Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 2015. – №835

Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/33779

Вісник Національного університету "Львівська політехніка"

До збірника науково-прикладних праць “Менеджмент та підприємництво в України: етапи становлення і проблеми розвитку” увійшли статті, які відображають проблеми менеджменту, підприємництва, інвестиційної та інноваційної діяльності, управління національною економікою України тощо. Для працівників підприємств, банків, інвестиційних та інноваційних структур, органів державного управління, викладачів вищих навчальних закладів, науковців, аспірантів та студентів економічних спеціальностей.

Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Серія: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Національний університет "Львівська політехніка" ; голова редакційно-видавничої ради Н. І. Чухрай. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2015. – № 835. – 331с. : іл.

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    Детермінанти конкурентного розвитку вітчизняних підприємств
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Полянська, А. С.; Поплавська, Ж. В.
    Розглянуто детермінанти конкурентного розвитку національних економік та окреслено шляхи досягнення конкурентних переваг вітчизняними підприємствами, виділено ключові індикатори економічного розвитку, який є основою формування конкурентного потенціалу, охарактеризовано чинники, що впливають на конкурентоспроможність бізнесу, виділено можливі способи позиціювання вітчизняних підприємств на національних та міжнародних ринках, обґрунтовано напрями вирішення питання підвищення конкурентоспроможності вітчизняних промислових підприємств. The article investigates the determinants of the competitive development of national economies and ways of competitive advantages achieving by domestic enterprises; allocates the key indicators of economic development, which is the basis of a competitive potential; characterizes the factors affecting the competitiveness of businesses; identifies possible ways of domestic companies positioning at the domestic and international markets; justifies the directions of domestic enterprises competitiveness increasing questions solving. The renewal of economic growth is an objective condition for Ukraine’s integration with the developed world’s economic system. Processes and trends which are occurring in the global economy put their imprint on the economic processes in Ukraine. And the first this applies to industrial enterprises activities those are producers of wealth, the source of GDP growth, the field for the development and implementation of innovative solutions, the means of financial resources accumulation and the sphere of their usage for recovery of economic growth. The consequences of the global economic crisis are demonstrated that the basis of economic growth is material production. Domestic production is characterized by stagnation process. Despite this it is the necessity not only in crisis management, but also in the long-term strategic management focused on competitive development, under which we consider sustainable progress of an object, which can be a company, region, country. And one of the main enterprises’ operation. The most important points of Ukraine positions growth were increasing of trust to public institutions, increasing of domestic markets efficiency, increasing of the people’s share that are educated, and also the widespread usage of IT communications in business and private life. However, it are remained the old unsolved problems, including inefficient institutional environment and the dominance of large enterprises.. In general, Ukraine has maintained the previous competitive advantages, though their list is not long. These conclusions are based primarily on the good education system and the size of the market. To achieve a high level of competitiveness the emphasis is made on the efficiency increasing and business productivity. It should be noted that the determinants of national economies competitive development determine the strategy and policy of competitive development of individual enterprises. Their success will depend on the such determinants of growth in the economy: starting level of development, that means the level that existed at the time, from which we start counting rate of development; human capital, that means the level of education; internal domestic economic conditions, that means economic system; external economic conditions. However, each company being interested in achieving of profitable operations due to meet consumer needs independently decides ways and means of competitive advantage achieving. In solving of this problem does not lose relevance to Ukraine such tool of competitiveness achieving as positioning. It should be noted that trying to achieve competitive advantages, based on the desire to compete at local regional, national or international markets the company should gradually and consistently transform the potential opportunities into driving forces. In the domestic market, competing conditions are the same for all businesses. Somewhat different is the situation on foreign markets where dominate the other needs, requirements, terms and conditions of business. Among the determinants of domestic enterprises competitive development that are participants of foreign economic relations the priority requires have the following: conformity to the international regulatory and legal framework; technical conditions (specifications); management. Of course, it is difficult to compete with countries which underline the productivity growth of innovative enterprises whereas the innovation activity is much lower at the domestic enterprises. However, the criterion of efficiency is the starting point to competitiveness increase of the domestic enterprises and the economy as a whole.
  • Thumbnail Image
    Item
    Мотиваційні характеристики працівників підприємств в умовах інноваційної діяльності
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Дорошкевич, К. О.; Пшик-Ковальська, О. О.; Вороновська, М. М.
    Досліджено сутність, наголошено на значенні та розглянуто чинники мотивування працівників підприємств (виду управлінської діяльності, який забезпечує спонукання працівників на досягнення цілей підприємства та задоволення власних потреб) в умовах інноваційної діяльності: матеріальні і нематеріальні, внутрішні і зовнішні, гігієнічні і мотиваційні тощо. Також у статті описано методи практичної мотивації, які ґрунтуються на оцінюванні рівня виявлення компетенції працівників, визначенні типу мотивації (інструментальний, професійний, патріотичний, господарський, люмпенізований) на основі розрахунку рангових коефіцієнтів кореляції та методів нечіткої логіки тощо. З метою підвищення результативності діяльності працівників підприємств в умовах інноваційного розвитку удосконалено практичну мотивацію шляхом визначення мотиваційних характеристик працівників (у формі, яка придатна для формування плану щодо реалізації їх мотиваційних потреб в умовах інноваційного розвитку) та способу їх оцінювання за допомогою використання бально-факторного методу уведенням позитивних і негативних оцінок із застосуванням елементів статистичного аналізу під час їх подальшого використання. This article explores the nature, meaning and emphasized motivating factors examined (type of management, which provides encouraging employees to achieve business objectives and meet their own needs) employees in terms of innovation, tangible and intangible, internal and external, hygienic and motivating others. Also article describes practical methods of motivation, based on the assessment of competency level of detection, determining the type of motivation (instrumental, professional, patriotic, economic underclass) based on the calculation of rank correlation coefficients and fuzzy logic methods. To improve the performance of the employees in terms of innovative development improved by identifying practical motivation motivational characteristics of employees (in tabular form that is suitable for forming a plan to implement the motivational needs of employees) and their method of evaluation through the use of score – factor method by introducing positive and negative evaluations using elements of statistical analysis in their further use. Therefore, a practical motivational activity under this approach comes down to improving material incentives for workers. Defining basic types of motivation (labor motivation) is important to optimize the stimulating effect on workers in terms of innovation, as each of them points to the motivational orientation of the individual in terms of innovation. However, their research associated with deep study of physiological properties of the individual and can complicate the process of motivation in the company. In addition, this method can prove to be costly for the company in terms of innovation. The advantage of using fuzzy logic methods to determine the base type employee motivation is that as a result of the method of fuzzy sets made both positive and negative incentives for workers. However, determining the nature and size of the stimulus within the approach carried out by an expert, which reduces the value of economic-mathematical modeling in the process of motivating employees.