (transferring certain, usually secondary functions, certain tasks or phases of production and business activities to suppliers of goods and services that are not of interest to the enterprise, including its main objectives), strategic (it is to improve existing corporate or business strategy, specific functional or operational strategies or production-based outsourcing entirely new strategies to obtain competitive advantages and achieve higher levels of competitiveness on the market) and stakeholder (outsourcing helps to obtain a new balance between the interests of stakeholders in the enterprise by involving suppliers, competitors, customers or other stakeholders to build common business processes). Analysis of practice showed that outsourcing can be used at any level of government - strategic, operational or tactical. The author clearly divided the process of outsourcing and supplies using the following criteria: purpose, organization, support partner, index of optimization, the efficiency, the time spent and functional impact. Also it was investigated the forms and types of outsourcing in domestic and foreign practices. An outsourcing divided in the following classification criteria: type of resources, scope, level, scope, activities, and type of communication on extraterritoriality, the level of formality, the method of interaction between the organization and providers, duration of the cooperation between market players. The features of each types and forms of outsourcing using were proposed. Outsourcing is a modern form of cooperation between the different subjects of the market that allows organizations to get beneficial results both in the short and long period. Such cooperation has the potential and opportunities for intensive development in higher developed countries and in Ukraine. It is important to choose for each transaction and the circumstances of the optimum form of outsourcing.Item Удосконалення мотивування працівників вітчизняних підприємств на засадах впровадження системи грейдів(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Мельник, О. Г.; Денисюк, О. В.; Григор’єв, О. Ю.Обґрунтовано, що система мотивування, сформована на підприємстві, має важливе значення у досягненні бажаних цілей діяльності компанії, безпосередньо впливає на фінансову результативність. Запропоновано використовувати сучасні підходи до управління, зокрема й до мотивування праці. Висвітлено основні теоретичні аспекти системи грейдів, запропоновано трактувати систему грейдів як метод формування якісної системи мотивування створенням універсальної ієрархії посад, системи адекватної оцінки власних працівників та оплати праці згідно з виконуваними функціями, міри відповідальності, кількості осіб в підпорядкуванні. На підставі виконаних досліджень обґрунтовано принципи, на засадах яких здійснюється система мотивування та основні передумови її впровадження на вітчизняних підприємствах, а також проблеми, які можуть виникнути від невчасного реагування на виклики сучасного ринку. Виокремлено переваги та недоліки системи грейдів, описано основні етапи її реалізації. It is a well-known fact that Ukrainian labor market is in the process of radical transformation. There are high levels of unemployment and the most unattractive conditions of remuneration and outflow of skilled workers abroad. This slows the development of a motivation system, because for a lot of people work doesn’t mean a personal development or realization of their own potential, but they are working to survive. This causes that employers establish an unacceptable rules, forcing staff to work in the unfavorable environment. They manipulate human resources and offsetting the cost by paying the established minimum national standards. In the context of limited resources there are various types of skilled, talented and creative workers that are able to create new competitive advantages, to make unconventional decisions and develop innovations. In such circumstances, there is a need to implement effective tools to motivate employees, one of that tools is the grade system that enables you to ensure transparent and fair distribution of wages depending on the characteristics of office workers. The main objective is to develop the mechanism for implementation and usage of the grade system in the modern business environment for domestic enterprises. Our tasks include: – clarifying the concept of “grade system”, justify motivational role of it, identify the advantages and disadvantages of the grade system; – identifying prerequisites for introducing grade system for domestic enterprises; – developing a mechanism for implementing and adapting grade system at domestic enterprises. The article proved that the system of motivation, that formed by the company plays an important role in achieving the desired objectives of the company and directly affects the financial results and increases the motivation of workers. It is advisable to learn, adapt and apply new approaches to management. The investigations allow to single out the following main conditions for the development grade system in Ukraine: opacity of wage system and low size of salary; lack of mechanisms which monitor the effectiveness of salaries; salary for new employeers are unreasonably higher than for long working staff; transparent communication about compensation; manual control of payroll; excessive tax burden and others.Item Істотність афірмації фінансової звітності для її визнання інструментарієм у новій архітектоніці фінансової системи і фондових ринків(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Яремко, І. Й.; Пилипенко, Л. М.Досліджено вплив недостатньої релевантності і формалізації інформаційної бази на кризовий і біфуркаційний характер фінансової системи і фондових ринків. Окреслено передумови формування нової архітектоніки цих інститутів. Наведено результати порівняльного аналізу якості формалізованих у публічній звітності компаній і неформалізованих показників, що використовуються на ринках капіталу та інвестицій. Обґрунтована доцільність використання адаптованого формату публічної фінансової звітності одним з ключових інструментів у процесах формування нової архітектоніки фінансових і фондових ринків. Influence of insufficient relaventnist and formalizations of informative base are investigational on crisis and bifurcational character of the financial system and fund markets. Pre-conditions of forming of new architectonics of these institutes are outlined. Results over of comparative analysis of quality of the companies and unformalized indexes used on capital and investments markets formalized in the public accounting are brought. Expediency of the use of the adapted format of the public financial reporting is reasonable one of key instruments in the processes of forming of new architectonics of financial and fund markets. It is well-proven that one of principal reasons and consequence of the crisis phenomena in a world economy, vagueness on the markets of capitals and investments, a range of problems of objective evaluation of separate economic subjects is transparent and relevant null formalized, information. Argued, that one of important aspects in these processes there is a question of decision of range of problems in relation to a parity (asymmetricness) the use is in newly formed architectonics of financial and fund markets of basis of research and information base of the formalized (driven to the financial reporting) and unformalized (got an expert way) indexes. Supposition, is done that record-keeping as a socio-economic institute, that, informatively providing a management on all levels, is able in sort to signal about economic crises, is important. The generalized applied facts allow to draw conclusion, that the excessive use of the unformalized informative base, the “creative” methods of her working cause the galloping processes of virtualization of capital, display what finds expression in hybridization of financial instruments. In turn hybrid instruments become all more dangerous through the instability, virtualness, by an orientation to increase and forming of extraordinarily difficult infrastructure, inclusive within the framework of that they confess a value. A break becomes all anymore between the market and balance value of modern companies. That at forming of limits of new financial architectonics substantial an institutional design must become becomes obvious, in particular taking of more meaningful role (base, auxiliary) to the formalized indexes of public financial. After materials of the article in relation to the orientation of further researches drawn conclusion, that major institutes that form institutional space pull out the row of requirements to the change of conceptually-methodological principles of the registration-current system, basic from that are approaching of book value of subject of market economy to his market estimation, providing of possibilities of evaluation of efficiency of his functioning on the measure of the created value. Formulations of new format of institutional environment, grant of the corrected maintenance of formal and informal institutes require substantial adaptation to these changes of the system of account and financial reporting as important constituent of research and information tool of management and adjusting of financially-economic processes.Item Проблеми розкриття інформації у звітності суб’єктів господарювання у контексті сталого розвитку(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Максимів, Ю. В.Розкрито важливість формування звітності зі сталого розвитку вітчизняними суб’єктами господарювання, оскільки вона є інструментом, який сприяє налагодженню партнерських відносин з провідними світовими компаніями, державними інституціями й іншими групами зацікавлених сторін, а також є важливим чинником конкурентної боротьби. Проаналізовано основні формати звітів зі сталого розвитку, які прийняті у світі й окреслено можливості їх використання в Україні. Виявлено причини незначного поширення практики звітування вітчизняними підприємствами про соціальні й екологічні аспекти їх діяльності. Described the importance of making reporting on sustainable development by domestic entities regardless of their kind of size and activity, as it enables action to correct leadership in the strategic management through risk identification business; promotes partnerships with both domestic entities and with leading companies and public institutions, and other stakeholder groups; is an important factor of competition when entering international markets or participate in implementing government programs or projects of large private institutions. Proved that for large entities, as well as those who represent the public interest, it is necessary to legislatively regulate the procedure, the timing and method of publication of reports on sustainable development, while all other business entities must themselves be aware of the feasibility of disclosing information about its activities in the context of positive or negative influence on society. Business can be Socially responsible, regardless of its size, and even small businesses can create qualitatively new conditions of competition and to promote the development of enterprises in the context of sustainable development. Analyzed the basic formats of reports on sustainable development, which are in the world (report of progress implementing the principles of the Global Compact, Report on Sustainable Development, prepared according to the requirements of the system of the Global Reporting Initiative, Report by the standard AA1000, etc.), and outlined their possible use in Ukraine. It is proved that the first step to the disclosure of the entity in the context of the impact on society can become more efficient use of explanatory notes. Described the opinion that in terms of attracting additional economic benefits for companies statements are required by GRI, is more important than a report generated to fulfill commitments to implement the 10 principles of the UN. This is due primarily to the fact that it shows not only contribute to the development of the entity’s social, environmental and other socially significant projects, as well as their strengths to attract investors. Identified the causes slight widespread practice of domestic enterprises reporting about social and environmental aspects of their activities, the main ones are: the requirement of disclosure of this information in terms of legal regulation; the complexity of the process and the need to involve additional experts; lack of attention on this issue in training of economists in universities and so on.Item Координування вигоди стейкхолдерів з метою забезпечення безпеки діяльності(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Рудковський, О. В.Визначено поняття “інтерес” та “економічний інтерес”, встановлено значення процесу “узгодження інтересів” для формування системи безпеки підприємства. Визна- чено етапи процесу узгодження інтересів, методи реалізації, завдання та кінцеву мету. Встановлено суб’єкти системи безпеки, визначено їх інтереси, а також завдання у забезпеченні корпоративної безпеки. Проаналізовано причини виникнення конфліктів та методи усунення конфліктів інтересів. Встановлено комплекс заходів (алгоритм дії) для узгодження інтересів. Визначено комплекс показників, що використовують для оцінювання якості реалізації корпоративних інтересів безпеки. Describing the features of the functioning of any corporation, we note as an open system, its activity is based on a combination of interests of a large number of parties. The interests of each party can be fundamentally contradictory, and therefore there is an urgent need to harmonize and balance of interests. An important result of the coordination of interests is the organization of corporate security. The process of corporate security lies in the system of measures aimed at implementing secure enterprise, protect against internal and external threats, as well as coordination and balance in space and time the interests of all stakeholders. Therefore, the coordination of economic interests of the company determines its economic freedom, and she, in turn, created on the basis of economic security. Alignment of interests to ensure the economic security of the company – a set of institutional arrangements that are continuous and cyclical. In practice, coordination of interests is to compromise on behavior with respect to all participants and stakeholders. Analysis and evaluation of the activities carried out with regard to the achieved performance indicators. And the end result is the construction of the planned harmonization behaviors and interactions of each party, adapting to existing conditions and adequate response and implementation of the task. Ensuring economic security management creates competitive company and its investment attractiveness. Thereby increasing the value on the stock market. For most investors measure of attractiveness is safety indicators (state of settlements with partners, lack of financial liabilities consisting availability of qualified management personnel, lack of disputes). Organization of corporate security lies in the system of measures to secure the implementation of the enterprise, protection against internal and external threats, as well as coordination and balance in space and time the interests of all stakeholders, the activities of security corporation, is continuous and cyclical. Thanks to the steps of the balancing of interests, the company also provides security on the part of the environment, relationships which can also carry dangerous nature.Item Тенденції та перспективи розвитку брендингу в умовах євроінтеграційних процесів в Україні(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Горбаль, Н. І.; Окань, Л. Ю.; Романишин, С. Б.Розглянуто сутність та значення бренду, особливості брендингу. Досліджено провідні бренди світу та тенденції розвитку брендингу. Проаналізовано основні тенденції розвитку вітчизняного брендингу, особливості та проблеми специфіки застосування брендингу в Україні. Виділено провідні бренди України та тенденції щодо створення сильних брендів українських компаній. Наголошено на важливості брендингу для вітчизняних підприємств в умовах євроінтеграції. Узагальнено ключові міжнародні нормативні акти щодо торговельних марок, зокрема особливості їх реєстрації за кордоном. Висвітлено особливості й переваги для українських підприємств реєстрації марок за Системою охорони торгових марок ЄС. Наголошено на необхідності й проблемах імплементації Україною стандартів ЄС щодо прав інтелектуальної власності. The article examines the nature and role of the brand, branding features and specific. The investigation of the world’s leading brands and branding trends is provided. The basic trends of national branding, features, problems and specific of branding in Ukraine are shown. Ukrainian leading brands and trends of creating strong brands by Ukrainian companies are depicted. The importance of branding for domestic enterprises in the terms of European integration is emphasized. Key international regulations concerning trademarks, including their registration abroad are overviewed. The specific features and advantages for Ukrainian companies of trademarks registration by the EU Community marks system are highlighted. The necessity and problems of implementation of the EU standards on intellectual property rights by Ukraine is stressed. Branding is a systematic, reasonable, balanced process that involves planning and implementation of marketing measures to create a brand, the development of a plan for the transformation of the trade mark into the brand, particularly through the development of an appropriate name, corporate style and design, advertising campaigns, actions to stimulate sales, targeted PR, in order to form the desired associative consumers’ experience. The development of the company’s brand increases the demand for products and its competitiveness, creates awareness among consumers, enhances the company's image, which in turn increases its value. World experience shows that introduction and use of branding by modern enterprises is one of the strategic goals that provides revenue enhancement, increases assets and a value of companies. Today brand is an important element of a company’s assets. However, for most Ukrainian companies branding technologies are still new and unexplored. According to the BrandZ company, which annually conducts studies to determine world’s 100 most valuable brands, the top ten brands during six months of 2015 were: Apple (brand value is 246.99 bln.USD), Google (173,65 bln.USD), Microsoft (115,5 bln.USD), IBM (93,99 bln.USD), Visa (91,96 bln.USD), At&t (89,49 bln.USD) Verizon (86,01 bln.USD), Coca- Cola (83,84 bln.USD), McDonald's (85,7 bln.USD), Marlboro (80,35 bln.USD). Total value of brands in comparison with 2014 has increased by 14%, ensuring companies’ high profitability. Dynamic changes in the brands value in recent years indicate continued development of companies and investments in branding. The most successful European brands in 2014 were: IKEA (brand value is 11.5 bln.USD), Nestle (11.8 bln.USD), Gucci (12.1 bln.USD), Siemens (13.7 bln.USD), HSBC (15.2 bln.USD), L'Oreal (16.9 bln.USD), SAP (19.6 bln.USD), Mercedes-Benz (23.5 bln.USD), BMW (27,9 bln.USD), Louis Vuitton (28 bln.USD). During the last 10 years European brands lost their positions to Chinese companies that have rapidly captured worldwide telecommunications and technology markets. According to the European statistical company development of branding in EU is concentrated mainly in the fields of finances, technology and food industry. Analyzing trends of Ukrainian branding, it should be noted that in the last decade there has been intensification of investments in brand development by the largest companies. Main feature of Ukrainian branding is that companies that are focused on building strong brands, are constantly modifying their products in accordance to the latest innovations, improving products, expanding the product range. National branding development is particularly important in the context of Euro integration processes, which are implemented nowadays and promote both political and economic relations’ improvement between the EU and Ukraine. This will help to expand market shares of Ukrainian manufacturers at the “western market”. In such conditions branding is a key tool in the promotion of domestic products, because with its help Ukrainian producers can quickly adapt to new markets.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »