Українська національна ідея: реалії та перспективи розвитку. – 2015. – Випуск №27

Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/28328

Збірник наукових праць

У збірнику наукових праць розглянуто різні аспекти суспільно-політичного розвитку України, особливості вітчизняного та зарубіжного державотворчого процесу, основні тенденції розвитку міжнародних відносин і зовнішньої політики країн світу. Для державних, політичних, громадських діячів, науковців та студентів.

Українська національна ідея: реалії та перспективи розвитку : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Національний університет "Львівська політехніка", Національна академія наук України, Інститут народознавства, Інститут українознавства імені Івана Крип’якевича. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2015. – Випуск 27. – 168 с.

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    Членство Польщі в Європейському Союзі: військово-політичний вимір
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Івасечко, Ольга
    Акцентовано увагу на проблемі вдосконалення другої опори ЄС, а саме: Спільної зовнішньої політики і політики безпеки ЄС. Сфокусовано увагу на тому, що внесок Польщі як члена ЄС у вирішення цієї проблеми, можна розглядати неоднозначно. Позитивом виступає можливість Польщі посісти одне з ключових місць у процесі перетворення ЄПБО на ефективний механізм забезпечення безпеки всередині ЄС та можливо і в регіоні близького оточення Співтовариства. Негативною тенденцією є процес гальмування ЄПБО і СЗППБ, орієнтуючись насамперед лише на НАТО, відсутність політичної волі керівництва Польщі дійти згоди із європейськими партнерами. In this article the attention is paid to the problem of improving ‘the second pillar’ of the EU – that is the Common Foreign and Security Policy of the EU, which is actual according to the progress of current international events. It is emphasized that the security environment of both the world and Europe in particular, is not constant, but it undergoes constant changes and needs an effective response of member-countries to the new challenges and threats which are emerging now. The article states that the CSDP is unlikely to become the initiative for the EU, since apart from high-profile titles like «Battle Groups» and «fundamental priority», there are no historical practice of special operations. It is told that these changes are especially important for new members of the European Security and Defense Policy, that is, the States which have recently entered the European family. It has been pointed out that the US is no longer to act as a world policeman: countries that benefit from «American Peace» and the results of free trade and the rule of law and those who also share the generalWestern view of human rights, have a duty to help USA to maintain an order. First of all, the new EU member-countries should turn from the role of «consumers» of security to the role of the «creators», particularly in the European region. The attention is focused on the fact that the contribution of Poland as a new and quite promising member of the EU to the solving of this problem can be seen from a positive and a negative side. Thus, the positive opportunity for Poland is to play one of the most important role in the process of conversion of ESDP into an effective security mechanism within the EU and, perhaps, in the region that have a close proximity to the Community. In its turn, the negative tendency is braking process of CFSP and ESDP, focusing mainly only on NATO, and in particular on the United States; the lack of political will of the leaders of Poland to reach agreement with European partners, and insufficient policy of the state when talking about ESDP activity. The today’s challenge is to grand the EU so-called ‘the second pillar’s support’ that can let the Association to be an important figure and make decisions in the world politics. The response to the new challenges and threats is the reforming of the Common Foreign and Security Policy of the European Union in accordance with changes and institutional innovations that have been enshrined in the Treaty establishing a Constitution for Europe.
  • Thumbnail Image
    Item
    Новітній пріоритет співпраці України та США: союзні відносини
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Дорош, Леся
    Розглянуто специфіку, передумови та наслідки надання Україні статусу «основного союзника США поза НАТО». Стверджено, що низькі шанси на отримання Україною плану набуття членства в НАТО остаточно не позбавляють нашу державу можливості налагодження тіснішої та активнішої військової співпраці зі США. Зіставлено переваги та недоліки союзних відносин у такому форматі. Доведена необхідність всебічного вивчення нового етапу розвитку систем колективної безпеки планети та нових векторів відносин України зі США, державами Західної Європи та Росією. The specifics, conditions and consequences of recognizing Ukraine «as the major USA Non-NATO Ally» is considered. It is stated that a little chance of getting by Ukraine a plan to be a member of NATO does not completely deprive our country the possibility of establishing more tight and active military cooperation with the United States of America. The advantages and disadvantages of allied relations in such a format are correlated. It has been found that the possibility for Ukraine to obtain the status of «major Non-NATO Ally» appeared, when there was brought into the draft the law № 2277 «Russian Aggression Prevention Act 2014» that foresaw the strengthening of cooperation within NATO, a new sanction against Russia, an extra help for Eastern Europe and supporting of Russian opposition. Its key point was to give Ukraine, Moldova and Georgia the official status of «major Non-NATO Ally». At the end of 2014, the president of USA B. Obama signed a bill that had been accepted by the US House of Representatives № H.R.5859 «To impose sanctions with respect to the Russian Federation, to provide additional assistance to Ukraine, and for other purpose» in which there was not any information about giving Ukraine status mentioned above, taking into account the fact that it is the prerogative of the administration of US President only. At the same time, the document emphasizes on the military support of Ukraine, including providing with the defensive weaponry and assistance in solving the energy issues. It has been stated about the lack of a single point of view among political and administrative elite of USA about allied status of Ukraine. In January 2015 the official status of Ukraine as a major Non-NATO Ally of the United States of America is not provided, however, it had been guaranteed a broad support for our country, especially in the military and energetics fields.