Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 2015. – №835
Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/33779
Вісник Національного університету "Львівська політехніка"
До збірника науково-прикладних праць “Менеджмент та підприємництво в України: етапи становлення і проблеми розвитку” увійшли статті, які відображають проблеми менеджменту, підприємництва, інвестиційної та інноваційної діяльності, управління національною економікою України тощо. Для працівників підприємств, банків, інвестиційних та інноваційних структур, органів державного управління, викладачів вищих навчальних закладів, науковців, аспірантів та студентів економічних спеціальностей.
Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Серія: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Національний університет "Львівська політехніка" ; голова редакційно-видавничої ради Н. І. Чухрай. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2015. – № 835. – 331с. : іл.
Browse
Item Актуальні проблеми інтеграції фінансового ринку України у світовий ринок(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Кондрат, І. Ю.; Сокіл, Ю. Р.Описано прояви процесів глобалізації на світовому фінансовому ринку та розглянуто можливості та загрози їх впливу на фінансовий ринок України. Кожна із проблем підкріплена конкретними показниками діяльності вітчизняного фінансового ринку протягом 2008–2014 рр. Шляхом розрахунку середніх геометричних величин досліджено динаміку основних показників розвитку банківського сектору, страхового ринку та недержавного пенсійного забезпечення. Охарактеризовано сучасну практику функціонування страхових компаній на фінансовому ринку як інвесторів. Систематизовано проблеми, які гальмують інтегрування фінансового ринку України у світовий. Особлива увага приділена тенденціям розвитку фондового ринку. Визначено особливості здійснення в Україні операцій з похідними цінними паперами. Розглянуто проблеми, що виникають в результаті неконтрольованого обігу цінних паперів, зокрема, в результаті активного інвестування в них банківськими установами. Описано можливі варіанти удосконалення роботи фондового ринку України та розвитку фінансових кластерів, зокрема, механізми їх організації та переваги для реального сектору економіки через залучення додаткових обсягів інвестицій та розвиток трансферу технологій, здійснення фінансового лізингу. Визначено міста, у яких найкраще реалізовувати пілотні проекти щодо розвитку як національних, так і транскордонних фінансових кластерів. Запропоновано заходи для подолання наявних на фінансовому ринку проблем з погляду можливостей його міжнародного конкурентного зростання. The article describes the manifestations of globalization processes on the world financial markets and considers the opportunities and threats of their impact on the financial market of Ukraine. The problems of modern financial market of Ukraine, in particular, its discrete and disproportionate nature, the lack of effective legislation regarding prudential supervision and regulation systems of non-banking financial sector, the devaluation of the national currency, accelerating inflation processes, the deterioration of quality of bank’s loan portfolios caused by the negative impact of the military-political crisis, are highlighted. Each of the discussed problems is backed by concrete indicators of financial market of Ukraine during the 2008- 2014. By calculating the average geometric quantities the dynamics of the main indicators of development of the banking sector (total assets, loans, capital, liabilities of banks, the result of the activity), the insurance market (gross premiums, gross insurance premiums, paid for reinsurance, total assets of insurers, the volume of formed insurance reserves) and the nonstate pension provision (total value of assets of private pension funds, total contributions from individuals, entrepreneurs, legal entities, pension payments, the amount of investment income, expenses reimbursed at the expense of pension assets) in Ukraine during 2008-2014 are investigated. The modern practices of the insurance companies in terms of their participation in the financial market as investors are characterized. The special attention is paid to the problems of the functioning of the stock market, as an institution, which is the least developed. The problems that hinder integration of the financial market of Ukraine in the global financial market are systematized. The peculiarities of operations with derivative securities in Ukraine are depicted. The problems resulting from uncontrolled circulation of securities in particular, as a result of active investment banking institutions, are reviewed. The possible options of improvement of the Ukraine’s stock market performance and the development of financial clusters, in particular, the mechanisms of their organization and benefit from their development to the real economy through the attraction of additional volumes of investments and development of technology transfer, the implementation of financial leasing, are described. The cities which are the best to implement pilot projects for the development of both national and cross-border financial clusters are defined. Taking into account the world’s best practices benefits of industrial and financial groups for the growth of the real sector of Ukraine’s economy and financial market development are defined. The measures to overcome the existing financial market issues from the point of view of possibilities of its international competitive growth are proposed.Item Проблеми розкриття інформації у звітності суб’єктів господарювання у контексті сталого розвитку(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Максимів, Ю. В.Розкрито важливість формування звітності зі сталого розвитку вітчизняними суб’єктами господарювання, оскільки вона є інструментом, який сприяє налагодженню партнерських відносин з провідними світовими компаніями, державними інституціями й іншими групами зацікавлених сторін, а також є важливим чинником конкурентної боротьби. Проаналізовано основні формати звітів зі сталого розвитку, які прийняті у світі й окреслено можливості їх використання в Україні. Виявлено причини незначного поширення практики звітування вітчизняними підприємствами про соціальні й екологічні аспекти їх діяльності. Described the importance of making reporting on sustainable development by domestic entities regardless of their kind of size and activity, as it enables action to correct leadership in the strategic management through risk identification business; promotes partnerships with both domestic entities and with leading companies and public institutions, and other stakeholder groups; is an important factor of competition when entering international markets or participate in implementing government programs or projects of large private institutions. Proved that for large entities, as well as those who represent the public interest, it is necessary to legislatively regulate the procedure, the timing and method of publication of reports on sustainable development, while all other business entities must themselves be aware of the feasibility of disclosing information about its activities in the context of positive or negative influence on society. Business can be Socially responsible, regardless of its size, and even small businesses can create qualitatively new conditions of competition and to promote the development of enterprises in the context of sustainable development. Analyzed the basic formats of reports on sustainable development, which are in the world (report of progress implementing the principles of the Global Compact, Report on Sustainable Development, prepared according to the requirements of the system of the Global Reporting Initiative, Report by the standard AA1000, etc.), and outlined their possible use in Ukraine. It is proved that the first step to the disclosure of the entity in the context of the impact on society can become more efficient use of explanatory notes. Described the opinion that in terms of attracting additional economic benefits for companies statements are required by GRI, is more important than a report generated to fulfill commitments to implement the 10 principles of the UN. This is due primarily to the fact that it shows not only contribute to the development of the entity’s social, environmental and other socially significant projects, as well as their strengths to attract investors. Identified the causes slight widespread practice of domestic enterprises reporting about social and environmental aspects of their activities, the main ones are: the requirement of disclosure of this information in terms of legal regulation; the complexity of the process and the need to involve additional experts; lack of attention on this issue in training of economists in universities and so on.Item Основні чинники підвищення конкурентоспроможності виробничого потенціалу промислових підприємств(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Петрович, Й. М.Зроблено спробу висвітлити основні чинники підвищення конкурентоспроможності виробничого потенціалу промислових підприємств у динамічних умовах прискореного науково-технічного прогресу та ринкових умовах господарювання, розкрити їх змістове наповнення та окреслити сферу їх впливу і результативність на підвищення конкурентоспроможності виробничого потенціалу промислових підприємств. The article attempted in general to identify and substantiate factors that take an influence on improving the competitiveness of the production potential of industrial enterprises. In this form, these factors are shown in two groups: technical and technological, organizational and economic nature. Depending on the object and subject of research and its purpose each group of factors has to be detailed in order to thoroughly consider them the most influence in the development of specific projects or organizational and technical measures implemented and targeted at specific companies to improve their competitive potential. Particular attention should be given to consideration and the impact of these factors in the development and implementation of projects to modernize industry and prepare them for the production of innovative content, which is competitive on domestic and foreign markets. Factors have technical and technological focus is the foundation on the basis of which not only formed, but developing competitive potential, as their impact is materialized in technical and technological base of enterprises, accompanied by a significant improvement in its quality performance and increasing capacity and are prerequisites for the production of competitive products. This is achieved through the development and introduction in enterprises of the relevant organizational and technical measures to bottlenecks in throughput of individual production units, in particular update the technological equipment, to modernize existing, introduce new processes, implement measures related to partial or comprehensive mechanization and automation of manufacturing processes.Item Забезпечення продовольчої безпеки за допомогою створення центрів розвитку регіону(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Нікішин, Є. В.Розглянуті основи побудови продовольчої безпеки регіону за допомогою формування “каталітичних” центрів розвитку, що створюються на основі принципу “субсидіарності”. Показана необхідність формування центрів для забезпечення продовольчої безпеки у сучасних економічних умовах. Визначено проблеми, які виникнуть перед Україною після підписання ЄС договору про трансатлантичне партнерство, торгівлю та інвестиції. Обґрунтовано актуальність організації захисту регіонального ринку в умовах інтеграційних процесів. Виявлено завдання та шляхи створення і стійкої роботи каталітичних центрів розвитку. Одним із завдань є визначення основних принципів контролю продовольчої безпеки, концептуально побудованих на принципах раціоналізації та оптимізації використання потенціалу регіонів. The article is devoted to the basics of building a system of food security in the region by forming a “catalytic” development centers. Developed a model of regional development based on the concept of growth poles on the principle of “subsidiarity”. The centers of development should be preferred and effective way to address food security and development of the region. This model is largely should contribute to the solution of complex of socio-economic problems in the region. The article carried the conceptualization and analysis of the role of the leading agricultural enterprises in the creation of food security in the region and the country. There are defined a policy framework of strengthening the productive potential of enterprises and their transformation into development centers. The concept of development centers is the theory of open-driven trade policy. On the basis of this concept examined the basic directions of transformation of enterprises in the centers of development of the region. Author shows peculiarities of the use of natural, financial, technological and human resources to build development centers. The author examines problems that typically arise during the formation of centers of development. The main purpose of the construction of the system is to create sustainable social and economic development of the region. Are listed the threats and risks that arise for Ukraine as a result of the signing of the contract of Transatlantic Trade and Investment Partnership. The conclusion is drawn that Ukraine should take measures to protect the economic and food security at the national and regional levels. The analysis of the problems shows that food security is provided by a complex interaction of state bodies, businesses, financial institutions, regional and sub regional levels with the rational use of all available resources. The strategy of interaction built within the framework of the fundamentally new concept, which is based on the principle of subsidiarity. The strategy of interaction requires the creation of the basic principles of the system of control of food security in the region. The author believes that the economic security of the region should be based on the principle of subsidiarity, which is the basis for the strategy of development of advanced enterprises, which are catalytic centers of development of the region. Politics of protectionism of the agricultural sector will contribute to the protection and development of the domestic food market, the creation of a single economic space, the establishment of intra- and inter-regional communications, system integration in external markets, achieving a high level of food security in the region and the country as a whole. Common agricultural policy and the creation of catalytic centers of development will contribute to the achievement of food security in the region.Item Розвиток аутсорсингу та його форм: український та зарубіжний аспекти(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Сухоняк, С. О.Проаналізовано причини розвитку аутсорсингу у перерізі вітчизняного та іноземного ринку. Значним поштовхом до розвитку аутсорсингу у світі став розвиток інформаційних технологій, які фактично дали змогу подолати низку міжнаціональних бар’єрів та перешкод. Високий рівень підготовки вітчизняних фахівців з інформаційних технологій забезпечив перерозподіл значної частини світових аутсорсингових потоків на користь України і вітчизняні фрілансери та аутсорсингові компанії стали активними світовими постачальниками товарів та послуг у сфері аутсорсингу. Оскільки аутсорсинг є новим терміном для вітчизняної науки та практики, відсутнє чітке визначення цього поняття. Тому автор проаналізував визначення поняття “аутсорсинг” із виокремленням основних аспектів та елементів. Усі сформовані визначення поділено за такими домінуючими аспектами: цільовий, процесний, стратегічний та стейкхолдерський. Досліджено також форми та типи аутсорсингу у вітчизняній та зарубіжній практиках. Запропоновано аутсорсинг поділяти за такими критеріями класифікації: видом ресурсів, охопленням, рівнем, сферою, видами діяльності, видом комунікації, екстериторіальністю, рівнем формалізації, способом взаємодії між організацією та аутсорсиром, тривалістю співпраці між суб’єктами ринку. In the article it was analyzed the main reasons of outsourcing on domestic and foreign markets. Among the dominant reasons of outsourcing development it was identified the need for optimization of business processes in the organization, improvement of level of competitiveness, transfer of non-core functions and processes to partners with the aim to save costs, better access to resources or distribution. A major impetus for the development of outsourcing in the world has been the development of information technologies, which effectively helped to overcome a number of international barriers and obstacles. The high level of Ukrainian domestic professionals provide significant redistribution of global outsourcing streams and domestic freelancers and outsourcing companies have become active global suppliers of goods and services in outsourcing contracts. Outsourcing is a new term for domestic science and practice and it has no still a clear definition of the term. Therefore, the author has analyzed a number of definitions of “outsourcing” underlined the most popular form and the main aspects and elements. All formed definitions are divided according to the following dominant aspects – target (describes the range of the main goals and objectives are achieved through the use of outsourcing in the enterprise), process (transferring certain, usually secondary functions, certain tasks or phases of production and business activities to suppliers of goods and services that are not of interest to the enterprise, including its main objectives), strategic (it is to improve existing corporate or business strategy, specific functional or operational strategies or production-based outsourcing entirely new strategies to obtain competitive advantages and achieve higher levels of competitiveness on the market) and stakeholder (outsourcing helps to obtain a new balance between the interests of stakeholders in the enterprise by involving suppliers, competitors, customers or other stakeholders to build common business processes). Analysis of practice showed that outsourcing can be used at any level of government - strategic, operational or tactical. The author clearly divided the process of outsourcing and supplies using the following criteria: purpose, organization, support partner, index of optimization, the efficiency, the time spent and functional impact. Also it was investigated the forms and types of outsourcing in domestic and foreign practices. An outsourcing divided in the following classification criteria: type of resources, scope, level, scope, activities, and type of communication on extraterritoriality, the level of formality, the method of interaction between the organization and providers, duration of the cooperation between market players. The features of each types and forms of outsourcing using were proposed. Outsourcing is a modern form of cooperation between the different subjects of the market that allows organizations to get beneficial results both in the short and long period. Such cooperation has the potential and opportunities for intensive development in higher developed countries and in Ukraine. It is important to choose for each transaction and the circumstances of the optimum form of outsourcing.Item Координування вигоди стейкхолдерів з метою забезпечення безпеки діяльності(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Рудковський, О. В.Визначено поняття “інтерес” та “економічний інтерес”, встановлено значення процесу “узгодження інтересів” для формування системи безпеки підприємства. Визна- чено етапи процесу узгодження інтересів, методи реалізації, завдання та кінцеву мету. Встановлено суб’єкти системи безпеки, визначено їх інтереси, а також завдання у забезпеченні корпоративної безпеки. Проаналізовано причини виникнення конфліктів та методи усунення конфліктів інтересів. Встановлено комплекс заходів (алгоритм дії) для узгодження інтересів. Визначено комплекс показників, що використовують для оцінювання якості реалізації корпоративних інтересів безпеки. Describing the features of the functioning of any corporation, we note as an open system, its activity is based on a combination of interests of a large number of parties. The interests of each party can be fundamentally contradictory, and therefore there is an urgent need to harmonize and balance of interests. An important result of the coordination of interests is the organization of corporate security. The process of corporate security lies in the system of measures aimed at implementing secure enterprise, protect against internal and external threats, as well as coordination and balance in space and time the interests of all stakeholders. Therefore, the coordination of economic interests of the company determines its economic freedom, and she, in turn, created on the basis of economic security. Alignment of interests to ensure the economic security of the company – a set of institutional arrangements that are continuous and cyclical. In practice, coordination of interests is to compromise on behavior with respect to all participants and stakeholders. Analysis and evaluation of the activities carried out with regard to the achieved performance indicators. And the end result is the construction of the planned harmonization behaviors and interactions of each party, adapting to existing conditions and adequate response and implementation of the task. Ensuring economic security management creates competitive company and its investment attractiveness. Thereby increasing the value on the stock market. For most investors measure of attractiveness is safety indicators (state of settlements with partners, lack of financial liabilities consisting availability of qualified management personnel, lack of disputes). Organization of corporate security lies in the system of measures to secure the implementation of the enterprise, protection against internal and external threats, as well as coordination and balance in space and time the interests of all stakeholders, the activities of security corporation, is continuous and cyclical. Thanks to the steps of the balancing of interests, the company also provides security on the part of the environment, relationships which can also carry dangerous nature.Item Удосконалення мотивування працівників вітчизняних підприємств на засадах впровадження системи грейдів(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Мельник, О. Г.; Денисюк, О. В.; Григор’єв, О. Ю.Обґрунтовано, що система мотивування, сформована на підприємстві, має важливе значення у досягненні бажаних цілей діяльності компанії, безпосередньо впливає на фінансову результативність. Запропоновано використовувати сучасні підходи до управління, зокрема й до мотивування праці. Висвітлено основні теоретичні аспекти системи грейдів, запропоновано трактувати систему грейдів як метод формування якісної системи мотивування створенням універсальної ієрархії посад, системи адекватної оцінки власних працівників та оплати праці згідно з виконуваними функціями, міри відповідальності, кількості осіб в підпорядкуванні. На підставі виконаних досліджень обґрунтовано принципи, на засадах яких здійснюється система мотивування та основні передумови її впровадження на вітчизняних підприємствах, а також проблеми, які можуть виникнути від невчасного реагування на виклики сучасного ринку. Виокремлено переваги та недоліки системи грейдів, описано основні етапи її реалізації. It is a well-known fact that Ukrainian labor market is in the process of radical transformation. There are high levels of unemployment and the most unattractive conditions of remuneration and outflow of skilled workers abroad. This slows the development of a motivation system, because for a lot of people work doesn’t mean a personal development or realization of their own potential, but they are working to survive. This causes that employers establish an unacceptable rules, forcing staff to work in the unfavorable environment. They manipulate human resources and offsetting the cost by paying the established minimum national standards. In the context of limited resources there are various types of skilled, talented and creative workers that are able to create new competitive advantages, to make unconventional decisions and develop innovations. In such circumstances, there is a need to implement effective tools to motivate employees, one of that tools is the grade system that enables you to ensure transparent and fair distribution of wages depending on the characteristics of office workers. The main objective is to develop the mechanism for implementation and usage of the grade system in the modern business environment for domestic enterprises. Our tasks include: – clarifying the concept of “grade system”, justify motivational role of it, identify the advantages and disadvantages of the grade system; – identifying prerequisites for introducing grade system for domestic enterprises; – developing a mechanism for implementing and adapting grade system at domestic enterprises. The article proved that the system of motivation, that formed by the company plays an important role in achieving the desired objectives of the company and directly affects the financial results and increases the motivation of workers. It is advisable to learn, adapt and apply new approaches to management. The investigations allow to single out the following main conditions for the development grade system in Ukraine: opacity of wage system and low size of salary; lack of mechanisms which monitor the effectiveness of salaries; salary for new employeers are unreasonably higher than for long working staff; transparent communication about compensation; manual control of payroll; excessive tax burden and others.Item Теоретико-методичні засади туристичного брендингу міста (на прикладі м. Львова)(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Музиченко-Козловська, О. В.Визначено місце туристичного бренду у формування національного бренду. Запропоновано визначення понять “туристичний бренд” та “туристичний брендинг”. Наведено передумови розроблення та реалізації стратегічного плану туристичного брендингу міста. Визначено завдання та стратегію туристичного брендингу м. Львова. Запропоновано алгоритм формування туристичного бренду міста. Розроблено модель просування туристичного бренду міста та наведено відповідну схему. Детально сформульовано кожен з етапів стратегії просування туристичного бренду м. Львова. The place of tourism brand in the formation of a national brand. A definition of "tourism brand" and "branding tourism". An prerequisites for development and implementation of the strategic plan of the tourist city branding. Objectives and strategy for tourism branding m. Lviv. The algorithm of formation of tourist brand of the city. The model of promotion of tourist brand of the city and are relevant scheme. Formulated in detail each of the stages of the strategy to promote the tourism brand of. City. The first stage assessment made of the existing brand the city. An existing brand as a logo and slogans identified its shortcomings. Done SWOT-analysis of existing tourist brand of the city and presented the results in a table. The indexes determine the overall index attractiveness of tourist brand of the city. Defined target groups of consumers and expert survey conducted attractiveness of the brand. Lviv. A scale of evaluation. Author determined measures to increase the popularity of the brand. Lviv. Done assessment of the tourism brand. Lviv and the scheme parameters and results. In the second phase determined the content of the tourist brand the city. For this analysis conducted target audience. Defined mission and goals of the tourist brand of the city. The choice of methods tourist city branding. In the third stage plan proposed promotion of tourism brand. Lviv. The measures for the promotion of tourism brand. Lviv. Formulated stages of the network of tourist information centers. Is responsible for the promotion of tourism brand. Lviv. The measures to improve Internet resources of tourism in the city. Lvov. At the fourth stage offered from the plan brand promotion of tourism. Lviv. At the fifth stage defined measures for evaluating the effectiveness of the brand. Lviv.Item Форми і види організування взаємовідносин підприємства з аутсорсинговою компанією(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Партин, Г. О.; Дідух, О. В.Проаналізовано теоретичні підходи до визначення форм і видів співпраці аутсорсингової компанії та підприємства-замовника під час передавання ним окремих функцій на виконання аутсорсерові. На основі визначених класифікаційних критеріїв та з врахуванням наявних сьогодні тенденцій використання аутсорсингу запропоновано авторську класифікацію форм та видів аутсорсингу, яка краще відображає особливості використання такого інструменту управління діяльністю. Відтак визначено необхідність виокремлення видів аутсорсингу залежно від функцій, які передаються на виконання сторонній організації, а саме виділено аутсорсинг основних, управлінських та забезпечувальних процесів. Враховуючи сучасні тенденції розвитку аутсорсингової діяльності, визначено форми аутсорсингу залежно від національної приналежності аутсорсера та терміну співпраці підприємства-замовника і виконавця, також відповідно до організаційного розміщення аутсорсера виділено поняття територіального аутсорсингу. Запропонована класифікація точніше характеризує особливості взаємодії замовника і аутсорсера, а також дає змогу керівникам підприємства полегшити вибір оптимального варіанта співпраці між сторонами аутсорсингового договору. Виокремлення основних форм і видів організування співпраці підприємства-замовника і аутсорсера є важливим з огляду на різноманітність функцій, які передаються на аутсорсинг, та способів взаємодії з аутсорсером в сучасних умовах господарювання. The article analyzes theoretical approaches to the definition of forms and types of cooperation between outsourcing company and enterprise in the case of transferring certain function to outsourcer. Based on the defined classification criteria and taking into account the currently existing trends of outsourcing the author classification of types and forms of outsourcing, which better reflects the peculiarities of using this instrument of management is offered. The necessity of separation of outsourcing typesdepending on functions that are transferred for execution to outside company, such as outsourcing of basic, interim and management processes are determined.Taking into account the current trends in outsourcing activity development, the forms of outsourcing based on nationality of outsourcer and term cooperation of the client and the outsourcer were defined. Alsoin accordance with the institutional placement of outsourcer highlighted the concept of territorial outsourcing. The proposed classification more accurately describes the features of outsourcer and customer interactionand also enables enterprise managers to facilitate selection of optimal variant of cooperation between the partners of the outsourcing agreement.Singling out the basic forms and types of organizingof cooperation between the client and the outsourcer is importantbecause of diversity of functions which are transferred to outsourcing and ways of interacting with outsourcers in the contemporary economy.Item Особливості використання інтегрованих показників у вартісноорієнтованій моделі менеджменту для підприємств кабельної галузі(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Чернова, В. В.Визначено особливості використання деяких інтегрованих показників та їх комбінації у моделі менеджменту, орієнтованого на вартість для підприємств кабельної галузі. Особлива увага приділена впливу зовнішнього фактора – ціни на основний матеріал щодо виготовлення кабелю – мідь, або алюміній, та на вартістьформувальні чинники. Запропоновано оцінювати ефективність роботи управлінської команди підприємства виробника кабельно-провідникової продукції з урахуванням впливу біржових котировок на основний метал. The article features research on the use of integrated value indicators in value-based management concept among cable producing enterprises. Calculating of the most common integrated cost indicators Eсоnomic Value Added (EVA), Cash Value Added (CVA) and Cash Flow Return on Investment (CFROI) shows that use of the single indicator in value-based management model is not appropriate because it does not provide a complete picture of the decision-making efficiency. The combination of three indicators EVA, CVA and CFROI for value-based management model give more adequate assessment of the company's management as Eсоnomic Value Added shows whether the revenue is enough to meet the requirements of the owners and investors, Cash Value Added reflects sufficiency of cash flow for current activities and repayment costs of capital and Cash Flow Return on Investment indicates yield of the business, which exceed the weighted average cost of capital (WACC). Investigating the factors that shape the costs of enterprises among manufacturers of cable products, it was found that most on integrated indicators are influenced by external factors – the price of the base material for manufacturing cables – copper or aluminum, which are traded on commodity markets and pricing that is independent from the management efforts. In the sampled enterprises analysis and integrated value indicators dynamics during 2009–2014 was put forward and proved the hypothesis that the dynamics of integrated indicators may reflect the dynamics for the base metal prices. Therefore it is proposed to assess the effectiveness of the management team of the cable manufacturing company considering the base metal exchange quotations effect.Item Тенденції та перспективи розвитку брендингу в умовах євроінтеграційних процесів в Україні(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Горбаль, Н. І.; Окань, Л. Ю.; Романишин, С. Б.Розглянуто сутність та значення бренду, особливості брендингу. Досліджено провідні бренди світу та тенденції розвитку брендингу. Проаналізовано основні тенденції розвитку вітчизняного брендингу, особливості та проблеми специфіки застосування брендингу в Україні. Виділено провідні бренди України та тенденції щодо створення сильних брендів українських компаній. Наголошено на важливості брендингу для вітчизняних підприємств в умовах євроінтеграції. Узагальнено ключові міжнародні нормативні акти щодо торговельних марок, зокрема особливості їх реєстрації за кордоном. Висвітлено особливості й переваги для українських підприємств реєстрації марок за Системою охорони торгових марок ЄС. Наголошено на необхідності й проблемах імплементації Україною стандартів ЄС щодо прав інтелектуальної власності. The article examines the nature and role of the brand, branding features and specific. The investigation of the world’s leading brands and branding trends is provided. The basic trends of national branding, features, problems and specific of branding in Ukraine are shown. Ukrainian leading brands and trends of creating strong brands by Ukrainian companies are depicted. The importance of branding for domestic enterprises in the terms of European integration is emphasized. Key international regulations concerning trademarks, including their registration abroad are overviewed. The specific features and advantages for Ukrainian companies of trademarks registration by the EU Community marks system are highlighted. The necessity and problems of implementation of the EU standards on intellectual property rights by Ukraine is stressed. Branding is a systematic, reasonable, balanced process that involves planning and implementation of marketing measures to create a brand, the development of a plan for the transformation of the trade mark into the brand, particularly through the development of an appropriate name, corporate style and design, advertising campaigns, actions to stimulate sales, targeted PR, in order to form the desired associative consumers’ experience. The development of the company’s brand increases the demand for products and its competitiveness, creates awareness among consumers, enhances the company's image, which in turn increases its value. World experience shows that introduction and use of branding by modern enterprises is one of the strategic goals that provides revenue enhancement, increases assets and a value of companies. Today brand is an important element of a company’s assets. However, for most Ukrainian companies branding technologies are still new and unexplored. According to the BrandZ company, which annually conducts studies to determine world’s 100 most valuable brands, the top ten brands during six months of 2015 were: Apple (brand value is 246.99 bln.USD), Google (173,65 bln.USD), Microsoft (115,5 bln.USD), IBM (93,99 bln.USD), Visa (91,96 bln.USD), At&t (89,49 bln.USD) Verizon (86,01 bln.USD), Coca- Cola (83,84 bln.USD), McDonald's (85,7 bln.USD), Marlboro (80,35 bln.USD). Total value of brands in comparison with 2014 has increased by 14%, ensuring companies’ high profitability. Dynamic changes in the brands value in recent years indicate continued development of companies and investments in branding. The most successful European brands in 2014 were: IKEA (brand value is 11.5 bln.USD), Nestle (11.8 bln.USD), Gucci (12.1 bln.USD), Siemens (13.7 bln.USD), HSBC (15.2 bln.USD), L'Oreal (16.9 bln.USD), SAP (19.6 bln.USD), Mercedes-Benz (23.5 bln.USD), BMW (27,9 bln.USD), Louis Vuitton (28 bln.USD). During the last 10 years European brands lost their positions to Chinese companies that have rapidly captured worldwide telecommunications and technology markets. According to the European statistical company development of branding in EU is concentrated mainly in the fields of finances, technology and food industry. Analyzing trends of Ukrainian branding, it should be noted that in the last decade there has been intensification of investments in brand development by the largest companies. Main feature of Ukrainian branding is that companies that are focused on building strong brands, are constantly modifying their products in accordance to the latest innovations, improving products, expanding the product range. National branding development is particularly important in the context of Euro integration processes, which are implemented nowadays and promote both political and economic relations’ improvement between the EU and Ukraine. This will help to expand market shares of Ukrainian manufacturers at the “western market”. In such conditions branding is a key tool in the promotion of domestic products, because with its help Ukrainian producers can quickly adapt to new markets.Item Теорія і практика трансформаційних процесів економіки України в умовах сучасних викликів(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Скорик, Г. І.; Барінов, В. В.Проаналізовано поточні тенденції розвитку економіки України, показано взаємозв’язок економічної кризи та економічної політики в Україні із кризою економічної науки; підкреслено, що результати реформування економіки України, масове зубожіння населення, безробіття багато у чому зумовлені ігноруванням реального стану економіки країни, сліпим копіюванням рекомендацій західних експертів і недооцінкою державного регулювання. Звернено увагу на те, що, незважаючи на певні переваги неоліберального підходу щодо розбудови економіки, він призвів до багатьох негативних соціально-економічних наслідків як у світі, так і в Україні. Підкреслено, що на зміну концепцій, що мінімізують роль держави в економіці, повинно прийти розуміння комплементарності ринку і держави. The current tendencies of economic growth in Ukraine are analysed with the correlation of the economic crisis and economic policy in Ukraine with economics crisis being showed; it was emphasized that the outcomes of Ukraine’s economy restructuring are in many respects predetermined by the neglect of the real state of the national economy, by blind imitation of western experts’ recommendations and the underestimation of the state regulation. The implementation of liberalism policy, taken blindly and without restrictions in Ukraine proved to bring about not the prosperity but mass impoverishment of population, unemployment, which forced a considerable share of population to leave the country in search for better life and causes the deepening of inequality in incomes and wealth. It was emphasized that regardless of some benefits of neoliberal approach concerning economic development, it caused а variety of negative social-economic circumstances as in the world, so in Ukraine. It was accentuated, that only those development strategy and economic policy can be effective that come from proper economic theory, based on which better future can be built. Its main features are recession from any dogmatism, from blind conformity to any ideology or policy line; toolkit flexibility, opened for all-round search for preventive tools, used for specific situation. The supporters of liberal economy must admit the necessity of extensive government intervention in economy functioning, particularly in crisis environment. Government regulation of economic life should have systematic manner, and the reforms should be implemented complexly in all directions of economic policy, in sectors of economy, regions and population. In order to overcome the crisis effects it’s mostly important that the applied measures meet the standards of law and legality, equal rights and responsibility of economic agents. It was pointed out, that government regulation should secure the maximum of economic freedom of enterprises on the basis of simplification and liberalization of legislation, bureaucratic procedure, improvement and simplification of tax system and possibly the liquidation of customs duties on imports of technologies, patents, modern equipment, which will attract the investment in the country and facilitate the positive dynamics of production in Ukraine.Item Маргіналізм в аспекті міжкультурного виміру міжнародної трудової міграції(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Гуменюк, Ю. П.Доведено потребу дослідження міжнародного руху робочої сили з міждисциплінарних позицій, що дасть можливість примножити економічну теорію новим трактуванням причин, умов та наслідків трудової міграції. Розвинений погляд на маргінальність трудового емігранта як ресурсу, що сприяє багатоманітності взаємопроникнення культур народів, поєднаних трудоміграційними коридорами, формуючи в такий спосіб новий напрямок глобалізації – глобалізацію культури та розвиток її традиційних проявів. It has been proved the researches necessity of international labor movement from crossdisciplinary perspectives that can increase the economic theory by new interpretations of labor migration causes, conditions and consequences. It has been formulated five-stage model of international work force migration from the aspect of changing social status of a person, as the consequence of changes in his/her work force quality; within this model it has been proved that international labor migration should be consider as a social lift that determines the global fluctuation of regional productivity. At the same time, the importance of regional productivity depends on several factors among which a special place occupies the socio-cultural environment of the existing work force. However, in a situation where the migrant workers along with the economically active population of the country form the available work force, the socio-cultural environment becomes a clash sphere of adepts’ cultures. The cultural adaptation in the host society depends on which social class the immigrant flows to (from the country of other level of development). Based on the comparison of intercultural integration and development prospects of the USA metropolitan cities, it has been marked out the positive factors that potentially make circumstances of sustainable globalization, which will caused the positive consequences for all ethnic groups and social stratum of planet population. From the historical aspect, it has been given a characterization of migrant concepts of “melting Pot” and “multiculturalism” as closely related stages of social and economic integration of foreigners with local communities. It has been developed a view of marginality of labor immigrant as a resource that promotes the diversity of cultures interpenetration of combined by labor migration corridors, creating a new trend of globalization - the globalization of culture and the development of its traditional manifestations. It is also focused on the mutual commitment between the receiving and sending societies, the object of which is migrant worker, as the personification of homeland household.Item Проблеми формування ефективного конкурентного середовища у сфері інноваційної діяльності(Видавництво Львівської політехніки, 2015) В. І. ДовбенкоПроаналізовано проблеми вітчизняної економіки, які стосуються розвитку конкурентних засад в інноваційній діяльності. Виявлено характер чинників впливу на процеси комерціалізації результатів НДДКР з урахуванням інтересів сторін учасників інноваційного процесу. Проведене дослідження дає змогу зробити висновки про можливості покращення інвестиційного клімату у сфері інноваційної діяльності у результаті формування конкурентоспроможних інноваційних кластерів та інших елементів сучасної інноваційної інфраструктури. In the article the problems of the domestic economy concerning development a competitive framework in innovation activity are analyzed. The nature of factors of influence on the processes of commercialization the R&D results in the interests of the innovation process party members are discovered. It is proved that existing approaches to planning, organization and promotion of scientific research do not address high risks of failure to obtain the expected results and the special nature of research work. Established that the use of external knowledge, inventions and technology provides additional opportunities to enterprises implementing innovative projects through collaboration with research institutions, suppliers, customers, competitors and the formation of open networks find innovative solutions. However, the low effectiveness of the existing domestic technology transfer leads to gaps in the chain of “science-production”, lack of demand for the results of scientific and technical activity is the main obstacle to the creation of regional innovation systems. These factors lead to a loss of competitive position on the market of high-technology products. Domestic enterprises are extremely behind foreign competitors with the creation of intellectual capital, which is a source of intangible assets. To change the situation in the field of science and innovation is necessary to change perception of development processes as predefined trajectory forward and keep in mind the cyclical development processes and the need to conduct continuous training to technological upgrading as the production and services, and also social services. The necessity of creation the structures that connect investors, developers, innovation, local and regional authorities, innovative structure and business entities to coordinate their actions to obtain the expected results during the process of commercialization the results of scientific research is signalized. It is proved the role of technology transfer networks in mutual approaching of science and business and promoting the disclosure the potential of new R & D for their further commercialization. In order to increase of innovation activity emphasizes the need to a significant increase the wages of the intellectual work of researchers involved in the process of development and implementation of innovation. The conducted research has allowed draw conclusions on the possibilities of improving the investment climate in the area of innovation activities as a result of formation the competitive innovation clusters and other elements of the modern innovation infrastructure. To change the situation in the field of innovation activity is important to create necessary conditions for the increasing financial attractiveness of participation in the development and implementation of innovation projects.Item Визначення внеску НТПВ у формування прибутку від реалізації продукції підприємства(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Мазур, А. В.Досліджено питання фінансування стадії науково-технічної підготовки виробництва (НТПВ). Для забезпечення стадії НТПВ необхідними коштами запропоновано акумулювання власних коштів підприємства від реалізації науково-технічної продукції. Запропоновано використання частки прибутку від реалізації продукції для фінансування НТПВ. Розвинуто методичні засади визначення внеску НТПВ у формування прибутку підприємства. Proceedings of scientific and technical preparation of production requires certain costs, as it requires the use of machines, equipment, technologies with high technical and economic indicators. Financing of STPP is a prerequisite in order to achieve the desired result, and, accordingly, production of a certain product (development). The article examines problem of financing the stage of scientific and technical preparation of production (STPP). The funds needed to finance the STPP stage, can be obtained by direct sale of products of STPP. Another way for the STPP products realization is the implementation of the design and technological documentation, scientific and technological working in own production. In most cases, the results of the stage of STPP are directly introduced into the production of new or improved products. In that case it is not about direct result of the final working of STPP. However, the activity of this stage significantly affects the overall performance of the enterprise. It is therefore possible to determine the result of the stage of STPP as a share of the profit of the enterprise. It this case this part of the profits can be used to finance the STPP stage in process of its redistribution, which enables to conduct new research and development of the enterprise or to upgrade existing technology. In order to determine the profits of the stage of scientific and technical preparation of production as a share of scientific-research complex of work in the final result of the enterprise it is proposed to reflect partial profits of STPP considering income from sales of the enterprise and the coefficient of contribution to the forming the STPP profits. The coefficient of contribution to the forming the STPP profits of the enterprise is proposed determine by taking into account a number of factors that impact on the financial performance of the enterprise on the stage of STPP. The composition of such factors should be investigated and form for the resource and process approach. From the standpoint of resource-procession approach is obvious that to determine the STPP contribution to the forming of financial results of the company, it is necessary to determine the share of the scientific and technical operations deposit in the production. It is appropriate to define the deposit of the stage of STPP, if the product that is produced now are innovative, modernized or characterized by improved technical and economic parameters in comparison with a product that was made in previous periods, or analogs on the market. Accordingly to determine the contribution of scientific and technical works that provide innovation or modernization of the product, it is necessary to identify the contribution of innovative work in total work performed during production. Consequently, it is proposed to determine the coefficient of contribution to the forming the STPP profits of the enterprise on the basis of partial indicators that reflect the impact of relevant factors. The own funds from scientific and technical products sales accumulation is offered in order to provide the necessary funds. The use of share of profits of products realization to finance STPP is offered. Methodical bases of determining of the STPP contribution to the profits forming are developed.Item Оцінювання інноваційного розвитку машинобудівних підприємств за допомогою методології виробничих функцій(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Скворцов, Д. І.Досліджуються питання можливості використання методології виробничих функцій під час економічного оцінювання інноваційності розвитку машинобудівних підприємств. Вплив науково-технічного прогресу проявляється у тому, що на заміну старої технології приходить нова. А оскільки технологія описується виробничими функціями, то послідовними змінами функцій можна дослідити і вплив науково-технічного прогресу. Особливістю такого застосування є використання класичних методів виробничих функцій на мікрорівні – окреме підприємство. The rapid changes in science and technology determine the need for innovative models of development of Ukrainian machine-building enterprises. But in the economic literature on evaluation and modeling of innovative development at the enterprise level is not open. This is because the simulation of scientific and technological progress is mainly engaged in the study of macroeconomic processes. Therefore it is extremely important to the development of innovative assessment methods for modeling of microeconomic processes, ie for the study of individual enterprise. The first model of the innovative type of evaluation was proposed R. Solou. According to this model the main factors of economic growth (savings rate, the growth rate of scientific and technological progress and population) were evaluated separately (empirically) and included as individual performance. This line of research evaluating innovative development in the economic literature called “theory of exogenous development." Improving the efficiency of economic systems under the “theory of exogenous development” does not depend on the growth of investment and the number of labor involved, and is a separate independent process. That such a process is autonomous and called “independent (neutral) scientific and technical process.” Traditionally considered three types of neutrality by Hicks, Harrod and Solow. Simulation neutral conditions of scientific and technological progress by Hicks, Harrod and Solow compared consist of two businesses - a benchmark the existing and new (innovative). Since all of these kinds of scientific and that for this type of enterprise-level match situation where, along with conditional existing enterprise (unit shop), which correspond to the output indicators established new (typical for areas where it is not possible to stop the production process). Thus, in the article the possibility of using the methodology of production functions for modeling microeconomic processes, including scientific and technical progress for Hicks. Undoubtedly, these models are a significant contribution to economic theory. However, it is inherent one drawback that is inherent in all production methodology funk¬tsiy - they do not establish the link between the cost of resources and the result (profit). These are classic models to describe the economy in which businesses operate for productive activities as such, that is making the necessary products to make a profit without purpose (characteristic of plannedadministrative economy). While further research is necessary to apply adequate economic models that meet the real development of economic systems. Such a development is most relevant innovative development of manufacturing process, which suggested Kalecki.Item Ділова репутація підприємств як засіб забезпечення прибутковості на товарних ринках(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Михальчишин, Н. Л.Обґрунтовано сутність ділової репутації як результату поведінки підприємства на ринку, належність до категорій, які сприймає та оцінює зовнішнє оточення. Визначено, що можливість здійснення певної поведінки суб’єктом господарювання зумовлюється його внутрішньою спроможністю, внутрішнім середовищем. Автор встановив, що діловій репутації притаманні матеріальні та нематеріальні прояви, через вплив на які можна завдавати шкоди та принижувати ділову репутацію. Визначено, що захист, підтримання та розвиток ділової репутації є необхідними засобами для забезпечення прибутковості підприємства. This article is justifying an essence of business reputation (“goodwill”) as a result of behavior of the enterprise on the market and it is determined that business reputation is one of categories that is perceived and evaluated by the surrounding entities that are in contact with a enterprise. It was established that business reputation depends on factors both, internal and external environments in which the entity operates. The business reputation is determined mostly by the internal environment, which in turn determines capabilities and level of performance in regards of enterprise's duties, and as a derivative – formation of reputation under the influence of the environment that shapes collective opinions and social assessment. In order to establish factors of the internal environment that shapes business reputation, it is required to find out what affects it's surroundings, as surroundings' public assessment will determine the reputation. External environment of the enterprise is formed by its customers, business partners (suppliers), competitors on the market (both actual and potential) and public authorities. Business reputation will depend on the ability of the Enterprise: provide high quality products; comply with the optimum ratio “price-quality”; save time for the consumer; provide consumers warranty, after-sales service and so on. Business reputation in a market economy depends on its consumer's satisfaction, and whether it is ready to conduct business with this particular supplier (customer retention). Accordingly, factors that can determine reputation in terms of suppliers is not only an ethical business component, but also the professionalism of the enterprise in the legal plane. In relations with competitors following factors of the business reputation are formed: pricing policy with consideration of market trends; ability to influence the market size of the goods; respect for the integrity of competition and so on. Based on the results of studies of the internal environment may be determined that business reputation will be formed by the personnel's potential. Formation of the enterprise's reputation can be in line or can diverge in time with different stages of the life cycle of the enterprise. The paper found that business reputation may have tangible and intangible manifestations, the influence of which can cause damage to business reputation. It is also is determined that business reputation cannot be related to structural categories and cannot include components because it is moral and ethical category. It should be borne in mind that business reputation is influenced by numerous factors of internal and external environments. It is determined that in addition to the cost of improving and maintaining business reputation, enterprise should include the costs of its protection, which depend on the chosen protection method, and to ensure profitability of enterprise business reputation should be protected, maintained and improved.Item Розвиток України у контексті загальносвітових підходів до вирішення проблеми глобального потепління(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Іличок, Б. І.