Українська національна ідея: реалії та перспективи розвитку. – 2015. – Випуск №27
Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/28328
Збірник наукових праць
У збірнику наукових праць розглянуто різні аспекти суспільно-політичного розвитку України, особливості вітчизняного та зарубіжного державотворчого процесу, основні тенденції розвитку міжнародних відносин і зовнішньої політики країн світу. Для державних, політичних, громадських діячів, науковців та студентів.
Українська національна ідея: реалії та перспективи розвитку : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Національний університет "Львівська політехніка", Національна академія наук України, Інститут народознавства, Інститут українознавства імені Івана Крип’якевича. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2015. – Випуск 27. – 168 с.
Browse
Search Results
Item Особливості партнерства між Україною та Вишеградською групою у контексті сучасних геополітичних викликів(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Турчин, ЯринаПроаналізовано особливості партнерства між Україною та Вишеградською групою на сучасному етапі розвитку міжнародної системи. Обґрунтовано потребу переосмислення функцій Вишеграду. Зроблено висновок про те, що Вишеградська четвірка попри наявність розбіжностей щодо українсько-російського конфлікту на офіційному рівні все ж підтримує позицію України, є зацікавленою у співпраці з Києвом з метою формування зони безпеки, стабільності та демократичного політичного режиму. The article analyses the features of the partnership between Ukraine and the Visegrad group at the current stage of the international system development. It is proved that both the transformational experience of the Central European countries and the search for allies, having a real influence on the intensification of the relations of Kyiv with Brussels and NATO, are of great importance for the Ukrainian community. The author substantiates the need for reconsidering the functions of the Visegrad Four, revealing the most favourable cooperation mechanisms with Ukraine under conditions of the reinforcement of separatist movements, terrorist organisations and Russian external aggression. The current conflict in eastern Ukraine shows that the Russian Federation totally ignores the international law and order and it is regarded as an impetus to a new stage of the Visegrad Four development. The settlement of the armed confrontation by means of the EU tools, the provision of the comprehensive support to Ukraine in the process of the European integration and strengthening its international image as a democratic European state are considered to be predominant. On the other hand, a successful implementation of the European foreign policy by Kyiv combined with effective internal reforms is an important precondition for the full realisation of the national interests by the Visegrad Four countries in the international arena. The paper concludes that the Visegrad Group supports Ukraine despite the existence of disagreements concerning the Ukrainian-Russian conflict at the official level and it is interested in cooperation with Kyiv to establish a security zone, stability and a democratic political regime.Item Україна–ОБСЄ: активізація співробітництва у формуванні європейської системи безпеки та стабільності(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Ільницька, УлянаОхарактеризовано основні етапи та напрямки співробітництва України з ОБСЄ під час формування європейської системи безпеки та стабільності. Проаналізовано форми співпраці України та ОБСЄ у врегулюванні регіональних та міжнародних конфліктів, у стабілізації ситуації на Європейському континенті, розглянуто спільні безпекові проекти, миротворчі місії та операції. Велику увагу зосереджено на результатах головування України в ОБСЄ у 2013 р. Проаналізовано роль ОБСЄ у врегулюванні конфлікту Україна–Російська Федерація. In this article it has been investigated the topical problem of forming the European system of Security and stability via the active cooperation between Organization for Security and Cooperation in Europe (OSCE) and Ukraine (as a OSCE member state). OSCE is considered to be a priority security institution, the main task of which is to prevent conflicts with the help of means of preventive diplomacy, to regulate crisis and post-conflict reconstruction. OSCE plays the main role in the establishing of the European system of entire and equal security. Moreover, OSCE is the only transatlantic security organization, where Ukraine has been the full-fledged member since 1992. The article mainly focuses on the research of different forms and mechanisms of cooperation between Ukraine and OSCE. It is emphasized that Ukraine as the full-fledged member of this security organization plays constructive unifying role in the international security dialog, promotes security in the European region in the political, military, economic, ecological and other dimensions, which in its turn ensures stability in Ukraine. The article dwells in detail on the main stages and areas of cooperation between Ukraine and OSCE in forming the European system of security and stability and elucidates the specific features of activity of our country in regional security dialog. The active cooperation between Ukraine and OSCE results in effective international peacemaking activity of our country, carrying out the joint measures of counteractions of unconventional threats, such as growth of international terrorism, anti-Semitism, intolerance and increasing of conflictogenity in regions. The research focuses on the role of Ukraine as the full-fledged member of OSCE in regulation of «frozen» conflicts; it also highlights the expansion of Ukrainian mission within the OSCE missions and structures.Item Новітній пріоритет співпраці України та США: союзні відносини(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Дорош, ЛесяРозглянуто специфіку, передумови та наслідки надання Україні статусу «основного союзника США поза НАТО». Стверджено, що низькі шанси на отримання Україною плану набуття членства в НАТО остаточно не позбавляють нашу державу можливості налагодження тіснішої та активнішої військової співпраці зі США. Зіставлено переваги та недоліки союзних відносин у такому форматі. Доведена необхідність всебічного вивчення нового етапу розвитку систем колективної безпеки планети та нових векторів відносин України зі США, державами Західної Європи та Росією. The specifics, conditions and consequences of recognizing Ukraine «as the major USA Non-NATO Ally» is considered. It is stated that a little chance of getting by Ukraine a plan to be a member of NATO does not completely deprive our country the possibility of establishing more tight and active military cooperation with the United States of America. The advantages and disadvantages of allied relations in such a format are correlated. It has been found that the possibility for Ukraine to obtain the status of «major Non-NATO Ally» appeared, when there was brought into the draft the law № 2277 «Russian Aggression Prevention Act 2014» that foresaw the strengthening of cooperation within NATO, a new sanction against Russia, an extra help for Eastern Europe and supporting of Russian opposition. Its key point was to give Ukraine, Moldova and Georgia the official status of «major Non-NATO Ally». At the end of 2014, the president of USA B. Obama signed a bill that had been accepted by the US House of Representatives № H.R.5859 «To impose sanctions with respect to the Russian Federation, to provide additional assistance to Ukraine, and for other purpose» in which there was not any information about giving Ukraine status mentioned above, taking into account the fact that it is the prerogative of the administration of US President only. At the same time, the document emphasizes on the military support of Ukraine, including providing with the defensive weaponry and assistance in solving the energy issues. It has been stated about the lack of a single point of view among political and administrative elite of USA about allied status of Ukraine. In January 2015 the official status of Ukraine as a major Non-NATO Ally of the United States of America is not provided, however, it had been guaranteed a broad support for our country, especially in the military and energetics fields.Item Політико-комунікативні стратегії і практики взаємодії органів місцевого самоврядування України та Польщі(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Гулай, ВасильВикористовуючи широкий спектр загальнонаукових і спеціально наукових методів, основна увага звертається на комплексну характеристику явищ політичної комунікації в науково-теоретичному та прикладному аспектах. Доведена необхідність розроблення та впровадження стратегій інформаційно-комунікативної взаємодії органів місцевого самоврядування України і Польщі. The article focuses on the fact that the development of integration processes in Europe demonstrates the increasing influence of the regions on the activation of inter-state and interregional relations in general and that cooperation between different areas is gradually turning into the level of local government in particular. Author examines in details the understanding of the local governments of Ukraine and Poland in comparative terms. In particular, it has been examined the analysis of the main formation and development factors of fraternal cooperation between the Ukrainian and Polish cities. Using a wide range of general and special scientific methods the main focus is put on complex characteristic of phenomena of political communication in scientific-theoretical and political-applied aspects. Thus, the political communication finds its specific applied, including historical and territorial manifestation via the implementation of appropriate communication strategy as plan of optimal implementation of communicative intentions and communication tactics as a combination of techniques that contribute to the usage of appropriate communication tools aimed at implementing the chosen communication strategy. The necessity of developing and implementing of interinstitutional information and interactive communication strategies is proved, especially between the twin cities of Ukraine and Poland. According to the author, an implementation of branding strategies can play a significant role in the formation of an effective space of information and communication cooperation between Ukraine and Poland on a local level. Conclusions and recommendations from this abstract can be used in the process of conceptualizing and reforming of the local government in Ukraine; implementing the policy of the President of Ukraine P. Poroshenko on decentralization and deregulation of national and regional governance in general.