Дослідження розглядає проблему глобального потепління, спричиненого зростанням концентрації в атмосфері парникових газів. Вирішення цієї проблеми як в Україні, так і в глобальному масштабі, полягає у зменшенні викидів та збільшенні поглиначів парникових газів. Через зменшення вирубки і додаткове насадження лісів можна частково в природний спосіб знизити антропогенний тиск на клімат планети. Зменшення викидів парникових газів за рахунок впровадження екологічно чистих технологій, підвищення ефективності використання енергоресурсів, а також застосування альтернативних (поновлюваних) джерел енергії спроможне істотно вплинути на тенденцію зміни клімату. Досліджено питання про стан виконання Україною її зобов’язань за Рамковою Конвенцією ООН про зміну клімату щодо зменшення викидів в атмосферу парникових газів, зокрема діоксиду вуглецю. Запропоновано збільшити в Україні обсяги інвестування програм щодо зменшення антропогенного впливу парникових газів на клімат за рахунок збільшення вдвічі сьогодні чинних ставок податку за викиди в атмосферне повітря парникових газів. The study deals with the problem of global warming caused by rising concentrations of greenhouse gases in the atmosphere. Vyschenavenoyi way to solve problems in Ukraine and globally is to reduce emissions and increase sinks of greenhouse gases. A further reduction of deforestation and reforestation may be partly a natural way to reduce human pressure on the planet’s climate. Reducing greenhouse gas emissions through the introduction of environmentally friendly technologies, increase energy efficiency and use of alternative (renewable) energy sources able to significantly affect the trend of climate change. These issues are already more than 20 years is a subject of study in the implementation of UN Framework Convention on Climate Change. The question on implementation by Ukraine of its commitments under the United Nations Framework Convention on Climate Change to reduce emissions of greenhouse gases, particularly carbon dioxide. In order to reduce greenhouse gas emissions in Ukraine adopted several state programs, including the National Action Plan on Renewable Energy in 2020, the updated Energy Strategy of Ukraine till 2030. To encourage the development of renewable energy, renewable energy and alternative fuels in Ukraine in the Tax and Customs Code introduced provisions that provided significant incentives for energy companies that produce energy from renewable sources. Ukraine proposed to increase investment in programs to reduce anthropogenic greenhouse gas climate impact by doubling the existing tax rates for air emissions of greenhouse gases. Increased use of renewable energy sources in the energy balance of Ukraine also will help increase diversity of energy sources and contribute to the energy independence.Item Механізм державного управління “зеленою” національною економікою(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Бублик, М. І.Розглядаються нові напрями державного управління екологічною політикою та політикою “зеленої” економіки в Україні та світі з метою зменшення обсягів техногенних збитків у національному господарстві пропонується метод вибору цільових програм, проектів та заходів щодо зменшення техногенної шкоди, відповідно до обсягу доступного фінансування. In the article new directions of state governance of environmental policy and “green” economy are examined in Ukraine and the world, in order to reduce the volume of technogenic losses in the national economy going is offered a method for selection of targeted programs, projects or activities to reduce man-made damage in accordance with the amount of funding available. Solving these problems involves not only creating a favorable environment for greening production and implementation of the policy of “green” economy, but also the formation of new government regulation of technogenic (man-made) damages at the macro level. The problem of construction of method of choice system of state regulation of man-made damages at the macro level has particular relevance. Based on our research and the obtained results, we recommend to include the method of choice system of state regulation of man-made damage into the mechanism of their state regulation as part of the system. The proposed method with the methods of management of all resources and information flows at national level will improve the effectiveness of state regulation. The method of selecting that type of system of state regulation of production technogenic load, which will give opportunity to minimize man-made damage and set up effective measures to reduce pollution, improve health and life expectancy has been developed at the level of the national economy. Thus, the introduction of the proposed method of choice system of state regulation of man-made damage taking into account features clusters of economic activities into the mechanism of their state regulation make it possible to significantly increase the effectiveness of management decisions on the development of the national economy, modernizing the structure of its economic activity and reconstruction of industrial objects of potential manmade threat to the environment and society to improve the quality of life and improve the environment.Item Особливості роботи підприємств легкої промисловості з використанням давальницької сировини(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Мамчин, М. М.; Тицейко, Г. І.; Прокопенко, І. В.Досліджено підприємства легкої промисловості України, які сьогодні знаходяться у складній ситуації через перенасичення ринку імпортними товарами і одночасне падіння купівельної спроможності населення, що призвело до підвищення конкурентоспроможності імпортної продукції через низьку ціну, проте не кращу якість. Проаналізовано динаміку експорту та імпорту товарів легкої промисловості. Висвітлено специфіку роботи підприємств легкої промисловості, що використовують давальницьку сировину і в такий спосіб мають можливість наростити свої обігові кошти, описано основні переваги і недоліки їх функціонування Показано вплив коливання курсу валют на показники господарської діяльності підприємств легкої промисловості. Визначено основні завдання галузі на найближчу перспективу, пов’язані із розвитком сировинної бази, проведення технічного переоснащення підприємств із залученням іноземних інвестицій та технологій, створення системи захисту внутрішнього ринку, стимулювання вітчизняного виробника. Запропоновано розробити і реалізувати стратегію імпортозаміщення товарів легкої промисловості за взаємовигідної роботи за давальницькими схемами. In this article were analyzed the ukrainian light industry enterprises that are currently in a difficult situation due to oversaturation of the market with imported goods and a simultaneous decrease of purchasing power, which led to increasing of competitiveness of imported products because of the low price, but not due to the best quality. The dynamics of export and import of light industrial products was also analyzed. It was established that the volume of imports of light industry goods exceeds the export of similar products more than double, while the majority of all imports comes from China. Performance specifics of light industry enterprises that use raw materials and thus have the opportunity to increase their working capital were displayed. The basic advantages and disadvantages of operation for domestic tolling schemes were described. Basic causes that led to appearance of tolling schemes in enterprise activity. Particularly, the lack of strong domestic raw material base, lack of specialized production process equipment for manufacturing products of the light industry and materials or spare parts to it. The influence of fluctuations in the exchange rates of economic activity light industry was analyzed. It was noted that due to fluctuations in exchange rates, many enterprises suffered losses, but those companies working on tolling schemes could increase their profits, since their payments to foreign partners are engaged in foreign currencies. In this article were determined main tasks of the industry in the near future related to the development of raw materials, the technical re-equipment of enterprises with foreign investment and technology, creation of s special system to protect domestic market, stimulate domestic producers. It is advisable to develop and implement a strategy of import substitution for light industrial products in a mutually beneficial working on tolling schemes.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »